اخبار اپل

اپل بطور رسمی از پردازنده M2 رونمایی کرد

اپل بطور رسمی از پردازنده M2 رونمایی کرد

اپل در رویداد WWDC امسال خود، در کنار آی او اس و آیپد او اس ۱۶ و مک او اس ونتورا و غیره، پردازنده قدرتمند نسل دوم خود یعنی M2 را معرفی کرد. اکنون با فراسیب همراه باشید تا با مشخصات دقیق‌تر این تراشه آشنا شوید…

اپل در اکتبر ۲۰۲۰ با تولید تراشه Apple Silicon خود به نام M1 توانسته بود طرفداران خود را شگفت زده کند و سر و صدای زیادی به راه بیندازد. این شرکت اکنون در سال ۲۰۲۲ و در رویداد WWDC، نسل دوم این تراشه را معرفی کرد که برای اولین بار از آن در مک بوک ایر جدید استفاده خواهد شد. بدیهی است عملکرد بهتر پردازنده M2 نسبت به M1، در میزان مصرف انرژی این تراشه جدید تاثیری نداشته است و این بدان معناست که اپل به دنبال افزایش عملکرد و کارایی در کنار کاهش مصرف انرژی بوده است.

مشخصات فنی پردازنده M2 اپل

چیپست M2 نیز همانند M1، بر اساس فرآیند ۵ نانومتری ساخته شده است. این پردازنده جدید اپل، از 20 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است و با برخورداری از 100 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه، به میزان ۵۰ درصد از پهنای باند حافظه بالاتری نسبت به تراشه M1 بهره‌مند است. همچنین یک رم با حداکثر ۲۴ گیگابایت حافظه نیز در این پردازنده تعبیه شده است.

تراشه M2 از یک CPU با ۸ هسته‌ استفاده کرده است. اپل با استفاده از این CPU، عملکردی به میزان ۱۸ درصد بهتر از تراشه M1 و همچنین حدود ۲ برابر بهتر از لپ‌تاپ‌های ۱۰ هسته‌ای را در اختیار کاربران خواهد گذاشت.

پردازنده M2

پردازنده M2

اپل ادعا کرده است که این تراشه می‌تواند با کامپیوتر رده بالا (12 هسته‌ای) رقابت کند و در این رقابت قادر است به میزان ۹۰ درصد عملکرد یک تراشه اینتل را با یک چهارم قدرت ارائه دهد.

پردازنده نسل دوم اپل سیلیکون، اکنون از گرافیک (GPU) 10 هسته‌ای برخوردار است. تراشه M2 با برخورداری از این ویژگی، تا 35 درصد عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به M1 دارد و حدود ۲ و نیم برابر بهتر از لپ‌تاپ‌های ۱۰ هسته‌ای دیگر عمل می‌کند.

پردازنده m2 با ۱۰ هسته پردازنده گرافیکی

پردازنده m2 با ۱۰ هسته پردازنده گرافیکی

علاوه بر موارد مذکور، هسته‌های Media Engine موجود در M2 نیز به میزان زیادی ارتقا یافته‌اند. اپل در M2، از مواردی مانند Secure Enclave و Neural Engine نیز استفاده کرده است.

15.8 تریلیون عملیات در ثانیه و 40 درصد عملیات بیشتر از پردازنده m1 از مشخصات دیگر این تراشه پرقدرت اپل است.

نمایی کلی از مشخصات چیپست M2

نمایی کلی از مشخصات چیپست M2

پردازنده M2 در قلب مک بوک ایر جدید حضور دارد. پیشنهاد می‌کنیم مطلب اپل از مک بوک ایر 2022 با پردازنده M2 رونمایی کرد را مطالعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + سه =