آی دیوایس ها

مک بوک ایر M2 در مقابل آیمک M1 اپل؛ کدامیک برنده این مقایسه است؟

مک بوک ایر M2 در مقابل آیمک M1 اپل؛ کدامیک برنده این مقایسه است؟

مک بوک ایر M2 یکی از محصولات جدید اپل در حال حاضر به حساب می‌آید که در این مطلب از فراسیب، قصد داریم آن را با آی مک ۲۴ اینچی با تراشه M1 مقایسه کنیم و ببینیم کدام یک انتخاب بهتری برای خرید به شمار می‌رود.

مک بوک ایر همواره یکی از محصولات محبوب شرکت اپل به حساب می‌آید و آی‌مک نیز از سوی دیگر، جایگاه خوبی میان کاربران به دست آورده است. MacBook Air جدید که به تازگی با تراشه M2 روانه بازار شده، موفق شده تا توجه کاربران را به خود جلب کند. اما سوی دیگر میدان آی‌مک ۲۴ اینچی را داریم که سال گذشته همراه با چیپست M1 به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی شد.

اگر قصد انتخاب بین این دو محصول را داشته و یا از مک بوک ایر یا مک بوک پرو استفاده می‌‌کنید و قصد خرید آی‌مک را در سر دارید، ادامه این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی را اتخاذ کنید.

مک بوک ایر M2 در چهار رنگ

مک بوک ایر M2 در چهار رنگ

مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه کنید، تراشه هر دو دستگاه است. مک بوک ایر M2 میزبان چیپستی است که در سال ۲۰۲۲ معرفی شده، اما دستگاه دیگر تراشه‌ای را درون خود جای داده است که با وجود معرفی خود دستگاه در سال ۲۰۲۱، اما پردازنده آن یک سال قبل، یعنی در سال ۲۰۲۰ به دنیای تکنولوژی معرفی شد. به این ترتیب ۲ سال تفاوت میان این دو چیپست وجود دارد.

مقاله پیش رو را با پرداختن به موضوع زبان طراحی هر دو دستگاه آغاز می‌کنیم و در بخش‌های مختلف به سراغ دیگر بخش‌ها خواهیم رفت.

مقایسه طراحی مک بوک ایر M2 و آی‌مک M1

آی‌مک با تراشه M1 در سال ۲۰۲۱ با زبان طراحی تغییر یافته و ابعادی جدید از راه رسید. نسخه ۲۱.۵ اینچی با بدنه آلومینیومی که تقریبا چند سال بدون تغییر روانه بازار می‌شد، جای خود را به یک دستگاه جدید با نمایشگر ۲۴ اینچی داد که با ۷ رنگ مختلف، در دسترس خریداران قرار گرفت.

به این ترتیب شما از بین رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی، قرمز، بنفش، آبی یا نقره‌ای می‌توانستید یک گزینه را به دلخواه خود انتخاب کنید. در جلوی بدنه حالت کمرنگ‌تر رنگ‌های یاد شده به چشم می‌خورد و با نگاهی به پشت بدنه، حالت تیره‌تر این رنگ‌ها را شاهد خواهیم بود.

نمایی از آیمک ۲۴ اینچ با رنگ قرمز

نمایی از آی‌مک ۲۴ اینچ با رنگ قرمز

از سوی دیگر مک بوک ایر M2 را داریم که با طراحی جدید، ظاهر مک بوک پرو های سال ۲۰۲۱ را به خود گرفته است. برخی افراد تصور می‌کردند که اپل در طراحی این محصول، از آی‌مک ۲۴ اینچی الهام گرفته و قصد دارد تا رنگ‌بندی آن را به این دستگاه نیز اضافه کند. این اتفاق به هیچ عنوان روی نداد، اما شاهد اضافه شدن دو رنگ جدید به این محصول هستیم که تعداد رنگ‌های قابل انتخاب به این ترتیب به عدد ۴ رسید. در این حالت هنگام خرید MacBook Air M2 شما می‌‌توانید از بین رنگ‌های میدنایت، استارلایت، خاکستری فضایی و نقره‌ای یک گزینه را انتخاب کنید.

در فراسیب بخوانید  مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1 ؛ کدامیک بهتر هست؟

در طراحی این دستگاه، اپل ساختار گذشته را به کلی به دست فراموشی سپرده و ظاهر آن را به مک بوک پرو ۲۰۲۱ شبیه کرده است؛ اما همچنان ضخامت آن بسیار کم بوده و وزنش نیز کاملا برای جابجایی در طول روز به مکان‌های مختلف بسیار مناسب است.

نمایی از مک بوک ایر M2 در چهار رنگ مختلف

نمایی از مک بوک ایر M2 در چهار رنگ مختلف

اگر قصد جابجایی دیوایس میان منزل، دانشگاه یا محل کار خود را دارید،‌ مک بوک ایر گزینه بهتری برای شما به حساب می‌آید. اما اگر نیازی به جابجایی نیست و دستگاه همواره در یک جای ثابت قرار خواهد گرفت، iMac 24-inch انتخاب بهتری به شمار می‌رود. 

در طراحی آی‌مک از ۲ فن استفاده شده که در مواقع لزوم، می‌تواند درون دستگاه را به خوبی خنک کرده و از ایجاد گرمای بیش از حد جلوگیری به عمل آورد. اما مک بوک ایر M2 از سوی دیگر از فن برخوردار نبوده و ممکن است در فعالیت‌های سنگین، روی بدنه دستگاه احساس گرما کنید و از سوی دیگر، عملکرد پردازشی دستگاه نیز به این ترتیب با اختلال روبرو خواهد شد.

به عنوان آخرین نکته باید به این موضوع اشاره کنیم که به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، اپل موفق شده تا ۶ اسپیکر را درون آی‌مک قرار دهد که باعث ایجاد صدای بهتری خواهد شد.

تفاوت های سخت افزاری مک بوک ایر M2 و آی‌مک M1

معمولا سیستم‌های دسکتاپ نسبت به لپتاپ‌ها از قیمت بیشتری برخوردار هستند. اما آیا آی‌مک ارزش هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار بیشتر نسبت به مک بوک ایر را دارا خواهد بود؟ پاسخ این سوال با بررسی مشخصات سخت افزاری مشخص می‌شود.

نمایشگر MacBook Air M2

نمایشگر MacBook Air M2

مقایسه نمایشگر ها

مقایسه سخت افزاری را از صفحه نمایش این دو دستگاه آغاز می‌کنیم؛ چرا که یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تفاوت میان آی‌مک و مک بوک ایر به حساب می‌آید. از یک سو با آی‌مک با نمایشگر ۲۴ اینچی روبرو هستیم و از سوی دیگر، MacBook Air M2 با صفحه نمایش ۱۳.۶ اینچی را می‌بینیم که نسبت به نسل پیشین خود با ابعاد بزرگ‌تر همراه بوده و روشنایی بیشتری را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

هر دو دستگاه از نمایشگر رتینا برخوردار هستند، اما دستگاه جدید به صفحه نمایش Liquid Retina (نسخه پیشرفته‌تر مدل‌های گذشته) مجهز است. نمایشگر مک بوک ایر M1 با روشنایی ۴۰۰ نیتی همراه بود، اما همان طور که اشاره شد نسخه جدید با پیشرفت‌هایی در این زمینه همراه شده و روشنایی آن به ۵۰۰ نیت رسیده است که از این نظر با آی‌مک ۲۴ اینچی برابری می‌کند. همچنین هر دو دستگاه از تکنولوژی True Tone اپل بهره می‌برند که باعث می‌شود تا روشنایی و رنگ‌های نمایش داده از سوی صفحه نمایش با رنگ‌های محیطی که درون آن قرار دارید، هماهنگ شود.

اگر گزینه سایز برای شما موضوع مهمی به حساب می‌آید، مطمئنا باید به سراغ آی‌مک بروید. رزولوشن این دستگاه ۲۵۲۰ × ۴۴۸۰ است و در مقابل مک بوک ایر M2 با نمایشگر ۱۳.۶ اینچی خود از رزولوشن ۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسلی برخوردار است. البته کیفیت تصویر در این دستگاه نسبت به نسخه M1 (مک بوک ایر) افزایش پیدا کرده و همین موضوع می‌تواند یکی از بهترین دلایل برای کنار گذاشتن مدل قدیمی‌تر باشد.

نمایی از آیمک ۲۴ اینچ با رنگ زرد

نمایی از آی‌مک ۲۴ اینچ با رنگ زرد

اگر تنها دلیل شما برای انتخاب آی‌مک نمایشگر بزرگ‌تر است، بد نیست بدانید می‌توانید یک مانیتور اکسترنال را به لپتاپ اضافه کرده، اما از سوی دیگر مشخصات سخت افزاری بهتری را در اختیار داشته باشید. همچنین اگر نمایشگر ۲۴ اینچی آی‌مک همچنان شما را از نظر سایز راضی نگه نمی‌دارد،‌ می‌توانید از گزینه‌های دیگر استفاده کنید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که هر دو دستگاه تنها از یک نمایشگر اکسترنال پشتیبانی می‌کنند.

در فراسیب بخوانید  نقد و بررسی آیپد ایر ۵ اپل؛ همه آنچه باید بدانید!

پردازنده

از این نظر، دو دستگاه یاد شده با مشخصات سخت افزاری زیر همراه هستند:

آی‌مک ۲۴ اینچی:

  • تراشه M1 هشت هسته‌ای با پردازنده گرافیکی ۷ هسته‌ای، ۸ گیگابایت رم، حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت SSD، نمایشگر رتینا 4.5K
  • تراشه M1 هشت هسته‌ای با پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای، ۸ گیگابایت رم، حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت SSD، نمایشگر رتینا 4.5K
  • تراشه M1 هشت هسته‌ای با پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای، ۸ گیگابایت رم، حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت SSD، نمایشگر رتینا 4.5K

مک بوک ایر:

  • تراشه M2 هشت هسته‌ای با پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای، ۸ گیگابایت رم، حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت SSD
  • تراشه M2 هشت هسته‌ای با پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای، ۸ گیگابایت رم، حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت SSD

بد نیست بدانید که پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای در مک بوک ایر به دلیل پیشرفت و بروزرسانی تکنولوژی، قدرت شکست پردازنده گرافیکی آی‌مک را خواهد داشت.

در تصاویر زیر، نتیجه بنچمارک تراشه M2 در مقایسه با سایر محصولات را مشاهده خواهید کرد. همان طور که می‌بینید عملکرد مک بوک ایر از رقیب خود بهتر است.

نتیجه عملکرد تک هسته‌ای

نتیجه عملکرد تک هسته‌ای

نتیجه عملکرد چند هسته‌ای

نتیجه عملکرد چند هسته‌ای

نتیجه موتور Metal

نتیجه موتور Metal

نتیجه Cinebench R23

نتیجه Cinebench R23

پردازنده گرافیکی آی مک M1 و مک بوک ایر M2

از این نظر، انتخاب‌های زیادی در دسترس شما خواهد بود. از پردازنده گرافیکی ۷ یا ۸ هسته‌ای روی تراشه M1 گرفته تا پردازنده گرافیکی ۸ یا ۱۰ هسته‌ای روی تراشه M2. تعداد بیشتر هسته‌ها نشان دهنده قدرت بیشتر دستگاه از نظر عملیات گرافیکی است. پس اگر قصد اجرای اپلیکیشن‌های گرافیکی یا بازی‌های سنگین را دارید، مک بوک ایر با پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

اگر نگاهی به نتیجه عملکرد موتور Metal بیندازید، می‌بینید که تراشه M2 توانسته مدل پیشین، یعنی تراشه M1 قرار گرفته روی مک بوک ایر را شکست دهد. اما پردازنده گرافیکی آی‌مک عملکرد بهتری نسبت به مک بوک ایر M1 از خود نشان داده است.

پس اگر به خاطر قیمت پایین‌تر و عملکرد بهتر پردازنده گرافیکی قصد خرید مک بوک ایر جدید را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا موعد رونمایی از آی‌مک با تراشه M2 منتظر بمانید. این دستگاه احتمالا ماه اکتبر یا نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی به صورت رسمی معرفی خواهد شد و می‌تواند بازی را به سود خود تغییر دهد.

نمایی از آیمک ۲۴ اینچ در رنگ آبی

نمایی از آی‌مک ۲۴ اینچ در رنگ آبی

رم و حافظه داخلی

تراشه M1 به صورت پیش فرض با ۸ گیگابایت رم عرضه شده، اما امکان ارتقاء به گزینه ۱۶ گیگابایتی نیز برای خریداران در نظر گرفته شده است. در مقابل تراشه M2 با وجود عرضه با رم ۸ گیگابایت به صورت پیش فرض، اما از امکان ارتقاء به ۲۴ گیگابایت رم برخوردار خواهد بود.

در فراسیب بخوانید  دیدگاه افراد سرشناس درباره مک بوک ایر ۱۵ اینچی

اپل هنگام توضیح درباره رم دستگاه از عبارت Unified Memory Architecture استفاده می‌‌کند. این بدان معناست که دستگاه در صورت کمبود، می‌تواند از حافظه جانبی دستگاه برای افزایش رم کمک گیرد. این موضوع هم برای تراشه و هم برای پردازنده گرافیکی در دسترس خواهد بود. البته اپل تراشه‌های M1 Max، M1 Pro و M1 Ultra را نیز معرفی کرد که به ترتیب از ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنند.

از نظر حافظه داخلی، همان طور که گفته شد دو آپشن ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی در دسترس خواهد بود. البته در صورت نیاز به حافظه بیشتر، اپل آپشن ۱ ترابایتی و ۲ ترابایتی را به عنوان حداکثر ظرفیت بهت ترتیب برای آی‌مک و مک بوک ایر در نظر گرفته است.

درگاه‌های ارتباطی و لوازم داخل جعبه

در این بخش، آی‌مک برنده بی چون و چرای این رقابت خواهد بود. مک بوک ایر M2 تنها از دو درگاه USB-C و یک درگاه مگ سیف برخوردار است. اما در مقابل نسخه ابتدایی آی‌مک با دو درگاه USB-C همراه بوده و در گران ترین حالت، دو درگاه USB 3 نیز به آن اضافه می‌شود. همچنین این دستگاه از درگاه Ethernet نیز برخوردار است.

نمایی از پورت‌های مک بوک ایر M2

نمایی از پورت‌های مک بوک ایر M2

به عنوان یکی دیگر از تفاوت‌ها می‌توان به کیبورد اشاره کرد. مک بوک ایر مورد بحث در این مطلب به سنسور تشخیص اثر انگشت مجهز است، اما متأسفانه تمامی مدل‌های آی‌مک از این قابلیت برخوردار نیستند. اگر نسخه ابتدایی این دستگاه را خریداری کنید، کیبورد آن به حسگر تشخیص اثر انگشت مجهز نیست، اما مدل‌های بالاتر از این ویژگی برخوردار هستند.

نمایی از کیبورد به همراه تاچ آیدی

نمایی از کیبورد به همراه تاچ آیدی

سنسور تاچ آیدی به شما اجازه می‌دهد تا دستگاه را به کمک آن آنلاک کرده یا هنگام خرید، هویت خود را از طریق آن ابراز کنید. بد نیست بدانید که کاربران مختلف، می‌توانند اثر انگشت خود را روی این سیستم تنظیم کرده و به این ترتیب،‌ مطمئن می‌شوید که شخصی به جای شما عملیات خرید و پرداخت از حساب‌تان را انجام نمی‌دهد.

درگاه Ethernet تنها روی آی‌مک ارائه می‌شود، اما هر دو دستگاه مورد بحث در این مطلب از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کنند. امکان اتصال تنها یک نمایشگر با رزولوشن 6K و نرخ ۶۰ هرتز نیز امکان پذیر است.

اگر دنبال کننده اخبار اپل باشید، مطمئنا می‌دانید که آی‌مک ۲۴ اینچی به دوربین جدید با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی برای تماس‌های تصویری مجهز شد. اپل همین دوربین را روی مک بوک ایر M2 نیز قرار داد و به این ترتیب تفاوتی میان آن‌ها نمی‌توانید قائل شوید.

نمایی از پورت‌های آیمک ۲۴ اینچی

نمایی از پورت‌های آی‌مک ۲۴ اینچی

جمع بندی

از هر نظر که نگاه کنید، غیر از ابعاد نمایشگر، مک بوک ایر از رقیب خود کاملا برتر بوده و در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. با وجود صفحه نمایشی با رزولوشن 4.5K، اما قیمت آن اجازه نمی‌دهد وقتی یک سمت ماجرا MacBook Air M2 ایستاده، به سراغ آن برویم. اگر اپل تراشه M1 Pro را به آی‌مک اضافه کند، قضیه کاملا متفاوت بوده و می‌توان بیشتر و بهتر از این دستگاه دفاع کرد. اما با شرایط فعلی، انتخاب آی‌مک با قیمت بالای آن، اصلا گزینه خوبی به حساب نمی‌آید؛ در حالی که با صرف هزینه کمتر، می‌توان دستگاهی با همان مشخصات اما با قابلیت حمل و نقل آسان خریداری کرد.

همچنین در یک مطلب جامع به بررسی آی‌مک، مک بوک پرو، مک مینی و مک استودیو پرداختیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست. شما به عنوان خواننده این مطلب، در نهایت بین این دو دستگاه کدام یک را برای خرید انتخاب می‌کنید؟ نظرت خود را با ما در میان بگذارید.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *