آی دیوایس ها, نقد و بررسی

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلگسی اس 22 الترا؛ کدامیک پیشنهاد می‌شود؟

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلگسی اس 22 الترا؛ کدامیک پیشنهاد می‌شود؟

 در این مطلب از فراسیب قصد داریم تا آیفون 13 پرو مکس را با گلکسی اس 22 الترا مقایسه کرده و ببینیم کدام یک انتخاب بهتری برای خرید به شمار می‌رود.

در حالی که آيفون‌های اپل در جایگاه نخست فروش گوشی‌های هوشمند در کشور آمریکا قرار گرفته‌اند، اما بد نیست بدانید که محصولات سامسونگ نیز با فروش بالا و هیجان انگیز خود، رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین گوشی‌های سری اس و نوت سامسونگ از جمله محصولاتی به حساب می‌آیند که فروش آن‌ها، تقریبا به فروش آیفون‌ها نزدیک شده است. اما این بار سامسونگ با ارائه گلکسی اس 22 الترا، محصولی ترکیبی از سری اس و نوت را روانه بازار کرده است که در کنار گلکسی اس 22 و نسخه پلاس، چندی پیش معرفی و در دسترس خریداران قرار گرفت.

آیفون 13 پرو مکس

آیفون 13 پرو مکس

زبان طراحی Galaxy S22 Ultra نه تنها شباهت بسیار زیادی به سری نوت پیدا کرده، بلکه قابلیت‌ها و امکانات آن را نیز با خود به همراه دارد. در این مطلب، این محصول را در کنار آيفون 13 پرو مکس قرار داده‌ایم و قصد داریم آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و ببینیم کدام یک از ارزش خرید بیشتری برخوردار است؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید…

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلگسی اس 22 الترا

هر دو از گوشی‌های هوشمند و پرچمدار کمپانی‌های خود هستند. آیفون ۱۳ پرو مکس از بزرگترین صفحه نمایش، بیشترین حافظه رم و قدرتمندترین پردازنده اپل بهرمند است. در آن سو نیز گلکسی S22 Ultra از بهترین پردازنده، صفحه نمایش و دوربین در بین تمامی گوشی‌های سامسونگ تا به امروز برخوردار است. در این مقایسه به تمام جنبه‌های این دو گوشی هوشمند می‌پردازیم.

زبان طراحی

تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

در هنگام رویارویی با گوشی‌های هوشمند، اولین چیزی که ذهن خریدار را به خود مشغول می‌کند، زبان طراحی دستگاه است. لذا این موضوع از مهم‌ترین موارد هنگام ساخت و توسعه یک محصول جدید به حساب می‌آید. همچنین در نظر گرفتن زوایای مختلف و پرداختن به جزئیات نیز از جمله مواردی محسوب می‌شود که برخی کاربران توجه زیادی به آن می‌کنند.

هر دو محصول مورد بحث در این مطلب از بدنه‌ای شیشه‌ای در قسمت جلو و پشت برخوردار هستند. این در حالی است که در iPhone 13 Pro Max، فریمی از جنس استیل ضد زنگ این دو قطعه را به هم متصل کرده و در محصول رقیب، این قضیه توسط یک فریم آلومینیومی هندل شده است. اما در کل چیزی بیشتر از حالت ظاهری آن‌ها وجود خواهد داشت که در ادامه، به جزئیات این موضوع می‌پردازیم.

نمایشگر و ارگونومی

اولین چیزی که در یک گوشی هوشمند توجه شما را به خود جلب می‌کند، نمایشگر آن است. اگر همه چیز را به صفحه نمایش مرتبط ندانیم، باید بگوییم که قسمت اعظم وظایف این دسته از محصولات به نمایشگر آن‌ها وابسته است. در جدول زیر، برخی مشخصات این دو گوشی هوشمند را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد:

  گلکسی اس 22 الترا آیفون 13 پرو مکس
ابعاد (سانتی متر) 0.89 × 7.8 × 16.33 0.76 × 7.8 × 16.08
سایز نمایشگر (اینچ) 6.8 6.7
وزن (گرم) 227 240
تکنولوژی نمایشگر داینامیک آمولد 2X سوپر رتینا XDR

حال به صورت جداگانه، به نمایشگر دو گوشی هوشمند مورد بحث در این مطلب و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن‌ها می‌پردازیم.

نمایشگر آیفون 13 پرو مکس در مقابل گلکسی اس 22 الترا

نمایشگر آیفون 13 پرو مکس در مقابل گلکسی اس 22 الترا

نمایشگر آیفون 13 پرو مکس

آخرین پرچمدار اپل در حال حاضر از صفحه نمایش 6.7 اینچی سوپر رتینا XDR با فناوری پروموشن (نرخ نوسازی 120 هرتزی)، رزولوشن 1284 × 2778 و تراکم پیکسلی 548 PPI برخوردار است. این صفحه نمایش به دلیل مجهز بودن به پنل LTPO قادر است تا در صورت عدم نیاز، نرخ نوسازی را تا 10 هرتز پایین آورده و به این ترتیب، ‌کمک شایان توجهی به صرفه جویی در حوزه مصرف باتری خواهد کرد. در زبان ساده، با یک نمایشگر OLED با نرخ رفرش متغیر روبرو هستیم.

حداکثر روشنایی نمایشگر تا 1000 نیت بالا می‌رود که برای دیده شدن محتوای صفحه نمایش زیر نور آفتاب کاملا قابل قبول و مطلوب به نظر می‌رسد. همچنین بد نیست بدانید که هنگام مشاهده محتوای HDR، این رقم تا 1200 نیت افزایش پیدا می‌کند.

اما گذشتن از یک نکته اصلا امکان پذیر نیست. آیفون 13 پرو مکس در قسمت بالایی نمایشگر خود میزبان ناچ (بریدگی صفحه نمایش) است که با وجود کوچک‌تر شدن نسبت به نسل پیشین، همچنان در جای خود باقی مانده و سنسورهای تشخیص چهره و دوربین سلفی را درون خود جای داده است. با وجود این که وجود ناچ تا حدودی طبیعی به نظر رسیده و پس از گذشت چند روز نیز آنچنان به چشم نمی‌آید، اما یکی از تفاوت‌های اصلی این محصول با گلکسی اس 22 الترا به حساب می‌آید.

صفحه نمایش آیفون ۱۳ پرو مکس

صفحه نمایش آیفون ۱۳ پرو مکس

نمایشگر گلکسی اس 22 الترا

پرچمدار جدید و جذاب سامسونگ از نمایشگر داینامیک آمولد 2X با سایز 6.8 اینچی، رزولوشن 1440 × 3088 و تراکم پیکسلی 500 PPI برخوردار است. همچنین غول دنیای نمایشگرها از نسل دوم پنل LTPO در این محصول استفاده کرده که قادر است تا نرخ نوسازی را بین 1 تا 120 هرتز تغییر دهد.

از طرف دیگر، بیشینه رونمایی این صفحه نمایش 1750 نیت اعلام شده است که هنگام نمایش محتوای HDR در زیر نور آفتاب، به این عدد و رقم خواهد رسید. همچنین دو سمت این نمایشگر به صورت خمیده طراحی شده که قرار گرفتن آن در دست شخص خریدار، بسیار آسان‌تر از پیش خواهد شد.

صفحه نمایش گلکسی S22 الترا

صفحه نمایش گلکسی S22 الترا

ارگونومی آیفون ۱۳ پرو مکس و گلگسی S22 الترا

آیفون ۱۳ پرو مکس اپل از زبان طراحی خاصی برخوردار است که از لبه‌های تخت با گوشه‌های منحنی تشکیل شده و وزن آن نیز به 238 گرم می‌رسد. در مقابل، پرچمدار جدید سامسونگ از لبه‌هایی خمیده برخوردار بوده و با وزن 229 گرمی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. به این ترتیب تفاوت آن‌ها در این زمینه کاملا محسوس است.

ابعاد هر دو محصول تقریبا با یکدیگر برابر است، اما وزن کهکشانی جدید سامسونگ سبک‌تر از پرچمدار اپل است. به این ترتیب پیش از خرید هر یک از دو گوشی هوشمند یاد شده، پیشنهاد می‌کنیم به داخل فروشگاه‌ها رفته و آن‌ها را از نزدیک مشاهده و در دستتان تست کنید.

در حالی که اپل درگاه لایتنینگ را از بسیاری از محصولات خود حذف کرده و به سمت پورت USB-C کوچ کرده است، اما همچنان روی وجود این درگاه در آیفون‌ها پافشاری می‌کند.

اما در جهت مقابل، پرچمدار جدید سامسونگ یعنی گلکسی اس 22 الترا به درگاه USB Type-C نسل 3.2 مجهز شده است. به این ترتیب سرعت تبادل اطلاعات به شدت بالا رفته و از سوی دیگر، می‌توان گفت در صورت جا ماندن کابل شارژ، کاربر می‌تواند تا حد زیادی مطمئن باشد که با مراجعه به محل کار یا جایی دیگر، دست کم یک شخص این کابل را با خود همراه خواهد داشت. همچنین به عنوان یکی دیگر از برتری‌های کهکشانی جدید سامسونگ نسبت به پرچمدار اپل، می‌توان به وجود قلم S Pen اشاره کرد. این قلم جادویی مانند سری نوت، درون محفظه‌ای که برای آن انتخاب شده قرار خواهد گرفت.

محفظه قرارگیری قلم اس پن در بدنه Galaxy S22 Ultra

محفظه قرارگیری قلم اس پن در بدنه Galaxy S22 Ultra

اما نکته‌ای که شدیدا قابل تأمل به نظر می‌رسد، این است که مسئولان سامسونگ مدعی شده‌اند که جک 3.5 میلیمتری هدفون را حذف کرده‌اند تا فضای کافی برای برخورداری از باتری با ظرفیت بالاتر به وجود آید. اما از سمت دیگر محفظه‌ای برای قرارگیری قلم اس پن درون بدنه در نظر گرفته‌اند! اما بیایید تا به همه چیز با دید منفی نگاه نکنیم! چرا که قلم اس پن طرفداران زیادی را با خود به همراه داشته و از سوی دیگر، یک وسیله فوق العاده کاربردی به حساب می‌آید.

همچنین در گلکسی اس 22 الترا، میزان تأخیر قلم S Pen به 3 میلی ثانیه رسیده است که این موضوع، یک نکته جذاب و هیجان انگیز به حساب می‌آید.

در جدول زیر، تکنولوژی‌های محافظ و مقاومت دو محصول مورد بحث را بررسی خواهیم کرد:

  گلکسی اس 22 الترا آیفون 13 پرو مکس
گواهی IP برای مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار تاییدیه IP68 تاییدیه IP68
تکنولوژی محافظت از نمایشگر گوریلا گلکسی ویکتوس پلاس گوریلا گلس به همراه سرامیک شیلد

اپل نام تکنولوژی محافظت از نمایشگر آیفون‌های جدید را سرامیک شیلد گذاشته است. در حالی که این فناوری مقاومت بسیار زیادی در مقابل شکستن از خود نشان می‌دهد، اما در مقابل خط و خش آنچنان که باید و شاید مقاوم نیست. هر دو پنل جلو و عقب در این محصول، از جنس گوریلا گلس است. همچنین برای مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار، گواهی IP68 برای این گوشی هوشمند صادر شده است.

در جهت مقابل، گلکسی اس 22 الترا سامسونگ در قسمت جلو و پشت بدنه، توسط گوریلا گلس ویکتوس پلاس محافظت می‌شود. در حال حاضر، این فناوری را می‌توان بهترین گزینه موجود به حساب آورد. مانند پرچمدار شرکت اپل، گواهی IP68 برای مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار برای این محصول در نظر گرفته شده است. اما یک قانون که همیشه حکم فرما است، در این میان وجود دارد. شیشه همان شیشه است و در نهایت می‌شکند!

  • برنده بخش زبان طراحی و نمایشگر: گلکسی اس 22 الترا سامسونگ

دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی اس ۲۲ الترا

تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

دوربین گوشی‌های هوشمند، پروسه ثبت و ضبط خاطرات را بسیار آسان و هیجان انگیز کرده‌اند. بسیاری از سنسورهای قرار گرفته در گوشی‌های هوشمند امروزی (محصولاتی که قیمت‌شان بالاتر از 500 دلار است) معمولا کار خود را به خوبی انجام می‌دهند. اگر قیمت پایه یک گوشی هوشمند را به 1000 دلار ارتقاء دهید، می‌توانید عملکرد فوق العاده خوبی را از آن انتظار داشته باشید. در جدول زیر، مشخصات دوربین دو محصول مورد بحث در این مطلب را مقایسه خواهیم کرد:

  گلکسی اس 22 الترا آیفون 13 پرو مکس
دوربین اصلی 108 مگاپیکسل، لنز 23 میلیمتری با دریچه دیافراگم f/1.8، مجهز به لرزشگیر تصویری اپتیکال 1.33/1 اینچی 12 مگاپیکسل، لنز 26 میلیمتری با دریچه دیافراگم f/1.5، سیستم لرزشگیر تصویر سنسور شیفت با سنسور 1.65/1 اینچی
دوربین الترا واید 12 مگاپیکسل، لنز 13 میلیمتری با دریچه دیافراگم f/2.2 و سنسور 2.55/1 اینچی 12 مگاپیکسل، لنز 13 میلیمتری با دریچه دیافراگم f/1.8 و سنسر 3.4/1 اینچی
دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسل با زوم سه برابری، دریچه دیافراگم f/2.4 مجهز به لرزشگیر تصویر اپتیکال با سنسور 3.52/1 اینچی 12 مگاپیکسل با زوم سه برابری، دریچه دیافراگم f/2.8 و لرزشگیر تصویر اپتیکال
سنسور اضافه 10 مگاپیکسل، با زوم پریسکوپ 10 برابری، دریچه دیافراگم f/4.9 و لرزشگیر تصویر اپتیکال با سنسور 3.52/1 اینچی  
دوربین سلفی 40 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل

سنسورهای دوربین پشت و قابلیت‌های زوم

آیفون ۱۳ پرو مکس در پشت بدنه میزبان دریچه‌ای مربع شکل با گوشه‌های گرد است که سه دوربین به همراه سنسور لایدار را درون خود جای داده است. سنسور 12 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی، سنسور 12 مگاپیکسل با زاویه دید 120 درجه‌ای به عنوان دوربین التراواید و سنسور 12 مگاپیکسلی با امکان زوم سه برابری در نقش دوربین تله فوتو در این قسمت ایفای نقش می‌کنند.

همان طور که در جدول بالا نیز اشاره کردیم، این محصول به زوم اپتیکال سه برابری مجهز است. این بدان معناست که ضمن زوم شدن تصویر، شاهد هیچ گونه افت کیفیتی نخواهیم بود. زوم دیجیتالی این محصول تا 15 برابر افزایش پیدا می‌کند، اما در این حالت شاهد افت کیفیت تصویر خروجی خواهیم بود. اما با این حال جزئیات تصویر تا حد مطلوبی در جایگاه خود باقی می‌ماند.

دوربین‌های iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra

دوربین‌های iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra

در سمت مقابل، سامسونگ از چینش دوربین چهارگانه در پشت بدنه گلکسی اس 22 الترا استفاده کرده است. سنسور 108 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی این محصول ایفای نقش می‌کند. با وجود این که تعداد مگاپیکسل‌ها بسیار زیاد است، اما به محض فشار دادن دکمه شاتر، سنسور 12 مگاپیکسلی وظیفه شکار تصویر را بر عهده داشته و سنسور 108 مگاپیکسلی، جزئیات تصویر را هندل خواهد کرد.

در جایگاه دوم، سنسور 12 مگاپیکسلی با زاویه دید 120 درجه‌ای قرار گرفته است که نقش دوربین التراواید را ایفا می‌کند. پرچمدار جدید سامسونگ از دو سنسور 10 مگاپیکسلی برای دوربین تله فوتو برخوردار است. در حالی که یکی از این سنسورها از زوم اپتیکال 3 برابری و زاویه دید 34 درجه‌ای بهره می‌برد، دیگری به زوم اپتیکال 10 برابری و زاویه دید 11 درجه‌ای مجهز شده است.

در حوزه زوم کردن روی تصویر هنگام عکاسی، پرچمدار جدید سامسونگ با اختلاف در جایگاه نخست ایستاده است. همچنین میزان اشباع رنگی در تصویر خروجی، در گلکسی اس 22 الترا بهتر به نظر می‌رسد، اما شما با استفاده از امکانات پروفایل‌های رنگی می‌توانید به این مهم دست پیدا کنید.

تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

عکاسی یا تصویر برداری در محیط‌هایی با نور کم

عملکرد هر دو محصول در این زمینه تقریبا با هم برابر است. به این ترتیب نمی‌توان هیچ یک از آن‌ها را به عنوان برنده میدان اعلام کرد. در حوزه ثبت جزئیات، دوربین هر دو گوشی هوشمند عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند، اما بد نیست بدانید جزئیات نمایش داده در تصویر خروجی در گلکسی اس 22 الترا کمی بیشتر است.

فیلمبرداری: 8K در مقابل ProRes

آیفون همواره در بخش فیلمبرداری برنده میدان بوده و این بار نیز این قضیه صادق است. در حالی که گلکسی اس 22 الترا با رزولوشن 8K و نرخ 24 فریم بر ثانیه امکان فیلمبرداری را دارا است، اما در مقابل فناوری ProRes اپل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

هر دو محصول مورد بحث در این مطلب، از حالت پرتره در هنگام فیلمبرداری برخوردار است. اما پس از تصویربرداری، در آیفون 13 پرو مکس شما قادر خواهید بود تا میزان محو شدگی پشت سوژه را تغییر دهید که چنین امکانی روی کهکشانی جدید سامسونگ به هیچ عنوان در دسترس نیست. به همین دلایل، پرچمدار سال گذشته اپل در بخش فیلمبرداری برنده میدان لقب می‌گیرد.

فیلمبرداری با آیفون ۱۳ پرو مکس

فیلمبرداری با آیفون ۱۳ پرو مکس

البته منظور ما را بد متوجه نشوید. گلکسی اس 22 الترا میزبان امکانات و قابلیت‌های خوبی در حوزه فیلمبرداری است، اما عملکرد آیفون ۱۳ پرو مکس در مقایسه با آن بهتر است.

  • برنده بخش دوربین:

خوشبختانه با انتخاب هر یک از دو محصول مورد بحث در این مطلب، شما بازنده میدان نخواهید بود. پیشنهاد می‌کنیم اگر بیشتر تمایل به عکاسی دارید، Galaxy S22 Ultra را انتخاب کنید. اما اگر هدف خرید شما بیشتر در حوزه فیلمبرداری است، مطمئنا پیشرفته ترین مدل خانواده آيفون 13 شما را راضی خواهد کرد.

مقایسه نرم افزاری iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra

مقایسه iOS 15 و One UI 4

مقایسه iOS 15 و One UI 4

پرچمدار اپل از سیستم عامل آی او اس و رقیب آن، از رابط کاربری وان یو آی 4 که بر پایه اندروید 12 طراحی و توسعه یافته، استفاده می‌کند.

آپدیت‌های نرم افزاری iOS و اندروید

اگر از جمله افرادی باشید که اخبار دنیای تکنولوژی را به صورت مرتب مرور می‌کنید، مطمئنا می‌دانید که شرکت اپل در حوزه پشتیبانی نرم افزاری از محصولات خود همواره زبانزد خاص و عام بوده است. برخی آیفون‌ها حتی با وجود گذشت 6 سال از زمان معرفی، همچنان آپدیت‌های نرم افزاری را دریافت می‌کنند که این موضوع در نوع خود فوق العاده جذاب است.

اما در دنیای گوشی‌های اندرویدی، قضیه کاملا برعکس بوده و تنها پیکسل‌های گوگل هستند که پشتیبانی 3 تا 4 ساله را دریافت می‌کنند.

اما سامسونگ در سال جاری میلادی، ورق‌ها را برگردانده و اعلام کرده است که محصولات جدید این شرکت کره‌ای با پشتیبانی 4 ساله در حوزه سیستم عامل و 5 ساله در خصوص ارائه پچ‌های امنیتی همراه خواهند بود.

در حالی که سامسونگ قصد دارد تا عملکرد خوبی از خود در این زمینه بر جای گذارد، اما به نظر می‌رسد که با توجه به سابقه اپل در این زمینه، آیفون 13 پرو مکس در مقایسه با گلکسی اس 22 الترا پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تری را دریافت کند.

نسخه ۱۲ اندروید

نسخه ۱۲ اندروید

بهینه و شخصی سازی سیستم عامل

پرچمدار سال گذشته شرکت اپل به دلیل برخورداری از تراشه A15 Bionic و سازگاری کامل سیستم عامل با این پردازنده، روی مصرف باتری معقول و مطلوب خود شدیدا پافشاری می‌کند. زمانی که یک تولید کننده می‌تواند سخت افزار و نرم افزار را به تنهایی طراحی و تولید کند، در نتیجه می‌توان انتظار حداکثر بهره‌وری را از محصول خارج شده از خط تولید داشت.

اگر تا به حال از گجت‌های تولید شده توسط این کمپانی استفاده کرده باشید، این موضوع را مطمئنا حس کرده‌اید. لذا سازگاری نرم افزار و سخت افزار در محصولات اپل، بیش از تولیدات سامسونگ خواهد بود.

اما در حوزه شخصی سازی سیستم عامل، هیچ گونه شکی وجود ندارد که پلتفرم اندروید به صورت کامل برنده میدان خواهد بود. البته با معرفی و اضافه شدن ویجت‌ها به پلتفرم آی او اس، آیفون‌ها بیش از پیش با قابلیت‌های مختلف در حوزه شخصی سازی همراه خواهند بود.

با این وجود امکان کنترل کردن سیستم عامل iOS تا حدی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده، اما همچنان قابل قیاس و رقابت با پلتفرم اندروید نیست.

  • برنده بخش نرم افزار:

در حالی که تفاوت‌های زیادی میان سیستم عامل‌های iOS و Android وجود دارد، اما باید نگاه موشکافانه‌تری به این قضیه داشته باشید. در صورتی که از دیگر محصولات اپل استفاده می‌کنید، خرید آیفون نسبت به محصولات سامسونگ گزینه محتمل‌تر و بهتری به حساب می‌آید. چرا که سازگاری گجت‌های تولید شده توسط اپل با یکدیگر مثال‌زدنی است. اما اگر شخصی سازی و امکانات بیشتر سیستم عامل مد نظر شما است، گلکسی اس 22 الترا انتخاب مناسب‌تری است.

تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

باتری و سیستم شارژ آیفون ۱۳ پرو مکس و اس ۲۲ الترا

  گلکسی اس 22 الترا آیفون 13 پرو مکس
ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر ساعت 4352 میلی آمپر ساعت
توان شارژ 45 وات ۲۵ وات

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، پرچمدار جدید سامسونگ از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی برخوردار است که از نظر ظرفیت، از رقیب خود بالاتر است. البته اپل هیچ گاه ظرفیت دقیق باتری آیفون‌ها را اعلام نمی‌کند.

بسیاری از اهالی فن، آیفون ۱۳ پرو مکس را به دلیل عملکرد باتری فوق العاده آن مورد ستایش قرار داده‌اند. به نظر نمی‌رسد که کهکشانی جدید سامسونگ بتواند در این زمینه با محصول سال گذشته کمپانی اپل رقابت کند.

همچنین از آن جا که تراشه A15 Bionic از تمامی لحاظ کاملا بهینه طراحی و توسعه یافته است، لذا نمی‌توان انتظار اتلاف و هدر رفت انرژی را داشت. به این ترتیب هیچ یک از محصولات اندرویدی نتوانسته‌اند در این حوزه با آيفون‌ها رقابت کنند.

محصولات MagSafe از راست: باتری پک اپل، شارژر بی‌سیم، کیف کارت اپل، قاب محافظ مگ سیف

محصولات MagSafe از راست: باتری پک اپل، شارژر بی‌سیم، کیف کارت اپل، قاب محافظ مگ سیف

سرعت شارژ و سیستم شارژ بی‌سیم

پرچمدار شرکت اپل از شارژ کابلی 27 واتی پشتیبانی به عمل می‌آورد. همچنین به لطف تکنولوژی مگ سیف، شما می‌توانید این محصول را به صورت بی سیم با توان 15 وات شارژ کنید و از سوی دیگر، با محصولات پشتیبانی کننده از تکنولوژی Qi، سرعت شارژ نهایتا به 7.5 وات می‌رسد. در خصوص سرعت شارژ در آیفون‌ها، کوپرتینویی‌ها هیچ گاه اطلاعات دقیقی ارائه نکرده‌اند. اما این شرکت آمریکایی مدعی شده است که با شارژر 20 واتی، آیفون 13 پرو مکس تنها در کمتر از 30 دقیقه قادر است تا شارژ باتری از 0 به 50 درصد برساند.

از سوی دیگر، گلکسی اس 22 الترا سامسونگ از شارژ کابلی 45 واتی پشتیبانی می‌کند. عملکرد این محصول در حوزه شارژ بی سیم، مانند پرچمدار اپل (15 واتی) اعلام شده است. سرعت شارژ دستگاه در محصول سامسونگ بیشتر خواهد بود و همچنین این گوشی هوشمند از سیستم شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند که در شرایط اضطراری، می‌تواند شدیدا به کمک شما بیاید.

در حالی که گلکسی اس 22 الترا از قابلیت‌ها و سرعت شارژ بیشتری برخوردار است، اما عملکرد آیفون 13 پرو مکس بهتر خواهد بود.

  • برنده بخش باتری: آیفون 13 پرو مکس

تراشه و عملکرد پردازشی

پردازنده A15 Bionic در کنار Snapdragon 8 Gen 1 و Exynos 2200

پردازنده A15 Bionic در کنار Snapdragon 8 Gen 1 و Exynos 2200

اگر پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی باشید، مطمئنا می‌دانید که اپل سال‌هاست که تراشه‌های قرار گرفته روی آیفون‌ها را به صورت اختصاصی طراحی می‌کند. همچنین با رونمایی از تراشه M1 و نسخه‌های Pro و Max، این داستان به خط تولید مک‌ها نیز کشیده شد. آیفون 13 پرو مکس میزبان قدرتمندترین تراشه‌ای است که تا به حال توسط کمپانی اپل برای آیفون‌ها طراحی و تولید شده است. این پردازنده با لیتوگرافی 5 نانومتری همراه است.

اما در جهت مقابل، سامسونگ از دو تراشه مختلف در مارکت‌های بین المللی بهره می‌گیرد. در برخی کشورها، گلکسی اس 22 الترا با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 که بر پایه لیتوگرافی 4 نانومتری طراحی شده، عرضه می‌شود. این پردازنده در حال حاضر، به هیچ عنوان یارای رقابت با تراشه A15 Bionic را ندارد.

در استفاده روزمره، تفاوتی در عملکرد دو پردازنده یاد شده وجود ندارد. اما زمانی که نگاهی به بنچمارک‌ها می‌اندازیم، برتری چیپست A15 Bionic کاملا مشهود است. به طور جامع در مطلبی به شکست گلکسی اس ۲۲ الترا از آیفون ۱۳ پرو مکس در بنچمارک‌ها پرداختیم.

  • برنده بخش پردازنده: آیفون 13 پرو مکس

مقایسه قیمت ها

حافظه داخلی گلکسی اس 22 الترا آیفون 13 پرو مکس
128 گیگابایت 1099 دلار 1099 دلار
256 گیگابایت 1199 دلار 1199 دلار
512 گیگابایت 1299 دلار 1399 دلار
1 ترابایت 1599 دلار 1599 دلار
تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

تصویری از iPhone 13 Pro Max در کنار Galaxy S22 Ultra

کدام یک انتخاب بهتری است؟ گلگسی اس ۲۲ الترا یا آیفون ۱۳ پرو مکس؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، باید بگوییم که جواب دادن به این مقوله آنچنان هم آسان نیست. از نظر زبان طراحی، انتخاب کاملا سلیقه‌ای است و این موضوع را به شما واگذار می‌کنیم. به شخصه، آیفون 13 پرو مکس با سلیقه من بیشتر سازگاری دارد!

در حوزه عملکرد پردازشی، هر دو محصول مورد بحث در این مطلب تقریبا با یکدیگر برابر هستند. از نظر انجام فعالیت‌های سنگین، آیفون 13 پرو مکس توانایی بیشتری در حوزه خنک کنندگی از خود نشان می‌دهد و به لطف تراشه A15 Bionic، این محصول از نظر مصرف شارژ باتری نیز در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.

مقایسه iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra

مقایسه iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra

عملکرد دوربین‌ها هم تقریبا یکسان است. اما یک قانون مهم در این زمینه وجود دارد. همان طور که در بخش دوربین اشاره کردیم، اگر تمایل به عکاسی دارید، پرچمدار سامسونگ گزینه بهتری به حساب می‌آید. البته محصول شرکت اپل در حوزه عکاسی هم عملکرد خوبی از خون نشان می‌دهد. اما امکانات و قابلیت‌های رقیب آن در این حوزه بیشتر است. با تمام این تفاسیر، در قسمت فیلمبرداری، گلکسی اس 22 الترا به گرد پای آیفون 13 پرو مکس نخواهد رسید.

از نظر سرعت شارژ، درگاه ورودی و مواردی از این قبیل، پرچمدار سامسونگ گزینه بهتری به نظر می‌رسد. اما در نهایت، انتخاب نهایی به سلیقه و نیازهای شما وابسته خواهد بود. اگر از سایر محصولات اپل استفاده می‌کنید، انتخاب آيفون 13 پرو مکس به دلیل سازگار بودن این گجت‌ها با یکدیگر پیشنهاد می‌شود.

شما برای انتخاب میان این دو محصول، کدام یک را در نظر دارید؟ گزینه انتخابی خود را با ما و دیگر خوانندگان فراسیب در میان بگذارید.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =