اخبار اپل

تراشه M4 اپل با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی شد

تراشه M4 اپل

اپل در رویداد Let Loose خود که پیشتر در موردش صحبت کرده بودیم، از نسل جدید تراشه خود با نام M4 رونمایی کرد. این تراشه قرار است قلب تپنده نسل جدید آیپد پرو باشد. پردازنده M4 با تمرکز بر بهبود عملکرد هوش مصنوعی در سیستم‌عامل iPadOS، تحول بزرگی را به ارمغان می‌آورد. در ادامه بیشتر با مهره اصلی اپل در رقابت هوش مصنوعی آشنا خواهیم شد.

ورود اپل با تراشه M4 به حوزه هوش مصنوعی

تراشه M4 اپل

تراشه M4 اپل

تمرکز اصلی اپل در این رویداد روی قابلیت‌های خیره‌کننده M4 در زمینه هوش مصنوعی بود. طبق ادعای این شرکت، موتور عصبی جدید تراشه ام ۴، آن را به «غولِ پردازش هوش مصنوعی» تبدیل کرده است. M4 قادر به انجام 38 تریلیون عملیات در ثانیه است که به گفته اپل، آن را 60 برابر سریع‌تر از پردازنده عصبی به‌کار رفته در تراشه A11 (عرضه شده در سال 2017) می‌کند. با این حال، این عدد همچنان از توان پردازشی 45 تریلیون عملیات در ثانیه تراشه اسنپدراگون X الایت کوالکام پایین‌تر است!

تراشه M4 اپل

تراشه M4 اپل

مهم‌ترین ادعای اپل درباره‌ این تراشه، دستیابی به عملکردی مشابه تراشه‌های قدرتمند کامپیوترهای شخصی، تنها با یک‌چهارم مصرف انرژی است! این تراشه از نسل دوم فناوری 3 نانومتری بهره می‌برد و پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای آن با 4 هسته پرقدرت و 6 هسته کم‌مصرف، طبق گفته اپل تا 50 درصد سریع‌تر از تراشه M2 در نسل قبلی آیپد پرو عمل می‌کند.

پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای M4 نیز از کش پویا (Dynamic Caching)، سایه‌زنی مش (Mesh Shading) و ردیابی پرتو (Ray Tracing) پشتیبانی می‌کند. همچنین، موتور نمایشگر جدید این تراشه، سرعتی 4 برابر سریع‌تر از M2 خواهد داشت.

جهش چشمگیر قدرت پردازش پردازنده اپل از M3 به M4

نکته قابل توجه، عدم اشاره اپل به تعداد هسته‌های پردازنده عصبی (NPU) در تراشه M4 اپل است. از زمان معرفی M1، تعداد هسته‌های NPU در سری M اپل (به جز M1 و M2 اولترا) روی عدد 16 ثابت مانده بود. با این حال، توان پردازشی (TOPS) این بخش در هر نسل افزایش پیدا کرده است.

جهش قابل توجه از 18 تریلیون عملیات در ثانیه در M3 به 38 تریلیون عملیات در ثانیه در M4، نشان از تمرکز جدی اپل بر ارتقای توان هوش مصنوعی در این تراشه دارد. چندی پیش نیز اپل مدعی شده بود که تلاش و زمان زیادی را صرف توسعه هوش مصنوعی کرده است و حالا به‌نظر می‌رسد M4، ثمره این تلاش باشد.

منبع محتوا: 9to5mac.com

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *