آی دیوایس ها

مقایسه سخت افزاری مک بوک پرو 16 اینچی M1 Max و مک پرو

مک بوک پرو 16 اینچی محصولی است که به تازگی معرفی و روانه بازار شده است. در این مطلب از فراسیب، آن را با مک پرو از لحاظ سخت‌افزاری مقایسه خواهیم کرد.

مک بوک پرو 16 اینچی با تراشه M1 Max بدون شک یکی از محصولات قدرتمند اپل از لحاظ سخت افزاری به حساب می‌آید. در این مطلب قصد داریم تا این دستگاه را با محصول دیگر شرکت آمریکایی یاد شده، یعنی Mac Pro با پردازنده اینتل از نظر فنی مقایسه کنیم و ببینیم چرا افرادی که از این دستگاه غول پیکر استفاده می‌کنند، باید لپتاپ جدید را نیز در نظر داشته باشند.

مک پرو تولید شده از سوی اپل، یک محصول بی‌نهایت قدرتمند به حساب می‌آید که از امکان آپگرید نیز برخوردار بوده و برای افرادی که کار ویرایش فایل‌های ویدئویی را انجام می‌دهند، یک دستگاه کاربردی است. چنین اشخاصی که به صورت تمام و کمال روی این پروژه‌ها وقت می‌گذارند، همواره گزینه بروزرسانی از لحاظ سخت افزاری را در پسِ ذهن خود دارند.

در آخرین رویداد کوپرتینویی‌ها که در ماه اکتبر سال جاری میلادی برگزار شد، دو پردازنده M1 Pro و M1 Max سر و صدای زیادی را برپا کردند و گزینه دوم را می‌توان پیشرفته‌ترین محصول اپل در این عرصه به حساب آورد. تمام این قدرت، درون یک مک بوک پرو 16 اینچی قرار گرفته و حالا می‌خواهیم آن را با یک رقیب قدرتمند با نام مک پرو مقایسه کنیم. در مطلبی به بررسی پردازنده‌های M1 و M1 Pro و M1 Max پرداختیم که می‌توانید مطالعه کنید.

از آن جا که مک پرو با قیمت پایه 5999 دلاری همراه است، لذا ارائه یک گزینه 16 اینچی با قیمتی بسیار پایین‌تر اقدامی هوشمندانه از سوی اپل به حساب می‌آید که تا به حال نیز طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

مک بوک پرو ۱۶ اینچی 2021

مک بوک پرو ۱۶ اینچی 2021

بررسی مشخصات سخت افزاری مک بوک پرو 16 اینچی و مک پرو

 

مک بوک پرو 16 اینچی

مدل پایه مک پرو

مدل پیشرفته مک پرو

پردازنده

M1 Max ده هسته‌ای

اینتل زئون 8 هسته‌ای با توان 3.5 گیگاهرتز

اینتل زئون 16 هسته‌ای با توان 3.2 گیگاهرتز

رم

32 گیگابایت با قابلیت ارتقاء تا 64 گیگابایت

32 گیگابایت DDR4
2666 مگاهرتز

96 گیگابایت DDR4
2933 مگاهرتز

گرافیک

M1 Max
32 هسته‌ای

AMD Radeon Pro 580X

AMD Radeon Pro W5700X

انکودینگ مدیا

مدیا انجین

افتربرنر اپل

حافظه داخلی

512 گیگابایت، 1، 2، 4 و 8 ترابایت

256 گیگابایت

256 گیگابایت

ترکپد

فورس تاچ

مجیک موس، مجیک ترکپد (آپشنال)

مجیک موس، مجیک ترکپد (آپشنال)

کیبورد

بک لیت با سنسور نور امبینت

مجیک کیبورد به همراه اعداد

مجیک کیبورد به همراه اعداد

پورت‌ها

3 درگاه تاندربولت 4، HDMI، درگاه SDXC، مگ سیف 3 و جک هدفون

4 درگاه تاندربولت 3، 2 درگاه USB 3، دو درگاه اترنت و جک هدفون

4 درگاه تاندربولت 3، 2 درگاه USB 3، دو درگاه اترنت و جک هدفون

شبکه

وای فای 6

802.11ac

دو درگاه اترنت 10 گیگابایتی

802.11ac

دو درگاه اترنت 10 گیگابایتی

نسخه بلوتوث

5.0

5.0

5.0

قیمت

شروع قیمت از 3299 دلار

5999 دلار

11599 دلار

پردازنده، Neural Engine و هسته‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب مک پرو برای خریداران آن، عملکرد پردازشی است که تراشه اصلی به عنوان قلب تپنده دستگاه، چنین وظیفه‌ای را بر عهده دارد. پردازنده M1 Max از 10 هسته برخودار است که 8 هسته مسئولیت انجام وظایف پیچیده و سخت را بر عهده داشته و 2 هسته دیگر، فعالیت‌های آسان و روزمره را انجام می‌دهند.

این پردازنده همچنین به موتور Neural Engine شانزده هسته‌ای نیز مجهز است که انجام کارهای مربوط به یادگیری ماشینی بر عهده آن خواهد بود. در هنگام انجام محاسبات عکاسی یا وظایفی از این قبیل، نیاز به وجود یک موتور عصبی شدیدا حس می‌شود. چرا که پردازنده‌های معمول برای انجام چنین کارهایی آنچنان که باید و شاید مناسب نیستند.

نسخه ابتدایی مک پرو با پردازنده 8 هسته‌ای Intel Xeon W-3223 با توان 3.5 گیگاهرتزی همراه است که امکان بالا رفتن کلاک اسپید تا 4.0 گیگاهرتز تحت شرایط توربو بوست فراهم خواهد بود. البته این تراشه در سه ماهه دوم سال 2019 تولید شده و به نظر می‌رسد که عمر آن روز به اتمام بوده و نزدیک به بازنشسته شدنش است.

زمانی که به اطلاعات به دست آمده از بنچمارک نگاه بیندازیم، این موضوع کاملا به چشم می‌آید.

عملکرد فوق العاده پردازنده M1 Max در تست تک هسته‌ای در مقابل رقبا

عملکرد فوق العاده پردازنده M1 Max در تست تک هسته‌ای در مقابل رقبا

وب سایت اپل اینسایدر تست بنچمارک را با نسخه 32 هسته‌ای مک بوک پرو 16 اینچی انجام داد و همان طور که مشاهده می‌کنید، در عملکرد تک هسته‌‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب امتیازهای 1769 و 12308 به دست آمده است. آن چه از تصویر بالا بر می‌آید، مک پرو با پردازنده 8 هسته‌ای با امتیاز 1015 و 7992 به ترتیب در قسمت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای در جایگاه دوم ایستاده است.

این موضوع باعث ایجاد تفاوت‌های زیادی شده است. اما بد نیست بدانید که تنوع تعداد هسته در این محصول کمی بیشتر از یک گزینه است.

مک پرو با پردازنده 16 هسته‌ای و توان 3.2 گیگاهرتزی در عملکرد تک هسته‌ای امتیاز 1120 را به دست آورده و از مک بوک پرو 16 اینچی شکست خورد، اما در عملکرد چند هسته‌ای قدرت فوق العاده خود را به معرض نمایش گذاشت و با کسب امتیاز 14586، با اقتدار در جای نخست ایستاد.

مقایسه عملکرد سه دستگاه در تست چند هسته‌ای

مقایسه عملکرد سه دستگاه در تست چند هسته‌ای

آن طور که پیداست، مک پرو در عملکرد تک هسته‌ای، حتی با اضافه کردن تعداد هسته‌ای اضافه امکان شکست مک بوک پرو 16 اینچی را نخواهد داشت. ولی در حوزه چند هسته‌ای، می‌توان روی نسخه 16 هسته‌ای آن برای شکست دستگاه یاد شده حساب باز کرد.

اخیرا نیز اخباری مبنی بر ۳ برابر عملکرد بهتر مک بوک پرو جدید نسبت به مک پرو منتشر شد.

حافظه RAM در Mac Pro و MacBook Pro M1 Max

تراشه‌های M1 از گزینه‌ای که اپل با نام Unified Memory از آن یاد می‌کنند، استفاده می‌کنند که به این پردازنده‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را به قسمت‌‌های مختلف ارسال کرده و به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که اطلاعات بدون این که نیاز به ذخیره شدن در قسمت‌های مختلف داشته باشد، مورد پردازش قرار گیرند.

اپل از چیزی به عنوان Fabric برای ایجاد ارتباط بین حافظه رم و سایر اجزای تراشه استفاده می‌کند. آپگرید و بروزرسانی‌های اپل اجازه داده است که تراشه M1 Max با پهنای باند حافظه 400 گیگابیت بر ثانیه‌ای همراه باشد که این موضوع در مقایسه با تراشه M1 Pro دو برابر سریع‌تر است.

پردازنده M1 Max همچنین با رم 32 گیگابایتی برای مدل پایه همراه است که می‌توان آن را تا 64 گیگابایت نیز ارتقاء داد.

از سوی دیگر مک پرو با رم 32 گیگابایتی DDR4 همراه است که که در نسخه 8 هسته‌ای با توان 2666 مگاهرتز در اختیار کاربر خواهد بود. در نسخه بهبود یافته، این توان به 2933 مگاهرتز ارتقاء می‌یابد.

اسلات‌های رم در مک پرو اپل

اسلات‌های رم در مک پرو اپل

مک پرو اپل با محدودیت رم روبرو نخواهد شد. چرا که 12 اسلات مختلف برای سازگاری با میزان رم دلخواه شما در نظر گرفته شده است. به این ترتیب شما می‌توانید بین گزینه‌های 96 گیگابایت، 192 گیگابایت، 364 گیگابایت، 768 گیگابایت و 1.5 ترابایت، یکی را برای کار با دستگاه بر حسب نیاز خود انتخاب کنید.

البته آخرین گزینه برای انتخاب رم، باید با پردازنده 24 یا 28 هسته‌ای زئون اینتل همراه باشد که این تراشه با آن میزان رم، اصلا به نظر منطقی نخواهد آمد. مطمئنا شرایط بسیار خاص و اپلیکیشن‌های بسیار محدودی به این میزان از رم احتیاج پیدا خواهند کرد.

اضافه کردن رم به این دستگاه بسیار آسان بود و شخص کاربر می‌تواند این کار را به راحتی انجام دهد. این گزینه روی مک بوک پرو 16 اینچی به هیچ عنوان در دسترس نیست و چیزی که سفارش دهید، چیزی است که مجبور به کار با آن خواهید بود.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ در کنار آیفون ۱۳

مک بوک پرو ۲۰۲۱ در کنار آیفون ۱۳

مقایسه پردازش گرافیکی در مک بوک پرو M1 Max و مک پرو

پردازنده ام‌وان مکس روی مک بوک‌های جدید در دو نوع 24 و 32 هسته‌ای در دسترس خریداران خواهد بود. از آن جا که در مورد عملکرد پردازشی صحبت می‌کنیم، لذا به سراغ نسخه 32 هسته‌ای می‌رویم.

تکنولوژی پروموش اپل بالاخره به مک بوک‌ها راه پیدا کرد و حالا به این ترتیب شاهد بهبود گرافیک در محصولات جدید هستیم. همچنین در کنار آن، فناوری‌های جدید باعث شده در کنار گرافیک بهتر، شاهد مصرف باتری کمتری نیز باشیم.

مدل پایه مک پرو به پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro 580X (8 گیگابایت از نوع GDDR5) است.

تراشه گرافیکی 32 هسته‌ای مک بوک پرو 16 اینچی از قدرت بالایی برخوردار است

تراشه گرافیکی 32 هسته‌ای مک بوک پرو 16 اینچی از قدرت بالایی برخوردار است

در تست متال از گیک بنچ، نتیجه‌ای که در تصویر بالا شاهد آن هستید، به دست آمد و مک بوک پرو جدید با کسب امتیاز 68950، در جایگاه دوم و بسیار نزدیک به مک پرو با پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro 5700X ایستاده است. دیگر نسخه مک پرو با پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro 580X با کسب امتیاز 38491 (چیزی شبیه به نیمی از امتیاز مک بوک پرو 16 اینچی) جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

البته این تمام ماجرا نیست. آقای اندی سامرفیلد توسعه دهنده اصلی اپلیکیشن Affinity در تست‌های نرم افزاری خود به این موضوع پی برد که پردازنده گرافیکی 12 هسته‌ای ام وان مکس در مقایسه با مک پرو با پردازنده گرافیکی Radeon Pro W6900X با رم 32 گیگابایت GDDR6 عملکرد فوق العاده‌تری از خود نشان داده است. دستگاه یاد شده هم اینک با قیمت 5600 دلار از سوی اپل به فروش می‌رسد.

طبق اعلام وی، در تست تک هسته‌ای گرافیکی تراشه ام‌وان مکس امتیاز 32891 را به دست آورده و رقیبش توانست امتیاز 32580 را کسب کند.

نمای کناری مک پرو

نمای کناری مک پرو

البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که مک پرو با سیستم ماژول MPX قادر است تا میزبان پردازنده گرافیکی اسکترنال نیز باشد که این موضوع در مک بوک پروهای جدید به دلیل عدم پشتیبانی از این سیستم امکان پذیر نیست.

نبرد Media Engine و Afterburner

زمانی که اپل مک پرو را معرفی کرد، بخشی از این رونمایی به Afterburner، یک کارت دیگر که در هنگام ستاپ قابل سفارش خواهد بود، اختصاص یافت. افتربرنر نام یک کارت شتاب دهنده مبتنی بر PCI-E است که رمزگشایی کدک‌های ویدئویی ProRes و ProRes RAW را در نرم‌افزارهای QuickTime Player X، فاینال کات پرو ایکس و سایر برنامه‌های سوم شخص بر عهده دارد.

این کارت برای افرادی که قصد ویرایش فایل‌های ویدئویی را دارند، یک گزینه حتمی به حساب می‌آید که باعث افزایش سرعت در کارهایشان می‌شود. البته این کارت اضافه به هیچ عنوان ارزان قیمت نیست و برای برخورداری از آن، باید 2000 دلار به صورت جداگانه هزینه کنید.

افتربرنر، کارت 2000 دلاری برای علاقمندان به ویرایش فایل‌های ویدئویی

افتربرنر، کارت 2000 دلاری برای علاقمندان به ویرایش فایل‌های ویدئویی

مک بوک پرو 16 اینچی با تراشه ام وان مکس با موتور مدیا انجین، در این زمینه کاملا خود ساخته خواهد بود. این موتور قادر خواهد بود تا کدک‌ها و محتوای H.264، HEVC، ProRes و ProRes RAW را پردازش کرده و همچنین این پردازنده از دو موتور ویدئویی برای رمزگشایی، دو موتور ویدئویی برای رمزنگاری و دو موتور جداگانه برای فایل‌های ProRes برخوردار است.

در واقع تراشه M1 Max میزبان افتربرنر اختصاصی است و گزینه ارزان قیمت‌تری نسبت به مک پرو به حساب می‌آید.

عملکرد این پردازنده و سیستم مدیا انجین پیش‌تر توسط مسئولان اپل بیان شده بود. آقایان Shruti Haldea و Luke Tristram در پادکست روز 24 اکتبر به این موضوع اشاره کردند که تراشه یاد شده قادر است تا 7 ویدئو با رزولوشن 8K و فرمت ProRes را به صورت همزمان در نرم افزار فاینال کات پرو اپل استریم کند. این اتفاق چیزی بیشتر از مک پرو با پردازنده 28 هسته‌ای به همراه کارت Afterburner است. پس به این ترتیب با یک محصول قدرتمند روبرو خواهیم بود.

مسئولان وب سایت اپل اینسایدر این موضوع را تحت آزمایش قرار دادند. یک ویدئوی 53 دقیقه‌ای با رزولوشن 4K روی هر دو دستگاه در حالت رندر قرار گرفت. مک پرو مدت زمان یک ساعت و 6 دقیقه‌ای را برای انجام آن نیاز داشت و در مقابل، مک بوک پرو 16 اینچی با پردازنده ام وان مکس 32 هسته‌ای این کار را تنها در 17 دقیقه به پایان رساند!

تصویری از پورت‌های مک بوک پرو ۲۰۲۱

تصویری از پورت‌های مک بوک پرو ۲۰۲۱

بروزرسانی و سایر قابلیت‌ها

در حالی که مقایسه سخت افزاری این دو محصول اکثرا در حوزه عملکرد پردازشی رخ می‌دهد، اما گزینه‌های دیگری نیز برای بحث روی میز خواهند بود. حالت دسکتاپ بودن مک پرو و پرتابل بودن مک بوک پرو، یکی از مهم‌ترین عوامل در حوزه مقایسه آن‌ها به حساب می‌آید.

مک‌بوک پرو اپل شامل نمایشگر با رزولوشن فوق العاده، اسپیکر، کیبورد و ترک پد در کنار دیگر المان‌های یک لپتاپ است که تمامی آن‌ها در یک فضای نسبتا کوچک جای گرفته‌اند. همچنین باتری قرار گرفته درون بدنه، باعث می‌شود تا در هر مکانی فارغ از بودن یا نبودن برق، بتوانید با این محصول با خیال راحت کار کنید.

اما در مقابل مک پرو دستگاهی است که نیاز به افزودن نمایشگر و سایر لوازم جانبی خواهد داشت و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را محصولی پرتابل به حساب آورد. برای حمل و نقل و جابجایی، به چرخ‌هایی نیاز پیدا خواهید کرد که هر کدام 400 دلار قیمت خواهند داشت، اما دست کم به یک نمایشگر، یک موس و یک ترکپد برای کار با آن نیاز دارید.

مطمئنا نیازی نیست که به تفاوت سایزی آن‌ها اشاره کنیم. اما بد نیست بدانید ابعاد مک بوک پرو 16 اینچی 24.81 × 35.58 × 1.67 سانتی بوده و وزن آن نیز 2.17 کیلوگرم اعلام شده است و در مقابل، ابعاد مک پرو 45 × 52.8 × 21.8 سانتی متر و وزن آن نیز 18 کیلوگرم برآورد شده است.

قابل آپگرید بودن مک پرو، از جمله نکات مثبت آن به حساب می‌آید

قابل آپگرید بودن مک پرو، از جمله نکات مثبت آن به حساب می‌آید

در واقع ما با دو دستگاه کاملا مختلف و با کاربردهای متفاوت از یکدیگر روبرو هستیم. در حالی که مک بوک پرو محصولی قدرتمند با قابلیت حمل و نقل آسان به حساب می‌آید، اما مک پرو دستگاهی قوی و مستحکم با قابلیت شخصی سازی فراوان خواهد بود.

از طرف دیگر امکان ارتباط با دستگاه‌های دیگر روی مک پرو دست شما را بیشتر باز خواهد گذاشت. به عنوان مثال وجود چهار پورت تاندربولت 3، دو پورت USB-A، دو پورت اترنت 10 گیگابایتی، یک جک هدفون و امکان افزایش پورت‌ها با نصب کارت‌های جدید تماما باعث شده تا این دستگاه یک محصول قوی از نظر ارتباطی به حساب آید.

مک بوک پرو جدید از درگاه اترنت برخوردار نیست، اما به سه پورت تاندربولت 4، درگاه HDMI، مگ سیف 3، جک هدفون و درگاه SDXC مجهز است. همچنین پشتیبانی از وای فای 6 در این محصول نسبت به 802.11ac در مک پرو گزینه بهتری به حساب می‌آید. در نهایت هر دو دستگاه از نسل پنجم بلوتوث نیز برخوردار هستند.

لپتاپ MacBook Pro

لپتاپ MacBook Pro

مقایسه قیمت مک بوک پرو M1 Max و مک پرو

ارزان قیمت ترین نسخه مک بوک پرو 16 اینچی با پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای قیمتی معادل 3299 دلار را برای شما به همراه خواهد داشت که 32 گیگابایت رم و حافظه داخلی 512 گیگابایتی SSD نیز در کنار آن در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای نقل مکان به مدل بالاتر با رم 64 گیگابایتی، باید 400 دلار بیشتر پرداخت کنید که رقم نهایی به این ترتیب به 3699 دلار می‌رسد.

برای آپگرید کردن از حافظه داخلی 512 به موارد زیر، باید هزینه‌های جداگانه اعلام شده را پرداخت کنید:

  • 1 ترابایت: 200 دلار بیشتر
  • 2 ترابایت: 600 دلار بیشتر
  • 4 ترابایت: 1200 دلار بیشتر
  • 8 ترابایت: 2400 دلار بیشتر

مدل پایه مک پرو با پردازنده 8 هسته‌ای Intel Xeon با 32 گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی Radeon Pro 580X و حافظه داخلی 256 گیگابایتی SSD هزینه‌ای معادل 5999 دلار را برای شما در بر خواهد داشت. نسخه قابل نصب روی دیوار با همین مشخصات، 6499 دلار خواهد بود.

مک بوک پرو 16 اینچی

مک بوک پرو 16 اینچی

برای مقایسه با محصولی قابل قیاس با مک بوک پرو 16 اینچی، شما باید به مک پرو 16 هسته‌ای با 96 گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro W5700X نگاه بیندازید که قیمتی معادل 9599 دلار را در پی خواهد داشت. این قیمت فاقد کارت افتربرنر بوده که برای برخورداری از آن نیز باید 2000 دلار جداگانه هزینه کنید که مجموعه به رقم 11599 دلار می‌رسیم.

با چنین مبلغی، شما قادر خواهید بود سه دستگاه مک بوک پرو 16 اینچی به مبلغ 3699 دلار را خریداری کنید و در نهایت 500 دلار نیز در جیب شما باقی خواهد ماند!

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 14 =