آی دیوایس ها

راهنمای خرید MacBook در سال ۲۰۲۳؛ مک بوک پرو M2 Pro یا مک بوک ایر M2؟

راهنمای خرید MacBook در سال ۲۰۲۳؛ مک بوک پرو M2 Pro یا مک بوک ایر M2؟

اپل اوایل سال جاری میلادی لاین مک بوک پرو های خود را با اضافه کردن تراشه M2 Pro و M2 Max بروزرسانی کرد و آخرین آپدیت مک بوک ایر هم به سال گذشته و همزمان با اضافه شدن چیپ M2 برمی‌گردد. حالا می‌خواهیم در این مطلب ببینیم دو دستگاه یاد شده برای چه افرادی مناسب هستند. در ادامه با ما همراه باشید.

با وجود این که در آخرین بروزرسانی MacBook Air ظاهر آن کاملا به مک بوک پرو شباهت پیدا کرد، اما تفاوت‌های میان آن‌ها از زمین تا آسمان است! به این ترتیب شما باید نسخه ایر با حداقل قیمت ۱۱۹۹ دلاری را انتخاب کنید، یا نیازهای شما بیشتر بوده و باید به سراغ نسخه‌های ۱۴ یا ۱۶ اینچی مک بوک پرو با قیمت پایه ۱۹۹۹ دلاری بروید؟ 

راهنمایی که در ادامه آن را مطالعه خواهید کرد، باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی به این سوال پاسخ دهید.

تفاوت‌های کلیدی مک بوک پرو و مک بوک ایر

جدول مقایسه مشخصات

جدول مقایسه مشخصات

زبان طراحی MacBook Pro و MacBook Air

سبک طراحی هر دو دستگاه کاملا یکسان و به زبان تخت با گوشه‌های گرد است، اما شباهت‌ها و تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال در قسمت بالای نمایشگر هر دو شاهد اضافه شدن ناچ هستیم، اما حاشیه‌های اطراف نمایشگر در نسخه پرو کمتر است. همچنین دکمه‌های کیبورد و فضای میان آن‌ها روی مکبوک پرو هم کاملا سیاه است.

تصویری از مکبوک پرو و مکبوک ایر در کنار هم

تصویری از مکبوک پرو و مکبوک ایر در کنار هم

هر دو دستگاه در دو رنگ خاکستری فضایی و نقره‌ای طراحی و روانه بازار شده است، اما مک بوک ایر M2 میزبان دو رنگ استارلایت و میدنایت نیز هست. پس اگر به دنبال رنگی به غیر از خاکستری فضایی و نقره‌ای هستید، باید به سراغ MacBook Air بروید.

ابعاد مدل‌های مختلف این دو محصول را در جدول زیر مرور خواهیم کرد:

مقایسه ابعاد

مقایسه ابعاد

همان طور که مشاهده می‌کنید، ‌نسخه ۱۴ اینچی مک بوک پرو یک محصول مناسب میان این دو دستگاه جهت حمل و نقل و استفاده به حساب می‌آید. از طرفی سخت‌افزار قدرتمندی روی آن قرار گرفته و از سوی دیگر، وزن و ابعاد آن برای جابجایی مناسب است.

درگاه ها و ارتباطات در مک بوک پرو و مک بوک ایر

پورت‌های ورودی، یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان این دو دستگاه را رقم می‌زنند. مک بوک ایر تنها میزبان دو درگاه تاندربولت ۴ است و در جهت مقابل، نسخه‌های ۱۴ و ۱۶ مک بوک پرو سه درگاه تاندربولت ۴، یک درگاه HDMI 2.1 رو یک درگاه SDXC را روی بدنه خود جای داده است. هر دو محصول مجهز به درگاه ۳.۵ میلیمتری جک هدفون هستند که کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای را در اختیار شما می‌گذارد. در نهایت مک بوک ایر تنها از یک نمایشگر خارجی پشتیبانی می‌کند و این در حالی است که نسخه‌های پرو با تکیه بر تراشه M2 Max، امکان پشتیبانی تا ۴ نمایشگر به صورت همزمان را در اختیار شما می‌گذارند.

تصویری از درگاه‌های مکبوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

تصویری از درگاه‌های مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

نگاهی به ابعاد نمایشگر

سایز صفحه نمایش مک بوک ایر ۱۳.۶ اینچ بوده که در مقایسه با نسخه ۱۴.۲ اینچی MacBook Pro کمی کوچک‌تر است و در برابر مدل ۱۶.۲ اینچی احتمالا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته این دستگاه برای استفاده عموم کاربران طراحی شده و آنچنان در حوزه حرفه‌ای نام خود را بر سر زبان‌ها ننداخته است، لذا نباید انتظارات فوق‌العاده زیادی از آن در این زمینه داشته باشیم. افرادی که به نمایشگر کمی بزرگ‌تر نیاز دارند، مدل ۱۴.۲ اینچی می‌تواند به خوبی آن‌ها را راضی نگه دارد.

اما مدل ۱۶.۲ اینچی برای افرادی که به صفحه نمایش بزرگ برای انجام کارهای حرفه‌ای خود نیاز دارند، بسیار مناسب بوده و فضای بیشتری را در اختیارشان می‌گذارد.

بررسی تکنولوژی صفحه نمایش

فناوری‌های به کار رفته در نمایشگر هر دو دستگاه با یکدیگر متفاوت است. مانند بسیاری از محصولات مبتنی بر مک که در سال‌های جاری شاهد آن‌ها بودیم، مک بوک ایر میزبان پنل LCD است که به خاطر حاشیه‌های کم و انحنای گوشه‌ها، اپل نام آن را نمایشگر Liquid Retina گذاشته است. اما در مقابل نسخه ۱۴ و ۱۶ اینچی را داریم که از پنل mini-LED با نام اختصاصی Liquid Retina XDR برخوردار بوده که هنگام نگاه به این صفحه نمایش، رنگ‌های سیاه عمق بیشتری داشته، رنج داینامیک بهبود یافته‌تری را شاهد خواهیم بود و از همه مهم‌تر، دقت رنگی آن فوق‌العاده بالا است.

 

تصویری از مکبوک پرو 16 اینچی 2021

تصویری از مکبوک پرو 16 اینچی

نمایشگرهای مبتنی بر XDR بسیار روشن‌تر بوده و روشنایی حداکثر ۱۶۰۰ نیتی را برای شما به ارمغان می‌آورند که هنگام تماشای محتوای HDR فوق‌العاده جذاب خواهد بود. نسخه‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی اینچی همچنین میزبان قابلیت پروموشن هستند که باعث می‌شود نرخ رفرش صفحه نمایش بسته به نوع محتوا کاملا متغیر بوده و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در حوزه مصرف باتری به عمل آید.

چیپ های قرار گرفته درون MacBook Pro و MacBook Air

درون بدنه مک بوک ایر تراشه M2 قرار گرفته، اما خریداران نسخه‌های پرو می‌توانند بین پردازنده‌های M2 Pro یا M2 Max یک مدل را انتخاب کرده و از آن استفاده کنند. امتیاز گیک بنچ نسخه‌های مختلف را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

عملکرد تک هسته‌ای

  • M2: ۲۰۰۰
  • M2 Pro: ۲۰۰۰
  • M2 Max: ۲۰۰۰

عملکرد چند هسته‌ای

  • M2: ۹۰۰۰
  • M2 Pro: ۱۵۰۰۰
  • M2 Max: ۱۵۰۰۰

عملکرد پردازنده گرافیکی

  • M2: ۳۰۵۰۰
  • M2 Pro: ۵۲۷۰۰
  • M2 Max: ۸۷۰۰۰

نسخه‌های M2 Pro و M2 Max در مقایسه با ورژن اصلی، از پردازنده‌ای تا ۴ هسته و پردازنده گرافیکی تا ۲۸ هسته بیشتر برخوردار هستند. همان طور که مشاهده کردید، در عملکرد تک هسته‌ای که به انجام کارهای روزمره مانند وبگردی تعلق دارد، نتایج مکبوک ایر با مکبوک پرو کاملا برابر است؛ اما زمانی که صحبت از کارهای سنگین به میان می‌آید، داستان کاملا متفاوت می‌شود.

مقایسه مشخصات تراشه M2 و M2 Pro

مقایسه مشخصات تراشه M2 و M2 Pro

با تعداد بیشتر ترانزیستورها، هسته‌های چیپست و هسته‌های پردازنده گرافیکی، می‌توان گفت که تراشه‌های M2 Pro و M2 Max از قدرت بسیار بالایی برای استفاده کاربران حرفه‌ای برخوردار هستند. اما تراشه M2 از سوی دیگر برای استفاده کاربران معمولی و کارهای روزمره طراحی شده است.

همچنین این موضوع را در ذهن داشته باشید که MacBook Air سیستم خنک کنندگی مخصوصی داشته و به این ترتیب چیزی به عنوان فن درون دستگاه قرار داده نشده و صدایی در این زمینه نخواهید شنید.

مقایسه رم و حافظه داخلی

برای مک بوک ایر، شما می‌توانید دستگاه را تا ۲۴ گیگابایت رم و ۲ ترابایت حافظه داخلی کاستومایز کنید که برای اغلب کاربران بیش از حد نیازشان خواهد بود. برای افرادی که به رم یا حافظه داخلی بیشتر نیاز داشته باشند، مک بوک پرو تا ۷۲ گیگابایت رم و ۶ ترابایت حافظه داخلی بیشتر از مک بوک ایر را پشتیبانی می‌کند.

نسخه‌های M2 Pro و M2 Max به ترتیب پهنای باند ۲۰۰ و ۴۰۰ گیگابایتی را در اختیار کاربران می‌گذارند که در مقایسه با پهنای باند ۱۰۰ گیگابایتی تراشه M2، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

کاربران در هنگام خرید همچنین باید بدانند که نسخه ۲۵۶ گیگابایتی مک بوک ایر و ۵۱۲ گیگابایتی مک بوک پرو که نسخه ابتدایی به حساب می‌آیند، از هارد SSD با سرعت ۵۰ درصدی نسبت به حافظه‌های بالاتر برخوردار هستند. چرا که ماژول SSD روی مدل Base به صورت یک واحدی انتخاب شده و سایر مدل‌ها، دو واحدی خواهند بود.

اسپیکرها و میکروفون در مک بوک پرو و ایر

مک بوک ایر از سیستم صوتی با ۴ اسپیکر برخوردار است که برای دستگاهی با این سایز و ابعاد فوق‌العاده خواهد بود. اما مک بوک پرو داستان را یک گام پیش‌تر برده و با ۶ اسپیکر با کیفیت فوق‌العاده زیاد و woofer های جذاب، شما را شدیدا شگفت‌زده خواهد کرد.

نمایی از مک بوک پرو از دید بالا

نمایی از مک بوک پرو از دید بالا

ممک بوک ایر از سه میکروفون با تکنولوژی Direction Beamforming برخودار است که هنگام برقراری تماس تصویری یا ضبط صدا، فوق‌العاده خواهد بود. اما در مقابل مک بوک پرو از میکروفون‌هایی برخوردار است که اپل نام آن‌ها را Studio Quality گذاشته است و قادر هستند که صدای نویزهای اطراف را تا میزان قابل توجهی از بین ببرند و صدایی شفاف را ثبت و ضبط کنند. در حالی که در مقایسه با میکروفون‌های حرفه‌ای استفاده شده درون استودیوها این میکروفون‌ها حرفی برای گفتن نخواهند داشت، اما برای کاربران حرفه‌ای یا افرادی که قصد برقراری تماس ویدئویی یا ضبط صدا و ارسال برای همکاران خود را دارند، چیزی بیش از نیاز آن‌ها خواهند بود.

عمر مفید باتری

باتری مکبوک ایر ۱۸ ساعت شما را همراهی خواهد کرد که دقیقا با نسخه ۱۴ اینچی مکبوک پرو برابری می‌کند، اما در مقایسه با مدل ۱۶ اینچی ۴ ساعت کمتر در خدمت شما خواهد بود.

سایر مشخصات مک بوک ها

اگر به دنبال یک دستگاه مقرون به صرفه‌تر می‌گردید، می‌توانید مکبوک ایر با تراشه M1 که از نمایشگر ۱۳.۳ اینچی، تاچ آیدی و دو درگاه تاندربولت برخوردار بوده و با قیمت ۹۹۹ دلاری در بازار یافت می‌شود را خریداری کنید. افرادی که محدودیت مالی دارند، این دستگاه شدیدا برای آن‌ها فوق‌العاده خواهد بود.

با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر نسبت به مک بوک ایر با تراشه M2، می‌توانید نسخه پایه مک بوک پرو با نمایشگر ۱۳.۳ اینچی و تراشه M2 را خریداری کنید. این دستگاه همان تراشه مکبوک ایر را درون خود جای داده است، اما به دلیل برخورداری از فن مطمئنا بهره‌وری بیشتری خواهد داشت و در کنار آن، از نمایشگری روشن‌تر، تاچ بار، میکروفون و اسپیکری بهتر و دو ساعت عمر مفید باتری بیشتر برخوردار است. اگر توان پرداخت ۱۹۹۹ دلاری برای خرید مکبوک پرو ۱۴ اینچی را ندارید و تصور می‌کنید مکبوک ایر با تراشه M2 پاسخگوی نیازهای شما نیست، می‌توانید روی نسخه ۱۳ اینچی مکبوک پرو حساب باز کنید.

کلام آخر

در نگاه کلی، مکبوک ایر دستگاهی فوق‌العاده برای استفاده عموم کاربران به حساب می‌آید که طراحی قابل حمل و سبک آن، جابجایی دیوایس را فوق‌العاده راحت کرده است. قیمت ۱۱۹۹ دلاری آن در مقایسه با مک بوک پرو بسیار مقرون به صرفه است و اگر دانشجو هستید، می‌توانید از تخفیف‌های ۱۰۰ دلاری اپل نیز استفاده کنید. اختلاف قیمت ۸۰۰ دلاری میان این دستگاه و مکبوک پرو برای بسیاری از کاربران هیچ توجیهی ندارد. در این مورد می‌توانید مطلب مقایسه مک بوک ایر M2 و مک بوک ایر M1 را نیز مطالعه کنید.

مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی در دو رنگ مختلف

مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی در دو رنگ مختلف

افراد حرفه‌ای که به نمایشگر بزرگ‌تر و بهتر، پورت‌ها و حافظه داخلی و رم بیشتر نیاز دارند، باید به سراغ نسخه ۱۴ یا ۱۶ اینچی مکبوک پرو بروند که قیمت پایه آن‌ها به ترتیب ۱۹۹۹ و ۲۴۹۹ دلار است. این دو دستگاه برای استفاده کاربران عمومی طراحی نشده است و به صورت اختصاصی، بازار کاربران حرفه‌ای را هدف گرفته است. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بررسی MacBook Pro M2 Pro و مک بوک پرو های M1 Pro و M1 Max را مطالعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 4 =