آی دیوایس ها, نقد و بررسی

مقایسه آی مک و مک بوک؛ خرید کدام یک پیشنهاد می‌شود؟

مقایسه آی‌ مک و مک‌ بوک

آی مک و مک بوک دو محصول پرطرفدار اپل به شمار می‌آیند و کیفیت بالای هر دو محصول، انتخاب را برای خریدار سخت می‌کند. در ادامه قصد داریم مقایسه آی مک و مک بوک را برای شما شرح دهیم.

واضح است که کاربران قدیمی اپل که از سال‌ها قبل از محصولات این کمپانی استفاده می‌کردند به خوبی می‌دانند که به کدام یک از این دو محصول نیاز دارند و بحث بر سر تفاوت‌ها و شباهت‌های آی مک و مک بوک جذابیتی برای آن‌ها ندارد؛ اما از آن طرف برای بسیاری از افراد نیز انتخاب مابین یکی از این دو محصول سخت می‌باشد و ما بیشتر برای این افراد تفاوت آی مک و مک بوک را ارائه می‌دهیم.

هرچند که هر دو دستگاه از نظر طراحی و برخی قابلیت‌های کلی شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌هایی هم دارند؛ مانند اینکه MacBook قابل حمل است و به مراتب قیمت مناسب‌تری دارد، اما iMac بزرگ و نمادین است! ما در این مطلب سعی داریم تفاوت‌ها را با هم بررسی کنیم تا شما در تصمیم‌گیری برای خرید مسیری ساده‌تر داشته باشید…

مقایسه آی مک با مک بوک

مقایسه آی مک با مک بوک

البته باید توجه داشته باشید که ما در ادامه، آی مک فعلی اپل با تراشه‌ی M1 را با مک بوک ایر کنونی با تراشه‌ی M1 و مک بوک پرو 13 اینچی کنونی با تراشه‌ی M1 مقایسه می‌کنیم.

مقایسه تخصصی آی مک با مک بوک پرو و مک بوک ایر

لازم به ذکر است که در مقایسه آی مک و MacBook مسائلی مانند عملکرد، پورت و درگاه‌ها، فضای ذخیره سازی و مواردی از این قبیل بیان نمی‌‌شود؛ زیرا به کار بردن تراشه M1 اپل در هر دو دستگاه، بسیاری از قابلیت‌ها را یکسان کرده و جایی برای مقایسه وجود ندارد. در صورت تمایل می‌توانید مطلب نقد و بررسی تخصصی چیپ های M1 Pro و M1 Max اپل را در مطلبی جداگانه مطالعه کنید.

برای نمونه، بررسی‌ها نشان داده که بین عملکرد MacBook Air با پردازنده M1 و MacBook Pro با پردازنده M1 و iMac، کمتر از 10 درصد تفاوت وجود دارد! اما در نسخه‌های قبلی این محصولات که تراشه M1 در آن‌ها به کار نرفته بود، تفاوت در عملکرد و … کاملا مشهود بود.

مقایسه قیمت آی مک و مک بوک

آی‌مک بخریم یا مک‌بوک، هر شخصی وابسته به استفاد‌ه‌ای که از دستگاه خود می‌کند می‌خواهد برای آن هزینه کند. مثلا یک نویسنده که تنها با سیستم عامل مک او اس و کیبوردی با کیفیت می‌تواند کارهای خود را انجام دهد، به دستگاهی با هزینه‌ای زیر 1500 دلار راضی می‌شود؛ اما اگر شخصی متخصص فناوری باشد و فضای ذخیره سازی و … برای‌ او مهم باشد، باید بیشتر از 2000 دلار هزینه کند!

مک بوک اپل

آی‌مک بخریم یا مک‌بوک

در حال حاضر قیمت iMac و مک بوک با تراشه M1 بدین شرح است:

  • مک بوک ایر با تراشه M1 : شروع قیمت از 999 دلار
  • مک بوک پرو 13 اینچی با تراشه M1 : شروع قیمت از 1299 دلار
  • تمامی آی مک های جدید با پردازنده M1 : شروع قیمت از 1299 دلار (این آی مک از تنوع رنگی کمی برخوردار است؛ گرافیک 7 هسته‌ای به جای 8 هسته‌ای در خود دارد، از دو پورت USB-C و همچنین فضای ذخیره سازی با حداکثر ظرفیت 1 ترابایت تشکیل شده است)
  • آی مک با تراشه M1 : شروع قیمت از 1499 دلار (این آی مک تنوع رنگی بالایی دارد، دارای گرافیک 8 هسته‌ای، چهار پورت USB-C است و حداکثر تا 2 ترابایت فضای ذخیره سازی دارد)

قاعدتا مهمترین نکته در مقایسه‌ی مک بوک پرو 13 اینچی و آی مک این است که هر دو از یک قیمت پایه شروع می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که دو محصول مذکور تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و به همین دلیل قیمت آن‌ها در یک محدوده است.

پردازنده M1 اپل در آی مک و مک بوک

پردازنده M1 اپل در آی مک و مک بوک

این قیمت‌ها هیچ کدام به بالای 2000 دلار نمی‌رسد و این موضوع به این دلیل است که قیمت‌ها بدون هرگونه ارتقایی بیان شده است.

شخصی سازی خرید و ارتقای موارد سخت افزاری

منظور از ارتقا در اینجا این است که زمانی که مک بوک مورد نظر خود را در وبسایت اپل انتخاب می‌کنید، می‌توانید اجزای مهم سخت افزاری را بسته به علاقه و نیاز خود انتخاب کنید؛ به این ترتیب که بعد از اینکه دکمه‌ی خرید (buy) را در وبسایت زدید، گزینه‌هایی مانند حافظه‌ی ذخیره سازی و نرم افزارهای از پیش نصب شده را مشاهده خواهید کرد.

این موارد می‌توانند قیمت نهایی مک را افزایش دهند، زیرا این شخصی سازی های مازاد گران قیمت هستند. طبیعتا اگر فضای ذخیره سازی یا RAM بیشتر می‌خواهید باید هزینه‌ی آن را بپردازید. خوشبختانه همه‌ی مک‌های با تراشه M1 موجود، از گزینه‌های قابل انتخاب یکسانی برخوردار هستند. تنها آی مک 1299 دلاری با فضای ذخیره سازی 1 ترابایتی، از این گزینه‌های قابل شخصی سازی بهره نمی‌برد.

Macbook Pro

Macbook Pro

تنها با شخصی سازی این مواردی که قید شد، قیمت مک با پردازنده M1 خود را 1000 دلار افزایش داده‌اید! پس اگر بودجه‌ی شما زیر 2000 دلار است، تنها می‌توانید مک بوک ایر و یا هر محصولی که به صورت آنلاین بازسازی شده است را تهیه کنید.

شما در زمان خرید نباید به این موضوع فکر کنید که آیا مک مورد نظرتان نیاز به ارتقا دارد یا نه، به جای آن باید قیمت مک موردنظرتان را به اضافه‌ی هزینه‌ی ارتقا در نظر بگیرید و بر روی قیمت تمام شده‌ی آن تمرکز کنید که آیا بودجه‌ی آن را دارید یا خیر؟!

مقایسه آی مک و مک بوک از لحاظ حمل و نقل

کاملا واضح است که مک بوک بسیار راحت‌تر از آی مک جابجا می‌شود؛ به عبارتی آی مک را اصلا نمی‌توان با خود حمل کرد. این مورد اولین چالش به شمار می‌رود. همچنین اگر کاربری بخواهد دستگاه خود را به اتاق نشیمن و یا دفتر و یا کافی شاپ ببرد، باید مک بوک بخرد.

تفاوت آی مک و مک بوک از لحاظ لوازم جانبی و آپشن‌های داخلی

برای خرید لوازم جانبی برای هر دو محصول قید شده دست شما باز است و محدودیت خاصی نخواهید داشت؛ اگرچه تهیه‌ی لوازم جانبی برای مک بوک کمی سخت‌تر از آی مک است و دشوار بودن این موضوع به قابل حمل و نقل بودن مک بوک ارتباط دارد!

اگر از آن دسته افرادی هستید که دائما در حال سفر و جابجایی هستید، شما به لوازم جانبی مک بوک مانند پایه‌ی مک بوک، موس، صفحه کلید جانبی، کابل شارژ و … نیاز دارید و باید آن‌ها را به همراه داشته باشید. به همراه بردن این لوازم جانبی، به مرور زمان خسته کننده خواهد شد!

مقایسه آی مک و مک بوک از لحاظ حمل و نقل

مقایسه آی مک و مک بوک از لحاظ حمل و نقل

مک بوک از صفحه کلید و ترک پد داخلی نیز برخوردار است. این موارد تا زمانی که کاربر موس و صفحه کلید مختص خود را خریداری کند، برای او کافی خواهد بود! پس از خرید این دو به صورت مازاد، متوجه می‌شوید که چقدر از فضا را اشغال خواهند کرد.

iMac هیچ کدام از مشکلات گفته شده در بالا را ندارد و در زمان خرید این تصور ایجاد می‌شود که تنها یک مانیتور دارد؛ بنابراین از آنجایی که قرار نیست جابجا شود، می‌توانید لوازم جانبی خودتان را هر طور که دوست دارید سازمان‌دهی و چیدمان کنید. با توجه به تمامی مسائل گفته شده، می‌توان گفت که اگر کاربری بخواهد از لوازم جانبی زیاد استفاده کند، بهتر است که آی مک خریداری کند!

مقایسه iMac و MacBook از نظر طراحی

آی مک جدید با تراشه M1 توانسته در زمینه ی طراحی، مک بوک با تراشه‌ی M1 را زمین بزند و بر آن پیروز شود. آی مک جدید طراحی باریکی دارد و در رنگ‌های زیبایی نیز ارائه شده است. در این محصول لوگوی اپل در قسمت جلویی حذف شده، در حالی که هنوز ظاهر نمادین iMac را حفظ می‌کند.

اما از آن طرف، طراحی مک بوک واقعا تکراری شده و مشخص نیست تاکنون چند تغییر در طراحی را پشت سر گذاشته است؟! در طراحی MacBook هیچ حس هنرمندانه‌ای نیست و به عبارتی تنها با یک مستطیل سیاه و خاکستری روبرو می‌شویم؛ رنگ مک بوک در زمان انتشار اولیه، براق بوده و در حال حاضر نیز براق است!

در کل بخواهیم بگوییم مک بوک در طراحی ظاهری تنوع زیادی ندارد و در مقابل آی مک حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته امیدواریم که نسل بعدی مک بوک بتواند از طراحی آی مک جدید ایده بگیرد. از آنجایی که اپل قصد دارد تمامی دستگاه‌های خود را هماهنگ کند، مطمئنا این اتفاق در طراحی آینده‌ی مک بوک می‌افتد و به طراحی آی مک ها نزدیک‌تر می‌شود.

مقایسه آی مک و مک بوک اپل

مقایسه آی مک و مک بوک اپل

iMac صفحه نمایش بهتری دارد!

آی مک از لحاظ کیفیت صفحه نمایش نیز از مک بوک بهتر است. در واقع این محصول 24 اینچی نه فقط از نظر اندازه، بلکه از نظر کیفیت و وضوح تصاویر نیز بهتر از مک بوک است. نمایشگر آی مک تا 4.5K تصاویر را پشتیبانی می‌کند؛ یعنی اگر بخواهید ویدئو و یا فیلم را در مک بوک ببینید، متوجه تفاوت خیلی زیاد در این دو محصول خواهید شد.

این موضوع می‌تواند برای متخصصانی که کارهای گرافیکی می‌کنند، یک عامل تعیین کننده باشد. طراحان گرافیک، عکاسان و فیلمبرداران در کار با آی مک، تصویری واضح‌تر و بزرگتر برای کار خواهند داشت.

با وجود تعاریفی که از آی مک داشتیم، صفحه نمایش مک بوک نیز آنچنان بی‌کیفیت نیست! این صفحه نمایش شبیه نمایشگر Retina هست که چشمان ما به آن عادت کرده است؛ پس نمی‌توان گفت که بد است؛ اما وابسته به کاری که شما قصد دارید با دستگاه خود انجام دهید، می‌تواند در انتخاب نهایی تاثیر گذار باشد.

با تمام مواردی که گفتیم و در نگاه کلی، آی مک در زمینه‌ی صفحه نمایش از مک بوک بهتر است.

آی‌مک بخریم یا مک‌بوک، خرید کدام یک پیشنهاد می‌شود؟

نکاتی که در بالا ذکر کردیم، نکات کلیدی برای تصمیم گیری در زمان خرید بودند؛ اما می‌خواهیم نکاتی تکمیلی در این خصوص بیان کنیم.

macbook vs imac

MacBook vs iMac

  • یک مک بوک با صفحه نمایش جانبی بخرید

می توانید به جای خرید آی مک، یک مک بوک با صفحه نمایش جانبی تهیه کنید و سپس مک بوک خود را به صفحه نمایش دوم در میزکار خود متصل کنید؛ این کار باعث می‌شود شما احساس کنید که در حال کار با یک رایانه‌ی رومیزی بزرگ هستید. بعد از اینکه کارتان تمام شد هم می‌توانید مک بوک خود را از آن جدا کنید و با خود به جای دیگر ببرید.

با این کار نه تنها دو نوع صفحه نمایش دارید، بلکه به نوعی می‌توان گفت انجام این کار بهتر از خرید آی مک است؛ البته طبیعتا چند ویژگی خوب را نیز از دست می‌دهید؛ مانند طراحی بسیار زیبای آی مک و صفحه نمایش 4.5 K. همچنین پیدا کردن صفحه نمایش دوم که از آن راضی باشید هم سخت است، زیرا حتی اگر بخواهید دست دوم آن‌ها را خریداری کنید،بسیار گران قیمت هستند.

با وجود همه‌ی این مسائل، این یکی از راه های بسیار عالیست که می‌توان به تمامی طرفداران مک بوک پیشنهاد کرد.

  • آی مک و آیپد بخرید

این انتخاب برای افرادی مناسب است که سعی دارند آی مک را مانند مک بوک جابجا کنند. به جای خرید iMac و MacBook، تنها iMac و iPad خریداری کنید؛ همچنین می‌توانید آیپد ایر یا آیپد پرو جدید ۲۰۲۱ اپل رو بخرید.

این آیپدها به خوبی با آی مک شما Pair خواهند شد و می‌توانید از آن به عنوان صفحه نمایش ثانویه برای iMac با Sidecar استفاده کنید و با آپدیت‌های آینده‌ی Universal Control در macOS Monterey، می‌توانید از آیپد خود برای کارهای بیشتری استفاده کنید و تنها به عنوان صفحه نمایش دوم نخواهد بود.

آیپدتان با دارا بودن صفحه کلید هوشمند و مداد اپل، به عنوان رقیبی سرسخت برای مک بوک به شمار می‌آید.

مقایسه آی مک و مک بوک

مقایسه iMac و MacBook 

تنها مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که آیپد یک مک بوک نخواهد بود! مواردی در اینجا وجود دارد که نمی‌توانید با استفاده از آیپد، آن‌ها را انجام دهید. (مانند ویرایش فیلم‌ها یا برنامه نویسی) اما اگر این محدودیت‌های آیپد، شما را اذیت نمی‌کند و یا اینکه طراحی iPad برایتان جذاب است، این مورد نیز یکی از راه‌هایی است که در انتخاب خود برای خرید می‌توانید مدنظر قرار دهید.

این بود مقایسه آی مک و مک بوک اپل؛ در انتها این شما هستید که انتخاب می‌کنید کدام یک انتخاب بهتری است. امیدواریم با این مطلب توانسته باشیم مسیر خرید را برای شما ساده‌تر کنیم.

همچنین ما در مطلبی به مقایسه مک مینی M1 و آی مک M1 پرداختیم که در صورت تمایل می‌توانید به مطلب لینک شده مراجعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =