اخبار اپل

تاریخ رونمایی از آیفون ۱۳ و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

رونمایی آیفون ۱۳ و همه چیز درباره آن

کمتر از یک ماه دیگر تا رونمایی از سری آیفون ۱۳ باقی مانده است. آیفون که یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان است، هر سال در ماه سپتامبر معرفی می‌شود. در این مطلب به تمام شایعات و اخبار پیرامون آیفون ۱۳ می‌پردازیم. با فراسیب همراه ما باشید.

گفتیم هر سال در ماه سپتامبر آیفون معرفی می‌شود. اما پارسال بخاطر شرایط همه‌گیری کرونا، معرفی آیفون ۱۲ حدود یک ماه به تعویق افتاده و در ماه اکتبر ۲۰۲۰ معرفی شد. عرضه آیفون ۱۲ هم با مشکلاتی روبرو شد. اما با این حال آیفون ۱۲ پرفروش‌ترین پرچم‌دار سال ۲۰۲۱ شد.

تاکنون مطالبی در مورد شایعات پیرامون آیفون ۱۳ منتشر کردیم که اکثر آن‌ها از منابع بسیار موثق و مطمئن بوده است. دیگر مطالب هم بخاطر محتمل بودنشان بیان کردیم؛ اما در نهایت در این مطلب به تمام شایعات می‌پردازیم.

تاریخ رونمایی از آیفون ۱۳ و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

تاریخ رونمایی از آیفون ۱۳ و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

آخرین خبرها و احتمالات درباره آیفون ۱۳

  • تصاویر قاب آیفون ۱۳ پرو درز کرده و خبر از ماژول دوربین بزرگتر و بدنه ضخیم‌تر می‌دهد.
  • حسگر اثر انگشت یا تاچ آیدی برای آیفون ۱۳ تست شد اما اپل امسال این قابلیت را اضافه نمی‌کند.
  • احتمالاً تاریخ عرضه روز جمعه ۲ مهر ماه (۲۴ سپتامبر) باشد.
  • فیس آیدی توانایی تشخیص چهره حتی با ماسک را خواهد داشت.
  • بخاطر کمبود جهانی تراشه، احتمالاً قیمت آیفون ۱۳ بیش از انتظار باشد.
  • باتری بزرگتر، تراشه A15 Bionic از تغییرات سری آیفون ۱۳ است.
  • سری آیفون ۱۳ از WiFi 6E پشتیبانی می‌کند که بیشترین سرعت را در بین تمام محصولات اپل دارد.
  • اپل بیش از ۱۰۰ میلیون تراشه را به TSMC سفارش داده است.
  • نمایشگر همیشه روشن
  • نمایشگر با نرخ ۱۲۰ هرتزی برای مدل‌های پرو

با این حال همه این‌ها احتمال و شایعه است و نمی‌توان صد در صد از این تغییرات مطمئن بود. اپل در زمان مدیریت استیو جابز بر روی لو رفتن اطلاعات بسیار بیشتر حساس بوده اما همین حالا هم اقداماتی زیادی به جهت درز نکردن مشخصات فنی انجام می‌گیرد. پس به هر حال باید تا رونمایی آیفون بعدی منتظر بمانیم.

با این حال، چند خبر دیگر را باز کرده و توضیح می‌دهیم.

تاریخ رونمایی و عرضه آیفون ۱۳

رنگبندی و طراحی آیفون ۱۳

رنگبندی و طراحی آیفون ۱۳

اوایل امسال، آقای دن ایوز که یکی از تحلیلگران نام آشنای اپل است، تاریخ رونمایی از آیفون ۱۳ را ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) اعلام کرده بود. با این حساب عرضه آیفون به تاریخ ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) خواهد بود.

معمولاً اپل در سه‌شنبه نیمه سپتامبر اقدام به رونمایی از آیفون می‌کند. پس ۱۴ سپتامبر که سه‌ شنبه است، تاریخی منطقی به نظر می‌رسد. از آنجایی هم که تقریباً ۱۰ روز بعد نیز آیفون عرضه می‌شود، جمعه ۲ مهر ماه (۲۴ سپتامبر) تاریخ عرضه آیفون ۱۳ اعلام شده است.

به دلیل اختلال‌هایی در معرفی و عرضه آیفون ۱۲ که در ابتدای مطلب بیان کردیم، تحلیلگران درباره تاریخ احتمالی معرفی آيفون شک داشتند. اما تاکنون هیچگونه اخباری مبنی بر تاخیر در معرفی آیفون ۱۳ دریافت نکردیم و احتمالاً این غول تکنولوژی، طبق برنامه هرسال در اواسط ماه سپتامبر کنفرانس را برگزار می‌کند.

قیمت احتمالی آیفون ۱۳

زمانیکه مشکلاتی بین آمریکا و چین اتفاق افتاد، اپل تقریباً ۲۰ درصد از خطوط تولید خود را به کشور هند منتقل کرد. می‌دانیم که اپل قصد بیشتر کردن این سهم را دارد اما فعلاً مشخص نیست هزینه تولید در هند چه تفاوتی با چین دارد.

اگر هند و چین را کنار بگذاریم، باید به تراشه‌ها فکر کنیم. هر سال پردازنده‌ها پیشرفت کرده و به سمت بهبود استفاده از انرژی و سرعت و دقت بیشتر پیش می‌روند. تراشه A15 نیز با همان تکنولوژی ۵ نانومتری A14 تولید می‌شود ولی خبرها حاکی از افزایش قیمت این تراشه‌ها هستند. شرکت TSMC احتمالاً اقدام به افزایش قیمت تراشه‌های خود کرده و در نتیجه اپل نیز قیمت آیفون را افزایش دهد.

iPhone 13

iPhone 13

اگر مشکلات چین و آمریکا و احتمال افزایش قیمت تراشه را در نظر نگیریم، سری آیفون ۱۳ با قیمت نسل گذشته خود عرضه خواهند شد. با اینکار احتمالاً آیفون ۱۳ نیز به پرفروش‌ترین گوشی پرچم‌دار جهان بدل خواهد شد. با این حساب لیست قیمت‌ها به شرح ذیل خواهد بود:

  • آیفون ۱۳ مینی ۶۹۹ دلار
  • آیفون ۱۳ ۷۹۹ دلار
  • آیفون ۱۳ پرو ۹۹۹ دلار
  • آیفون ۱۳ پرو مکس ۱۰۹۹

همه این قیمت‌ها برای پایه‌ترین مدل است.

بالاخره آیفون 13 یا 12S ؟

عدد ۱۳ در بسیاری از فرهنگ بدیمن و نحس است. به همین دلیل نیز خیلی‌ها انتظار دارند اپل از این عدد استفاده نکرده و مثل چند سال پیش به نام‌گذاری سری S بپردازد. یکی دیگر از دلایل این نام‌گذاری هم می‌توان به تغییرات جزئی آیفون بعدی اشاره کرد. اما با توجه به عکس‌هایی که از بسته بندی آیفون بعدی لو رفته، عبارت iPhone 13 را مشاهده می‌کنیم.

احتمال نمی‌دهیم که شرکت اپل به این خرافات دامن زده و از نام‌گذاری عدد ۱۳ خودداری کند. با این حال باید تا زمان رونمایی صبر کنیم.

دوربین آیفون ۱۳

این روزها دوربین گوشی‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است. هر شخصی قبل از خرید گوشی هوشمند، به دقت کیفیت دوربین آن را زیر نظر می‌گیرد. با این حال در دوربین‌های آیفون ۱۳ تغییر قابل توجه‌ای رخ نخواهد داد.

البته اگر عکاسی با دوربین گوشی، جزئی از حرفه شماست، خبرهای خوبی داریم. طبق گفته‌های آقای مینگ‌چی کو دوربین فوق عریض آیفون ۱۳ با دیافراگم f/1/8 عرضه خواهد شد. این عدد در برابر آیفون ۱۲ با f/2/4 بسیار پیشرفت کرده است. با این ارتقا، دوربین فوق عریض آیفون ۱۳ توانایی جذب نور به اندازه دوربین‌های اصلی دیگر گوشی‌‌ها را دارد. آقای کو خبر از فوکوس خودکار این دوربین در سری پرو را نیز می‌دهد.

دوربین آیفون ۱۳

دوربین آیفون ۱۳

اما از نظر اندازه، تغییر زیادی نمی‌بینیم. ماژول دوربین‌ها کمی بزرگ‌تر و بیرون‌زدگی آن کمی بیشتر خواهد بود. همچنین همانند سری آیفون ۱۲، در مدل‌های پایه از دو دوربین و در مدل‌‌های پرو از سه دوربین با سنسور LiDAR استفاده می‌شود. دوربین سوم دوربین تله‌فوتو است.

اپل همچنین احتمالاً قابلیت عکاسی نجومی را اضافه کند. چیزی شبیه به سری پیکسل ۴ گوگل. با این قابلیت ثبت تصاویر از ماه و ستاره‌ها بهتر شده و دیگر شاهد کم نور بودن و بد کیفیت بودن این تصاویر نخواهیم بود. البته این به آن معنی نیست که بتوانید با آیفون ۱۳ تصاویری فوق‌العاده شبیه به عکاسی با دوربین از آسمان شب ثبت کنید.

در کنار عکاسی نجومی احتمالاً فیلم‌برداری پرتره هم اضافه شود. فیلم‌برداری در حالت پرتره به معنی تنظیم عمق فیلم توسط کاربر برای ثبت ویدیوهایی شبیه به حالت پرتره در عکاسی خواهد بود. البته قطعیت این خبر هم مشخص نیست و باید تا زمان رونمایی صبر کرد.

در آخر هم سنسور تشخیص چهره کوچک‌تر خواهد بود. با این تغییر، ناچ یا همان برامدگی بالای صفحه کوچک‌تر خواهد شد. در ضمن شایعاتی نیز خبر از امکان تشخیص چهره حتی با داشتن ماسک می‌دهند.

یک ترابایت حافظه داخلی

اخیراً اخباری مبنی بر افزایش حافظه داخلی سری آیفون ۱۳ منتشر شده است. آقای دن ایوز می‌گوید که حداقل آیفون ۱۳ پرو مکس از یک ترابایت حافظه داخلی پشتیبانی خواهد کرد. با این حساب و با توجه به شایعات دیگر، احتمالاً اپل حافظه ۲۵۶ گیگابایت را به کل حذف کرده و قیمت آیفون‌های با حافظه ۵۱۲ گیگابایت را کاهش دهد. در اینصورت آیفون‌های استاندارد و مینی با ظرفیت‌های ۶۴، ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایت و آیفون‌های پرو و پرو مکس در مدل‌های ۱۲۸، ۵۱۲ و ۱۰۲۴ گیگابایتی معرفی می‌شوند.

همه چیز درباره آیفون ۱۳

همه چیز درباره آیفون ۱۳

طراحی آیفون ۱۳

طراحی آیفون ۱۳ تغییرات چشمگیری نخواهد داشت. همان طراحی تخت حفظ شده اما ضخامت گوشی تا ۰/۲۶ میلیمتر بیشتر خواهد شد. این تغییر نیز احتمالاً بخاطر باتری بزرگتر خواهد بود. همانطور که گفتیم، ناچ بالای صفحه نیز کوچکتر خواهد شد.

در ضمن چینش دوربین‌های آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ بصورت موربی خواهد بود. ماژول دوربین‌ها در تمام سری آیفون ۱۳ کمی بزرگتر و ضخیم‌تر می‌شود. در پشت گوشی از مغناطیس‌های قدرتمندتری استفاده شده تا شارژ بی‌سیم آن سریعتر و بهتر از نسل گذشته باشد.

شایعاتی نیز از اضافه شدن تاچ آیدی به زیر صفحه نمایش خبر می‌دادند. اما ما در مطلب امسال هم خبری از تاچ آیدی زیر صفحه نمایش برای آیفون جدید نیست به دلایل اضافه نشدن این حسگر در آیفون ۱۳ پرداختیم. احتمال می‌دهیم از دو نسل بعد یعنی آیفون ۱۴ شاهد حسگر اثر انگشت در زیر صفحه باشیم.

همانطور که اشاره کردیم، ماژول دوربین‌ها تغییر چندانی نداشته است. اما جدیداً طبق عکس‌هایی که به بیرون از خط تولید درز کرده، دوربین‌ها هم‌اندازه نیستند. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت اندازه دوربین بالایی را با دیگر دوربین‌ها مشاهده کنید.

تصویر لو رفته از دوربین سری آیفون ۱۳

تصویر لو رفته از دوربین سری آیفون ۱۳

درمورد رنگ‌بندی هم احتمالاً مثل نسل قبل، همه رنگ‌های معرفی شده برای همه سری آیفون ۱۳ عرضه نشود. احتمالاً دو مدل پرو و پرو مکس در رنگ‌های مشکی مات، نقره‌ای، رزگلد و برنزی عرضه شوند. مدل‌های مینی و استاندارد در رنگ‌های صورتی، بنفش، نارنجی، قرمز، سفید، زرد، سبز نعنایی، گرافیتی (نوک مدادی) و نقره‌ای تولید می‌شوند. با این حساب، گستره رنگ‌بندی بیشتر شده و کاربران حق انتخاب بهتری دارند.

نمایشگر همیشه روشن و نرخ بروزرسانی بیشتر

بر طبق بسیاری از خبرها، اپل از پنل‌های OLED بجای LCD استفاده خواهد کرد. و بالاخره اپل از نرخ بروزرسانی (Refresh rate 120) هرتزی در مدل‌های پرو و پرو مکس استفاده خواهد کرد. این در حالیست که دیگر رقبا چند نسلی هست که از این نرخ در گوشی‌های خود استفاده می‌کنند.

قابلیت نمایشگر همیشه روشن نیز یکی دیگر از قابلیت‌های جدید آیفون ۱۳ خواهد بود. اپل در مدل‌های پرو و پرو مکس از پنل‌های LTPO سامسونگ استفاده خواهد کرد. این پنل که در S21 الترا سامسونگ خوش درخشیده، اپل را به سمت خود جلب کرده است. اما در مدل‌های مینی و استاندارد آیفون ۱۳، خبری از این پنل‌ها نیست و احتمالاً همان نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه استفاده می‌شود.

اندازه صفحه نمایش نیز همانند سری آیفون ۱۲ خواهد بود.

  • آیفون ۱۳ مینی ۴/۵ اینچ با وضوح ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم 476 ppi
  • آیفون ۱۳ ۱/۶ اینچ با وضوح ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل و تراکم 460 ppi
  • آیفون ۱۳ پرو ۱/۶ اینچ با وضوح ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل و تراکم 460 ppi
  • آیفون ۱۳ پرو مکس ۷/۶ اینچ با وضوح ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل و تراکم 458 ppi

باتری آیفون ۱۳

همانطور که قبلاً به احتمال افزایش ظرفیت باتری آیفون ۱۳ پرداختیم، اپل قصد بزرگتر کردن باتری این نسل را دارد. برخلاف سری آیفون ۱۲ که باتری کوچکتری نسبت به سری آیفون ۱۱ داشتند، احتمالاً آیفون ۱۳ با باتری بهتری عرضه می‌شوند. باتری بزرگتر با توجه به نمایشگر همیشه روشن و نرخ بروزرسانی بالاتر، تغییری حیاتی‌ست.

همچنین باز هم خبری از آداپتور شارژر نخواهد بود. البته شارژر بی‌سیم مگ‌سیف پیشرفت چشمگیری داشته و با ۲۵ وات قدرت، شارژ می‌کند.

تغییرات باتری آیفون ۱۳ و شارژر بی‌سیم

تغییرات باتری آیفون ۱۳ و شارژر بی‌سیم

امکان ارتباط ماهواره‌ای

اینکه سری آیفون ۱۳ از ارتباط 5G پشتیبانی می‌کند که اتفاق قطعی‌ست. اما به تازگی خبرهایی از قابلیت جالب و جدیدی در سری آیفون ۱۳ منتشر شده است. احتمالاً این سری از آیفون‌ها از ارتباط ماهواره‌ای در شرایط اضطراری نیز پشتیبانی می‌کنند. بدین ترتیب در شرایطی که هیچگونه آنتنی ندارید و نیاز مبرم به تماس با مراکز اورژانسی داشته باشید، آیفون ۱۳ با ارتباط با ماهواره‌های نزدیک به زمین، تماس را برقرار می‌کند. برای آگاهی بیشتر درباره این قابلیت مطلب احتمال برقراری ارتباط ماهواره‌ای در آیفون ۱۳ را مطالعه کنید.

جمع بندی

اپل دست به تغییرات گسترده مثل چیزی که در آیفون X دیدیم نزده است. اما قطعاً در راستای پیشرفت و بهبود عملکرد آیفون ۱۳ کم نگذاشته است. تماس ماهواره‌ای، دوربین بسیار بهتر، باتری بزرگتر و از همه مهم‌تر پردازنده A15 Bionic که سیستم عامل iOS بر روی آن سوار شده تا یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند جهان باشد. باید بگوییم که تمامی موارد بالا پیش‌بینی بوده و از منابع موثق بیان شده و هیچکدام از این پیش‌بینی‌‌ها از سوی اپل تایید نشده است. به هر حال کمتر از یک ماه دیگر شاهد رونمایی از آیفون ۱۳ خواهیم بود.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =