نقد و بررسی

مقایسه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو ؛ خرید کدام یک پیشنهاد می‌شود؟

مقایسه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو ؛ خرید کدام یک پیشنهاد می‌شود؟

در این مطلب از فراسیب قصد داریم تا آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو را از لحاظ فنی و مشخصات سخت افزاری مقایسه کنیم.

از آن جا که خانواده آیفون 13 اپل چندی است که روانه بازار شده، ممکن است برخی افراد به دنبال خرید یکی از مدل‌های این سری باشند و انتخاب یکی از آن‌ها، برایشان موضوعی دشوار به حساب آید. اگر به دنبال آپگرید آیفون خود با خرید یکی از این مدل‌ها به عنوان گوشی هوشمند جدید خود هستید، حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید. چرا که قصد داریم تا آیفون 13 را با iPhone 13 Pro مقایسه کرده و ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد.

همچنین در مطلبی جداگانه به بررسی مشخصات کامل آیفون ۱۳ پرداختیم.

مقایسه مشخصات آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو

بیایید پیش از شروع مطلب، این دو آیفون را از نظر مشخصات روی کاغذ با یکدیگر مقایسه کنیم:

 

آیفون 13

آیفون 13 پرو

نمایشگر

6.1 اینچ سوپر رتینا XDR

6.1 اینچ سوپر رتینا XDR

قابلیت پروموشن

خیر

بله

جنس بدنه

آلومینیوم

استیل ضد زنگ

پردازنده

A15 Bionic

A15 Bionic

تعداد هسته پردازنده

6 هسته

6 هسته

تعداد هسته پردازنده گرافیکی

4 هسته

5 هسته

گواهی IP

IP68 – مقاومت در برابر آب و گرد و غبار

IP68 – مقاومت در برابر آب و گرد و غبار

عمر مفید باتری

نهایتا تا 19 ساعت

نهایتا تا 22 ساعت

دوربین سلفی

12 مگاپیکسل با تکنولوژی TrueDepth اپل

12 مگاپیکسل با تکنولوژی TrueDepth اپل

دوربین‌های پشت

12 مگاپیکسل واید – 12 مگاپیکسل الترا واید

12 مگاپیکسل واید – 12 مگاپیکسل الترا واید – 12 مگاپیکسل تله فوتو

تصویربرداری

دالبی ویژن – HDR با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه

دالبی ویژن – HDR با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه

سنسور لایدار

خیر

بله

فرمت ProRAW

خیر

بله

فرمت ProRes

خیر

بله

حالت سینمایی
(Cinematic Mode)

بله

بله

ارتباطات 5G

بله

بله

وزن

174 گرم

204 گرم

حافظه داخلی

128، 256 و 512 گیگابایت

128، 256، 512 گیگابایت و 1 ترابایت

قیمت

از 799 دلار

از 999 دلار

 

آیفون ۱۳ استارلایت در کنار آیفون ۱۳ پرو سیرا بلو

آیفون ۱۳ استارلایت در کنار آیفون ۱۳ پرو سیرا بلو

شباهت‌های iPhone 13 و iPhone 13 Pro

زمانی که از نمای روبرو به این دو محصول نگاه کنید، به سختی آن‌ها را از یکدیگر تمایز خواهید داد. این موضوع به این دلیل است که هر دو گوشی هوشمند به نمایشگر 6.1 اینچی سوپر رتینا XDR با رزولوشن 1170 × 2532 پیکسلی مجهز هستند. در بالای این صفحه نمایش، یک بریدگی با نام ناچ را می‌بینیم که نسبت به نسل پیشین از عرض کمتری برخوردار بوده، اما ارتفاع آن کمی بیشتر شده است.

قدرت و قابلیت‌ها

در زیر این نمایشگر 6.1 اینچی، پردازنده‌ای قدرتمند با نام A15 بایونیک قرار گرفته است که گزینه مشترک میان این دو گوشی هوشمند به حساب می‌آید. این تراشه از نوع 6 هسته‌ای بوده و از تکنولوژی نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) نیز برخوردار است. همچنین با پشتیبانی از باندهای جدید، امکان آنتن‌دهی بهتری در اختیار کاربران آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو خواهد بود.

مشخصات پردازنده A15 Bionic اپل

مشخصات پردازنده A15 Bionic اپل

همان طور که در جدول بالا مشاهده کردید، گواهی IP68 برای آيفون 13 و نسخه پرو به قوت خود باقی مانده است. همچنین حافظه داخلی نسخه پایه به 128 گیگابایت ارتقاء پیدا کرده و هر دو محصول به آپشن‌های 128، 256 و 512 گیگابایتی مجهز هستند که در صورت تمایل، می‌توانید گزینه دلخواه خود را از میان آن‌ها انتخاب کنید. البته آیفون ۱۳ پرو با ۱ ترابایت حافظه داخلی نیز به فروش می‌رسد.

دوربین و تصویربرداری

حالا که بحث دوربین به میان آمد، باید بدانید که در این حوزه نیز شباهت‌هایی میان آيفون 13 و نسخه پرو آن وجود دارد. سنسور 12 مگاپیکسلی به همراه TrueDepth روی تمامی مدل‌های این خانواده به عنوان دوربین سلفی دیده می‌شود. به عنوان دوربین‌های قرار گرفته در پشت بدنه، شاهد دو سنسور 12 مگاپیکسلی واید و الترا واید هستیم که در جزیره‌ای مربع شکل با گوشه‌های گرد قرار گرفته است.

ویژگی استایل عکاسی (Photographic Styles) در خانواده iPhone 13

ویژگی استایل عکاسی (Photographic Styles) در خانواده iPhone 13

حالت سینمایی یا Cinematic Mode نیز یکی دیگر از گزینه‌های مشترک میان اعضای سری جدید آيفون‌ها به حساب می‌آید. اما حالا که وارد بحث تصویربرداری شدیم، باید بدانید که اپل امکان فیلمبرداری با حالت دالبی ویژن HDR با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را در تمامی مدل‌ها اضافه کرده است. ویژگی سنسور شیفت که سال گذشته به مدل‌ پرو مکس اختصاص پیدا کرده بود نیز حالا روی تمامی مدل‌ها در دسترس کاربران قرار گرفته است.

تفاوت‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو

با وجود شباهت‌های زیاد میان این دو گوشی هوشمند تولید شده توسط Apple، اما تفاوت‌ها میان آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو نیز بسیار زیاد است که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

صفحه نمایش

بیایید تا داستان تفاوت‌ها را از نمایشگر آغاز کنیم. اپل برای نخستین بار، مدل‌های پرو از این خانواده را به قابلیت پروموشن مجهز کرده و به این ترتیب، نرخ نوسازی 120 هرتزی در نهایت به آیفون‌ها اضافه شده است. البته این قابلیت، با امکان متغیر بودن همراه است. در این حالت صفحه نمایش قادر خواهد بود تا نرخ رفرش را بین 10 تا 120 هرتز بسته به محتوا تغییر دهد و به این ترتیب صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در حوزه شارژ باتری دستگاه به عمل آمده و از سوی دیگر، انیمیشن‌ها بسیار روان‌تر از پیش خواهد بود.

البته متأسفانه این تکنولوژی روی نسخه استاندارد آيفون 13 در دسترس نبوده و به جای آن، باید با همان سیستم 60 هرتزی سابق به کار خود ادامه دهید.

iPhone 13 استارلایت در کنار iPhone 13 Pro سیرا بلو

iPhone 13 استارلایت در کنار iPhone 13 Pro سیرا بلو

طراحی بدنه

همچنین اگر بحث را به سمت کیفیت طراحی و زبان ساخت آن‌ها ببریم، باز هم تفاوت‌هایی وجود دارد. در مدل استاندارد، اپل همان شیوه استفاده از آلومینیوم را پیش روی خود قرار داده است که در مقایسه با مواد مستحکم‌تر، ارزان‌تر خواهد بود. اما در آیفون 13 پرو کوپرتینویی‌ها از استیل ضد زنگ استفاده کرده‌اند که مقاومت بالایی از خود نشان داده و باعث القای جذابیت بیشتر به محصول نهایی شده است. از آن جا که مواد و مصالح استفاده شده در ساخت این دو محصول با یکدیگر متفاوت است، لذا وزن نسخه پرو نیز از رقیب خود بیشتر است که در مقام مقایسه، باید بگوییم که آیفون 13 از وزن 174 گرمی برخوردار بوده و این رقم در مدل پرو به 204 گرم می‌رسد.

توان پردازشی

در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم که هر دو آیفون مورد مقایسه در این مطلب به پردازنده A15 بایونیک مجهز هستند که از 6 هسته برخوردار است. اما زمانی که صحبت از پردازنده گرافیکی به میان می‌آید، تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. پردازنده گرافیکی آیفون 13 پرو 5 هسته‌ای بوده، اما نسخه استاندارد این خانواده میزبان چهار هسته است. این موضوع در مصرف روزانه ممکن است تفاوت‌های آنچنان آشکاری را ایجاد نکند. اما هنگام تجربه بازی‌ها یا ویرایش کردن فایل‌هایی با رزولوشن 4K در نرم‌افزار iMovie به چشم خواهد آمد.

مشخصات پردازنده A15 Bionic اپل

مشخصات پردازنده A15 Bionic اپل

باتری و شارژدهی

مورد دیگری که عملکرد آیفون 13 ضعیف‌تر خواهد بود، به موضوع باتری اختصاص پیدا خواهد کرد. آیفون‌های 2021 اپل به دلیل ابعاد و ضخامت کمی بیشتر،‌ میزبان باتری با ظرفیت بزرگ‌تری هستند. همچنین در حالی که آیفون 13 حدودا 19 ساعت با شما همراه خواهد بود، اما در مقابل iPhone 13 Pro چیزی حدود 22 ساعت به شما خدمت رسانی خواهد کرد. تفاوت 3 ساعته برای برخی افراد ممکن است موضوع مهمی نباشد، اما بعضی کاربران حتی روی دقایق حساس بوده و این گزینه از اهمیت بالایی نزد آن‌ها برخوردار است.

دوربین‌ها

اما بزرگ‌ترین تفاوت این دو محصول در بحث دوربین‌ها خواهد بود. iPhone 13 میزبان دوربین دوگانه در پشت بدنه است که به گفته اپل،‌ می‌توان آن را پیشرفته‌ترین دوربین دوگانه در میان گوشی‌های هوشمند به حساب آورد. اما آیفون 13 پرو با اضافه کردن یک دوربین دیگر (سنسور تله فوتو)، این قضیه را وارد مرحله دیگری کرده است.

کالبدشکافی یکی از دوربین‌های آیفون 13 پرو سیرا بلو

کالبدشکافی یکی از دوربین‌های آیفون 13 پرو سیرا بلو

به کمک دوربین سه گانه، اپل زوم اپتیکال 6 برابری را برای کاربران این محصول به ارمغان آورده است که این گزینه در بهترین حالت روی نسخه استاندارد، به دو برابر می‌رسد. به کمک ترکیب سنسورهای یاد شده، دارندگان iPhone 13 Pro قادر خواهند بود تا تصاویر زیباتری با دوربین تله فوتو ثبت کرده و از طرف دیگر، امکان عکاسی ماکرو برای اولین بار نیز به آیفون‌ها راه پیدا کرده است. در حوزه تصویربرداری نیز امکان ضبط فیلم‌هایی با فرمت ProRes و قابلیت دالبی ویژن توسط این دوربین‌ها فراهم شده است.

رنگ بندی و قیمت

آخرین تفاوت بین دو آیفون مورد مقایسه در این مطلب به رنگ و قیمت آن‌ها مربوط می‌شود. نسخه استاندارد این خانواده در رنگ‌های زیر عرضه شده است:

رنگ بندی iPhone 13

رنگ بندی iPhone 13

  • قرمز
  • استارلایت (نزدیک به سفید)
  • میدنایت (نزدیک به مشکی)
  • آبی
  • صورتی

از طرف دیگر مدل‌های پرو با رنگ بندی زیر همراه خواهد بود:

رنگ بندی iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max

رنگ بندی iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max

  • سیرا بلو (آبی آسمانی)
  • نقره‌ای
  • طلایی
  • گرافیت

شیوه قیمت گذاری مدل استاندارد این خانواده از 799 دلار برای نسخه ابتدایی با حافظه داخلی 128 گیگابایتی آغاز می‌شود و تا 999 دلار برای نسخه 512 گیگابایتی بالا خواهد رفت. در مقابل مدل پرو با قیمت 999 دلار کار خود را آغاز کرده و در نسخه 1 ترابایتی، این مقدار به 1499 دلار می‌رسد.

آیفون ۱۳ در برابر آیفون ۱۳ پرو ؛ کدام یک برای خرید مناسب‌تر است؟

انتخاب میان این دو محصول کار بسیار سختی خواهد بود. زمانی که به مشخصات آن‌ها روی کاغذ نگاه می‌کنید، کاملا واضح است که مدل پرو گزینه بهتری به حساب می‌آید و تفاوت‌ها و تغییرات اعمال شده، باعث جذاب‌تر شدن آن شده است.

اما این تفاوت‌ها مسلما هزینه بیشتری را برای شما در پی خواهد داشت. چرا که برای خرید نسخه ابتدایی آیفون 13 پرو با حافظه داخلی 128 گیگابایتی، باید هزینه‌ای را پرداخت کنید که برای خرید آيفون 13 با حافظه داخلی 512 گیگابایتی در نظر گرفته شده است. اما صرف نظر از حافظه داخلی، شما عمر مفید باتری بیشتر، رنگ‌ها و کیفیت ساخت متفاوت، یک دوربین بیشتر در پشت بدنه و برخی قابلیت‌های دیگر در حوزه تصویربرداری را در اختیار خواهید داشت.

iPhone 13 آبی در کنار iPhone 13 Pro طلایی و iPhone 13 Pro Max سیرا بلو

iPhone 13 آبی در کنار iPhone 13 Pro طلایی و iPhone 13 Pro Max سیرا بلو

اما با تمام این تفاسیر، از هر زاویه‌ای که به آن‌ها نگاه کنید، هر دو آیفون مورد مقایسه در این مطلب گزینه خوبی برای خرید به حساب می‌آید. اما اگر قصد صرفه جویی در هزینه داشته و دوربین تله فوتو و عمر مفید باتری 3 ساعت بیشتر از نظر شما تفاوت آنچنان زیادی برایتان نخواهد داشت، مدل استاندارد این خانواده بهترین گزینه برای خرید به حساب می‌آید.

اما اگر در نهایت انتخابتان آیفون ۱۳ پرو است، می‌توانید مطلب مقایسه کامل آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس را نیز مطالعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + سیزده =