آی دیوایس ها

بررسی و نگاهی عمیق به iPhone 14 و iPhone 14 Plus اپل

بررسی و نگاهی عمیق به iPhone 14 و iPhone 14 Plus اپل

آیفون ۱۴ نام خانواده جدید محصولات اپل است که در رویداد ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی شدند. در این مطلب از فراسیب، قصد داریم نسخه استاندارد و پلاس از این سری را زیر تیغ برده و نگاه موشکافانه‌ای به آن‌ها بیندازیم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

اپل برای سری جدید از گوشی‌های هوشمند خود که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد، از ارائه نسخه مینی صرف نظر کرد و به جای آن، آیفونی با ابعاد نمایشگر نسخه پرو مکس، یعنی ۶.۷ اینچ با پسوند پلاس را به دنیای تکنولوژی معرفی کرد. به این ترتیب ساختار معرفی ۴ آیفون جدید به قوت خود باقی ماند و حاصل این استراتژی، اضافه شدن آيفون ۱۴ پلاس به جای iPhone 14 mini به این ساختار بود.

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

کاربرانی که به نمایشگر بزرگ روی گوشی‌های هوشمند علاقه داشته، اما حاضر به پرداخت هزینه زیاد برای این موضوع نبودند، از این تغییر جدید مسلما بسیار خوشحال شدند.

آیفون ۱۴؛ یک محصول تکراری!

این گوشی هوشمند با همان ساختار و حافظه داخلی نسل پیشین (۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی) و در رنگ‌های آبی، بنفش، میدنایت، استارلایت و قرمز (Product RED) در دسترس خریداران قرار گرفت.

آیفون ۱۴ نسخه استاندارد

آیفون ۱۴ نسخه استاندارد

عرض و ارتفاع iPhone 14 در مقایسه با آيفون ۱۳ ثابت مانده، اما ضخامت آن ۰.۵ میلیمتر افزایش پیدا کرده و از ۷.۳۶ به ۷.۸۶ میلیمتر رسیده است. نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED آن با همان مشخصات قبلی (رزولوشن ۱۱۷۰ × ۲۵۳۲ پیکسل با تراکم پیکسلی ۴۶۰ ppi و حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت در حالت عادی و ۱۲۰۰ نیت در حالت HDR) همراه است.

میزان بیرون‌زدگی ماژول دربرگیرنده دوربین در پشت بدنه آنچنان زیاد نیست، اما به قدری است که کیس های آیفون ۱۳ با آیفون ۱۴ سازگاری ندارد.

اگر از جمله طرفداران استفاده از تکنولوژی مگ سیف برای شارژ هستید، این گزینه همچنان روی نسخه استاندارد آيفون‌های ۲۰۲۲ موجود بوده و با استفاده از لوازم جانبی متعدد که برای استفاده از MagSafe ساخته شده، می‌توانید آیفون خود را شارژ کنید.

تصویری از نسخه آبی رنگ iPhone 14

تصویری از نسخه آبی رنگ iPhone 14

متاسفانه درگاه لایتنینگ برای یک سال دیگر روی آيفون‌ها باقی مانده و شاهد اضافه شدن درگاه USB-C به آيفون ۱۴ نبودیم. طبق مقاله‌هایی که توسط منابع خبری متعدد منتشر شده، احتمالا شاهد پورت یو اس بی سی در آیفون ۱۵ باشیم. البته این موضوع را در ذهن داشته باشید که تکنولوژی شارژ سریع با توان ۲۰ وات همچنان به قوت خود باقی مانده و باتری این محصول تنها در ۳۰ دقیقه، از ۰ تا ۵۰ درصد شارژ خواهد شد.

نسخه بلوتوث در این گوشی هوشمند از ۵.۰ به ۵.۳ ارتقاء پیدا کرده که به معنای پهنای باند بیشتر است. مودم 5G، سیستم وای فای ۶ و چیپ U1 Ultra Wideband همچنان به قوت خود باقی مانده، اما در نسخه‌های سفارش آمریکا از آیفون‌های ۲۰۲۲ شاهد اضافه شدن تکنولوژی سیم کارت الکترونیکی (eSIM) هستیم و به این ترتیب خانواده آیفون ۱۴ سفارش آمریکا از درگاه سیم کارت فیزیکی برخوردار نیستند.

نمای نزدیک iPhone 14

نمای نزدیک iPhone 14

آپگرید سخت‌ افزاری دوربین iPhone 14

سایز سنسور دوربین اصلی (واید) بزرگ‌تر شده است و به این ترتیب جذب نور بیشتر و تصاویر نسبتا با کیفیت‌تری را شاهد خواهیم بود. به گفته اپل، جذب نور سنسور جدید ۴۹ درصد نسبت به نسل پیشین بیشتر شده است. به این ترتیب حالت Night Mode کاربرد بیشتری از قبل پیدا کرده و تصاویر پرتره هم با جزئیات و نوردهی بیشتر همراه خواهد بود.

در تصویر زیر، می‌توانید اختلاف تصویر گرفته شده در شب با دوربین iPhone 13 و iPhone 14 را مورد بررسی قرار دهید.

تصویر گرفته شده با دوربین آيفون ۱۳

تصویر گرفته شده با دوربین آيفون ۱۳

تصویر گرفته شده با دوربین آيفون ۱۴

تصویر گرفته شده با دوربین آيفون ۱۴

دوربین سلفی که اپل با عنوان دوربین TrueDepth از آن یاد می‌کند، کمی بهبود پیدا کرده، اما همچنان ۱۲ مگاپیکسلی بوده و با دریچه دیافراگم f/1.9 و سیستم فوکوس خودکار همراه است. تفاوت‌های این گزینه در نسل قبل و نسل فعلی را نیز در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید:

تصویر گرفته شده با دوربین سلفی آيفون ۱۳

تصویر گرفته شده با دوربین سلفی آيفون ۱۳

تصویر گرفته شده با دوربین سلفی آيفون ۱۴

تصویر گرفته شده با دوربین سلفی آيفون ۱۴

در کنار آپگرید سخت‌افزاری دوربین، اپل از سیستم جدیدی با نام Photonic Engine هم برای آیفون‌های ۲۰۲۲ پرده‌برداری کرد. به این ترتیب تصاویری که در محیط‌هایی با نور کم گرفته می‌شود، با پردازش نرم‌افزاری بیشتری همراه بوده و به این ترتیب نتیجه کار، چیزی شگفت انگیز خواهد بود.

در حوزه فیلمبرداری، اپل از قابلیت جدید Action Mode رونمایی کرد که باعث می‌شود لرزش تصویر در فایل خروجی تا حد ممکن کاهش پیدا کرده و تصاویری یک دست را شاهد خواهیم بود. سایر مشخصات مانند رزولوشن، میزان زوم و حالت‌های مختلف دوربین مانند اسلوموشن و مواردی از این قبیل به همان صورت قبل باقی مانده است.

استفاده مجدد از تراشه A15 Bionic در خانواده آيفون ۱۴

یکی از نکات قابل توجه در رونمایی از این محصول، استفاده دوباره از تراشه A15 بایونیک بود که در نسل پیشین این گوشی هوشمند نیز شاهد آن بودیم. این تراشه در کنار یک پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای قرار می‌گیرد که در آيفون ۱۳ پرو شاهد نقش آفرینی آن‌ها بودیم.

تصویری از آیفون ۱۴ آبی

تصویری از آیفون ۱۴ آبی

در حالی که ۶ گیگابایت رم و ارتقاء پردازنده گرافیکی از نسخه ۴ به ۵ هسته‌ای یک آپگرید به حساب می‌آید، اما نتایج این تغییرات در عمل آنچنان که باید و شاید محسوس نیست. اگر در حال حاضر از آیفون ۱۳ استفاده می‌کنید و قصد آپگرید به این محصول را دارید، اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم چنین کاری را انجام دهید. چون مسلما در کارکرد روزانه شما هیچ تاثیری نخواهد داشت.

هنوز مشخص نیست این پردازنده جدید در مقایسه با نسخه پیشین خود چه کارهای بیشتری را می‌تواند انجام دهد، اما بد نیست بدانید برخی قابلیت‌ها مانند حالت Cinematic Mode تنها به آيفون‌های ۲۰۲۲ محدود خواهد بود.

هسته اضافه شده به پردازنده گرافیکی باعث می‌شود تا کلیه پردازش‌ها در این حوزه با سرعت بیشتری انجام پذیرد. به این ترتیب هنگام انجام بازی‌های گرافیکی، لذت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

نتایج بنچمارک تک هسته‌ای و چند هسته‌ای

نتایج بنچمارک تک هسته‌ای و چند هسته‌ای

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، عملکرد آیفون ۱۳ در بنچمارک Geekbench در مقایسه با نسل جدید کمی بهتر هم بوده است، اما از آن جا که تراشه اصلی یکسان بوده و تفاوتی در آن ایجاد نشده است، این تفاوت‌های کوچک می‌تواند به دلیل ایرادات نرم‌افزاری رخ داده باشد.

البته در تصویر زیر، می‌توانید مزیت اضافه شدن یک هسته جدید به پردازنده گرافیکی را در نتیجه بنچمارک مشاهده کنید:

مقایسه پردازنده گرافیکی بر اساس نتیجه بنچمارک

مقایسه پردازنده گرافیکی بر اساس نتیجه بنچمارک

بنچمارک Antutu هم که عملکرد تراشه و پردازنده گرافیکی را به صورت همزمان مورد آزمایش قرار می‌دهد، نتیجه زیر را به معرض نمایش گذاشته است که برتری کوچک آیفون ۱۴ نسبت به نسل پیشین، به دلیل اضافه شدن یک هسته به GPU اتفاق افتاده است.

نتیجه بنچمارک انتوتو

نتیجه بنچمارک انتوتو

به گفته اپل، عمر مفید باتری در محصول جدید نسبت به نسل پیشین کمی بهبود یافته و کاربران می‌توانند ۱ ساعت بیشتر با این محصول کار کنند. به این ترتیب برای پخش ویدیو، استریم ویدیو یا پخش محتوای صوتی به ترتیب به جای ۱۹، ۱۵ و ۷۵ ساعت می‌توانید ۲۰، ۱۶ و ۸۰ ساعت با آیفون خود کار کنید.

نقاط قوت آیفون ۱۴

  • بهبود عکاسی در محیط‌هایی با نور کم
  • رم بیشتر
  • حذف درگاه سیم کارت (در نسخه‌های سفارش کشور آمریکا)

نقاط ضعف آیفون ۱۴

  • عدم نیاز به آپگرید در صورتی که از آيفون ۱۳ یا حتی آيفون ۱۲ استفاده می‌کنید.
  • عدم سازگاری با قاب محافظ نسل پیشین

آیفون ۱۴ پلاس؛ سایز مهم است!

به عنوان مهم‌ترین تفاوت این محصول با نسخه استاندارد، باید به سایز نمایشگر ۶.۷ اینچی آن اشاره کنیم. به این ترتیب اپل امسال دو آیفون با نمایشگر ۶.۱ اینچی (آیفون ۱۴ و نسخه پرو) و دو آیفون با نمایشگر ۶.۷ اینچی (آیفون ۱۴ پلاس و نسخه پرو مکس) معرفی کرد.

از لحاظ مشخصات نمایشگر، هیچ تفاوتی میان این آيفون با نسخه استاندارد آن وجود نخواهد داشت و همه چیز سر جای خود باقی مانده است.

مقایسه سایز آیفون ۱۴ و نسخه پلاس در کنار یکدیگر

مقایسه سایز آیفون ۱۴ و نسخه پلاس در کنار یکدیگر

افزایش سایز و ابعاد بدنه، باعث شده تا فضای بیشتری در اختیار متخصصان اپل بوده و به این ترتیب باتری با ابعاد بزرگ‌تر درون این محصول گنجانده شده است. این افزایش ظرفیت باعث شده تا زمان پخش ویدیو از ۲۰ ساعت در نسخه استاندارد به ۲۶ ساعت برسد. در مقاله پنج نکته مهم برای خرید و آپگرید به آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس نیز به باتری فوق‌العاده این نسخه از iPhone 14 پرداختیم.

در حوزه استریم ویدیو، ارزش زمانی در دسترس بودن این آيفون از ۱۶ ساعت در مدل استاندارد به ۲۰ ساعت و قابلیت پخش محتوای صوتی هم از ۸۰ به ۱۰۰ ساعت رسیده است.

البته افزایش ظرفیت باتری، با اضافه شدن مدت زمان شارژ همراه خواهد بود و به این ترتیب باتری این آيفون برای رسیدن از ۰ به ۵۰ درصد و به کمک شارژر ۲۰ واتی، ۳۵ دقیقه زمان نیاز خواهد داشت که این گزینه روی مدل استاندارد ۳۰ دقیقه است.

تصویری از iPhone 14 Plus

تصویری از iPhone 14 Plus

نقاط قوت آیفون ۱۴ پلاس

  • نمایشگر بزرگ‌تر
  • بهبود عکاسی در محیط‌هایی با نور کم
  • رم بیشتر
  • حذف درگاه سیم کارت (در نسخه‌های سفارش کشور آمریکا)

نقاط ضعف آیفون ۱۴ پلاس

  • ارزش آپگرید پایین نسبت به نسل پیشین

جمع بندی

خانواده آیفون ۱۴ تغییر زیادی با سری آیفون ۱۳ نداشتند؛ دقت کنید که ما در مورد آیفون‌های سری پرو صحبت نمی‌کنیم. آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس با تقویت تراشه A15 Bionic و رم خود، عملکرد بهتری از آیفون ۱۳ و نسل‌های پیشین دارند. همچنین دوربین این نسخه‌ها نیز دستخوش تغییراتی شده است که بهترین آن لرزشگیر کم‌نظیر جدید است. باتری آیفون ۱۴ پلاس نیز از تمام باتری‌های همه نسل‌های مختلف آیفون‌ها قوی‌تر بوده و بازدهی بیشتری دارد.

در نهایت اگر از سری آیفون ۱۳ یا حتی آیفون ۱۲ قصد خرید آیفون ۱۴ را دارید، کمی بیشتر فکر کنید؛ شاید تنها دلیل خوب برای این کار، خسته شدن از باتری موبایل در دستتان باشد و بخواهید با یک نسخه جدید جایگزین کنید. در هر صورت آیفون ۱۴ نقاط قوت زیادی دارد اما نمی‌توان گفت که بهترین آپگرید اپل بوده است.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 15 =