اخبار اپل

آنچه درباره مک پرو و Pro Display XDR جدید اپل میدانیم و انتظار داریم

آنچه درباره مک پرو و Pro Display XDR جدید اپل میدانیم و انتظار داریم

مک پرو و نمایشگر آن از جمله محصولاتی به حساب می‌آیند که شاید کمتر کسی با آن‌ها آشنا باشد. در این مطلب از فراسیب بیشتر با اخبار و شایعات این دو محصول آشنا می‌شویم.

مهاجرت اپل به تراشه‌های اختصاصی Apple Silicon کم کم در حال انجام است، اما یکی از محصولاتی که هنوز وارد این حوزه نشده، مک پرو است.

یکی دیگر از گجت‌هایی که به حوزه مک‌ها مربوط نشده، اما کاربران به دنبال عرضه نسخه اقتصادی‌تر آن هستند، نمایشگر Pro Display XDR است. هر دو محصول یاد شده در این مطلب در رویداد WWDC 2019 به صورت همزمان معرفی شدند و کاربران حرفه‌ای اکوسیستم اپل را هدف قرار داده بودند. البته به تازگی اپل از Studio Display رونمایی کرد که در مطلب مربوطه می‌توانید مطالعه کنید.

مک پرو نمایشگر Pro Display XDR

مک پرو نمایشگر Pro Display XDR

انتظارات از مک پرو 2022

نقشه اپل برای ارائه مک پرو و نمایشگر Pro Display XDR به صورت زیر اعلام شده است:

از ماه نوامبر سال 2020 کوپرتینویی‌ها مهاجرت به تراشه اپل سیلیکون را آغاز کردند، اما مشخص نیست چرا مک پرو وارد حوزه محصولات با تراشه M1 نشده است. لذا به نظر می‌رسد که باید مدت زمان بیشتری منتظر آن بمانیم.

در ماه May سال 2021، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که مهندسان و متخصصان اپل در حال کار روی مک پرو با تراشه 40 هسته‌ای هستند. از سوی دیگر، محصولی با تراشه 20 هسته‌ای و دو پردازنده گرافیکی مختلف (64 و 128 هسته‌ای) در دست توسعه است. متن کامل گزارش این وب سایت به شرح زیر است:

مک پرو جدید که با کد نام Jade 2C-Dire و Jade 4C-Die در حال حاضر شناخته می‌شود، احتمالا با تغییراتی در حوزه زبان طراحی روبرو شده و با تراشه 20 یا 40 هسته‌ای همراه خواهد بود که از 16 یا 32 هسته پر قدرت و 4 یا 8 هسته معمولی که مسئولیت انجام کارهای روزمره را بر عهده خواهند داشت، تشکیل می‌شود.

از نظر سبک و سیاق طراحی، بلومبرگ معتقد است که احتمالا با نسخه کوچک‌تر مدل فعلی آن روبرو خواهیم بود.

تصویری از مک پرو 2019 اپل از نمای نزدیک

تصویری از مک پرو 2019 اپل از نمای نزدیک

در ماه ژانویه سال جاری میلادی، آقای مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ اظهارات خود را به صورت زیر اعلام کرد:

کمپانی اپل مک‌های جدیدی که بر پایه تراشه M1 Pro و M1 Max هستند را در دست توسعه و طراحی دارد. این تراشه‌ها که هم اکنون درون مک بوک پرو 2021 قرار گرفته‌اند، ظاهرا در آینده نزدیک به داخل نسخه کوچک‌تر مک پرو با چیپست 40 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 128 هسته‌ای نیز قرار خواهند گرفت. همچنین از سوی دیگر، باید منتظر نسخه جدید مک مینی و آی مک پرو با نمایشگر بزرگ‌تر نیز باشیم. من پیش بینی می‌کنم که اپل تا رویداد WWDC 2022 (که در 16 خرداد سال 1401 برگزار می‌شود)، مهاجرت کامل خود به تراشه‌های اپل سیلیکون را به پایان خواهد رساند.

با وجود این که آقای مارک گورمن پیش بینی کرده است که مهاجرت کوپرتینویی‌ها از چیپست‌های اینتل به تراشه اپل سیلیکون در رویداد WWDC 2022 پایان می‌یابد، اما به نظر نمی‌رسد که تا ماه ژوئن شاهد ارائه تمامی محصولات با این سبک و سیاق جدید باشیم. ممکن است اتفاقی که در سال 2019 در مورد رونمایی از مک پرو رخ داد، مجددا تکرار شود. اگر به خاطر داشته باشید، اپل در ماه ژوئن سال 2019 این دستگاه را به صورت رسمی معرفی و چند ماه بعد، آن را در اختیار کاربران قرار داد.

تصویری از نمایشگر Pro Display XDR اپل

تصویری از نمایشگر Pro Display XDR اپل

آنچه از نمایشگر Pro Display XDR جدید اپل انتظار داریم

در ماه جولای سال گذشته میلادی، وب سایت 9to5Mac در گزارشی اعلام کرد که اپل در حال کار روی نمایشگر جدیدی است که تراشه A15 chip و موتور Neural را درون خود می‌بیند.

این صفحه نمایش جدید با کد نام J327 در دست توسعه است. به گفته منابع نزدیک به کوپرتینویی‌ها، این نمایشگر از تراشه ساخت اپل با نام A15 Bionic برخوردار خواهد بود که هم اینک روی آيفون‌های سال 2021 (خانواده آیفون 13) شاهد آن هستیم. آقای فیلیپه اسپوزیتو یکی از نویسندگان وب سایت 9to5Mac در این زمینه چنین گفته است:

استفاده از تراشه و پردازنده گرافیکی در نمایشگر به مک‌ها کمک می‌کند تا رزولوشن و گرافیکی بالایی در اختیار کاربر بگذارند و دیگر نیازی به استفاده از چیپ‌های داخلی نباشد.

همچنین اپل می‌تواند با ترکیب قدرت پردازنده این نمایشگر با مک‌ها، توان و قدرت بیشتری را به اشخاص حرفه‌ای ارائه دهد. یکی دیگر از دلایل دیگری که می‌تواند استفاده از این چیپست را توجیه کند، اضافه کردن قابلیت‌های هوشمند جدید از جمله AirPlay به این صفحه نمایش است.

تصویری از نمایشگر Pro Display XDR اپل

تصویری از نمایشگر Pro Display XDR اپل

در کنار این قضیه، وب سایت بلومبرگ نیز در سال 2021 گزارش داد که اپل در حال کار روی یک نمایشگر است که احتمالا به اندازه Pro Display XDR حرفه‌ای نبوده، اما از امکانات خوبی برخوردار خواهد بود. متن کامل گزارش به شرح زیر است:

صفحه نمایش جدید از پنلی برخوردار خواهد بود که بیشتر برای مشتریان معمول طراحی شده است و کاربران حرفه‌ای، کمتر به آن نیاز پیدا خواهند کرد. چرا که حداکثر روشنایی و کنتراست آن با نمایشگر Pro Display XDR قابل مقایسه نیست. اپل در سال 2011 یک نمایشگر تقریبا مقرون به صرفه با نام Thunderbolt Display را معرفی کرد که قیمت 999 دلاری را با خود به همراه داشت. اما این محصول در سال 2016 از چرخه تولید خارج شد.

همچنین در ماه ژانویه سال جاری میلادی، آقای مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ نظر خود در مورد این قضیه را به صورت زیر اعلام کرد:

حالا که صحبت از مک‌ها و آیپدها به میان آمد، امیدوارم که نمایشگر بعدی اپل با قیمت پایین‌تری نسبت به مدل موجود (چیزی معادل نیمی از ارزش صفحه نمایش Pro Display XDR) در سال جاری (2022) عرضه شود.

نمایه کناری مک پرو

نمایه کناری مک پرو

همچنین ماه گذشته، وی در مطلبی که در وب سایت بلومبرگ منتشر شد، چنین گفت:

من شدیدا بر این باور هستم که اپل یک مانیتور خارجی را برای مک‌های جدید خود معرفی خواهد کرد. در حال حاضر،‌با توجه به پیشرفت تکنولوژی احتمالا هزینه‌های تولید و ساخت چنین گجتی نسبت به گذشته پایین‌تر خواهد بود و با ایجاد تغییرات کوچک و پایین آوردن میزان روشنایی، می‌توانیم شاهد یک محصول مقرون به صرفه‌تر باشیم که البته ممکن است با کمتر شدن ابعاد نمایشگر نیز روبرو باشد.

به نظر شما اپل چه زمانی را برای رونمایی از مک پرو و نسخه مقرون به صرفه‌تر نمایشگر Pro Display XDR در نظر دارد؟ به نظر شما آیا کاربران و اشخاص حرفه‌ای به یک دستگاه با چنین قدرتی نیاز خواهند داشت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =