اخبار اپل

۵ مورد که انتظار میرود در مک بوک پرو بعدی اپل شاهد باشیم [بروز شده]

۵ مورد که انتظار میرود در مک بوک پرو بعدی اپل شاهد باشیم [بروز شده]

انتظار می‌رود که اپل در اوایل تابستان امسال، از مک بوک پرو 16 اینچی خود رونمایی کند. البته که با توجه به شایعات زیاد، این رونمایی اتفاق غیرمنتظره‌ای نخواهد بود. در این مطلب به 5 مورد که انتظار می‌رود در مک بوک پرو شاهد آن باشیم، می‌پردازیم. با فراسیب همراه ما باشید.

مک بوک پرو 16 اینچی

در نوامبر سال 2019 اپل از مک بوک پرو 16 اینچی با چیپ نسل 9 اینتل رونمایی کرد. اما الان اینتل از نسل 11 خود رونمایی کرده و این مساله انتظار ما را برای دیدن چیپ اپل سیلیکون بالا می‌برد.

براساس شایعات، احتمالا ما شاهد چیپ M2 یا M1X اپل خواهیم بود. قطع به یقین این چیپ عملکرد لپ‌تاپ را بسیار بهتر خواهد کرد. همچنین با حضور چیپ سیلیکونی اپل، احتمالاً شاهد لپ‌تاپی نازک‌تر و با پورت بیشتری خواهیم بود. اما بزرگترین تغییر ممکن است صفحه نمایش mini-LED باشد که در آیپد پرو 2021 هم معرفی شد.

[آپدیت]: مک بوک پرو های ۱۴ و ۱۶ اینچی با چیپ‌های M1 Pro و M1 Max معرفی و عرضه شدند.

حال سراغ 5 مورد که انتظار داریم در مک بوک پرو بعدی ببینیم، می‌رویم.

چیپ M2 یا M1X

چیپ سیلیکونی M1 اپل

چیپ سیلیکونی M1 اپل

طبق گزارشاتی، چیپ M2 اپل در حال ساخت است و امکان دارد در مک بوک پرو 16 اینچی آتی، استفاده شود. طبق گزارشات دیگری، احتمالاً چیپ M2 دارای 12 هسته خواهد بود. به هرحال مشخص نیست که چقدر این خبر صحت دارد؛ اما قطعاً شاهد پیشرفت محسوسی در عملکرد این چیپ خواهیم بود. با توجه به 16 هسته‌ای بودن GPU در M2 در مقایسه با 8 هسته در M1، عملکرد گرافیکی هم مطلوب‌تر خواهد بود.

امیدواریم در چیپ آینده مک بوک پرو، سرعت پردازش بالا CPU و عملکرد بسیار بهتر گرافیکی بتواند در رندر ویدیو، شبیه سازی‌ها و حتی گیمینگ مطلوب عمل کند. به لطف این چیپ، امیدواریم فضای بیشتری برای سیستم خنک کننده نیز درنظر گرفته شود. با این کار عملکرد چیپ سیلیکونی هم بهتر خواهد بود.

[آپدیت]: مطلب معرفی و بررسی کامل چیپ‌های M1 Pro و M1 Max جدید اپل را مطالعه کنید.

حاشیه‌های نازک‌تر، رنگ‌های بیشتر

طراحی صفحه نمایش نازکتر در مک بوک پرو بعدی اپل

طراحی صفحه نمایش نازکتر در مک بوک پرو بعدی اپل

بی‌شک طراحی اخیر مک بوک پرو، با محوریت زیبایی بیشتر بوده است. ساخت شکیل لپ تاپ و پد لمسی بزرگتر به سختی قابل چشم پوشی است. به هرحال الان بهترین زمان برای تغییر طراحی و زیباتر کردن آن است؛ همانند آی‌مک 2021.

حاشیه‌های نازکتر مورد انتظار همه ماست. با آنکه مک بوک پرو 16 اینچی آنچنان حاشیه بزرگی ندارد اما به هرحال شبیه لپ تاپ‌هایی با صفحه نمایش تقریباً بدون حاشیه مثل Dell XPS 17 نیست. نازکتر کردن حاشیه‌ها، اپل را به دردسر می‌اندازد. بالاخره اپل باید خلاقیتی در اندازه وبکم به کار گیرد و از کیفیت 1080p هم پشتیبانی کند. همانند آی‌مک جدید.

با توجه به سبک جدید طراحی‌ها در آیفون 12 و آی‌مک جدید و رنگ بندی‌های بیشتر، انتظار داریم در مک بوک پرو بعدی نیز اتفاق مشابه‌ای رخ دهد. بجز رنگ خاکستری فضایی و طوسی، احتمالاً از رنگ‌های شادتری هم رونمایی خواهد شد.

[آپدیت]: مک بوک پرو جدید با حاشیه صفحه نمایش کمتر اما حضور ناچ بالای صفحه، کمی ضخیم‌تر از نسل‌های پیشین و رنگ بندی همیشگی اپل معرفی شد.

صفحه نمایش Mini-LED با روشنایی بیشتر و کنتراست بهتر

صفحه نمایش Mini-LED در مک بوک پرو

صفحه نمایش Mini-LED در مک بوک پرو

صحبت‌های زیادی پیرامون صفحه نمایش مک بوک پرو 16 اینجی بوده است. اختلاف‌ها بین Mini-LED و OLED است. اما پس از معرفی آیپد پرو 2021 و صفحه نمایش مینی ال ای دی آن، احتمال حضور این نوع صفحه نمایش در مک بوک پرو بعدی، بسیار زیاد است.

در حال حاضر روشنایی مک بوک‌ها، 500 نیت است. با آنکه این میزان، بسیار خوب است اما انتظار داریم بالاتر برود. به لطف تکنولوژی Mini-LED احتمالا این عدد به 1600 نیت هم برسد! همچنین نسبت کنتراست 1,000,000:1 با توجه به فناوری XDR بسیار عالی خواهد بود.

با توجه به اینکه مک بوک پرو برای استفاده مداوم طراحی شده است، انتظار می‌رود برای بهبود عملکرد باتری، میزان روشنایی صفحه را محدود کنند. با این کار عمر باتری هم افزایش می‌یابد. همچنین از اپل انتظار داریم صفحه نمایش را با قابلیت رفرش ریت 120Hz ارائه کند. البته که دور از انتظار نیست چون که این قابلیت در آیپد پرو نیز ارائه شده است.

[آپدیت]: صفحه نمایش mini-LED در مک بوک پرو جدید با نام Liquid Retina XDR استفاده شده است.

کیبورد تکامل یافته؛ بدون تاچ بار

کیبرد بهتر در مک بوک پرو بعدی اپل

کیبرد بهتر در مک بوک پرو بعدی اپل

بالاخره اپل در سری‌های آخر لپ تاپ‌های خود، دست از کیبورد Butterfly برداشت و دوباره از Magic کیبورد استفاده می‌کند. این مکانیزم بسیار بهتر است اما رقبا نیز از کیبوردهای خوبی برخورداند. مثل سرفیس‌های مایکروسافت یا دل.

در اینصورت انتظار داریم از دکمه‌های 1.5 میلیمتری به جای 1 میلیمتری استفاده کند و درمورد صدای دکمه‌ها ابتکاری به خرج دهد. ممکن هم هست که تاچ بار را حذف کند. این صفحه OLED منتقدانی دارد که می‌گویند این تاچ بار آنقدرها هم کاربردی نیست. پس باتوجه گزارشاتی، احتمالا دیگر شاهد تاچ بار نخواهیم بود.

اما اگر هم تاچ بار باقی بماند، امیدواریم اپل مثل همیشه از خلاقیت خود استفاده کند. تاچ بار باید کاربرد بیشتری داشته باشد؛ مثل محل نمایش نوتیفیکیشن برای پیام‌ها یا همکاری با اپلیکیشن‌های iOS که بر روی مک اجرا می‌شوند.

[آپدیت]: مجیک کیبورد با پس‌زمینه‌ای مشکی، بدون تاچ بار و تاچ آیدی عرضه شد.

پورت‌های بیشتر؛ مگ سیف، HDMI و خشاب SD Card

تغییرات احتمالی در مک بوک پرو بعدی

تغییرات احتمالی در مک بوک پرو بعدی

باز هم به لطف چیپ جدید اپل، آی‌مک‌ها از ارتباط Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کنند. انتظار همین اتفاق را برای مک بوک پرو بعدی داریم.

اپل در حال حاضر فقط به USB-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون پایبند است. اما «پرو» بودن این سری لپ‌تاپ‌ها بیشتر به معنی استفاده آن برای تدوین ویدیو و عکس است. کاربران نیز دوست دارند بعد از فیلم برداری و عکس برداری، کارت حافظه SD را از دوربین خارج کرده و بدون واسطه‌ای به لپ تاپ خود متصل کنند.

پورت HDMI هم تغییر خوبی خواهد بود. با آنکه این احتمال بسیار کم است اما در حال حاضر اضافه شدن این خروجی، به کاربران کمک بسیاری می‌کند. همچنین امیدواریم از آی مک جدید و طراحی پورت شبکه در شارژر، استفاده کنند. با اینکار هم طراحی ساده و شیک مک بوک حفظ خواهد شد و هم در مواقع نیاز، دسترسی به اتصال شبکه خواهیم داشت.

۵ مورد که انتظار میرود در مک بوک پرو بعدی اپل شاهد باشیم

۵ مورد که انتظار میرود در مک بوک پرو بعدی اپل شاهد باشیم

شارژ کردن از طریق USB-C بسیار عالی‌ست اما مگ سیف طراحی بی‌نظیری دارد. خدا می‌داند چند مک بوک فقط به خاطر مگ سیف از بلا استفاده شدن، در امان بودند. به خاطر طراحی آهن‌ربایی، زمانیکه کابل متصل به لپ تاپ، به سرعت کشیده شود (مثلا وقتی به پایتان گیر می‌کند) کابل از لپ تاپ جدا می‌شود؛ به جای آنکه لپ تاپ را با خود کشیده و به زمین بیاندازد.

[آپدیت]: شاژر مگ‌سیف ۳، چهار ورودی USB-C، جک ۳.۵ میلیمتری هدفون، پورت HDMI و ورودی SD Card به مک بوک پرو ۲۰۲۱ آمده است.

جمع بندی

باتوجه به طراحی‌های اخیر آیفون و آیپد و آی‌مک، انتظار داریم مک بوک پرو بعدی نیز در همان راستا و البته با رنگ‌های بیشتر عرضه شود. استفاده از چیپ جدید اپل و احتمالا موسوم به M2 نیز بی‌شک انقلابی در مک بوک‌ها ایجاد خواهد کرد. صفحه نمایش Mini-LED با حاشیه کمتر، بازگشت مگ سیف و تجدید نظر در تاچ بار، از تغییرات احتمالی بعدی‌ست. نظر شما چیست؟ دوست دارید چه تغییراتی را در مک بوک پرو بعدی ببینید؟

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =