نقد و بررسی

نقد و بررسی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس ؛ پرچمداران 2021 اپل

نقد و بررسی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس ؛ پرچمداران 2021 اپل

در این مطلب قصد داریم تا آیفون 13 پرو و نسخه پرو مکس آن را به صورت فنی مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در ادامه با فراسیب همراه باشید.

در حالی که هر دو گوشی هوشمند محصولات فوق العاده‌ای هستند، آیفون 13 پرو شدیدا تمامی افراد جامعه را تحت تأثیر قرار داده است و از سوی دیگر، تغییرات ایجاد شده روی مدل پرو مکس از این اسمارت فون مطمئنا شما را شگفت زده خواهد کرد.

امروز آیفون 13 پرو در رنگ سیرا بلو (آبی کم رنگ) و آیفون 13 پرو در رنگ گرافیت (چیزی بین سیاه و خاکستری) اینجاست و قصد داریم تا آن‌ها را به صورت دقیق از نظر فنی مورد بررسی قرار دهیم. هر دو مدل با حافظه داخلی 512 گیگابایتی همراه هستند و بد نیست بدانید که امسال برای اولین بار، اپل از حافظه داخلی 1 ترابایتی نیز پرده برداری کرد.

آیفون 13 پرو و نسخه پرو مکس همراه با زبان طراحی آشنا

سبک و سیاق و زبان طراحی آیفون‌های 2021 با نسل پیشین خود هیچ تفاوتی ندارد. معمولا زمانی که اپل دستی به سر و روی آیفون‌ها کشیده و زبان طراحی آن را تغییر می‌دهد، تا چند سال همان طراحی را حفظ می‌کند و حالا این روند برای خانواده iPhone 13 نیز تکرار شده است.

تصویری از آيفون 13 پرو با رنگ سیرا بلو (آبی کم رنگ - Sierra Blue)

تصویری از آيفون 13 پرو با رنگ سیرا بلو (آبی کم رنگ – Sierra Blue)

خط تولید آیفون‌های 2021 مانند سری پیشین از نوار استیل ضد زنگ تشکیل شده که مانند مواد درون ساندویچ، بین دو لایه شیشه‌ای قرار گرفته است. البته پشت بدنه در نسخه‌های پرو حالت مات داشته و این موضوع در آیفون 13 و مدل مینی به صورت براق طراحی شده است.

تصویری از زبان طراحی مدل‌های پرو از سری آيفون 13

تصویری از زبان طراحی مدل‌های پرو از سری آيفون 13

البته از آن جا که ضخامت بدنه این محصولات افزایش پیدا کرده است، لذا به دلیل تغییرات در طراحی داخلی محل بعضی دکمه‌های سخت افزاری نسبت به نسل پیشین کمی جابجا شده است. مدل‌های پرو از این سری با باتری‌های بزرگ‌تری همراه هستند و کانفیگ ماژول True Depth نیز با تغییرات مواجه شده است. تمامی این اتفاقات باعث شده تا دکمه پاور، دکمه‌های افزایش و کاهش صدا و سوییچ میوت کردن صدا کمی به سمت پایین نقل مکان کنند.

ابعاد و سایز این دکمه‌ها نیز کمی (0.01 اینچ معادل 0.25 میلیمتر) ضخیم‌تر شده است. به لطف افزایش ضخامت گوشی و بزرگ‌تر شدن باتری، وزن آیفون 13 پرو از 189 به 204 گرم و مدل پرو مکس از 228 به 240 گرم رسیده است.

تکنولوژی مگ سیف هنوز به قوت خود باقی است

تکنولوژی مگ سیف هنوز به قوت خود باقی است

آیفون 12 پرو مکس از وزن زیادی برخوردار بود که در مصرف طولانی مدت، دست برخی کاربران را اذیت می‌کرد. تغییرات نسخه جدید آنچنان که باید و شاید زیاد نیست، اما برای محصولی با این ابعاد، اضافه شدن وزن ممکن است برخی افراد را بیش از پیش مورد آزار و اذیت قرار دهد.

رنگ‌های گرافیت، نقره‌ای و طلایی به قوت خود باقی مانده است، اما رنگ جذاب آبی اقیانوسی (Pacific Blue) جای خود را به آبی کم رنگ (Sierra Blue) داده است. اپل برای رسیدن به این رنگ جدید، تکنولوژی خاص و نوآورانه‌ای را مورد استفاده قرار داده است که از چندین لایه از سرامیک‌های فلزی در مقیاس نانومتری روی سطح تشکیل می‌شود تا پوششی خیره کننده و با دوام را به معرض نمایش بگذارد.

تصویری از آیفون 13 پرو در رنگ سیرا بلو

تصویری از آیفون 13 پرو در رنگ سیرا بلو

این رنگ همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، روشن‌تر از آبی اقیانوسی است. تجربه ثابت کرده است که کاربران تمایل به رنگ‌هایی با کنتراست بالا دارند و رنگ‌های پاستلی آنچنان که باید و شاید با اقبال عمومی مواجه نمی‌شود. جای تعجبی نیست اگر در سال 2022، شاهد عرضه رنگ سیاه مات باشیم.

آیفون 13 پرو با نمایشگری جدید همراه با تکنولوژی روز دنیا

به عنوان تنها تغییر عمده و اساسی آیفون 13 پرو و مدل پرو مکس آن می‌توان به نمایشگر اشاره کرد. روشنایی این صفحه نمایش افزایش پیدا کرده، ابعاد ناچ کوچک‌تر شده و ویژگی پروموشن نیز بالاخره به آیفون‌ها راه پیدا کرده است.

استفاده از آیفون 13 پرو زیر نور مستقیم آفتاب

استفاده از آیفون 13 پرو زیر نور مستقیم آفتاب

میزان روشنایی از 800 به 1000 نیت رسیده است که البته این موضوع در فضاهای داخلی آنچنان که باید و شاید به چشم نمی‌آید. اما اگر این محصول را به فضای بیرونی و زیر نور آفتاب ببرید، تغییرات آن با نسخه پیشین کاملا خود را نشان خواهد داد که این موضوع مسلما به مذاق کاربران خوش می‌آید.

فضای اطراف ناچ نسبت به مدل پیشین بسیار افزایش پیدا کرده است، اما متاسفانه از لحاظ نرم افزاری تغییراتی در این حوزه رخ نداده و به عنوان مثال، درصد باقی مانده از شارژ باتری هنوز هم در استاتوس بار نمایش داده نمی‌شود. این بدان معناست که هنگام مشاهده تصویر یا ویدئو فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت که البته این موضوع به ابعاد تصویر بستگی دارد.

ناچ کوچک‌تر در آيفون 13 پرو

ناچ کوچک‌تر در آيفون 13 پرو

پروموشن از جمله قابلیت‌هایی است که اضافه شدن آن شدیدا مورد استقبال قرار گرفته و تجربه آن، به این صورت خواهد بود که مشغول تماشای یک تصویر HD روی آیفون 13 پرو هستید اما آن را کنار گذاشته و به سراغ آیفون 12 پرو مکس می‌روید و تصور می‌کنید که کیفیت از HD به SD رسیده است.

البته می‌توانید با مطلب نحوه غیرفعالسازی ویژگی پروموشن در سری آیفون ۱۳ از عمر باتری بیشتری بهرمند باشید.

این تکنولوژی که ابتدا روی آیپد پرو شاهد آن بودیم، باعث می‌شود تا صفحه نمایش به صورت کاملا هوشمند نرخ نوسازی را بین 10 تا 120 هرتز تغییر دهد و همین موضوع، سبب صرفه جویی در مصرف شارژ باتری دستگاه می‌شود. با وجود برخورداری آیپد پرو از فناوری پروموشن، اما امکان پایین آوردن نرخ نوسازی به اندازه آیفون‌ها روی این محصول فراهم نیست.

همان طور که اشاره شد زمانی که به نرخ نوسازی (رفرش ریت – Refresh Rate) بالا نیازی نباشد، این گزینه تا 10 هرتز پایین می‌آید.

در حال حاضر، این گزینه در مرورگر سافاری یا هنگام سوییچ کردن بین صفحه‌های مختلف آیفون کاملا به چشم می‌آید. متأسفانه در حال حاضر، تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها از این گزینه پشتیبانی نمی‌کنند. اما اپل قول داده است تا قابلیت یاد شده به زودی به تعداد زیادی از بازی‌ها راه پیدا کند. نرخ نوسازی بالا به این صورت خواهد بود که صفحه نمایش به تمامی برخوردهای انگشت شما به صفحه به صورت آنی و درجا پاسخ خواهد داد و کاملا حس یک تعامل تمام و عیار به کاربر القاء می‌شود.

اگر تفاوت‌های پروموشن را متوجه شوید، این موضوع را به صورت کامل درک خواهید کرد. وب سایت Display Mate نیز نمایشگر آیفون 13 پرو مکس را بهترین صفحه نمایش در میان گوشی‌های هوشمند شناسایی کرده است.

تفاوت نمایشگر آیفون 13 پرو و نسخه پرو مکس

تفاوت نمایشگر آیفون 13 پرو و نسخه پرو مکس

بسیاری از ما تصور می‌کردیم که علاقمندان به فبلت نتوانند میان آیفون 13 پرو و مدل پرو مکس آن یک گزینه را انتخاب کنند. اما به مرور زمان مانند روال گذشته، نسخه پرو از محبوبیت بیشتری برخوردار شد.

نمایشگری جدید با تکنولوژی پروموشن

نمایشگری جدید با تکنولوژی پروموشن

به نظر می‌رسد که اپل هنوز نتوانسته از پتانسیل نمایشگر بزرگ نسخه پرو مکس آنچنان که باید و شاید بهره ببرد.

سایز بزرگ، کارایی کم!

کوپرتینویی‌ها تا به حال برای سری پلاس یا مکس قابلیت‌های خاصی را در نظر نگرفته‌اند و همین موضوع باعث شده تا علاقمندان به گوشی‌های هوشمند، کمتر به سراغ آن‌ها بروند. در کنار ظرفیت باتری بیشتر، تفاوتی بین نسخه پرو و پرو مکس این خانواده وجود ندارد و به نظر می‌رسد که اپل باید تلاش بیشتری در این زمینه از خود به خرج دهد.

اگر نگاهی به آیپد مینی بیندازیم، با وجود برخورداری این دستگاه از صفحه نمایش بزرگ‌تر، ویجت‌های آن از آن چه روی نمایشگر آیفون 13 پرو مکس نمایش داده می‌شود کوچک‌تر است. زمانی که آیکون‌های کوچک موجود روی داک یا ویجت‌های کوچک‌تر را روی نمایشگر آیپد مینی مشاهده کردیم، به نظرمان رسید که چنین امکانی باید برای نسخه پرو مکس از این خانواده نیز وجود داشته باشد.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس و آیپد مینی

مقایسه آیفون 13 پرو مکس و آیپد مینی

اینجا خبری از امکان استفاده از حالت Split Screen، ردیف‌های بیشتر برای نمایش آیکون‌ها، ویجت‌های بزرگ‌تر، ظرفیت شارژ بیشتر با توجه به باتری بزرگ‌تر و ردیفی جداگانه روی کیبورد دستگاه نیست. به این ترتیب فضای زیادی پیش روی متخصصان اپل برای کار کردن وجود دارد. اما متاسفانه فقط همه چیز نسبت به صفحه نمایش آیفون 13 پرو بزرگ‌تر شده است.

همچنین از آن جا که مشخصات دوربین نیز روی نسخه پرو و پرو مکس یکسان شده است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهد تا مدل پرو را خریداری کنند. زمانی که اپل تصمیم بگیرد تا امکانات جداگانه‌ای را برای مدل بزرگ‌تر در نظر بگیرد، مسلما شاهد هجوم کاربران به سمت آن نیز خواهد بود.

مشخصات و امکانات دوربین آیفون 13 پرو و نسخه پرو مکس

همان طور که اشاره شد، هر دو مدل آیفون‌های 2021 که در این مطلب آن‌‌ها را بررسی می‌کنیم، از مشخصات دوربین یکسانی برخوردار هستند. در پشت بدنه هر دو محصول، سه سنسور مختلف را می‌بینیم که در یک جزیره مربع شکل با گوشه‌های گرد قرار گرفته‌اند.

اپلیکیشن دوربین در آیفون‌ها

اپلیکیشن دوربین در آیفون‌ها

هر یک از این آیفون‌ها از یک دوربین واید با زوم 1 برابر، یک دوربین الترا واید با زوم 0.5 برابر و زاویه دید 120 درجه و یک دوربین تله فوتو با زوم اپتیکال 3 برابری برخوردار هستند. همچنین هر دو دستگاه به اسکنر لایدار مجهز هستند که هنگام فوکوس در شرایط نوری کم یا هنگام انجام حقه‌های واقعیت افزوده کاربرد خواهد داشت.

کیفیتی در سطح حرفه‌ای

در این مورد، تمامی تغییرات آنچنان که باید و شاید درخشان نیست و از طرف دیگر، آن قدر هم کم نیست که به چشم نیاید. همین موضوع باعث ایجاد تفاوت‌هایی اندک با نسخه پیشین شده است.

برجستگی محفظه دوربین در آیفون 13 پرو و نسخه پرو مکس افزایش پیدا کرده و جزیره مربع شکل با گوشه‌های گرد که سنسورهای دوربین را در خود جای می‌دهد نیز به دلیل افزایش سایز سنسورها، بزرگ‌تر از قبل شده است.

تصویری از دوربین‌های آیفون 13 پرو

تصویری از دوربین‌های آیفون 13 پرو

همان طور که اشاره شد، سایز سنسورهای دوربین در آیفون‌های جدید افزایش پیدا کرده است. دوربین آیفون‌های 2020 فوق العاده بود و حالا با اعمال این تغییرات، شاهد بهبودهای چشمگیری هستیم.

وجود نویز یا اختلال در تصاویر خروجی، نتیجه رسیدن نور کم به سنسورهای دوربین است. موضوعی که در آیفون‌های 2021 تقویت شده و با افزایش سایز سنسورها، موجبات رسیدن نور بیشتر به هر یک از دوربین‌ها فراهم شده است.

فیلمبرداری با دوربین آیفون 13 پرو

فیلمبرداری با دوربین آیفون 13 پرو

با افزایش سایز سنسورها از یک سو و بزرگ‌تر شدن دریچه دیافراگم از f/1.6 به f/1.5 شاهد جذب نور بیشتر و نیاز به سوییچ کردن به حالت Night Mode کمتری خواهیم بود. این گزینه در تست‌های مختلف خود را نشان داده و زمانی که آیفون 12 پرو مکس وارد حالت نایت مود شده، آیفون 13 پرو یا نسخه پرو مکس همچنان روی حالت عادی اقدام به عکاسی کرده‌اند.

زوم اپتیکال در دوربین تله فوتو حالا به میزان سه برابر رسیده و این بدان معناست که ترکیب سنسورها، امکان زوم دیجیتالی 15 برابری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته در صورت انجام زوم به این میزان، با کاهش کیفیت و ایجاد نویز روبرو خواهید شد که تصویر خروجی خوبی به شما تحویل نمی‌دهد.

این امکان در هر صورت وجود دارد و در فضاهایی با شرایط نوری مناسب، تصاویر نسبتا خوبی شکار می‌شود. البته به گفته اپل کاربران به این میزان زوم نیاز پیدا نخواهند کرد. در صورت نیاز می‌توانید از لنزهایی که برای گوشی‌های هوشمند طراحی و عرضه شده است، استفاده کنید.

تصویر گرفته شده در حالت پرتره

تصویر گرفته شده در حالت پرتره

تصویر پرتره که با دوربین تله فوتو ثبت و ضبط می‌شود، از کیفیت فوق العاده‌ای برخوردار است. دوربین الترا واید ارتقاء یافته (بزرگ‌تر شدن دریچه دیافراگم از f/2.4 به f/1.8) نیز وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد.

دوربین الترا واید سری آيفون 12 عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشت، اما برخی مواقع تصویر خروجی با نویز نسبتا زیادی همراه بود. شاتر دوربین نیز به خاطر جذب نور بیشتر کمی دیر بسته می‌شد و همین موضوع تصاویری محوگونه را در صورت حرکت کردن سوژه یا تکان خوردن دست‌مان به ما تحویل می‌داد.

همچنین این دوربین بیش از حد مورد نیاز وارد حالت نایت مود می‌شد. قابلیت Night Mode در نوع خود شدیدا کاربردی است، اما برای شکار تصویر در این حالت باید سوژه و شخص عکاس مدت بیشتری در جای خود ساکن باقی بمانند. اگر بتوانید چنین تصویری با حداقل کارهای مورد نیاز شکار کنید، مسلما ارزش بیشتری خواهد داشت.

در طول سایلان اخیر، کیفیت تصاویر خروجی از سنسور الترا واید رفته رفته بهتر شده و نیاز کمتری به حالت نایت مود حس می‌شود. عکس‌ها شارپ‌تر شده، نویز تصاویر کمتر شده و در نهایت یک خروجی قابل قبول در انتظارمان خواهد بود.

حالت ماکرو در آیفون 13 پرو و پرو مکس

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

دوربین الترا واید این دو آیفون یک حقه را نیز با خود به همراه دارد. این سنسور قادر است تا در صورت نزدیک شدن به اجسام، به صورت هوشمند به حالت ماکرو سوییچ کند. به این ترتیب شما قادر خواهید تا به فاصله دو سانتی متری از اجسام نزدیک شوید و تصاویر ماکرو جذابی را شکار کنید.

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

در این مطلب و در همین قسمت مربوط به ماکرو، تصاویر گرفته شده در این حالت را مشاهده می‌کنید. جزئیات کاملا واضح و شفاف بوده و رنگ بندی نیز فوق العاده است و تصویر خروجی با نویز بسیار کمی همراه است. زمانی که زیاد به اجسام نزدیک شوید، سوژه ممکن است جلو نور ورودی به سنسورهای دوربین را بگیرد. پس هنگام عکاسی ماکرو این موضوع را نیز در ذهن خود داشته باشید.

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

بد نیست بدانید که حالت ماکرو تنها در هنگام عکاسی در اختیارتان نبوده و موقع فیلمبرداری نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

اما یکی از مشکلات عمده با حالت ماکرو، نبود یک سوییچ برای فعال یا غیر فعال کردن آن است. این موضوع در هنگام عکاسی تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد، اما در هنگام فیلمبرداری برخی مواقع ممکن است نیاز شود تا جهت ایجاد حالت محو گونه بیش از حد به اجسام نزدیک شوید و سوییچ شدن به حالت ماکرو، این حالت را از بین می‌برد. البته می‌توانید تغییر خودکار به حالت ماکرو را از مسیر

Settings -> Camera -> Auto Macro

خاموش کنید.

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

تصویر گرفته شده در حالت ماکرو

ویژگی Cinematic Mode در آیفون 13 پرو و پرو مکس

اپل در رویداد معرفی آیفون‌های 2021 تا حد زیادی روی حالت سینماتیک مود تأکید کرد. اگر با این ویژگی کار کرده و تجربه شخصی در این زمینه به دست آورید، مسلما متوجه دلیل اشاره زیاد مسئولان اپل روی این ویژگی خواهید شد.

فریمی از حالت سینماتیک

فریمی از حالت سینماتیک

در حالت تئوری، سینماتیک را می‌توان اضافه شدن حالت پرتره به دوربین فیلمبرداری دانست. این ویژگی سوژه شما را نگه داشته و فضای پشت یا جلوی آن را محو خواهد کرد و به اصطلاح حالت Bokeh اتفاق می‌افتد.

ویرایش تصویر پس از فیلمبرداری در حالت سینماتیک مود

ویرایش تصویر پس از فیلمبرداری در حالت سینماتیک مود

اما این تمام ماجرا نیست. حالت سینماتیک مود سوژه شما را ردیابی کرده و زمانی که صورت خود را به سمت دیگری برگرداند، به صورت خودکار تصویر سوژه را محو و فوکوس خود را روی جهت نگاه آن معطوف خواهد کرد. این چیزی است که اپل به صورت دمو هنگام معرفی آن به نمایش گذاشت و باید بگوییم که فوق العاده است.

در مطلبی جداگانه می‌توانید نحوه استفاده از حالت سینمایی آیفون ۱۳ را ببینید.

در تست‌های انجام شده، مشخص شد که Cinematic Mode تنها مخصوص انسان‌ها نبوده و روی حیوانات نیز انجام پذیر است. ممکن است در هنگام فیلمبرداری این افکت آنچنان که باید و شاید خوب کار نکند. اما بد نیست بدانید که اپل قابلیت ویرایش این موضوع را در اختیار شما گذاشته و می‌توانید پس از اتمام تصویربرداری، قسمت‌های تغییر فوکوس را که به صورت علامت گذاری شده مشخص شده‌اند مشاهده کرده و در صورت تمایل، فوکوس را از روی سوژه برداشته و به سمت جایی دیگر ببرید یا آن را به صورت کامل غیر فعال کنید.

فعال یا غیر فعال بودن حالت سینماتیک

فعال یا غیر فعال بودن حالت سینماتیک

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، سوژه‌های تشخیص داده شده با یک دایره سفید یا خاکستری رنگ نمایش داده می‌شود. سوژه‌ای که فوکوس روی آن قرار گرفته با یک مربع منقطع زرد رنگ نمایش داده شده و محیط پشت سر آن محو شده است. شما قادر خواهید بود تا در جریان ویرایش ویدئو، تمرکز تصویر را از روی هر یک برداشته به سمت دیگری ببرید.

در هنگام فیلمبرداری هم امکان انتخاب سوژه برای فوکوس وجود خواهد داشت. همچنین اگر حالت سینماتیک مود از نظر شما به کارتان نمی‌آید، می‌توانید آن را به صورت کامل غیر فعال کنید.

مانند حالت پرتره، میزان محو بودن پس زمینه نیز قابل کنترل خواهد بود. با ضربه زدن روی آیکون f در نوار بالایی، می‌توانید این گزینه را به اندازه دلخواه خود تنظیم کنید. به این ترتیب میزان محوشدگی پس زمینه به اندازه مورد نیاز شما تنظیم خواهد شد. اگر می‌خواهید پس‌زمینه شما حالت محو پیدا کند، مقدار f را بالا برده و در صورت نیاز به تصویری شارپ، آن را پایین بیاورید.

اگر با حالت سینماتیک به مقدار زیادی کار کنید، کم کم قلق آن دست‌تان می‌آید و می‌توانید تصویر خوبی ثبت و ضبط کنید. اما به نظر می‌رسد که این قابلیت نسخه‌ای اولیه خود را پشت سر می‌گذارد و مسلما به مرور زمان بهتر خواهد شد.

فیلمبرداری با آیفون 13 پرو

فیلمبرداری با آیفون 13 پرو

استایل‌های مختلف عکاسی در iPhone 13 Pro

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به آیفون‌های 2021 راه پیدا کرده، استایل‌های عکاسی نام دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا یک حالت رنگ بندی تصویر مشخص را برای خود انتخاب کرده و از این پس تمامی تصاویر با تغییرات اعمال شده از سوی شما ثبت و ضبط شود.

به جای اضافه کردن فیلترها یا تغییر در رنگ پس از عکاسی، شما می‌توانید استایل دلخواه خود را مشخص کنید. بد نیست بدانید که قابلیت Photographic Styles با تنظیمات و تکنیک‌های پیشرفته‌ای همراه خواهد بود و تنها یک فیلتر ساده را روی تصاویر اعمال نخواهد کرد.

استایل‌های عکاسی (Photographic Styles)

استایل‌های عکاسی (Photographic Styles)

برای این ویژگی‌، حالت‌های زیر در نظر گرفته شده است:

  • Standard
  • Rich contrast
  • Vibrant
  • Cool
  • Warm

در منوی تنظیمات، تصویر سمپل از هر یک از حالت‌ها نشان داده خواهد شد و شما می‌‌توانید استایل دلخواه خود را از میان آن‌‌ها انتخاب کنید. به محض انتخاب استایل دلخواه، قابلیت تنظیم برخی موارد مانند میزان گرمی یا توناژ رنگی هم وجود خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود تا افکت اعمال شده تقویت شده یا ضعیف‌تر شود.

عملکرد پردازشی iPhone 13 Pro & Pro Max

تراشه A15 Bionic به عنوان قلب تپنده آیفون‌های 2021 ایفای نقش خواهد کرد. این پردازنده از نسخه پیشین خود سریع‌تر بوده و توانایی بیشتری در حوزه پایین آوردن مصرف شارژ باتری دستگاه خواهد داشت. از تراشه 6 هسته‌ای از دو هسته پیشرفته برای انجام کارهای سنگین و 4 هسته دیگر برای انجام کارهی سبک روزمره استفاده خواهد کرد.

آیفون 12 پرو در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای در بنچمارک توانست به ترتیب امتیازهای 1598 و 4089 را کسب کند. مدل جدید آن، یعنی آیفون 13 پرو موفق شد تا با پیشرفتی چشمگیر، امتیازهای 1732 و 4255 را از خود بر جای گذارد. در بنچمارک Geekbench ML نیز امتیاز کسب شده از 887 (آیفون 12 پرو) به 936 (آیفون 13 پرو) رسید.

تست بنچمارک پردازنده گرافیکی آیفون 12 پرو (سمت چپ) و آیفون 13 پرو (سمت راست)

تست بنچمارک پردازنده گرافیکی آیفون 12 پرو (سمت چپ) و آیفون 13 پرو (سمت راست)

البته قسمت عمده تغییرات A15 Bionic را می‌توان در حوزه پردازنده گرافیکی دانست. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، آیفون 12 پرو در این بخش امتیاز 9451 را کسب کرد و مدل جدید این محصول، توانست تا امتیاز فوق العاده 14275 را به دست آورد. از آن جا آیفون 13 پرو مکس مشخصاتی مانند مدل کوچک‌تر خود دارد، لذا امتیاز آن تقریبا مانند برادر کوچک‌تر خود بود.

تراشه A15 Bionic کلیه مسئولیت‌های پردازشی آیفون‌های 2021 را بر عهده دارد و باید بگوییم که خوشبختانه این وظیفه را به بهترین حالت ممکن انجام می‌دهد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که رقبا برای مقابله با آن چه ترفندهایی را به کار خواهند برد.

باتری، یکی از مهم ترین نقاط قوت

در کنار تغییرات کوچک در زبان طراحی، تفاوت‌هایی از نظر مشخصات داخلی نیز وجود دارد. به عنوان یکی از این تغییرات داخلی، می‌توان به افزایش ظرفیت باتری اشاره کرد.

در اولین تست باتری که نمایشگر همیشه روشن بود، ویدئو در حال پخش بود و همزمان در حال وبگردی بودیم، آیفون 13 پرو مکس توانست حدودا 10 ساعت دوام بیاورد. این رقم حدودا 1 ساعت و نیم بیشتر از 13 پرو بود و تقریبا 2 ساعت و نیم بیشتر از آیفون 12 پرو مکس.

در مطلبی جداگانه به صورت کامل به مقایسه عمر باتری سری آیفون ۱۳، آیفون ۱۲ و آیفون ۱۱ پرداختیم.

مطمئنا تنوع کار با این آیفون‌ها در میان افراد مختلف کاملا متفاوت خواهد بود و به همین دلیل، احتمالا مدت زمان روشن بودن آن نیز عدد یکسانی نخواهد بود. اما همین تست اولیه نشان می‌دهد که آیفون‌های جدید در مقایسه با نسل پیشین چه پیشرفت محسوسی در زمینه نگهداری شارژ باتری داشته‌اند.

آیا اپل برای ارائه آیفون 13 پرو و نسخه پرو مکس آماده بوده است؟

مدل‌های پرو از آیفون‌های 2021 گزینه‌های فوق العاده‌ای به حساب می‌آیند. آن‌ها برخی قابلیت‌ها و امکانات جدید را با خود به همراه دارند که باعث می‌شود تا لقب بهترین آیفون به آن‌ها نسبت داده شود. اما در زمان عرضه، متأسفانه برخی از ویژگی‌های اعلام شده در دسترس نبود و تعداد محدودی از قابلیت‌های حرفه‌ای نیز غیرفعال شده بود.

آیفون 13 پرو

آیفون 13 پرو

بسیاری از کاربران در فضای مجازی اعلام کردند که به کمک اپل واچ، قادر به باز کردن قفل صفحه نمایش آیفون‌های جدید نیستند. مسئولین اپل نیز خیلی سریع به این موضوع واکنش داده و اعلام کردند که یک آپدیت نرم‌افزاری برای حل مشکل یاد شده در راه است.

حالت سینماتیک به همراه HDR تجربه لذت بخشی از تصویر برداری را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرف دیگر تکنولوژی پروموشن باعث می‌شود تا محتوای قابل نمایش به کاربر از کیفیت و هیجان بالایی برخوردار باشد.

قابلیت ProRes روی مدل‌های پرو (با حافظه داخلی 256 یا مدل‌های بالاتر) نیز در هنگام فیلمبرداری به کمک شما می‌آید تا تصویری با کیفیت را ثبت و ضبط کنید. اما این ویژگی در هنگام عرضه آیفون‌های 2021 در دسترس نبود.

آیفون 13 پرو مکس

آیفون 13 پرو مکس

به نظر می‌رسد که خانواده آیفون 13 اپل به مرحله تست عمومی و گسترده نرسیده بود و به همین دلیل در ابتدای عرضه با انبوهی از مشکلات همراه بود. از این روی ظاهرا کوپرتینویی‌ها آمادگی کاملی برای عرضه این محصولات نداشته‌اند.

آیفون 13 پرو یا آیفون 13 پرو مکس؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

آیفون 13 پرو در نگاه کلی یک محصول فوق العاده به نظر می‌آید که از سرعت بالایی برخوردار است و با برخورداری از دوربین‌های پیشرفته، تجربه لذت بخشی از کار با یک گوشی هوشمند را در اختیارتان می‌گذارد.

از طرف دیگر نسخه پرو مکس آن نیز با نمایشگر بزرگ‌تر، برای افرادی که دستان بزرگی داشته یا تمایل به خرید محصولاتی با صفحه نمایش بزرگ دارند گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

آیفون 13 پرو (سمت راست) در کنار آیفون 13 پرو مکس (سمت چپ)

آیفون 13 پرو (سمت راست) در کنار آیفون 13 پرو مکس (سمت چپ)

باگ‌های نرم افزاری همیشه بوده‌اند و به راحتی با ارائه آپدیت‌های نرم افزاری حل خواهند شد. از آن جا که مسئولان اپل با جامعه کاربری خود همواره همراه هستند، لذا به سرعت از این مشکلات اطلاع پیدا کرده و در صدد رفع آن‌ها برمی‌آیند.

در نهایت اگر به یک گوشی هوشمند فوق العاده نیاز دارید، آیفون 13 پرو را انتخاب کنید و اگر محصولی با این ویژگی‌ها و نمایشگری بزرگ‌تر مد نظرتان است، به سراغ نسخه پرو مکس آن بروید.

نقاط مثبت این دو محصول:

  • زبان طراحی جذاب
  • بهبود نسبتا چشمگیر سنسورهای دوربین
  • حالت سینماتیک مود
  • استایل‌های عکاسی
  • پشتیبانی از فرمت Apple ProRes
  • عملکرد پردازشی خوب
  • افزایش ظرفیت و در نتیجه بهبود محسوس مصرف شارژ باتری
  • تکنولوژی پروموشن و نرخ نوسازی متغیر
  • پشتیبانی از فناوری مگ سیف برای شارژ آیفون‌ها
  • اضافه شدن آپشن 1 ترابایتی

نقاط منفی این دو محصول:

  • افزایش وزن
  • وجود باگ‌های نرم افزاری در زمان عرضه
  • عدم پشتیبانی از پروموشن توسط بسیاری از اپلیکیشن‌های سوم شخص
  • تغییرات نه چندان زیاد در حوزه پردازنده
  • عدم پشتیبانی از وای فای 6e
  • عدم افزایش سرعت شارژ از طریق مگ سیف
  • عدم کاربرد نمایشگر بزرگ‌تر آیفون 13 پرو مکس
  • پشتیبانی از سینماتیک مود تنها در حالت 1080p

همچنین می‌توانید نکات مهمی که قبل از خرید خانواده آیفون ۱۳ را بخوانید تا در انتخاب خود هوشمندانه‌تر عمل کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هشت =