نقد و بررسی

مقایسه چیپ های اپل M1 ، اپل M1 Pro و اپل M1 Max

مقایسه چیپ های اپل M1 ، اپل M1 Pro و اپل M1 Max

اپل در رویداد اکتبر یا همان کنفرانس unleashed ، از پردازنده‌های جدید خود به نام‌های M1 Pro و M1 Max رونمایی کرد. در ادامه‌ی این مطلب از فراسیب، به مقایسه اپل ام وان ، اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو می‌پردازیم…

طراحی هر دو تراشه‌ی جدید اپل الگوبرداری شده از معماری همان تراشه‌ی M1 می‌باشد؛ تنها تفاوت موجود در تعداد هسته‌ها و ظرفیت RAM آن‌هاست که‌ در سری‌های جدید نسبت به تراشه‌ی M1 بسیار افزایش داشته است.

حال سوال اینجاست که با وجود طراحی زیبا و کارایی بالا، آیا پردازنده‌های جدید اپل برای رفع نیازتان بهترین انتخاب به شمار می‌آیند؟

نقد و بررسی چیپ های ARM جدید اپل

نقد و بررسی چیپ های ARM جدید اپل

قبل از عرضه‌ی مک بوک پرو 2021 به بازار که در ساخت آن از پردازنده M1 Pro و M1 Max استفاده شده، قصد داریم مقایسه اپل ام وان ، اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو را ارائه دهیم تا برای خرید تصمیم گیری بهتری داشته باشید؛ لازم به ذکر است که در مطلبی جداگانه بصورت دقیق‌تر و اختصاصی، به نقد و بررسی پردازنده های M1 Pro و M1 Max اپل پرداختیم که می‌توانید با مراجعه به مطلب لینک شده، آن را مطالعه کنید…

مقایسه چیپ های ام وان ، ام وان پرو و ام وان مکس

اگرچه تمام پردازنده‌های اپل از نظر عملکرد بسیار پیشرفته هستند، اما قطعا یکی از این تراشه‌ها عملکرد بهتری نسبت به مابقی خواهد داشت.

قیمت و در دسترس بودن چیپ های اپل

واقعیت این است که اپل تراشه‌های M1 و M1 Max و M1 Pro را به طور جداگانه به فروش نمی‌رساند و قیمت آن‌ها بر اساس دستگاهی مشخص می‌شود که اپل این تراشه‌ها را در ساخت آن‌ها به کار برده است. در ادامه نام دستگاه‌هایی که پردازنده M1 در داخلشان به کار رفته را آورده‌ایم:

  • مک بوک ایر 2020 به قیمت 999 دلار
  • مک بوک پرو 13 اینچی 2020 به قیمت 1299 دلار
  • مک مینی 2020 به قیمت 699 دلار
  • آی مک 24 اینچی 2020 به قیمت 1299 دلار
  • آیپد پرو 11 اینچی (نسل پنجم) به قیمت 799 دلار
  • آیپد پرو 12.9 اینچی به قیمت 1099 دلار

پردازنده‌های اپل ام وان پرو و اپل ام وان مکس جدید هستند و در ساخت محصولاتی که در پایین نام برده‌ایم به کار رفته‌اند:

  • مک بوک پرو 14 اینچی 2021 به قیمت 1999 دلار
  • مک بوک پرو 16 اینچی 2021 به قیمت 2499 دلار
مقایسه چیپ های اپل M1 ، اپل M1 Pro و اپل M1 Max

مقایسه چیپ های اپل M1 ، اپل M1 Pro و اپل M1 Max

با وجود اینکه M1 Max و M1 Pro جدید هستند، اما به هیچ وجه جایگزین تراشه‌ی M1 در محصولات اپل نمی‌شوند. درست است که هر سه تراشه بر اساس معماری یکسانی ساخته شده‌اند، اما هر کدام از آن‌ها نیازهای متفاوتی را در کاربران برطرف می‌کنند.

مشخصات فنی چیپ های اپل M1 ، اپل M1 Pro و اپل M1 Max

با وجود این که هر سه پردازنده‌ی اپل ام وان ، اپل ام وان پرو و اپل ام وان مکس بر اساس یک معماری تولید و ساخته شده‌اند، اما باید بدانیم که دو تراشه‌ی جدید، یعنی اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو، از عملکرد بسیار بهتری برخوردار هستند.

همه‌ی این تراشه‌ها به سبک سیستم روی تراشه یا (SoC) هستند؛ یعنی CPU ، GPU و RAM را روی یک بستر واحد ترکیب می‌کنند. این ویژگی و نحوه‌ی چیدمان باعث می‌شود تا کارایی بالاتر رود و تاخیر بین CPU و RAM کمتر شود.

مشخصات اپل ام وان ، اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو

مشخصات اپل ام وان ، اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو

این پردازنده‌های اپل بر اساس گره‌ی N5 مربوط به تراشه ساز TSMC ساخته شده‌اند که می‌توان گفت کوچکترین فرایند تولیدی TSMC در حال حاضر است. آن‌ها دو نوع هسته‌ی CPU را ترکیب می‌کنند. (هسته‌های Firestorm با کارایی بالا و هسته‌های Icestorm با راندمان بالا)

تفاوت اپل ام وان ، اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو در چگونگی ایجاد تعادل بین این دو نوع هسته بر می‌گردد… پردازنده M1 در کل از 8 هسته تشکیل شده است. (4 هسته‌ی Firestorm و 4 هسته‌ی Icestorm)

در تراشه‌های M1 Pro و M1 Max تنها تعداد هسته‌ها افزایش یافته است که به عبارتی از 8 هسته‌ی M1 به 10 هسته رسیده است و در واقع در کل به تعداد هسته‌های Firestorm اضافه شده است! آن‌ها دارای هشت هسته‌ی Firestorm و دو هسته‌ی Icestorm هستند که به طور کلی پردازنده‌ای قوی‌تر را ایجاد می‌کند.

تفاوت بزرگ دیگر آن‌ها در گرافیک است! تراشه M1 از هشت هسته‌ی گرافیکی برخوردار است، اما M1 Pro شامل 16 هسته‌ی گرافیکی و پردازنده اپل ام وان مکس ، دارای 32 هسته می‌باشد. در واقع همگی می‌دانیم که این افزایش در تعداد هسته‌های گرافیکی، یک پیشرفت عظیم به شمار می‌رود و به مک بوک های جدید کمک می‌کند تا نیازهای کاربران را در زمینه‌ی انجام کارهای گرافیکی (GPU) مانند مدل سازی و رندر سه بعدی و حتی انجام بازی‌های ویدیویی، برطرف سازد.

مشخصات اپل ام وان پرو

مشخصات اپل ام وان پرو

تراشه M1 Max از میزان RAM بیشتری نیز پشتیبانی می‌کند. در مقایسه با اپل ام وان و اپل ام وان پرو باید بگوییم که تراشه‌ی M1 فقط می‌تواند تا 16 گیگابایت را پشتیبانی کند و تراشه‌ی M1 Pro نیز نهایتا تا 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی در رم دارد؛ در حالی که این فضای ذخیره سازی در اپل ام وان مکس به 64 گیگابایت می‌رسد.

این میزان فضای رم مانند همان 64 گیگابایت موجود در رم مربوط به کامپیوترهای خانگی نیست. (در واقع تراشه‌ی M1 Max نیز درست همانند تراشه‌ی M1، از حافظه‌ی یکپارچه‌ای تشکیل شده است که بسته به کار هر کدام، یک واحد حافظه در اختیار هر CPU و GPU قرار می‌دهد.)

این بدان معناست که عملکرد CPU و GPU با حافظه‌ی بیشتر در اختیار ما قرار گرفته است که بسیار بهتر است از حالتی که ما جداگانه بنا بر کارمان از هر قسمت به طور جداگانه استفاده می‌کردیم!

کارایی چیپ های ARM اپل

تراشه M1 اپل علی رغم اینکه در بدنه‌ی تبلت‌ها و لپ تاپ های بدون فن قرار گرفته، بسیار کارآمد است. با وجود اینکه تراشه M1 تنها 10 وات توان دارد، اما بر اساس آزمایشات، این تراشه، جدیدترین تراشه‌های Tiger Lake اینتل را با اختلاف پشت سر می‌گذارد…

در GeekBench 5 (معیاری برای اندازه گیری عملکرد سیستم)، پردازنده M1 در عملکرد تنها یک هسته‌ای ، 8 درصد سریعتر از اینتل عمل کرد و این در حالیست که تراشه‌ی اینتل تقریبا سه برابر بیشتر از M1 انرژی مصرف می‌کند! با این حال، پردازنده اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو در عملکرد بسیار موفق‌تر هم عمل می‌کنند؛ اگرچه این تراشه‌های جدید تنها دو هسته بیشتر از M1 دارند، اما تعداد ترانزیستورهای آن‌ها دو برابر آن است.

چیپ های اپل ام وان پرو و اپل ام وان مکس

چیپ های اپل ام وان پرو و اپل ام وان مکس

اپل می‌گوید که پردازنده M1 به تراشه‌ای ارتقا یافته است که CPU در آن 70 درصد سریعتر عمل می‌کند و حتی GPU در تراشه‌ی M1 PRO به میزان دو برابر بهتر از M1 عمل می‌کند.تراشه M1 Pro اساساً همه‌ی معیارهای M1 را دو برابر می‌کند؛ یعنی پهنای باند حافظه 200 گیگابیت بر ثانیه، قدرت GPU و حتی تعداد ترانزیستورها دو برابر M1 ارائه می‌شود. از طرفی دیگر، تراشه‌ی M1 Max عملکردهای موجود در تراشه‌ی M1 Pro را دو برابر می‌کند؛ به عبارتی عملکرد GPU و پهنای باند حافظه M1 Max چهار برابر M1 اصلی است.

ما هنوز میزان کارایی دقیق اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو را نمی‌دانیم، چون هنوز در دسترس ما نیستند؛ با وجود این که حتی این تراشه، رندر و کارهای مدل‌سازی را به خوبی انجام می‌دهد، بسیار منطقی است که اپل همچنان سعی بر ارتقای M1 داشته باشد…

عمر باتری

عمر باتری پردازنده‌های سری M1

عمر باتری پردازنده‌های سری M1

یکی از شگفتی‌های پردازنده M1 عمر باتری آن است. عمر باتری مک بوک پرو ۱۳ که از تراشه M1 بهره می‌برد، 16 ساعت بود و در مک بوک ایر این بازه زمانی به 15.5 ساعت رسید که این واقعا به نوبه‌ی خود عالی است. با وجود این که این عملکرد باتری خوب است، اما اپل می‌گوید این عمر باتری در تراشه‌های M1 Pro و M1 Max حتی خیلی بهتر از این خواهد شد!

اپل می‌گوید که مک بوک پرو 14 اینچی با تراشه M1 Pro می‌تواند تا 17 ساعت ویدیو پخش کند و این یعنی هفت ساعت بیشتر از مک بوک پرو قبلی روشن می‌ماند! علاوه بر این، محصولات جدید به سرعت شارژ می‌شوند و به کاربر این امکان را می‌دهند که تنها با 30 دقیقه شارژ کردن، به 50 درصد عمر باتری برسند.

با همه‌ی این‌ها می‌توان به ادعاهای اپل مشکوک بود، چون پردازنده اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو میزان بسیار بیشتری هسته و حافظه دارند! به سادگی می‌توان گفت تراشه‌های جدید قدرت واقعا بالاتری نسبت به نسل قبلی خود دارند. در کل برای اینکه عمر باتری را در تراشه‌های جدید متوجه شویم، باید با مک بوک پروهای جدید کار کنیم؛ اما بعید نیست اگر همان تراشه‌ی M1، باتری بهتر با عمری طولانی‌تر داشته باشد.

پورت‌هایی که چیپست های ARM اپل از آن پشتیبانی میکند

مقایسه اپل ام وان ، اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو

مقایسه اپل ام وان ، اپل ام وان مکس و اپل ام وان پرو

تراشه M1 فقط از دو پورت Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین برای لوازم جانبی دیگر پورت‌های بیشتری نیاز است!

در مورد تراشه‌های M1 Pro و M1 Max این موضوع صدق نمی‌‌کند؛ زیرا این تراشه‌ها از تعداد بیشتری پورت Thunderbolt برخوردار هستند، از جمله اینکه چهار پورت در مک بوک پرو موجود است! این موضوع به کاربران مک بوک پرو 2021 این امکان را می‌دهد که تا 4 صفحه نمایش خارجی را در اختیار داشته باشند و این موضوعی است که با مک بک بوک دارای تراشه M1 کاملا متفاوت است.

برنده این رقابت

پردازنده M1 فوق العاده است، اما M1 Pro از آن بهتر است و در نهایت M1 Max بهترین است! البته این موضوع بدان معنا نیست که تراشه اپل ام وان مکس، بهترین گزینه برای شما است؛ بسته به نیاز شما امکان دارد انتخاب بهتری نیز داشته باشید…

مشخصات اپل ام وان مکس

مشخصات اپل ام وان مکس

اگر می‌خواهید مکی با کارایی بالا و باتری بیشتر داشته باشید که بتواند کارهای روزانه را به آسانی انجام دهد، تراشه M1 یک انتخاب عالی است؛ اما اگر می‌خواهید بهترین عملکرد را داشته باشید و مشکلی با هزینه‌ی آن ندارید، می‌توانید از پردازنده M1 Pro یا M1 Max استفاده کنید.

در رویدادی که اخیرا و در ماه اکتبر برگزار شد، اپل همچنین به معرفی مشخصات و قیمت مک بوک پرو 2021 و ایرپاد نسل سوم پرداخت که در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید مطالب لینک شده را مطالعه کنید…

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =