نقد و بررسی

بررسی و مقایسه تراشه M2 با چیپ M1 اپل سیلیکون

بررسی و مقایسه تراشه M2 با چیپ M1 اپل سیلیکون

در این مطلب از فراسیب به مقایسه تراشه M2 با تراشه M1 پرداخته‌ایم. تراشه M2 که امسال در رویداد WWDC اپل منتشر شد، در مک بوک ایر جدید کنونی موجود است و در نسخه آپدیت شده مک بوک پرو ۱۳ اینچی مدل پایه نیز استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید…

مقایسه فنی تراشه M2 با تراشه M1 اپل

مقایسه M2 و M1

مقایسه M2 و M1

رایان اسمیت از AnandTech در مورد این مقایسه می‌گوید که ارتقای تراشه M1 اپل به M2، درست همانند ارتقا تراشه A14 به A15 است. (AnandTech یک وبسایت خبری در زمینه سخت افزارهای کامپیوتری است)

اپل اعلام کرد که تراشه M2 بر اساس «فرآیند 5 نانومتری نسل دوم» ساخته شده است که به معنای بهره‌گیری از فرآیند 5NP TSMC است. این موضوع عملکرد تراشه جدید را ارتقا می‌دهد و این باعث شده است که ابعاد دو تراشه اپل با هم متفاوت باشد. همانگونه که در جدول مشخص است پردازنده M2 بزرگتر از پردازنده M1 اپل است.

جدول مقایسه مشخصات پردازنده ام ۲ در برابر ام ۱ اپل

M1

M2

SOC

4 عدد عملکرد بالا (FIRESTORM)

12 MB Shared L2

 4عدد بازدهی بالا (ICESTORM)

4MB Shared L2

4 عدد عملکرد بالا (AVALANCHE)

16 MB Shared L2

4 عدد بازدهی بالا (BLIZZARD)

4MB Shared L2

 

 

CPU

 

8-CORE

2.6 TFLOPS

(نسل بعدی)

10-CORE

3.6 TFLOPS

GPU

16-CORE

11 TOPS

16-CORE

15.8 TOPS

NEURAL ENGINE (موتور عصبی)

LPDDR4-4266

8*16 CH

68GB/sec پهنای باند (یکپارچه)

LPDDR5-6400

8*16-bit CH

100GB/sec پهنای باند (یکپارچه)

MEMORY CONTROLLER (کنترل کننده حافظه)

16 GB

24 GB

MEMORY CAPACITY (ظرفیت حافظه)

4K

H.264-H.265

8K

H.264-H.265-ProRes-ProRes RAW

ENCODE/DECODE

USB4/THUNDERBOLT 3

2 پورت

USB4/THUNDERBOLT 3

2 پورت

USB

16 میلیارد

20 میلیارد

ترانزیستورها

TSMC N5

نسل دوم ۵ نانومتری (TSMC N5P)

MFC. PROCESS (MFC. روند)

قدرتمند بودن هسته‌های عملکردی تراشه M2 در برابر M1

رایان اسمیت در مقایسه تراشه M2 با تراشه M1 اپل می‌گوید تفاوت اصلی بین این دو پردازنده این است که عملکرد M2 بالاتر از عملکرد M1 است. 

تراشه M2 اپل سیلیکون

تراشه M2 اپل سیلیکون

اسمیت می‌گوید: «تراشه M2، مانند تراشه‌های قبلی اپل از ۴ هسته عملکردی و 4 هسته بازدهی تشکیل شده است. با وجود این که اپل از مدل هسته‌هایی که در تراشه جدید به کار برده است هیچ صحبتی نکرده و اعلام نکرده است که از چه نسل هسته‌های CPU استفاده کرده است، اما بر اساس عملکرد و سرعت این تراشه، می‌توان حدس زد که اپل از هسته‌های Avalanche و Blizzard در چیپست جدید خود استفاده کرده است. هسته‌های مذکور برای اولین بار در تراشه A15 معرفی شدند.

هسته Avalanche، عملکرد متوسطی دارد، اما هسته Blizzard عملکرد نسبتاً بالایی دارد و نسبت به هسته‌های Arm بسیار بهتر طراحی شده‌اند.

از آن جا که اپل بیشترین تمرکز خود را بر روی بهبود بهره‌وری انرژی در تراشه M2 گذاشته است و بر اساس تجربه‌ای که ما از A15 داریم، می‌توان گفت که بیشترین میزان آپدیت در تراشه نسل جدید اپل، مربوط به بخش بازدهی آن می‌باشد.» 

مقایسه پردازنده گرافیکی و سرعت و انرژی در تراشه‌ها

به شکل کلی به نظر می‌رسد که M2 انرژی کمتری مصرف می‌کند، اما اگر بخواهیم از تمامی توان این پردازنده استفاده کنیم، مطمئناً میزان مصرف انرژی آن نیز بالاتر خواهد بود. پردازنده گرافیکی در تراشه M2 به میزان ۳۵ درصد سریعتر از M1 عمل می‌کند و در قبال این سرعت بیشتر، میزان بیشتری انرژی نیز مصرف خواهد کرد.

پردازنده M2

پردازنده M2

اپل در مورد مصرف انرژی GPU در تراشه M2 دو رقم را اعلام کرده است:

  • در حالت iso-power (~12W)، پردازنده گرافیکی (GPU) موجود در تراشه M2 به میزان ۲۵ درصد سریعتر از M1 عمل می‌کند. علاوه بر این، M2 نسبت به M1 انرژی بیشتری مصرف می‌کند.
  • در حالت full-power (~15W)، به گفته اپل، تراشه M2 به میزان ۳۵ درصد عملکرد بهتری دارد.

نکته بسیار مهم در مورد این تراشه‌ها این است که تراشه بیس و پایه M2 از کدک‌های ProRes و ProRes RAW اپل پشتیبانی می‌کند که این ویژگی تنها در نسخه‌های پرو (Pro)، مکس (Max) و اولترا (Ultra) تراشه M1 موجود است.

پهنای باند حافظه در تراشه های سیلیکونی اپل

پردازنده M2 نسبت به M1 به میزان 50 درصد پهنای باند حافظه بیشتری دارد. تراشه پایه M2 از حافظه LPDDR5 استفاده کرده است، اما تراشه پایه M1 از حافظه LPDDR4 برخوردار است. این موضوع به تراشه جدید کمک می‌کند که حدود 50 درصد پهنای باند حافظه بیشتری نسبت به M1 داشته باشد که این میزان پهنای باند، مطمئناً بر روی عملکرد GPU تأثیرگذار است.

نمایی کلی از مشخصات چیپست M2

نمایی کلی از مشخصات چیپست M2

ورودی/خروجی (I/O)

بر اساس مشخصاتی که اپل برای USB و سایر پروتکل‌های I/O (ورودی/خروجی) اعلام کرده است متوجه می‌شویم که این ویژگی‌ها در هر دو تراشه یکسان است و در M2 با هیچ تغییری مواجه نشده است. علاوه بر این، اپل در مورد قابلیت‌های PCIE M2 حرفی نزده است که نشان دهنده عدم تغییر این قسمت در تراشه جدید است.

پس از مقایسه تراشه M2 با تراشه M1، برای دانستن جزئیات دقیق‌تر تراشه نسل دوم اپل، می‌توانید به مطلب پردازنده M2 رسما معرفی شد مراجعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − شش =