آی دیوایس ها

مقایسه کامل و جامع آیپد نسل ۱۰ با آیپد ۹ و آیپد ایر نسل ۵

مقایسه کامل و جامع آیپد نسل ۱۰ با آیپد ۹ و آیپد ایر نسل ۵

اگر پیگیر اخبار دنیای اپل باشید، مطمئنا می‌دانید که آیپد نسل ۱۰ به تازگی به صورت رسمی معرفی شده است. در این مطلب از فراسیب قصد داریم این محصول را با آیپد ۹ و آیپد ایر نسل ۵ مقایسه کرده و ببینیم کدام یک انتخاب بهتری برای خرید به حساب می‌آید.

آیپد ایر معرفی شده در سال ۲۰۲۲ بسیاری از کاربران را به فکر فرو برد و برخی از آن‌ها از آیپد پرو ۱۱ اینچی صرف نظر کرده و برای خرید آن اقدام کردند. از سوی دیگر نسل نهم آیپد با حاشیه‌های زیاد اطراف نمایشگر و دکمه هوم هنوز در بازار موجود بوده و در صورت نیاز به تبلتی با این مشخصات، می‌توانید روی خرید آن حساب باز کنید. اگر با اسم‌های متفاوت آیپد آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب بررسی سری های متفاوت آیپد را مطالعه کنید.

آیپد ایر با پردازنده M1

آیپد ایر با پردازنده M1

اما به عنوان گزینه آخر، به آیپد نسل ۱۰ میرسیم که با زبان طراحی مدرن و جدید و البته قیمتی پایین‌تر نسبت به آیپد ایر، خودنمایی می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا بعضی کاربران حتی از آیپد پرو و آیپد ایر چشم پوشی کرده و به سمت این محصول جذب شوند. اما بیایید در قسمت‌های مختلف این مطلب، به بررسی و مقایسه این سه تبلت تولید شده از سوی اپل بپردازیم و ببینیم کدام یک از آن‌ها با نیازهای ما سازگارتر است.

مقایسه آیپد نسل ۱۰ با آیپد ۹ و آیپد ایر

عملکرد پردازشی

تصویری از مقایسه پردازنده‌های اپل

تصویری از مقایسه پردازنده‌های اپل

در رویداد معرفی، اپل به صورت اختصاصی روی بهبود آیپد ۱۰ نسبت به نسل پیشین تمرکز کرده بود. با بروزرسانی تراشه از A13 به A14 بایونیک شاهد ۲۰ درصد سرعت بیشتر پردازنده و ۸۰ درصد عملکرد بهتر موتور عصبی خواهیم بود.

 

آیپد ۹

آیپد نسل ۱۰

آیپد ایر ۲۰۲۲

تراشه

A13 Bionic

A14 Bionic

M1

تعداد هسته تراشه

۶

۶

۸

تعداد هسته پردازنده گرافیکی

۴

۴

۸

تعداد هسته موتور عصبی

۸

۱۶

۱۶

حافظه داخلی

۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت

۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت

۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت

میزان رم

۳ گیگابایت

احتمالا ۴ گیگابایت

۸ گیگابایت

پشتیبانی از درگاه USB-C

شبکه سلولار

4G

5G

5G

همان طور که مشاهده کردید، آیپد ایر نسل ۵ به تراشه ۸ هسته‌ای و پر قدرت M1 مجهز است و پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای نیز مکمل آن خواهد بود. اما تا زمانی که قصد انجام کارهای سنگین مانند ویرایش فیلم یا طراحی گرافیکی را نداشته باشید، به چنین تراشه قدرتمندی نیاز پیدا نخواهید کرد.

نمایشگر های آیپد نسل ۱۰، ۹ و آیپد ایر ۵

آیپد نسل ۱۰ از همان نمایشگر تبلت گران قیمت‌تر، یعنی آیپد ایر ۲۰۲۲ برخوردار است. به این ترتیب یک پنل ۱۰.۹ اینچی با رزولوشن ۱۶۴۰ × ۲۳۶۰ پیکسلی پیش روی شما خواهد بود که اپل با عنوان Liquid Retina Display از آن یاد می‌کند. از جمله دیگر مشخصه‌های آن می‌توان به حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت، قابلیت True Tone و حاشیه‌های کم اطراف نمایشگر اشاره کرد.

سه ویژگی خاصی که آیپد ایر نسل ۵ دارا بوده و روی این محصول دیده نمی‌شود، به صورت زیر است:

  • P3 Wide Color
  • پوشش ضد انعکاس
  • پنل لمینیت شده

برای بسیاری از افراد، نمایشگر آیپد ۱۰ گزینه فوق‌العاده مناسبی خواهد بود. در جدول زیر، مشخصات این سه محصول در این حوزه را با هم مقایسه خواهیم کرد.

 

آیپد ۹

آیپد ۱۰

آیپد ایر ۲۰۲۲

سایز نمایشگر

۱۰.۲ اینچ

۱۰.۹ اینچ

۱۰.۹ اینچ

رزولوشن

۱۶۲۰ × ۲۱۶۰

۱۶۴۰ × ۲۳۶۰

۱۶۴۰ × ۲۳۶۰

تراکم پیکسلی

۲۶۴

۲۶۴

۲۶۴

میزان روشنایی

۵۰۰ نیت

۵۰۰ نیت

۵۰۰ نیت

True Tone

P3 Wide Color

پشتیبانی از پروموشن (۱۲۰ هرتز)

پوشش ضد انعکاس

پنل لمینیت شده

نمایشگر استاندارد رتینا

Liquid Retina Display

ارتباطات و لوازم جانبی iPad 10 و iPad 9 و iPad Air 5

تصویری از مجیک کیبورد اپل

تصویری از مجیک کیبورد اپل

آیپد نسل ۱۰ به اکسسوری جدیدی با نام Magic Keyboard Folio مجهز شده است که امکانات خاصی نسبت به مجیک کیبورد در اختیار کاربران می‌گذارد. اما نکته منفی ماجرا اینجاست که محصول یاد شده هنوز به نسل اول قلم اپل پنسل محدود شده است و به این ترتیب با توجه به درگاه USB-C روی این دیوایس، باید یک دانگل ۹ دلاری را جداگانه برای شارژ این قلم خریداری کنید.

آیپد ایر از سوی دیگر، تمام لوازم جانبی پشتیبانی شده توسط آیپد پرو را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و به این ترتیب اپل پنسل نسل ۲، مجیک کیبورد و اسمارت کیبورد فولیو را می‌توان به عنوان لوازم جانبی تحت پوشش این محصول به حساب آورد.

از سوی دیگر آیپد ۱۰ و آيپد ایر از سیستم تشخیص اثر انگشت استفاده می‌کنند که این گزینه به جای دکمه هوم، درون دکمه پاور قرار گرفته است و از این نظر کاملا با آیپد ۹ تفاوت دارند.

 

آیپد ۹

آیپد نسل ۱۰

آیپد ایر ۲۰۲۲

پشتیبانی از اپل پنسل

نسل اول

نسل اول

نسل دوم

پشتیبانی از مجیک کیبورد

پشتیبانی از مجیک کیبورد فولیو

نسخه بلوتوث

۴.۲

۵.۲

۵.۰

پشتیبانی از 5G

بدون پشتیبانی از mmWave

بدون پشتیبانی از mmWave

وای فای ۶

درگاه لایتنینگ

درگاه USB-C

تاندربولت

تاچ آیدی (تشخیص اثر انگشت)

فیس آیدی (تشخیص چهره)

مانند آیفون SE 3، خبری از پشتیبانی از mmWave ضمن استفاده از 5G در مدل‌های سلولار وجود نخواهد داشت و از آن جا که این گزینه به ندرت در کشورهای مختلف یافت می‌شود، لذا نبود این گزینه آنچنان دردسری برای شما ایجاد نخواهد کرد.

رنگ های آیپد نسل ۱۰ در مقابل سایر مدل‌ها

رنگ های جذاب آیپد نسل ۱۰

رنگ های جذاب آیپد نسل ۱۰

اگر رنگ تبلت بعدی شما برای‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است، با انتخاب آیپد ۱۰ یا آیپد ایر اولویت‌های بیشتری را در اختیار خواهید داشت.

آیپد ۱۰ به صورت پیش فرض در رنگ‌های نقره‌ای، زرد، صورتی و آبی عرضه شده و در مقابل، خریداران آیپد ایر ۲۰۲۲ باید از بین رنگ‌های خاکستری فضایی، استارلایت، صورتی، بنفش و آبی یک گزینه را انتخاب کنند. متأسفانه آیپد ۹ تنها در دو رنگ خاکستری فضایی و نقره‌ای در دسترس خریداران قرار گرفته است.

عمر مفید باتری

در این خصوص تفاوتی میان این سه محصول وجود نداشته و مشخصات مصرف باتری هر سه به صورت زیر است:

  • ۱۰ ساعت وبگردی یا استریم ویدئو با وای فای
  • ۹ ساعت وبگردی تحت شبکه سلولار
رنگ های مختلف آیپد ۱۰

رنگ های مختلف آیپد ۱۰

حافظه داخلی و قیمت

در جدول زیر، می‌توانید مشخصات حافظه و قیمت این محصولات را به صورت تفکیک شده ملاحظه کنید:

 

آیپد ۹

آیپد ۱۰

آیپد ایر ۲۰۲۲

۶۴ گیگابایت وای فای

۳۲۹ دلار

۴۴۹ دلار

۵۹۹ دلار

۶۴ گیگابایت سلولار

۴۵۹ دلار

۵۹۹ دلار

۷۴۹ دلار

۲۵۶ گیگابایت وای فای

۴۷۹ دلار

۵۹۹ دلار

۷۴۹ دلار

۲۵۶ گیگابایت سلولار

۶۰۹ دلار

۷۴۹ دلار

۸۹۹ دلار

مقایسه دوربین آیپد نسل ۱۰ با آیپد ۹ و آیپد ایر ۲۰۲۲

تصویری از دوربین آیپد نسل ۱۰

تصویری از دوربین آیپد نسل ۱۰

در پشت بدنه آیپد ۱۰ و آیپد ایر نسل ۵، یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی را مشاهده خواهید کرد که این گزینه روی محصول دیگر، ۸ مگاپیکسل خواهد بود. به عنوان یکی از تغییرات محصول جدید که برای نخستین بار روی آیپد‌ها شاهد آن هستیم، انتقال دوربین سلفی از حالت عمودی به حالت افقی است. به این ترتیب زمانی که دستگاه را به صورت افقی در دستان خود بگیرید، دوربین سلفی در بالای صفحه حضور داشته و می‌توانید تماس‌های تصویری را راحت‌تر از پیش انجام دهید.

 

آیپد ۹

آیپد ۱۰

آیپد ایر ۲۰۲۲

دوربین پشت ۸ مگاپیکسل

دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل

پشتیبانی از Smart HDR 3

فلاش برای دوربین پشت

پشتیبانی از رزولوشن 4K

گستردگی داینامیک رنج

پشتیبانی از حالت اسلوموشن

رزولوشن 720p با نرخ ۱۲۰ fps

رزولوشن 1080p با نرخ ۲۴۰ fps

رزولوشن 1080p با نرخ ۲۴۰ fps

دوربین سلفی الترا واید

حالت افقی دوربین

زوم اپتیکال دو برابر

پشتیبانی از قابلیت سنتر استیج

پشتیبانی از دو اسپیکر

جمع بندی

تصویری از شخصی در حال کار با آیپد ۱۰

تصویری از شخصی در حال کار با آیپد ۱۰

چرا باید آیپد نسل ۱۰ را خریداری کنیم؟

زمانی که به کل مشخصات و تفاوت‌ها نگاه می‌اندازیم، این محصول بهترین تبلتی خواهد بود که اغلب افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. در حالی که بسیاری از قابلیت‌های آن با آیپد ایر مشابه است، اما ۱۵۰ دلار هزینه کمتری نسبت به آیپد ایر باید پرداخت کنید.

چرا باید آیپد ایر نسل ۵ یا آیپد ۹ را خریداری کنیم؟

اگر به یک تبلت ۱۰ اینچی برای انجام کارهای روزمره خود نیاز دارید و زبان طراحی قدیمی آن برای‌تان مهم نیست، می‌توانید نسبت به خرید آیپد ۹ اقدام کنید. اما اگر تصور می‌کنید که این محدودیت‌ها جلوی بروز خلاقیت‌های شما را می‌گیرد، باید از این دیوایس صرف نظر کرده و به سراغ آیپد ایر ۲۰۲۲ بروید که از تراشه قدرتمند M1 برخوردار است. اما اگر قصد انجام کارهای سنگین را دارید، این محصول هم احتمالا پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم به سراغ آیپد پرو بروید.

در مطلب جداگانه به مقایسه آیپد پرو M2 و M1 پرداخته‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نبوده و برای تصمیم‌گیری می‌تواند شدیدا به شما کمک کند.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)