آی دیوایس ها, نقد و بررسی

قابلیت‌هایی که آیفون ۱۳ بر خلاف انتظارات در خود ندارد!

قابلیت‌هایی که آیفون ۱۳ بر خلاف انتظارات در خود ندارد!

در رویداد اخیر اپل محصولات زیادی از جمله آیفون ۱۳ معرفی شد که علی رغم پیشرفت‌ها و قابلیت‌های جذابی که به آن اضافه شده، یک سری از ویژگی‌ها که کاربران انتظار داشتند را در خود ندارد! در ادامه به بررسی قابلیت‌هایی که آیفون ۱۳ در خود ندارد خواهیم پرداخت…

اگر شما هم از طرفداران پروپاقرص اپل و محصولاتش باشید و اخبار آن را دنبال کنید، حتما می‌دانید که خانواده iPhone 13 به تازگی معرفی شده است. این خانواده با وجود بسیاری از پیشرفت‌هایی که داشته است، مثل افزایش قابل توجه عملکرد و عمر باتری آیفون ۱۳ ، تغییرات گسترده در فیس تایم و … ، کمبودهایی نیز دارد که انتظار می‌‌رفت در سری جدید آیفون‌های کمپانی اپل برطرف شوند؛ در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت…

تاچ آیدی bulit in زیر نمایشگر

تاچ آیدی زیر نمایشگر آیفون ۱۳

تاچ آیدی زیر نمایشگر آیفون ۱۳

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، فیس آیدی آیفون از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و تا حد قابل قبولی جوابگوی نیاز کاربران است، اما در اپیدمی شیوع ویروس کووید 19 که همگی ماسک بر صورت داریم، این قابلیت آیفون به خوبی عمل نمی‌کند و در اینجاست که استفاده از تاچ آیدی جایگزین مناسب‌تری می‌باشد. اپل هنوز نتوانسته است مانند رقبای خود از جمله سامسونگ، ویژگی تاچ آیدی زیر نمایشگر آیفون 13 را اجرایی کند و امید است این قابلیت در آیفون 14 ارائه شود.

زوم اپتیکال 10 برابری در دوربین‌ها

درست است که ما حالت‌های سینمایی، زوم اپتیکال 3 برابری و 6 برابری و بسیاری از قابلیت‌های جدید و جذاب دیگری را در خانواده iPhone 13 خواهیم دید، اما اپل در مقایسه با رقبای خود، از جمله سامسونگ که دو لنز تله فوتو با زوم اپتیکال 3 و 10 برابری دارند، هنوز ضعیف عمل می‌کند؛ باید منتظر بمانیم ببینیم آیا اپل می‌تواند خود را به سطح رقیبان برساند یا خیر!

ویژگی هایی که آیفون ۱۳ بر خلاف انتظارات در خود ندارد!

ویژگی هایی که آیفون ۱۳ بر خلاف انتظارات در خود ندارد!

اتصال آیفون به ماهواره در مواقع ضروری

این که تلفن همراه بتواند به کاربری که در مکانی بدون پوشش خط تلفن همراه خود گیر افتاده است و هیچ راهی برای ارتباط با شخصی دیگر ندارد، کمک کند تا بتواند به خطوط ماهواره‌ای متصل شود و به فردی پیام دهد تا به کمک او بیاید، از نکات مثبت یک تلفن هوشمند محسوب می‌شود؛ اما آیفون ۱۳ نیز نتوانسته این قابلیت را ارائه کند و تنها توانسته همان تماس با خدمات اضطراری SOS را به کاربران خود ارائه دهد!
امیدواریم در نسل‌های آینده‌ی آیفون بتوانیم این قابلیت کاربردی را ببینیم.

نمایشگر همیشه روشن

نمایشگر همیشه روشن

نمایشگر همیشه روشن

اپل توانسته است اپل واچ های خود را به قابلیت صفحه نمایش «همیشه روشن» مجهز کند. این ویژگی به کاربر کمک می‌کند تا برای دیدن ساعت، تقویم و … که بر روی نمایشگر وجود دارد، حتما ساعت خود را روشن نکند و خیلی سریع و راحت بتواند این اطلاعات را ببیند. حال اگر اپل بتواند همین ویژگی را برای تلفن‌های همراه خود ارائه کند، کاربران از نمایشگر همیشه روشن دستگاه‌های خود بیشتر لذت می‌برند و دیگر نیازی به باز کردن مداوم تلفن‌های خود برای دیدن این موارد جزئی ندارند.

این قابلیت باعث می‌شود زمانی که گوشی همراه کاربران قفل است و نمایشگر خاموش می‌شود، همچنان ساعت، تقویم و … بر روی نمایشگر نشان داده شوند!

پورت USB-C

سال‌هاست که اپل از کابل لایتنینگ انحصاری برای شارژ باسیم دستگاه‌های خود استفاده می‌کند؛ این بدین معناست که اگر بخواهید آیفون خود را با استفاده از کابل شارژ کنید، باید به اجبار از کابل لایتنینگ استفاده کنید، زیرا در آیفون ۱۳ نیز خبری از درگاه USB-C نیست! اپل برای برخی از دستگاه‌های خود همچون آیپد ایر، از درگاه USB-C استفاده کرده است و این باعث می‌شود که برای چند دستگاه اپلی از چند شارژر جداگانه استفاده کنیم که این موضوع بسیار آزار دهنده است.

اگر اپل شارژرها و درگاه‌ دستگاه‌های خود را طوری در نظر می‌گرفت که تنها یک سیم شارژر، کار کاربران را راه بیندازد، خیلی جذاب‌تر می‌بود.

استفاده از قابلیت Center Stage

آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی

آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی

اپل در آیپدهای جدید خود قابلیت Center Stage را عرضه کرده است. این قابلیت به افراد کمک می‌کند تا در هنگام تماس تصویری، چهره‌ی آن‌ها به صورت اتوماتیک، درست در میان قاب قرار بگیرد و حتی اگر در حال حرکت باشند نیز چهره‌ی آن‌ها کاملا واضح و کامل برای مخاطب ارسال شود. اپل باید قابلیت Center Stage را برای آیفون‌های نیز خود ارائه کند. امیدواریم در آینده این قابلیت را در تلفن‌های همراه اپل مشاهده کنیم.

وای‌فای 6 گیگاهرتزی

این موضوع که تمام کاربران اکنون به اتصال به باند اینترنت 6 گیگاهرتزی نیاز دارند یک اغراق است، اما مطمئنا در آینده این نیاز احساس خواهد شد. این که آیفون بتواند دسترسی به این قابلیت را ارائه کند، بسیار مهم است؛ مخصوصا افرادی که برای آیفون‌های شرکت اپل هزینه می‌کنند از تلفن‌های همراه جدیدشان این انتظار را در آینده خواهد داشت، اما اپل هیچ گزینه‌ای برای اتصال به وای‌فای 6 که به نام WiFi 6E شناخته می‌شود در نظر نگرفته است. (سامسونگ یکی از شرکت‌هایی است که در این زمینه با اپل رقابت می‌کند)

نمایشگر بدون ناچ آیفون ۱۳

نمایشگر بدون ناچ آیفون ۱۳

نمایشگر بدون ناچ آیفون ۱۳

دستگاه‌های اندرویدی زیادی هستند که در نمایشگر خود هیچ اثری از ناچ ندارند و تنها یک روزنه‌ی ریز برای دوربین طراحی کرده‌اند (از جمله سامسونگ)؛ متاسفانه در آیفون‌های اپل هنوز ناچ مشاهده می‌شود که البته بخاطر ارائه‌ی قابلیت فیس آیدی عالی آن می‌باشد؛ امیدواریم اپل در آینده برای این موضوع راهکاری بیابد…

سرعت بیشتر در شارژ شدن بی‌سیم

اپل در سری جدید آیفون ۱۳ خود، با بهبود عملکرد باتری، به نحوی سرعت تلفن‌های خود را در شارژ شدن نیز افزایش داده است؛ اما اگر بخواهیم شارژ شدن بی‌سیم را بررسی کنیم، می‌بینیم که افرادی که از شارژر مگ سیف استفاده می‌کنند تا 15 وات سرعت در شارژ شدن را تجربه می‌کنند، اما اگر از مگ سیف استفاده نکنند، 7/5 وات را در اختیار دارند!

این در حالی است که در آن طرف قضیه تلفن‌های همراه اندرویدی وجود دارند که بسیار سریع‌تر از آیفون شارژ می‌شوند؛ سامسونگ در دسته‌ی رقبای مهم آیفون می‌باشد. مهمتر از همه «وان پلاس 9 پرو» از طریق شارژ بی‌سیم تا 50 وات سرعت را تجربه می‌کند. با تمام این گفته‌ها، اپل باید دستگاه‌های خود را در این زمینه بهبود بخشد.

پشتیبانی آیفون از مداد اپل اپل پنسل

در سال جاری، اپل به آیپدهای خود امکان بهره گیری از اپل پنسیل را داد. با وجود این، هنوز مچ شدن این مداد با آیفون‌های اپل امکان پذیر نیست! این در صورتی است که آیفون‌های پرومکس از نظر ابعادی شباهت زیادی با تبلت‌های اپل دارند و به راحتی می‌توانند از اپل پنسیل استفاده کنند. این موضوع برای طراحان و کسانی که از برنامه‌ی نوت زیاد استفاده می‌کنند بسیار حائز اهمیت است.

پشتیبانی از مداد اپل در آیفون 13

پشتیبانی از مداد اپل در آیفون 13

ایفای نقش شارژر

این قابلیت بدین معناست که از قاب پشتی آیفون بتوان برای شارژ بی‌سیم لوازم جانبی و دستگاه‌های دیگر بهره برد. این قابلیت در سامسونگ که از مهمترین رقیبان آیفون است در نظر گرفته شده است، اما هنوز برای آیفون ۱۳ ارائه نشده است! اگر بتوانیم در آینده این ویژگی را در آیفون‌های اپل ببینیم، می‌توانیم حتی آیپد خاموش خود را به قاب پشتی آیفون بچسبانیم و آیپدمان را شارژ کنیم.

کنترل نرخ تازه سازی صفحه نمایش

همه‌ی ما می‌دانیم که اپل در آیفون ۱۳ پرو و آیفون 13 پرومکس خود، ویژگی ProMotion را اضافه کرده است. این ویژگی باعث می‌شود نرخ تازه سازی نمایشگر تا 120 هرتز بالا رود و بدین ترتیب نمایشگر دستگاه، بسیار سریعتر پاسخگو باشد و روان‌تر عمل کند. گاهی خود تلفن همراه برای صرفه جویی در مصرف باتری، این میزان نرخ تازه سازی را تغییر می‌دهد و پایین‌تر می‌آورد.
این که بتوانیم خودمان به صورت دستی این ویژگی و میزان نرخ تازه سازی را کنترل کنیم بسیار جذاب‌تر خواهد بود. در این قسمت نیز سامسونگ با آیفون به رقابت می‌پردازد و کنترل دستی را ارائه کرده است.

iPhone 13 Pro Max

iPhone 13 Pro Max

بعضی از مواردی که در بالا ذکر شد، از جمله قابلیت‌هایی است که در گوشی‌های هوشمند کمپانی‌های دیگر مشاهده شده و طبیعی است که کاربران از شرکت اپل به عنوان غول فناوری دنیا نیز انتظار داشته باشند که آن‌ها را ارائه کند.

ما در مطلبی جداگانه به بررسی تاریخ عرضه، قیمت دلاری و رنگ بندی آیفون های ۱۳ نیز پرداختیم که در صورت تمایل می‌توانید آن را هم مطالعه کنید. نظرات خود را در مورد آیفون‌های جدید اپل برای ما و دیگر همراهان بنویسید.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 20 =