آموزش و ترفند, جیلبریک

همه چیز درباره جیلبریک دستگاه‌هایی که دارای چیپ A11 هستند + آموزش

همه چیز درباره جیلبریک دستگاه‌هایی که دارای چیپ A11 هستند + آموزش

ابزار جیلبریک checkra1n به دلیل این که انعطاف پذیری زیادی دارد، زبان زد شده است. این که هیچ گونه آپدیتی در نرم افزارها نمی‌تواند این انعطاف پذیری را در سیستم عامل iOS ایجاد کند، باعث شده تا دستگاه‌های حساس (آن‌هایی که به تراشه‌های A7-A11 مجهز هستند) همواره نیازمند جیلبریک کردن باشند. در ادامه همه چیز را درباره جیلبریک دستگاه‌هایی که دارای چیپ A11 هستند توضیح خواهیم داد. با فراسیب همراه باشید.

اپل هنوز هم نرم افزارهای زیادی معرفی می‌کند که باعث می‌شود تیم checkra1n برای رفع موانع سخت‌ کار کند تا checkra1n بتواند به درستی کار کند! در واقع اپل با ایجاد این موانع نرم افزاری، شرایط را برای جیلبریک کردن سخت و سخت‌تر می‌کند. پس از انتشار iOS 14 و iPadOS 14 دیدیم که دستگاه‌های دارای تراشه A10-A11 نقص‌های امنیتی بسیاری را به همراه داشتند که این موضوع بر جیلبریک کردن آن‌ها با checkra1n تأثیر گذار بود.

صفحه هوم آیفون

صفحه هوم آیفون

تیم checkra1n چالش بالا را در دستگاه‌های A10(X) با بهره‌برداری SEPROM، با موفقیت حل کرد، اما در حال حاضر چنین امکانی برای دستگاه‌های A11 وجود ندارد! با این حال، احتمالاً شما هنوز هم افرادی را دیده‌اید و یا در مورد آن‌ها شنیده‌اید که گوشی‌های مجهز به A11 خود (مانند iPhone 8، iPhone 8 Plus و iPhone X) که برخی از نسخه‌های iOS 14 را با checkra1n اجرا می‌کنند، جیلبریک می‌کنند.

ما در این مقاله، در مورد این که این افراد چگونه این جیلبریک را انجام می‌دهند صحبت می‌کنیم…

جیلبریک دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی A11 با checkra1n

راه حل برای جیلبریک کردن آیفون 8، آیفون 8 پلاس یا آیفون X که دارای iOS 14 با checkra1n هستند، تقریباً مشابه جیلبریک کردن هر دستگاه دیگری با همین ابزار است. تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که برای به جلو حرکت کردن باید گزینه خاصی را در تنظیمات برنامه‌ی checkra1n خاموش کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، آموزش که ما در ادامه برای شما ارائه کرده‌ایم، باز هم برای دستگاه‌های فوق معتبر است؛ اما یک مرحله‌ی اضافی وجود دارد که کاربران دستگاه‌های مذکور، باید برای تکمیل فرآیند جیلبریک انجام دهند.

برای شروع، باید اتصال iPhone 8، iPhone 8 Plus، یا iPhone X به مک خود را با یک کابل USB-A به لایتنینگ دارای گواهی MFi انجام دهید و زمانی که می‌خواهید برنامه‌ی checkra1n را راه اندازی کنید، با پیام زیر روبرو می‌شوید:

«Sorry, [iPhone Model] is not supported on [version of iOS 14 here] at this point.»

جیلبریک دستگاه هایی که دارای چیپ A11 هستند

جیلبریک دستگاه هایی که دارای چیپ A11 هستند

  • بر روی دکمه‌ی Options که در پایین پنجره برنامه‌ی checkra1n است کلیک کنید.
جیلبریک دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی A11 با checkra1n

جیلبریک دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی A11 با checkra1n

  • گزینه‌ی Skip A11 BPR check را فعال و سپس بر روی دکمه‌ی Back در پایین پنجره‌ی checkra1n کلیک کنید.
ابزار جیلبریک Checkra1n

ابزار جیلبریک Checkra1n

  • در این مرحله با یک پیام متفاوت در پنجره‌ی checkra1n مواجه می‌شوید.
جیلبریک دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی A11 با checkra1n

جیلبریک دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی A11 با checkra1n

در پیام جدید اینطور نوشته شده است:

«[iPhone model] connected in Normal mode. WARNING: [iPhone model] is only partially supported, continue at your own risk.»

معنای این پیام این است که checkra1n گوشی متصل شما را جیلبریک می‌کند، اما کاهش سطح امنیتی جدیدی که ایجاد شده است را اصلاح نمی‌کند. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید از رمز عبور یا روش احراز هویت بیومتریک برای iOS استفاده کنید!

بدون رمز (Passcode) و احراز هویت بیومتریک

شاید مهم‌ترین نکته برای جیلبریک کردن گوشی‌های مجهز به چیپ A11 (آیفون 8، آیفون 8 پلاس یا آیفون X) که دارای iOS 14 با checkra1n هستند، این باشد که نمی‌توانید برای محافظت از اطلاعات شخصی‌ خود، رمز عبوری داشته باشید! تقریبا تمامی افراد برای ایمن نگه داشتن اطلاعات خود به رمز عبور محتاجند، بنابراین برای جیلبریک کردن دستگاه خود که با کاهش سطح امنیتی آن همراه است، باید با مسئولیت خود اقدام کنید.

بدیهی است که این عمل برای افرادی که از دستگاه خود تنها به عنوان وسیله سرگرمی استفاده می‌کنند زیاد اهمیتی ندارد؛ اما اگر از آن دسته افرادی باشند که از دستگاه خود به عنوان مخزن اطلاعات شخصی استفاده می‌کنند، این کاهش سطح ایمنی ایجاد شده جالب نخواهد بود.

ابزار جایگزین برای محافظت از اطلاعات

از همه‌ی این‌ها که بگذریم، نداشتن رمز عبور (passcode) به این معنی نیست که شما ابزاری برای محافظت نخواهید داشت. بعضی از برنامه‌ها هستند که دارای قابلیت‌های شناسایی داخلی Face ID یا Touch ID هستند؛ به این معنی که شما می‌توانید قبل از راه‌اندازی آن برنامه، قابلیتی برای احراز هویت خود فعال کنید. این ویژگی در برنامه‌های حساس به اطلاعات (برنامه‌های بانکی و اشتراک‌گذاری صفحه) بیشتر رواج دارد، اما می‌توان گفت در برنامه‌های دیگر نیز وجود دارد.

علاوه بر این، راهکارهایی برای جیلبریک کردن یک دستگاه وجود دارد که اگرچه به اندازه‌ی یک رمز عبور کامل برای امنیت دستگاه موثر نیست، اما می‌تواند از راه اندازی سایر برنامه‌ها، آن هم بدون وارد کردن پین کد و احراز هویت جلوگیری کند.

در این میان BioProtectXS، ابزاری است که می‌توان از آن حتی بدون رمز عبور در دستگاه مجهز به چیپ A11 استفاده کرد. (البته به شرطی که حداقل یک بار Face ID یا Touch ID را تنظیم کرده باشید)

ابزار جایگزین برای محافظت از اطلاعات

ابزار جایگزین برای محافظت از اطلاعات

می‌توان گفت BioProtectXS یک ابزار مفید برای ممانعت از دسترسی افراد به اطلاعات شخصی شما در آیفون بدون رمزتان است. این ابزار توسط توسعه‌دهنده iOS Elias Limneos تدوین شده است که با قیمت 2.99 دلار از Limneos’ repository در دسترس است. هرچند می‌توان با راه‌اندازی مجدد (reboot) دستگاه خود، تمامی ترفندهای جیلبریک را دور زد، اما همه‌ی افراد به اندازه شما با عملکرد جیلبریک آشنا نیستند؛ بنابراین شما می‌توانید از این ناآگاهی آنان به نفع خود و برای کمک به محافظت از دستگاه خود استفاده کنید.

یک کار دیگری که می‌توانید و باید برای محافظت از امنیت دستگاه خود انجام دهید، این است که رمز عبور پیش فرض root از “alpine” را به چیزی تغییر دهید که فقط شما آن را به خاطر می‌سپارید. این کار را می‌توان از طریق یک برنامه ترمینال تلفن همراه مثل برنامه‌ی رایگان NewTerm 2 از Chariz repository انجام داد.

به طور خلاصه بگوییم، باید بدانید اگر بخواهید به جای این که از رمز عبور واقعی برای دستگاهتان استفاده کنید، از ترفند جیلبریک برای محافظت از اطلاعات خود بهره ببرید، ایمنی زیادی ندارد، اما بهتر از هیچ ایمنی است. اگر نمی‌توانید در برابر مزایای جیلبریک مقاومت کنید، پس این ریسک را بپذیرید و از ترفندهای جیلبریک استفاده کنید…

آیفون X

آیفون X

جمع بندی

دستگاه‌های دارای چیپ A11 مانند آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون X چه در صورت جیلبریک و چه در صورت عدم استفاده از آن، بسیار فوق العاده هستند. این که نمی‌توان در هنگام جیلبریک کردن این گوشی‌ها در iOS 14 با checkra1n رمز عبور تعیین کرد و همچنین ناتوانی آن‌ها در استفاده از Apple Pay، از مهم‌ترین نگرانی‌های موجود است. ما در بالا روشی را ارائه کردیم که به شما در کاهش خطرات امنیتی کمک می‌کند.

همچنین در مطلبی جداگانه می‌توانید به اطلاعاتی همچون جیلبریک به چه معنا بوده و چه مزایا و معایبی دارد، دسترسی داشته باشید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − ده =