آی دیوایس ها, نقد و بررسی

مک مینی M1 در مقایسه با آی مک M1 ؛ کدامیک بهتر است؟

مک مینی M1 در مقایسه با آی مک M1 ؛ کدامیک بهتر است؟

به بهانه رونمایی از آی مک M1 اپل با طراحی کاملاً متفاوت از نسل گذشته، در این مقاله قصد داریم به مقایسه آن با مک مینی M1 بپردازیم.

اپل بعد از مدت‌ها سرانجام نسخه تازه‌ای از iMac را رونمایی کرد و درست مثل دیگر کامپیوترهای مدرن اپل، آی مک هم به جای اینتل از چیپست M1 ساخت خود اپل استفاده می‌کند. مک بوک ایر و مک بوک پرو کامپیوترهایی طراحی شده با هدف حمل و نقل آسان هستند، در حالی که مک مینی و آی مک به عنوان کامپیوترهای دسکتاپی شناخته می‌شوند؛ مگر اینکه بخواهید مک بوک پرو و ایر را به یک مانیتور متصل کنید.

مک مینی M1 در مقایسه با آی مک M1 ؛ کدامیک بهتر است؟

مک مینی M1 در مقایسه با آی مک M1 ؛ کدامیک بهتر است؟

چه چیزی در iMac جدید است؟

پیش از آنکه بخواهیم به تغییر پردازنده بپردازیم، باید بگوییم که آی مک سرانجام طراحی متفاوتی به خود گرفت. حاشیه‌های اطراف نمایشگر آن باریک‌تر شدند، ظاهر شیک‌تری دارد و حتی به یک وب‌کم ارتقاء پیدا کرده مجهز است. آی مک جدید به طور قابل توجهی باریک است و ضخامت تنها ۱۱.۵ میلی‌متری دارد. به عنوان مثال اولین آیفون اپل ۱۱.۶ میلی‌متر ضخامت داشت. این نشان‌گر پیشرفت دیوانه‌وار اپل در طراحی طی ۱۲ سال گذشته است. به این طراحی جدید باید تنوع رنگی گسترده را هم اضافه کنیم. اکنون دیگر مجبور نیستید آی مک را در دو رنگ نقره‌ای یا خاکستری تیره تهیه کنید. iMac اکنون در هفت رنگ مختلف عرضه می‌شود:

  • آبی
  • سبز
  • قرمز
  • نقره‌ای
  • زرد
  • نارنجی
  • بنفش
مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

رنگ قاب پشتی کمی تیره‌تر از قاب جلویی است. با توجه به اینکه شما باید روی آنچه در صفحه نمایش وجود دارد تمرکز کنید، این تصمیم منطقی به نظر می‌رسد. اما اینکه اپل فریم مشکی دور نمایشگر را اکنون با رنگ سفید جایگزین کرده، متناقض با این تصمیم است. به هر ترتیب، ما در اینجا به موارد مهم‌تری خواهیم پرداخت.

اگر رویداد بهاری اپل را دنبال کرده باشید، یکی از نکاتی که احتمالاً متوجه آن شده‌اید غیبت مدل ۲۷ اینچی آی مک بود. درسته، آی مک جدید فقط با اندازه نمایشگر ۲۴ اینچ عرضه می‌شود. شاید این ناامیدکننده به نظر برسد، ولی ما همچنان به عرضه یک نسخه ۲۷ اینچی (یا شاید هم ۳۱.۵ اینچی) در آینده امیدوار هستیم.

در بخش نمایشگر خبری از یک پنل 1080p نیست. در عوض اپل از یک نمایشگر رتینا 4.5K با پوشش گسترده از فضای رنگ P3 و روشنایی ۵۰۰ نیت استفاده کرده است. فناوری TrueTone اپل هم در اینجا به کار رفته است. بنابراین چشم‌های شما بعد از مدت طولانی خیره شدن به نمایشگر، خسته نخواهد شد.

به پردازنده M1 سلام کنید!

مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

وقتی اپل از پردازنده M1 رونمایی کرد، نخستین دستگاه‌هایی که به این پردازنده ساخت اپل مجهز شدند، مک بوک ایر/ پرو و مک مینی بودند. با این وجود همچنان برخی از محصولات کمپانی اپل با پردازنده‌های شرکت اینتل وارد بازار شدند. حالا این تغییر به آی مک ۲۴ اینچی رسیده است.

با چیپست اینتل باریک‌تر کردن بدنه و فریم آی مک و رساندن آن به ۱۱.۵ میلی‌متر ممکن نبود. M1 به اپل اجازه می‌دهد فضای بیشتری در داخل دستگاه در اختیار داشته باشد، در حالی که فضای کافی برای برد منطقی، فن‌ها، رم و حافظه داخلی وجود داشته باشد. سایر قطعات به نمایشگر متصل شده‌اند و در اطراف فریم آی مک قرار گرفته‌اند.

مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

چیپست M1 در زیر قاب این آی مک مدرن می‌تواند تا ۸۵ درصد سریع‌تر از مدل‌های اینتلی باشد. به علاوه این که پردازشگر گرافیکی آن نیز تا ۵۰ درصد سریع‌تر شده است. این‌ها اعداد و ارقامی است که اپل در رویداد بهاری خود در مقایسه آی مک M1 با آی مک ۲۱.۵ اینچی اینتلی نسل گذشته ارائه کرده است. البته ما در این مقاله نمی‌خواهیم به معرفی چیپست فوق‌العاده قدرتمند M1 بپردازیم.

برای آشنایی بیشتر با این تراشه می‌توانید مقاله پردازنده جدید M1 برای خانواده مک اپل معرفی شد را مطالعه کنید. اما این نکته حائز اهمیت است که بدون M1 اپل مجبور بود همچنان از همان طراحی قدیمی آی مک که طی سالیان گذشته آن را تکرار می‌کرد، استفاده کند. این کامپیوتر آل این وان به قدری باریک شده که حتی دیگر جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم از روی آن حذف شده است.

مقایسه آی مک با مک مینی

مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

با این تغییرات ایجاد شده، آی مک جدید در مقایسه با مک مینی M1 اپل چه عملکردی دارد؟ روی کاغذ هر دو کامپیوتر تقریباً عملکرد مشابهی با یکدیگر دارند. تفاوت تنها در نسخه پایه این دو است.

در نسخه پایه مک مینی ۶۹۹ دلاری، شما یک چیپست M1 با پردازنده ۸ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۸ هسته‌ای را در اختیار خواهید داشت. بخش حافظه آن هم ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD حضور دارد. همچنین نسخه پایه آی مک ۱.۲۹۹ دلاری به همین چیپست مجهز است، گرچه در کنار پردازنده ۸ هسته‌ای آن از یک پردازشگر گرافیکی ۷ هسته‌ای (به جای ۸ هسته‌ای) استفاده شده است.

اینکه چرا اپل نسخه پایه این آل این وان را با یک پردازشگر گرافیکی ضعیف‌تر عرضه می‌کند، نامشخص است. اما حتماً توجیهی برای اختلاف قیمت ۲۰۰ دلاری بین مدل پایه و مدل مجهز به پردازشگر گرافیکی ۸ هسته‌ای آن وجود دارد.

با در نظر گرفت این موارد، حالا به این سوال پاسخ خواهیم داد که کدام یک از این مدل‌ها مناسب شما است.

هرچیزی که شما نیاز دارید در آی مک هست

مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

مقایسه مک مینی M1 با آی مک M1

یک کامپیوتر می‌خواهید؟ آیمک همان است. به نمایشگر نیاز دارید؟ آی مک به آن مجهز است. کیبورد و ماوس چطور؟ این دو را هم دارد. گرچه ۶۰۰ دلار گران قیمت‌تر از مک مینی است، اما در عوض هر چیزی که شما نیاز داشته باشید را در اختیارتان می‌گذارد. در واقع با خرید مک مینی شما فقط خود دستگاه به همراه یک کابل پاور را در اختیار خواهید داشت. تهیه موارد دیگر مثل نمایشگر، ماوس و کیبورد به عهده خود شما است.

بنابراین در مجموع با خرید تمام این وسایل، قیمت نهایی مک مینی M1 به بیش از ۱.۴۲۷ دلار می‌رسد:

  • مک مینی با پردازنده و پردازشگر گرافیکی ۸ هسته‌ای / ۸ گیگ رم / ۲۵۶ گیگ حافظه – ۶۹۹ دلار
  • اپل مجیک کیبورد – ۹۹ دلار
  • اپل مجیک ماوس – ۷۹ دلار
  • مانیتور ۲۷ اینچی 27UL850 ال جی – ۵۵۰ دلار
  • جمع کل: ۱.۴۲۷ دلار

با این اوصاف قیمت تمام شده نسخه پایه مک مینی ۲۰۰ دلار بیشتر از آی مک خواهد بود. با این تفاوت که این نسخه به پردازشگر گرافیکی ۸ هسته‌ای (در مقایسه با پردازشگر ۷ هسته‌ای آی مک) مجهز است. در آن سو اگر بخواهید آی مک را با یک پردازشگر گرافیکی ۸ هسته‌ای سفارش دهید، باید ۱.۴۹۹ دلار بپردازید.

بنابراین با خرید مک مینی به همراه مانیتور ۲۷ اینچی 4K UHD ال جی که یکی از بهترین مانیتورهای بازار هم محسوب می‌شود، ۷۲ دلار در هزینه‌هایتان نسبت به خرید آی مک صرفه جویی می‌شود. شما حتی می‌توانید مانیتورهای ارزان قیمت‌تر بازار را هم انتخاب کنید که در آن صورت هزینه‌های شما کمتر هم خواهد شد. به خاطر داشته باشید که این مانیتور ۲۷ اینچی است (بزرگ‌تر از ۲۴ اینچ آی مک) و به درگاه USB-C نیز مجهز است.

مک مینی M1 در مقایسه با آی مک M1 ؛ کدامیک بهتر است؟

مک مینی M1 در مقایسه با آی مک M1 ؛ کدامیک بهتر است؟

کدام گزینه بهتری برای شما است؟ مک مینی یا آی مک M1؟

در مجموع بهترین گزینه برای انتخاب کدام مدل است؟ اگر نخواهید نسخه پایه آی مک را تهیه کنید، عملکرد دو مدل با یکدیگر یکسان است. با خرید مانیتور و تمام لوازم مناسب مک مینی، هر آنچه آی مک دارد را به شما ارائه می‌کند. دست شما برای انتخاب ستاپ مناسب کامپیوترتان هم با خرید مک مینی بازتر است.

در آن سمت با آی مک، شما کافی است آن را روی میز قرار داده، به برق بزنید و استفاده کنید. راه اندازی آن کمتر شما را به دردسر می‌اندازد که این ویژگی بارز آی مک‌های اپل است. واقعیت امر این است که شما به مک نیاز دارید و هر دو دستگاه تمام نیازهای شما را برطرف می‌کنند. همه چیز به تصمیم شخصی شما بستگی دارد. این که آیا می‌خواهید ستاپ مخصوص خود را داشته باشید و یک نمایشگر با اندازه دلخواه روی میز کامپیوترتان قرار بگیرد، یا آنکه آی مک ۲۴ اینچی مناسب شما است.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + شش =