آی دیوایس ها

مقایسه پردازنده M2 با M1 ، M1 Pro ، M1 Max و M1 Ultra اپل

مقایسه پردازنده M2 با M1 ، M1 Pro ، M1 Max و M1 Ultra اپل

پردازنده M2 را می‌توان آغازگر مسیر جدیدی در حوزه تراشه‌های اپل سیلیکون به حساب آورد. در این مطلب از فراسیب قصد داریم این پردازنده را با رقبای نسل قبل آن مقایسه کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

در رویداد WWDC 2022 در کنار رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل‌های اپل، شاهد قدم گذاشتن در مسیر جدیدی از سوی این شرکت آمریکایی بودیم. نسل جدید تراشه اپل سیلیکون با نام پردازنده M2 در رویداد WWDC 22 به صورت رسمی رونمایی شد و این قطعه سخت افزاری، درون مک بوک ایر و مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید قرار گرفته است. در راستای موفقیت‌های کسب شده از سوی تراشه M1، اپل دست به طراحی و تولید نسل دوم این پردازنده زد و قصد دارد تا این موضوع را مجددا تکرار کند.

مانند نسخه M1، پردازنده ام ۲ را می‌توان مدل ابتدایی این تراشه به حساب آورد و مطمئنا در آینده نزدیک، شاهد عرضه نسخه‌های پرو، مکس و اولترا آن نیز خواهیم بود. در حال حاضر که تنها یک نسخه از این پردازنده را شاهد هستیم، قصد داریم تا آن را با مدل‌های سال گذشته مقایسه کرده و ببینیم تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر در چه مواردی خلاصه می‌شود.

نمایی از تراشه M2 اپل

نمایی از تراشه M2 اپل

اما پیش از آغاز مقایسه بیایید تا در جدول زیر نگاهی به مشخصات ۵ پردازنده مورد بحث در این مطلب بیندازیم:

مشخصات

(M2 (2022

(M1 (2020

(M1 Pro (2021

(M1 Max (2021

(M1 Ultra (2022

تعداد هسته‌ها

۸

۸

۸ یا ۱۰

۱۰

۲۰

تعداد هسته‌ها مخصوص عملیات سنگین

۴

۴

۶ یا ۸

۸

۱۶

تعداد هسته‌ها مخصوص عملیات روزمره

۴

۴

۲

۲

۴

تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی

۸ یا ۱۰

۷ یا ۸

۱۴ یا ۱۶

۲۴ یا ۳۲

۴۸ یا ۶۴

تعداد هسته‌های موتور عصبی

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۳۲

تعداد ترانزیستورها (میلیارد)

۲۰

۱۶

۳۳.۷

۵۷

۱۱۴

لیتوگرافی

۵ نانومتر

۵ نانومتر

۵ نانومتر

۵ نانومتر

۵ نانومتر

میزان رم

۸، ۱۶ یا ۲۴ گیگابایت

۸ یا ۱۶ گیگابایت

۱۶ یا ۳۲ گیگابایت

۳۲ یا ۶۴ گیگابایت

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

پهنای باند

۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه

۶۸.۲۵ گیگابایت بر ثانیه

۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه

۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه

۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه

موتور Media Engine

موتور انکود و دیکود ویدئو

موتور انکود و دیکود ProRes

—-

موتور انکود و دیکود ویدئو

موتور انکود و دیکود ProRes

موتور انکود ویدئو

۲ موتور دیکود ویدئو

۲ موتور انکود و دیکود ProRes

۲ موتور انکود ویدئو

۴ موتور دیکود ویدئو

۴ موتور انکود و دیکود ProRes

بررسی و مقایسه CPU پردازنده M2 با مدل‌های نسل قبل

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، CPU خواهد بود که مغز متفکر سیستم به حساب می‌آید. اگر به جدول بالا نگاه کنید، می‌بینید هر چقدر پردازنده پیشرفته‌تر می‌شود، تعداد هسته‌های آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

تراشه M1 از ۸ هسته برخوردار است که ۴ هسته مسئولیت انجام کارهای سنگین (مانند فعالیت‌های گرافیکی یا رندر) و ۴ هسته نیز کارهای سبک و روزمره کاربران را بر دوش می‌کشند. ایده استفاده از هسته‌های مختلف، به منظور کاهش مصرف انرژی و بالا رفتن عمر مفید باتری دستگاه است.

نسخه M1 Pro از این تراشه بازی را کمی تغییر داده و کاربران می‌توانند از بین نسخه‌های ۸ یا ۱۰ هسته‌ای یکی را انتخاب کنند. در این مدل به ترتیب ۶ یا ۸ هسته مسئولیت انجام وظایف سنگین را بر عهده داشته و ۲ هسته دیگر، کارهای سبک را رفع و رجوع می‌کنند.

نمایی از پردازنده‌های اپل در کنار یکدیگر

نمایی از پردازنده‌های اپل در کنار یکدیگر

پردازنده M1 Max مانند نسخه پیشین از تنوع خاصی برخوردار نبوده و تنها در مدل ۱۰ هسته‌ای در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که نسبت آن‌ها نیز ۸ به ۲ خواهد بود.

تراشه M1 Ultra از دو تراشه M1 Max که به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل شده و به این ترتیب با یک پردازنده ۲۰ هسته‌ای روبرو خواهیم بود که نسبت آن‌ها ۱۶ به ۴ است.

ساختار پردازنده M2 مانند نسخه پیشین خود بوده و به این ترتیب با یک تراشه ۸ هسته‌ای با ۴ هسته قدرتمند و ۴ هسته معمولی روبرو خواهیم بود. اما عملکرد آن در مقایسه با M1 بهبود پیدا کرده است.

در طراحی این تراشه از نسل دوم تکنولوژی ۵ نانومتری استفاده شده و تعداد ترانزیستورها نیز افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب عملکرد آن نسبت به M1 حدودا ۱۸ درصد سریع‌تر شده است. جدول گیک بنچ عملکرد تک هسته‌ای پردازنده M2 در مقابل سایر رقبا را در تصویر زیر شاهد خواهیم بود:

نمایی از عملکرد تک هسته‌ای

نمایی از عملکرد تک هسته‌ای

همان طور که می‌بینید، تراشه ام ۲ با امتیاز ۱۸۶۹ در عملکرد تک هسته‌ای، خود را به عملکرد پردازنده M1 Pro و همچنین سایر گزینه‌ها بسیار نزدیک کرده است. این بدان معناست که دستگاه مجهز به این پردازنده در مقایسه با نسل پیشین (M1) قادر است تا کارهای روزمره شما را با سرعت بیشتری انجام دهد.

اما بیایید نگاهی به عملکرد چند هسته‌ای آن بیندازیم:

نمایی از عملکرد چند هسته‌ای پردازنده M2

نمایی از عملکرد چند هسته‌ای پردازنده M2

در این قسمت نیز شاهد بهبود عملکرد نسبت به نسخه ۲۰۲۰ این پردازنده هستیم، اما متاسفانه در رقابت با سایر گزینه‌ها، این تراشه حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

مقایسه پردازنده M2 با مدل‌های نسل قبل ؛ حافظه یکپارچه (رم)

در هنگام رونمایی از تراشه M1، بازی به سود کوپرتینویی‌ها عوض شد. چرا که این پردازنده از قدرت بالایی برخوردار بوده و در کنار آن، میزان مصرف انرژی در پایین‌ترین حد به سر می‌برد. با بروزرسانی تکنولوژی و افزایش امکانات، باید انتظار بهبود نسبتا چشمگیری را در این زمینه داشته باشیم.

خریداران مک مبتنی بر تراشه M1 امکان انتخاب رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی را دارا بودند که پهنای باند آن روی ۶۸.۲۵ گیگابایت بر ثانیه تنظیم شده بود. در نسخه M1 Pro این ظرفیت به ۱۶ و ۳۲ گیگابایت و پهنای باند نیز به ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه ارتقاء پیدا کرد.

نمایی از پردازنده M2 و M1 در کنار یکدیگر

نمایی از پردازنده M2 و M1 در کنار یکدیگر

پردازنده M1 Max اما همه چیز را دو برابر کرده و میزان رم را به ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت و پهنای باند را به ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه رسانده است. در نهایت به M1 Ultra می‌رسیم و روند افزایش همچنان ادامه دارد. به این ترتیب با ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت رم و پهنای باند ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه‌ای روبرو خواهیم بود.

پردازنده M2 در قلب MacBook Air تا حد زیادی به نسخه M1 شباهت داشته، اما شاهد اضافه شدن رم ۲۴ گیگابایتی به آپشن ‌های قبلی هستیم. پهنای باند هم از ۶۸.۲۵ به ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه ارتقاء پیدا کرده است.

مقایسه GPU تراشه M2 با تمام خانواده M1

پردازنده گرافیکی اختصاصی اپل که روی تراشه M1 قرار گرفت، با موفقیت چشمگیری روبرو شد. البته با وجود این که کاربران تنها محکوم به استفاده از این پردازنده گرافیکی بوده و قابلیت اتصال GPU اکسترنال به این دستگاه وجود ندارد، اما اپل انتخاب‌‌های متفاوتی را برای کاربران فراهم کرده است که در این قسمت به آن‌‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تراشه M1 با پردازنده گرافیکی ۷ یا ۸ هسته‌ای
  • تراشه M1 Pro با پردازنده گرافیکی ۱۴ یا ۱۶ هسته‌ای
  • تراشه M1 Max با پردازنده گرافیکی ۲۴ یا ۳۲ هسته‌ای
  • تراشه M1 Ultra با پردازنده گرافیکی ۴۸ یا ۶۴ هسته‌ای

در خصوص تراشه M2، اپل کار را با پردازنده ۸ هسته‌ای آغاز کرده و امکان سفارش نسخه ۱۰ هسته‌ای را نیز برای کاربران فراهم کرده است.

مقایسه عملکرد GPU پردازنده M1 و M2

مقایسه عملکرد GPU پردازنده M1 و M2

به گفته اپل، قدرت عملکرد پردازنده گرافیکی در نسخه پردازنده M2 نسبت به نسل قبل ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع در بالاترین حالت به ۳۵ درصد می‌رسد.

در مقایسه با M1 Pro و مدل‌های بعدی نمی‌توان صحبتی در مورد عملکرد نسخه جدید به میان آورد. چرا که هیچ اعداد و ارقامی در این زمینه در دسترس نیست. اما بعید به نظر می‌رسد که این تراشه بتواند آن‌ها را در این زمینه شکست دهد.

نکته منفی در مورد پردازنده ام ۲، دقیقا به همان مشکل نسل پیشین برمی‌گردد و آن هم در خصوص پشتیبانی از نمایشگرهای اکسترنال است. پردازنده M1 تنها از یک نمایشگر با رزولوشن 6K پشتیبانی می‌کرد و این موضوع روی نسخه جدید هم به همان روال سابق پیش می‌رود.

پشتیبانی از مانیتور اکسترنال برای تراشه M1 Pro و M1 Max به شرح زیر است:

  • پردازنده M1 Pro: پشتیبانی از دو نمایشگر اکسترنال با رزولوشن 6K
  • پردازنده M1 Max: پشتیبانی از دو نمایشگر اکسترنال با رزولوشن 6K و یک نمایشگر با رزولوشن 4K

مک استودیو با پردازنده M1 Ultra نیز می‌تواند ۴ نمایشگر با رزولوشن 6K و یک نمایشگر با رزولوشن 4K را پشتیبانی کند که از این نظر (اگر نمایشگر اصلی دستگاه را یک مورد به حساب آوریم) با پردازنده M1 Max برابری می‌کند.

نمایی از مشخصات تراشه M2 اپل

نمایی از مشخصات تراشه M2 اپل

موتور عصبی پردازنده M2 در مقابل سری M1

زمانی که اپل پردازنده M1 را معرفی کرد، موتور عصبی (Neural Engine) محبوب خود را از سری A پردازنده‌های خود به آن منتقل کرد. این موتور که وظیفه یادگیری ماشینی را بر عهده دارد تا موارد مد نظر کاربران را به بهترین شکل انجام دهد، از سوی دیگر می‌تواند میزان مصرف انرژی تراشه را نیز مدیریت کند.

اپل در سری M1 از موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای استفاده کرد (البته پردازنده M1 Ultra به موتور ۳۲ هسته‌ای مجهز بود).

برای تراشه M2 اپل مجددا از موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای استفاده کرد، اما بهبودهایی را در این زمینه شاهد هستیم که به گفته اپل، این موتور قادر است تا ۱۵ هزار میلیارد عملیات را در هر ثانیه پردازش کند که در مقایسه با پردازنده M1، شاهد رشد ۴۰ درصدی در این خصوص هستیم.

این عملکرد باعث شده تا تراشه M2 در جایگاه بالاتری نسبت به پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max قرار گیرد. اما به دلیل دو برابر بودن ظرفیت پردازنده M1 Ultra، امکان رقابت با آن وجود نخواهد داشت.

نمایی از تراشه M2 اپل

نمایی از تراشه M2 اپل

جمع بندی؛ تراشه M2 گزینه بهتری است!

زمانی که به تفاوت‌های موجود میان تراشه‌های M1 و M2 نگاه می‌اندازیم، به وضوح متوجه برتری نسل دوم نسبت به مدل پیشین می‌شویم. بهبود های اعمال شده و اضافه شدن موتور Media Engine باعث شده تا تراشه M2 یک برگ برنده بزرگ نسبت به M1 در دست داشته باشد که این موضوع جای هیچ گونه سوالی را باقی نمی‌گذارد.

به این ترتیب می‌توان گفت که جایگاه پردازنده M2 میان M1 و M1 Pro قرار خواهد داشت. افرادی که به سرعت و عملکرد پردازشی بیشتر علاقه داشته باشند، می‌توانند به سراغ دستگاهی با پردازنده M1 Pro بروند. اما محصولاتی که به تراشه M2 مجهز هستند، برای انجام کارهای روزانه و نسخه‌های ابتدایی فعالیت‌های گرافیکی و ویرایش ویدیو گزینه فوق العاده خوبی به حساب می‌آیند. همچنین به طور جامع‌تر در مطلبی به مقایسه پردازنده M2 و تراشه M1 اپل پرداخته‌ایم.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =