آی دیوایس ها

نقد و بررسی کامل و جامع مک بوک ایر جدید M2 اپل؛ همه آنچه باید بدانید

نقد و بررسی مک بوک ایر جدید M2 اپل

مک بوک ایر از سال 2008 در نگاه تمامی کاربران اپل، به عنوان یک لپ تاپ سبک و باریک با طراحی زیبا شناخته شد. مک بوک ایر M2 اپل نیز یکی دیگر از لپ تاپ‌‌های سبک و قابل حمل است؛ که به عنوان بخشی از نسل اپل سیلیکون عرضه می‌گردد.

اپل با ارائه مک بوک ایر M1 و قیمت رقابتی آن، توانست یکی از بهترین گزینه‌های لپ تاپ 1000 دلاری با شارژدهی عالی و ابعاد مناسب را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. سپس با افزایش هزینه مک بوک M1 دوباره به سراغ استفاده از آن در محصول جدیدش رفته است. حال با طراحی مجدد آن با استفاده از پردازنده سیلیکونی M2 اپل، این سوال پیش می‌آید که آیا مک بوک ایر M2 اپل نیز ارزش خرید دارد یا خیر؟

نقد و بررسی اجمالی مک بوک ایر M2

در ارائه MacBook Air M2 chip، اپل دست به یک بروزرسانی داخلی در مک بوک ایر M1 زد و تفاوت آنچنانی در برگه مشخصات ایجاد نکرد. تفاوت اصلی M2 در اجزای اصلی پردازش مک‌بوک ایر و تراشه M2 قابل مشاهده بود.

برای معرفی مک بوک ایر جدید، اپل کاری را انجام داد که مسلماً باید برای اولین نسخه انجام می‌داد. اپل به جای ارائه مزایای عملکرد به کاربران در یک پکیج قدیمی و بدون جذابیت، از این فرصت استفاده کرده و فشرده‌ترین محصول خود را دوباره بازبینی و طراحی کرده است.

مک بوک ایر M2

مک بوک ایر M2

جدول مشخصات فنی مک بوک ایر M2

مشخصات فنی MacBook Air (2022, M2)
قیمت مک بوک ایر M2 شروع قیمت از 1199 دلار
ابعاد (میلی‌متر) 304.1 × 215 × 11.3
وزن (کیلوگرم) 1.24
صفحه نمایش 13.6 اینچ، فناوری True Tone، پشتیبانی از طیف گسترده رنگ
رزولوشن 1664 × 2560
روشنایی 500 نیت
پردازنده M2 اپل
گرافیک 8 هسته‌ای، 10 هسته‌ای
حافظه 8 گیگابایت، 16 گیگابایت، 24 گیگابایت
ذخیره‌سازی 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1 ترابایت، 2 ترابایت
باتری باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 52.6 وات‌ساعت، تا 15 ساعت وب و 18 ساعت ویدئو
ارتباطات بی‌سیم WiFi 6 و بلوتوث 0.5
حسگر اثر انگشت دارد
دوربین 1080p FaceTime HD
اسپیکر 4 بلندگوی داخلی مجهز به Dolby Atmos و Spatial Audio، میکروفون 3 سویه
پورت‌ها 2 پورت Thunderbolt/USB 4، پورت 3.5 میلی‌متری هدفون، پورت MagSafe 3

طراحی حرفه ای اما متفاوت

مهم‌ترین نکته در مورد طراحی MacBook Air M2 اپل این است که نسبت به دیگر مک‌بوک‌ها سنت‌شکنی کرده است! طرح قدیمی مک بوک شامل یک انحنای مخروطی‌شکل بود که سمت ضخیم را به یک لبه نازک متمایل می‌کرد و ظاهر مشخصی به آن می‌داد. در مک بوک ایر جدید اپل این شکل مخروطی را نداریم؛ به جای آن یک بخش آلومینیومی داریم که به طور یکنواخت مسطح است.

نکته مثبت این تغییر ظاهری در MacBook، افزایش قدرت سخت‌افزاری آن تا 20 درصد می‌باشد. در واقع اپل از همان دیزاین مک بوک پرو 14 و 16 اینچی خود در بدنه‌ای 13 اینچی استفاده کرده است؛ اما توانسته آن را با وزن 2.7 پوند، حتی سبک‌تر از مدل قبلی، عرضه کند.

بررسی مک بوک ایر m2

بررسی مک بوک ایر m2

پورت های MacBook Air M2 اپل

مک بوک ایر M2 یک جفت پورت Thunderbolt/USB 4 و یک پورت هدفون 3.5 میلی‌متری دارد. این مک بوک به پورت جدید MagSafe 3 مجهز شده است؛ تا برای شارژ لپ تاپ نیاز نباشد 50 درصد از پورت‌های آن اشغال شود.

البته به طور همزمان قدرت آهنربای داخل پورت نیز نسبت به آخرین مک بوک ایر اپل با پورت مگ سیف بیشتر شده است. پیشنهاد می‌کنیم مراقب سیم شارژر خود باشید؛ چون ممکن است به سادگی از بدنه جدا نشود و به آن آسیب برسد.

ادعای اپل در شارژدهی بهتر 

در واقع به جز پورت مگ سیف، باتری لیتیوم پلیمری 52.6 وات‌ساعتی به جای نسخه 49.9 وات‌ساعتی استفاده شده است. حال اپل ادعا می‌کند که MacBook Air M2 می تواند تا 14 ساعت دسترسی به وب بی‌سیم یا تا 18 ساعت پخش فیلم اپل تی‌وی دوام بیاورد.

برای شارژ این مک بوک ایر می‌توان از دو گزینه استفاده کرد؛ یک گزینه شارژر مگ‌سیف 35 واتی و گزینه دیگر شارژر Type-C با تکنولوژی پاور دلیوری است. البته در نظر داشته باشید که حالت فست شارژ لپ تاپ فقط توسط پورت مگ سیف میسر است.

پورت مک بوک ایر m2 اپل

پورت مک بوک ایر m2 اپل

طراحی یک ناچ دیگر در MacBook Air M2

یکی دیگر از عوامل متفاوت در طراحی مک بوک ایر جدید، حضور یک ناچ مزاحم در صفحه نمایش 13.6 اینچی آن است. علت حضور این بریدگی، قرار گرفتن یک وب‌کم 1080 عنوان شده؛ اما همچنان حاشیه صفحه نمایش مک بوک ایر M2 از نسخه قبلی آن بیشتر است.

صفحه نمایش این مک بوک جدید از مدل 13.3 اینچی رتینا به نسخه 13.6 اینچی Liquid Retina ارتقا پیدا کرده است. وضوح صفحه نمایش آن در حدود 2560 در 1664 است که تراکم پیکسلی ppi 224 را به آن می‌دهد. همچنین شامل پشتیبانی از 1 میلیارد رنگ، Wide Color (P3)، روشنایی نسبتا معمولی 500 نیت و فناوری True Tone است.

مک بوک ایر جدید اپل همچنان از LED به جای miniLED استفاده می‌کند؛ بنابراین نسبت کنتراست فوق العاده بالا یا سطح روشنایی HDR بالا را دریافت نمی‌کنید. در مابقی موارد تغییر آنچنانی بین مک بوک ایر جدید اپل و مدل‌های قبلی وجود ندارد.

مک بوک ایر ام ۲ اپل

مک بوک ایر ام ۲ اپل

نقاط مثبت و منفی پردازنده M2

با اضافه کردن پردازنده M2 اپل، توانایی چیپ را تا 20 درصد نسبت به مک بوک ایر M1 افزایش داده است. البته به علت نبود سیستم خنک‌کننده فعال، لپ تاپ پس از مدتی با محدودیت عملکرد مواجه می‌شود. اما نیازی به نگرانی نیست! ترکیب سخت‌افزاری مک بوک ایر 2022 برای کارهای روزمره شما پاسخگو است و هیچ نشانی از کاهش سرعت و توانایی پردازشی مشاهده نخواهید کرد.

یکی از نقاط قابل نقد در مک بوک جدید وجود SSD ضعیف‌تر است. در واقع این کار در جهت کاهش هزینه صورت گرفته است؛ اما باعث کاهش سرعت خواندن و نوشتن نسبت به نسخه قبلی شد. همانطور که گفتیم در کارهای روزمره مشکلی پیش نخواهد آمد؛‌ اما سرعت خروجی گرفتن از آدوبی لایت‌روم، پریمیر و اجرای فایل سنگین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشخصات فنی مک بوک ایر جدید اپل

مشخصات فنی مک بوک ایر جدید اپل

قیمت لپ تاپ مک بوک ایر ام ۲

همه چیز تا به اینجا منطقی و حتی وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد تا اینکه با قیمت پایه 1199 دلاری مک بوک ایر جدید اپل مواجه می‌شویم. در واقع گاها بسیاری از ویژگی‌های برتر محصولات با قیمت بالای آن از چشم کاربر پنهان می‌مانند. گرچه مک بوک ایر جدید اپل طراحی مدرن و نمایشگر ویژه‌ای عرضه کرده‌‌است؛ اما باز هم موجب می‌شود تا پیشنهاد قطعی هر فردی نباشد.

مک بوک ایر M2 بخریم یا نه؟

مک بوک ایر جدید یک نمونه عالی از لپ تاپ سبک و قابل حمل است. اگر شما لپ تاپی جهت انجام کارهای اداری، دانشجویی و گاها ادیت ویدیوی کوتاه یا عکس بخواهید، می‌توانید به مک بوک ایر M1 هم به عنوان یک گزینه کافی و جامع نگاه کنید. اما اگر بخواهید کارهای سنگین و حرفه‌ای در زمینه تولید محتوای تصویری و دیگر موارد انجام دهید، مک بوک ایر M2 اپل از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست!

همچنین اگر به دنبال مقایسه کامل مک بوک ایر M1 و مک بوک ایر M2 هستید، وبلاگ فراسیب را دنبال کنید.

منبع محتوا: AppleInsider

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا عموزاده

معمولا سمت کارای سخت و پرزحمت میرم؛ مثل درس خوندن تو امیرکبیر یا خوندن زبان آلمانی! اما محتوانویسی از اون کاراییه که هرچقدر هم پرچالش باشه، بازم واسم لذت‌بخشه... امیدوارم بتونم این حس خوب رو بهتون منتقل کنم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 5 =