نقد و بررسی

مقایسه مک مینی M2 و M2 Pro با مک مینی M1؛ تفاوت‌هایی فاحش و چشم‌گیر

مقایسه مک مینی M2 و M2 Pro با مک مینی M1؛ تفاوت‌هایی فاحش و چشم‌گیر

اپل نسل جدید مک مینی با تراشه های سیلیکونی M2 و M2 Pro را در سکوتی عجیب و غافلگیرکننده معرفی کرد. اما این سکوت را به پیشرفت‌ها و جذابیت‌های نسل جدید می‌بخشیم. علاوه بر اینکه پردازنده اصلی و گرافیکی قدرتمندتر از قبل شدند، رم دستگاه را می‌توان تا ۳۲ گیگابایت ارتقا داد، حداکثر ۳ نمایشگر خارجی به آن وصل کرد، با پورت HDMI خروجی 8K را تجربه کرد و بسیاری تفاوت‌های دیگر که در مقایسه مک مینی M2 و M2 Pro با مک مینی M1 قرار است درباره آن‌ها صحبت کنیم.

مقایسه مک مینی M2 و M2 Pro با مک مینی M1

مک مینی M2 و M2 Pro

سال ۲۰۲۰ مک مینی از اینتل به M1 مهاجرت کرد و حالا به نظر می‌رسد اپل در سال ۲۰۲۳ تغییرات فوق‌العاده‌ای برای مک مینی در نظر گرفته است. نسل جدید مشخصات سخت‌افزاری بیشتری را پوشش می‌دهد و در نتیجه طیف گسترده‌تری از محصولات برای انتخاب وجود دارند.

مقایسه مک مینی: M2 و M2 Pro در مقایسه با M1

بهتر است در مقایسه مک مینی M2 و M2 Pro با مک مینی M1 واقع‌بین و صادق باشیم تا بتوانیم انتخاب منطقی و درستی داشته باشیم. تغییرات تراشه M2 در مقایسه با تراشه M1 در حد متوسط است، اما تراشه M2 Pro قدرت و توانایی بسیاری بیشتری در مقایسه با نسل قبل دارد و مک مینی را به یک محصول بی‌نظیر تبدیل می‌کند. این ارتقا تا حدی خوب است که بدون نیاز به یک مک استودیو می‌توانید یک سر و گردن بالاتر از نسل قبل مک مینی باشید.

مقایسه مک مینی: M2 و M2 Pro در مقایسه با M1

طبق گفته‌های اپل تراشه M2 تا ۱۸ درصد CPU سریع‌تر و تا ۳۵ درصد GPU سریع‌تر از M1 دارد. از دیگر ویژگی‌های این تراشه می‌توان به ۵۰ درصد پهنای باند بیشتر برای حافظه، ۴۰ درصد سرعت بیشتر موتور عصبی و قابلیت ارتقای رم تا ۲۴ گیگابایت اشاره کرد.

مقایسه مک مینی M2 و M2 Pro با مک مینی M1

تراشه M2

در مورد تراشه M2 Pro باید به ۲۰ درصد سرعت بیشتر پردازنده مرکزی و ۳۰ درصد عملکرد سریع‌تر پردازنده گرافیکی در مقایسه با M1 صحبت کرد. هم‌چنین موتور عصبی در مقایسه با نسل قبل ۴۰ درصد افزایش سرعت داشته است و این نکته را در نظر بگیرید که تراشه M1 Pro سال ۲۰۲۰ در هیچ مدلی از مک مینی استفاده و عرضه نشد.

در فراسیب بخوانید  بررسی و مقایسه تراشه M2 با چیپ M1 اپل سیلیکون

پردازنده مرکزی ۱۲ هسته‌ای، پردازنده گرافیکی ۱۹ هسته‌ای و قابلیت ارتقای رم تا ۳۲ گیگابایت را هم به موارد قبل اضافه کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های تراشه M2 Pro موتورهای رمزگذاری و رمزگشایی اختصاصی ProRes است که بدون شک برای ادیتورها و عکاسان یک خبر فوق‌العاده است.

مقایسه پورت‌های ورودی و خروجی در مک مینی جدید

حالا که صحبت از پورت‌های ورودی و خروجی است، شاهد ارتقا در هر دو مدل Mac mini هستیم و نشان می‌دهد اپل بالاخره به دغدغه‌های کاربران اهمیت داده است. البته در مقایسه با نسخه پایه، نسخه پرو ارتقای چشم‌گیرتری داشته است.

پورت‌های I/O در مک مینی M2 Pro

مک مینی M2 Pro از چهار پورت USB 4 یا تاندربولت ۴، قابلیت اتصال به حداکثر ۳ نمایشگر خارجی و خروجی 8K از طریق HDMI (احتمالا HDMI 2.1 ولی اپل صراحتا اعلام نکرده است) پشتیبانی می‌کند.

مقایسه مک مینی M2 و M2 Pro با مک مینی M1

مقایسه پورت‌های ورودی و خروجی در مک مینی جدید

مقایسه ابعاد و رنگ‌های مک مینی نسل جدید و نسل M1

حالا که نوبت ابعاد و رنگ شده، باید بگوییم با مقایسه مک مینی M2 و M2 Pro با مک مینی M1 باید بگوییم ابعاد کم و بیش یکسان است و نقره‌ای تنها رنگ ارائه شده است. البته در سایت اپل نقره‌ای مک مینی نسل جدید کمی روشن‌تر از نسل قبل است، اما باید دید در واقعیت این تفاوت رنگ چقدر محسوس است.

رنگ مینی نسل جدید

از آنجایی که قرار است این دستگاه روی میز قرار بگیرد و دائم جابجا نشود، شاید برای هیچ‌کس مهم نباشد که مک مینی M2 Pro حدود ۱۰۰ گرم سنگین‌تر از مک مینی M1 و M2 است.

مقایسه ابعاد مک مینی

محتویات جعبه مک مینی M2 و M2 Pro

مثل نسل قبل، تنها چیزی که در جعبه مک مینی جدید دیده می‌شود، خود دستگاه و کابل است. اپل مثل همیشه نمایشگر استودیوی خود را پیشنهاد می‌دهد، اما گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌تری هم هستند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

اگر مثل من از عاشقان اکسسوری‌ها و گجت‌های اپل باشید، مجیک کیبورد و ماوس را انتخاب می‌کنید که عیشتان تکمیل شود.

جمع بندی؛ به خانواده خوش آمدید

در انتها باید اعتراف کنیم تغییرات و پیشرفت‌ها قابل توجه و دوست‌داشتنی بودند و باعث می‌شود گزینه‌های بیشتری در دسترس کاربران باشد و انعطاف‌پذیری بیشتری برای کاربر به همراه داشته باشد تا به جای خرید محصول گران‌قیمتی مثل مک استودیو، مک مینی را انتخاب و نیازهای خود را رفع کند.

مک مینی M2 اپل

مک مینی M2 اپل

کسانی که به دستگاهی با توان معمولی و متوسط نیاز دارند، مک مینی M2 با ۸ گیگابایت رم (و قابلیت ارتقا تا ۲۴ گیگابایت) و فضای ذخیره‌سازی تا ۲ ترابایت مناسب خواهد بود. اگر می‌خواهید توان بیشتر تجربه کنید و البته هزینه بیشتری بپردازید، نسخه M2 Pro یا مک استودیو انتخاب درست‌تری است. در اینجا از Mac Studio زیاد نام بردیم؛ پیشنهاد می‌کنیم مطلب مک استودیو غول جدید اپل را نیز مطالعه کنید تا با این کامپیوتر حرفه‌ای بیشتر آشنا شوید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

درباره صبا سعادت جو

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشجوی دکترای مدیریت عالی کسب و کار و عاشق فناوری و هر چیزی که تو این حوزه قرار می‌گیره. طرفدار دو آتیشه برند اپل و عاشق نوشتن درباره محصولات و تولیدات جدید در حوزه تکنولوژی. تولید محتوا و زبان انگلیسی دو تا از علایق زندگیشه و از این کار لذت می‌بره.