آی دیوایس ها

نگاه اولیه به مک استودیو اپل

نگاه نزدیک به مک استودیو اپل

چندی پیش مک استودیو اپل بالاخره به صورت رسمی رونمایی شد. در این مطلب از فراسیب قصد داریم تا آنباکس تصویری این محصول را مشاهده کرده و کمی بیشتر با آن آشنا شویم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

Mac Studio نام محصول جدید اپل است که می‌توان آن را نسخه کوچک شده مک پرو یا مدل پیشرفته مک مینی دانست که اپل چندی پیش از مک استودیو رونمایی کرد. اما در هر صورت با یک دستگاه فوق العاده روبرو خواهید بود که کاملا و از ابتدا مخصوص افراد حرفه‌ای طراحی شده است.

از نظر ابعاد و زبان طراحی، می‌توانیم بگوییم اگر سه مک مینی را روی یکدیگر قرار دهید، به ابعاد و اندازه این دستگاه می‌رسید. به این ترتیب می‌توان آن را یک مک مینی به حساب آورد که از نظر ارتفاع کش آمده است. اما ممکن است برخی افراد با این سبک و سیاق از طراحی مشکل داشته باشند.

تصویری از مک استودیو اپل روی میز کار

تصویری از مک استودیو اپل روی میز کار

در پشت بدنه مک استودیو اپل یک سیستم خنک کننده فوق حرفه‌ای را می‌بینید. ما تعداد حفره‌ها را نشمرده‌ایم! اما به گفته اپل این دستگاه با بیش از ۴۰۰۰ حفره در قسمت پشت و زیر بدنه همراه است که به تهویه هوای داخل دستگاه و سیستم خنک کنندگی آن بسیار کمک می‌کند. به این ترتیب قطعات سخت افزاری قدرتمند و فوق حرفه‌ای تعبیه شده درون آن به راحتی خنک شده و به هیچ عنوان گرمای زیادی در آن تولید نخواهد شد.

اما جایی که مک استودیو اپل با درخشش مثال زدنی همراه خواهد بود، زمانی است که صحبت از پورت‌ها و روش‌های ارتباطی آن به میان می‌آید. در جلوی این دستگاه، دو درگاه USB-C به همراه درگاه SD card را می‌بینیم که برای دسترسی به آن‌ها، نیاز به چرخاندن و دسترسی به پشت این دیوایس نخواهد بود.

لازم به ذکر است اگر نسخه M1 Ultra این دستگاه را خریداری کنید، پورت‌های USB-C یاد شده نقش تاندربولت ۴ را نیز ایفا خواهند کرد.

بسیاری از افراد در دنیای امروزی به درگاه SD card نیازی نداشته و مطمئنا این قبیل اشخاص ترجیح می‌دهند تا به جای آن، تعداد پورت‌های USB-C بیشتری در دسترس‌شان باشد. اما تولید کنندگان محتوا و افرادی که با دوربین‌های حرفه‌ای کارهای خود را ثبت و ضبط می‌کنند، مطمئنا از وجود درگاه SD card در جلوی بدنه Mac Studio اپل شدیدا راضی و خوشحال هستند. این جاست که می‌گویند نمی‌توان تمامی کاربران را راضی نگه داشت!

نمایی از پشت بدنه Mac Studio

نمایی از پشت بدنه Mac Studio

اگر دستگاه را به سمت عقب برگردانده و به پشت آن نگاه بیندازیم، با چهار پورت تاندربولت ۴، دو پورت USB-A، درگاه Ethernet ۱۰ گیگابیت و یک جک هدفون حرفه‌ای روبرو خواهیم بود که مخصوص اتصال هدفون با آمپدانس بالا یا اسپیکرهای اکسترنال است.

برداشت نویسنده 9to5Mac از مک استودیو اپل

الان تنها چند ساعت گذشته، اما من به طرز عجیبی تحت تأثیر این محصول قرار گرفته‌ام. برای افرادی که کنجکاو هستند، می‌گویم که کانفیگ دستگاه من به شرح زیر است:

  • تراشه M1 Max ده هسته‌ای، پردازنده گرافیکی ۲۴ هسته‌ای، موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای
  • ۶۴ گیگابایت رم
  • حافظه داخلی ۱ ترابایت SSD

من این موضوع را می‌دانم که با خرید مک مینی شما می‌توانید موس و کیبورد دلخواه خود را همراه با آن استفاده کنید. اما با توجه به قیمت ۲۰۰۰ دلاری این دستگاه، من انتظار داشتم که اپل یک مجیک موس / مجیک ترک پد و مجیک کیبورد به همراه کابل تاندربولت ۴ را به همراه آن در اختیار خریدار قرار دهد؛ کاری که هنگام فروش آی مک به کاربران انجام شده و به غیر از کابل تاندربولت، سایر اقلام درون جعبه دیده می‌شود.

اما به جای آن، تمام چیزی که شما دریافت خواهید کرد یک دستگاه مک استودیو اپل به همراه کابل برق آن است. فرآیند آنباکس این محصول شدیدا هیجان انگیز است، اما در انتها به دلیل نبود قطعات سخت افزاری یاد شده احتمالا ناامید خواهید شد.

فرآیند آنباکس مک استودیو اپل

فرآیند آنباکس مک استودیو اپل

من بسیار خوشحال هستم که اپل به جای رنگ خاکستری فضایی، از رنگ نقره‌ای در طراحی این محصول استفاده کرده است. در قسمت جلوی بدنه، در صورتی که این دستگاه را روی میز کار و جلوی چشمان خود قرار دهید، یک LED برای نمایش وضعیت دستگاه قرار گرفته که شدیدا آن را جذاب‌تر کرده است.

فرآیند راه اندازی این دستگاه با استفاده از اطلاعات یک مک دیگر فوق العاده جذاب و هیجان انگیز است. اگر شما از دستگاه مبتنی بر سیستم عامل مک دیگری استفاده می‌کنید و کابل تاندربولت ۴ را نیز در اختیار داشته باشید، می‌توانید با اتصال کابل میان دو دستگاه، اطلاعات خود را به آسانی از محصول قدیمی به دستگاه جدید انتقال دهید. البته هنگام تأیید هویت اپل آیدی و مواردی از این قبیل اتفاقات کوچکی در این میان رخ می‌دهد، اما کل پروسه به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می‌پذیرد.

در حوزه پردازش اطلاعات، تراشه M1 Max برای من کافی است. اما باید بگویم رم ۶۴ گیگابایتی قرار گرفته روی این دستگاه در مقایسه با رم ۱۶ گیگابایتی که درون مک بوک پرو ۱۴ اینچی من قرار گرفته، یک معجزه به حساب می‌آید.

از نظر ارتباطات با دیوایس‌های دیگر مطمئنا به مشکلی بر نخواهید خورد. من تمامی گجت‌ها و دیوایس‌های خود را به گونه‌ای انتخاب کرده‌ام که با درگاه USB-C سازگار هستند، اما وجود دو درگاه USB-A در پشت دستگاه نیز یک نعمت به حساب می‌آید. برخی افراد از موس ‌های بی سیمی استفاده می‌کنند که با یک دانگل برای ایجاد ارتباط همراه هستند. این دانگل‌ ها از طریق USB-A به محصولات مختلف متصل می‌شوند و در صورت نبود این پورت روی مک استودیو اپل، مسلما مشکلاتی بر سر راه شما قرار می‌گرفت که خوشبختانه اپل برای این موضوع، راه چاره را از پیش اندیشیده است.

تصویری از Mac Studio اپل روی میز کار

تصویری از Mac Studio اپل روی میز کار

اگر می‌پرسید چرا من این دستگاه را خریده‌ام، باید بگویم که این موضوع به نیاز من برای در دسترس بودن یک دستگاه مک که همیشه روشن باشد، برمی‌گردد. تا پیش از این من با مک بوک پرو به همراه نمایشگر اپل مشغول به کار بودم. این موضوع مزایای خود را به همراه داشت، اما وجود یک دستگاه همیشه روشن و قابل اعتماد مطمئنا چیز دیگری است.

آیا شما هم قصد خرید Mac Studio اپل را دارید؟ اگر چنین است، نیازها یا کارهایی که قصد انجام با این دستگاه دارید را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید…

همچنین شما میتوانید در مطلبی جداگانه، درباره قیمت بالاترین کانفیگ مک استودیو مطالعه کنید!

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + نوزده =