اخبار اپل

اپل از تراشه فوق العاده M1 Ultra رونمایی کرد

اپل از تراشه فوق العاده M1 Ultra رونمایی کرد

تراشه M1 Ultra یکی دیگر از بخش‌های مهم کنفرانس Peek Performance اپل بود. این چیپ که در واقع دو عدد M1 Max است با فناوری‌ای جدید به یکدیگر متصل شده و چیپ M1 Ultra را خلق کرده است. با فراسیب و بررسی این تراشه همراه ما باشید…

آقای Johny Srouji معاون ارشد بخش فناوری سخت افزار اپل می‌گوید:

تراشه M1 Ultra یکی دیگر از اعجاب‌های اپل سیلیکون است که دنیای کامپیوترها را شوکه می‌کند. با اتصال دو M1 Max به کمک UltraFusion ما می‌توانیم مرزهای اپل سیلیکون را جابجا کنیم. با پردازنده مرکزی قدرتمند، پردازنده گرافیکی بی‌رقیب، Neural Engine بی‌نظیر، شتابدهنده سخت‌افزار ProRes و میزان بسیار زیاد از حافظه رم اشتراکی، چیپ M1 Ultra خانواده M1 را با قدرتمندترین و کاربردی‌ترین تراشه برای کامپیوترهای شخصی، تکمیل می‌کند.

تراشه M1 Ultra اپل

تراشه M1 Ultra اپل

تکنولوژی جدید UltraFusion در تراشه M1 Ultra

پایه اصلی ساخت M1 Ultra را تراشه بسیار قدرتمند و بهینه M1 Max تشکیل داده است. برای ساخت M1 Ultra از دو عدد تراشه M1 Max که توسط فناوری UltraFusion به هم متصل شده‌اند، استفاده شده است. این فناوری جدید شخصی سازی شده توسط اپل برای سری چیپ‌های Apple Silicon خود است. معمول‌ترین کار برای اتصال این دو تراشه، استفاده از یک مادربورد بود. اما با اینکار سرعت انتقال اطلاعات، سرعت پردازش و پهنای باند ارتباطی کاهش می‌یابد. در اینجا اپل دست به استفاده از فناوری UltraFusion زده تا این دو تراشه با بیش از ۱۰ هزار سیگنال و ارتباط ۲.۵ ترابایت بر ثانیه به هم متصل باشند. اپل ادعا می‌کند این اعداد بیش از ۴ برابر پهنای باند چیپ‌های چندتایی پرچمدار روز دنیاست.

تکنولوژی UltraFusion در تولید M1 Ultra

تکنولوژی UltraFusion در تولید M1 Ultra

عملکرد و مصرف بهینه مثال زدنی تراشه M1 Ultra

تراشه M1 Ultra از ۲۰ هسته CPU که ۱۶ هسته عملکرد بالا و ۴ هسته برای کارایی سنگین بوده، تشکیل شده است. اپل ادعا می‌کند این پردازنده تا ۹۰ درصد بهتر از سریعترین پردازنده‌های چندتایی حال حاضر دنیا با ۱۶ هسته مرکزی است که به همین میزان مصرف انرژی دارد. به علاوه آنکه M1 Ultra در فعال ترین حالت خود نزدیک به ۱۰۰ وات کمتر از رقبا، برق مصرف می‌کند. با این حساب فن‌های خنک‌کننده نیز کمتر روشن شده و با صدای کمتری فعالیت می‌کنند.

برای رندرهای سنگین گرافیکی مثل پردازش مدل‌های پیچیده سه بعدی و تصاویر سنگین گرافیکی، تراشه M1 Ultra از ۶۴ هسته گرافیکی (۸ برابر M1) بهره‌مند است. به گفته اپل این پردازنده از نمونه رقیب خود که از ۲۰۰ وات یا کمتر انرژی مصرف می‌کند، بسیار سریعتر است.

حافظه اشتراکی اپل (Unified Memory) نیز با M1 Ultra پیشرفت داشته است. این مموری تا ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند داشته که به ادعای اپل، ۱۰ برابر بیشتر از آخرین نسل چیپ کامپیوترهای شخصی‌ست. همچنین تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه اشتراکی را پشتیبانی می‌کند.

موتور ۳۲ هسته‌ای Neural که برای یادگیری ماشین است تا ۲۲ تریلیون پردازش را در ثانیه انجام می‌دهد. در نسخه M1 Ultra نیز پردازش فایل‌های ProRes و دیکود کردن این ویدیوها بسیار سریعتر از گذشته است. مک استودیو M1 Ultra می‌تواند تا ۱۸ استریم ویدیو 8K ProRes 422 را به خوبی اجرا کند.

خانواده پردازنده اپل سیلیکون M1

خانواده پردازنده اپل سیلیکون M1

جمع بندی

به ادعای اپل با معرفی چیپ M1 Ultra شوکی به فناوری‌های روز دنیا در حوزه تراشه‌های کامپیوترهای شخصی وارد شده است. منطقا با مشخصات چیپ M1 Ultra اپل باید شاهد عملکردی فوق العاده باشیم. ترکیب سیستم عامل macOS نیز قطعا تجربه کاربری بسیار روان و حرفه‌ای را به کاربران این تراشه قدرتمند ارائه می‌کند. فعلا M1 Ultra در قلب Mac Studio حضور دارد. پیشنهاد می‌کنیم مطلب اپل از مک استودیو رونمایی کرد را نیز مطالعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =