آی دیوایس ها

تفاوت مک بوک پرو و مک بوک ایر در چیست؟

تفاوت مک بوک پرو و مک بوک ایر در چیست؟

افرادی که تمایل به خرید مک بوک دارند، مسلما تا به حال بارها بین انتخاب مک بوک ایر یا مک بوک پرو دو دل مانده‌اند. در این مطلب از فراسیب قصد داریم این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرده و ببینیم تفاوت مک بوک ایر و مک بوک پرو در چیست؛ در ادامه با ما همراه باشید…

لپ‌تاپ شخصی اپل که با نام MacBook از آن یاد می‌شود، در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است. این محصول در دو مدل Air و Pro در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. هر دو نسخه طرفداران مخصوص به خود را دارند. با وجود این که ممکن است کاربران برای انتخاب میان این دو گزینه با دشواری مواجه شوند، اما اپل پا را یک قدم فراتر گذاشته و تراشه M1، M1 Pro و M1 Max را نیز به این چرخه اضافه کرده تا کاربران بیش از پیش با سردرگمی روبرو شوند.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ با تغییرات خوبی همراه بود که همین موضوع باعث شد تا بازی به سود این دستگاه عوض شود. کوپرتینویی‌ها بالاخره از خر شیطان پایین آمده و پورت‌های مورد نیاز کاربران، یعنی HDMI، جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و درگاه SD Card را به این محصول باز گرداندند. همچنین درگاه مگ سیف نیز مجددا به مک بوک پرو اضافه شد.

اما بیایید مک بوک پرو و مک بوک ایر را در کنار یکدیگر قرار داده، آن‌ها را با هم مقایسه کرده و ببینیم کدام یک گزینه بهتری برای خرید به حساب می‌آید!

مقایسه زبان طراحی مک بوک پرو و مک بوک ایر

نمایی از تفاوت‌های سبک طراحی این دو دستگاه

نمایی از تفاوت‌های سبک طراحی این دو دستگاه

مک بوک ایر در سال‌های جاری با تغییرات بسیار اندکی همراه بوده است. زبان طراحی آن تقریبا ثابت مانده و همین موضوع باعث شده تا در بخشی از بدنه، ضخامت آن تنها به ۴ میلیمتر برسد. این محصول با تراشه قدرتمند M1، حاشیه‌های نسبتا زیاد اطراف نمایشگر، کیبورد با مکانیسم Scissor Switch و رنگ دوست داشتنی طلایی همراه است.

از سوی دیگر مک بوک پرو ۲۰۲۱ در قسمت بالای نمایشگر خود شاهد اضافه شدن ناچ بود که این محصول را بیشتر به آیفون‌ها شبیه می‌کرد. این تغییر باعث شد تا حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش بسیار کوچک شده و در یک تصمیم انقلابی، اپل تصمیم گرفت تا پنل لمسی معروف خود با نام تاچ بار را از قسمت بالای کیبورد حذف کرده و دکمه‌های فیزیکی Function (همان کلیدهای F1 تا F12) را به جای خود باز گرداند. 

همچنین همان طور که اشاره شد، شکایت‌های کاربران بالاخره نتیجه داد و اپل پورت‌های مورد نیاز کاربران مانند HDMI، جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و درگاه SD Card را مجددا به این دستگاه اضافه کرد. در نهایت به عنوان یکی از تغییرات بزرگ، می‌توان به بازگشت مگ سیف به این محصول اشاره کرد. البته این امکانات و بازگشت برخی موارد، باعث شده تا وزن MacBook Pro 2021 نسبت به نسل پیشین خود افزایش پیدا کرده و ضخامت آن نیز کمی بیشتر شود.

حالا که صحبت از اعداد و ارقام شد، بد نیست بدانید که مک بوک ایر با پردازنده M1 با وزن ۱.۴ کیلوگرمی همراه است و این در حالی است که مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی به ترتیب وزنی معادل ۱.۶ و ۲.۱ کیلوگرم را دارا هستند. همچنین به دلیل سایز کوچکتر نمایشگر، مدل ایر نسبت به نسخه پرو از ابعاد کوچکتری برخوردار است. در جدول زیر، نگاهی به مشخصات این دو محصول و مدل‌های مختلف آن‌ها می‌اندازیم:

جدول مشخصات مک بوک پرو و مک بوک ایر

جدول مشخصات مک بوک پرو و مک بوک ایر

تفاوت‌های مک بوک پرو و مک بوک ایر در نمایشگر

همانطور که اشاره شد، مک بوک ایر تنها با نمایشگر ۱۳ اینچی تولید و به بازار عرضه شده است. در مقابل، مک بوک پرو در سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۶ اینچی در دسترس خریداران قرار گرفته است.

نمایی از نمایشگر مک بوک پرو ۲۰۲۱

نمایی از نمایشگر مک بوک پرو ۲۰۲۱

نمایشگر نسخه ۱۶ اینچی برای افرادی که قصد تولید محتوا یا ویرایش فایل‌های ویدئویی دارند، گزینه فوق العاده مناسبی است. رزولوشن ۱۹۲۰ × ۳۰۷۲ پیکسلی این محصول واقعا حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. اگر پا را یک قدم عقب‌تر بگذاریم، به نسخه ۱۴ اینچی می‌رسیم که با رزولوشن ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسلی همراه است.

تکنولوژی True Tone اپل باعث می‌شود تا میزان نور و رنگ و لعاب نمایشگر با محیط کاری شما سازگار شود. تمامی مدل‌های مک بوک ایر و MacBook Pro به این فناوری مجهز هستند. اما تکنولوژی Liquid Retina XDR در صفحه نمایش نسخه پرو باعث شده نرخ نوسازی به ۱۲۰ هرتز رسیده و میزان حداکثر روشنایی آن نیز به ۱۰۰۰ نیت ارتقاء پیدا کند تا این محصول در این بخش امتیاز کامل را به دست آورد.

در جدول زیر، می‌توانید مشخصات این سه محصول را با یکدیگر مقایسه کنید.

جدول مشخصات مک بوک پرو و MacBook Air

جدول مشخصات مک بوک پرو و MacBook Air

مقایسه و بررسی پردازنده MacBook Air و MacBook Pro

انتخاب مک بوک پرو با مشخصات سخت افزاری مناسب گزینه کاملا سختی خواهد بود؛ مخصوصا زمانی که اپل تراشه M1 Pro و M1 Max را نیز به این دستگاه اضافه کرد. در ادامه این بخش، هر یک از پردازنده‌‌های مورد بحث در این مطلب را با یکدیگر مقایسه کرده و به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید گزینه دلخواه و مد نظر خود را انتخاب کنید.

  • تراشه M1: بر هیچکس پوشیده نیست که این پردازنده با قدرت بالا و مصرف انرژی پایین، از جمله گزینه‌های فوق العاده جذاب حال حاضر در بازار به حساب می‌آید. این تراشه ۸ هسته‌ای با پردازنده گرافیکی ۷ هسته‌ای و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای همراه است. شما برای دستگاهی با این پردازنده، می‌توانید مشخصات سخت افزاری را تا ۱۶ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۲ ترابایتی افزایش دهید. این تراشه برای افرادی که به وب گردی، آموزش، بلاگری یا ویرایش ویدئو و انجام بازی‌های روزمره علاقمند هستند، گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آید.
نمایی از پردازنده M1، M1 Pro و M1 Max اپل

نمایی از پردازنده M1، M1 Pro و M1 Max اپل

  • تراشه M1 Pro: اپل در سال ۲۰۲۱، نسخه پرو و مکس از این پردازنده را معرفی کرد. در نسخه پرو شاهد تراشه ۱۰ هسته‌ای، پردازنده گرافیکی ۱۶ هسته‌ای و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای هستیم. در کنار این گزینه‌ها، موتور Media Engine نیز اضافه شده که سیستم پردازشی ProRes را به این دستگاه آورده است. محصولی که با این پردازنده همراه است، قادر خواهد بود تا ۳۲ گیگابایت رم را پشتیبانی کرده و به این ترتیب در بهترین حالت، پهنای باند دستگاه به ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید.
    • موتور عصبی همچنین از یادگیری ماشینی نیز پشتیبانی خواهد کرد. به این ترتیب دستگاه مجهز به این تراشه برای افرادی که با کارهای گرافیکی (مانند رندرهای سنگین سه بعدی یا ویرایش فایل‌های ویدئویی و پروژه‌های سنگین) سر و کار دارند، بهترین گزینه است. این تراشه از استریم همزمان ۲۰ ویدئو با رزولوشن 4K و فرمت ProRes پشتیبانی کرده و دو نمایشگر اکسترنال نیز امکان اتصال همزمان به این دستگاه را خواهند داشت.
  • تراشه M1 Max: اپل با معرفی این پردازنده، از نظر قدرت و توان پا را یک گام فراتر گذاشته است. در بهترین حالت، این تراشه از پردازنده گرافیکی ۶۴ هسته‌ای و پهنای باند ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. افرادی که نیاز به انجام کارهای فوق العاده سنگین را دارند، می‌توانند با کمال میل روی این دستگاه حساب باز کرده و مطمئن باشند که در این زمینه، به هیچ عنوان ناامید نخواهند شد. ویرایش فایل های ویدئویی با دو دوربین به صورت همزمان در بهترین حالت از نظر سرعت و دقت انجام می‌پذیرد. علاقمندان به کارها و مدل سازی سه بعدی هم می‌توانند توان پردازشی بالا و قدرت زیادی را از این محصول انتظار داشته باشند. 

در نهایت بد نیست بدانید دستگاه مجهز به این پردازنده قادر است تا ۵ ویدئو با رزولوشن 8K و فرمت ProRes را به صورت همزمان استریم کرده و از سوی دیگر، قابلیت اتصال به ۴ نمایشگر اکسترنال را دارا است.

مشخصات سخت افزاری مک بوک ها

نمایی از پردازنده‌های M1، M1 Pro و M1 Max

نمایی از پردازنده‌های M1، M1 Pro و M1 Max

مک بوک ایر اولین دستگاهی بود که تراشه M1 را درون خود جای داد. پردازنده اختصاصی اپل با مشخصات و توان بالای خود، توانست تعجب همگان را برانگیخته و نامی برای خود در این زمینه دست و پا کند؛ توان پردازشی این تراشه غیر قابل رقابت بوده و مصرف انرژی آن نیز فوق العاده پایین بود. عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای این پردازنده در گیک بنچ با امتیازهای ۱۷۰۵ و ۷۴۱۳ همراه بود.

اما از سوی دیگر مک بوک پرو ۲۰۲۱ در دو مدل جداگانه با پردازنده ام وان پرو و ام وان مکس در دسترس کاربران قرار گرفت. همانطور که اشاره شد، نسخه ۱۴ اینچی با حداکثر رم ۳۲ و مدل ۱۶ اینچی با حداکثر رم ۶۴ گیگابایتی روانه بازار شد. این ارتقاء سخت افزاری باعث شده تا امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای این دستگاه به ۱۷۷۸ و ۱۲۵۴۴ ارتقاء پیدا کند. همانطور که در ادامه می‌بینید، عملکرد خیره کننده پردازنده‌های جدید اپل را شاهد هستیم:

در جدول زیر، می‌توانید مشخصات سخت افزاری این سه محصول را با یکدیگر مقایسه کنید:

جدول مشخصات MacBook Pro و مک بوک ایر

جدول مشخصات MacBook Pro و مک بوک ایر

نتایج بنچمارک مک بوک پرو و ایر

نتایج تست‌های بنچمارک چیزی فراتر از استفاده روزانه کاربران از یک دستگاه است. اما همچنان می‌توان از آن‌ها برای تست عملکرد دستگاه و توان پردازشی آن استفاده کرد. معمولا این تست‌ها به دو شاخه تک هسته‌ای و چند هسته‌ای تقسیم بندی می‌شوند که در جدول زیر، می‌توانید این موارد را میان دستگاه‌های مورد بحث در این مطلب مقایسه کنید:

جدول نتایج بنچمارک MacBook Pro و MacBook Air

جدول نتایج بنچمارک MacBook Pro و MacBook Air

مک بوک های اینتل در برابر اپل سیلیکون

اگر از جمله طرفداران محصولات اپل باشید، مطمئنا می‌دانید که مهاجرت کوپرتینویی‌ها به پردازنده اپل سیلیکون حدودا دو سال است که آغاز شده است. این موضوع باعث می‌شود تا دست کم یک گزینه قدرتمندتر نسبت به محصولات با پردازنده اینتل پیش روی شما قرار گیرد. در ادامه، چند دلیل محکم برای عدم خرید مک بوک با تراشه اینتل را بازگو خواهیم کرد.

مک‌های ام وان امکان اجرای برنامه‌هایی که برای تراشه اینتل طراحی شده‌اند را ندارند. به این ترتیب توسعه دهندگان باید تلاش بیشتری به خرج داده و نسخه M1 برنامه‌های خود را نیز طراحی و در دسترس کاربران قرار دهند. این موضوع به مرور زمان باعث می‌شود تا آن‌ها دست از تولید نرم افزار و ارائه آپدیت برای نسخه‌های اینتل برنامه‌های خود بکشند. به این ترتیب بعد از گذشت یک یا دو سال، شما با یک دستگاه گران قیمت با پردازنده اینتل روبرو خواهید بود که دیگر از لحاظ نرم افزاری پشتیبانی نمی‌شوند.

اپل در بازه کوتاهی، تراشه‌های سری M خود را گسترش داده و حالا با چند گزینه زیر روبرو هستیم:

  • M1
  • M1 Pro
  • M1 Max
  • M1 Ultra
  • M2

این تراشه‌ها طبق گفته اپل با پشتیبانی طولانی تری برای سیستم عامل مک همراه خواهند بود. اگر قصد دارید تا از دستگاه خود برای سالیان متوالی استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از دستگاه‌ها با پردازنده اینتل صرف نظر کرده و به سراغ محصولات با تراشه سری M بروید.

تفاوت پورت‌های مک بوک ایر و مک بوک پرو

نمایی از درگاه‌های ارتباطی مک بوک ها

نمایی از درگاه‌های ارتباطی مک بوک ها

مک بوک ایر اپل با دو درگاه USB-C (تاندربولت ۳) و یک جک ۳.۵ میلیمتری هدفون همراه است. برای استفاده از درگاه‌های دیگر (مانند HDMI، USB A یا SD Card)، شما محکوم به استفاده از دانگل هستید. اما اگر گجت‌های دیگر شما به درگاه USB-C مجهز باشند، می‌توانید از همان درگاه‌های اصلی دستگاه استفاده کرده و احتیاجی به دانگل نخواهید داشت.

اما در این بخش، مک بوک پرو بهترین گزینه است. در نسخه ۱۴ و ۱۶ اینچی شما چهار درگاه USB-C (تاندربولت ۳)، جک ۳.۵ میلیمتری هدفون، HDMI و پورت مگ سیف ۳ را در اختیار خواهید داشت و همچنین در کنار این گزینه‌‌ها، امکان اتصال حافظه دوربین یا مانیتور اکسترنال نیز وجود خواهد داشت.

جدول مشخصات سه دستگاه مورد بحث در این مطلب را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

جدول مشخصات MacBook Pro و MacBook Air

جدول مشخصات MacBook Pro و MacBook Air

مقایسه بازدهی باتری مک بوک ایر و مک بوک پرو

مهاجرت به پردازنده‌های سری M باعث شده تا صرفه جویی قابل توجهی در حوزه مصرف باتری به عمل آید. نسخه ایر از این دستگاه قادر است تا ۱۴ ساعت دوام آورده و از سوی دیگر، مدل پرو می‌تواند حداکثر تا ۱۵ ساعت در کنار شما به نیازهای‌تان رسیدگی کند.

برای نخستین بار، شاهد پشتیبانی از سیستم شارژ سریع در نسخه پرو هستیم. مدل ۱۶ اینچی با شارژر ۱۰۰ واتی می‌تواند این فناوری را از طریق مگ سیف در اختیار شما قرار دهد و این موضوع را در ذهن داشته باشید که این ویژگی از طریق درگاه USB-C ارائه نمی‌شود. به این ترتیب تنها در ۳۰ دقیقه، شارژ دستگاه از ۰ به ۵۰ درصد خواهد رسید و این موضوع برای مک بوک ایر، حدودا ۵۱ دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

کیبورد و تاچ بار

نمایی از مک بوک پرو با تراشه M1

نمایی از مک بوک پرو با تراشه M1

اپل بالاخره مکانیسم پروانه‌ای یا همان Butterfly را کنار گذاشت و به همان سیستم سنتی، یعنی قیچی بازگشت. این موضوع در راستای شکایت‌های کاربران و مشکلاتی بود که مکانیسم پروانه‌ای با خود به همراه داشت. به این ترتیب حین تایپ با کیبورد این دستگاه، حس راحتی فوق العاده‌ای را تجربه خواهید کرد.

در مک بوک ایر و مک بوک پرو ۲۰۲۱ شاهد حذف پنل لمسی تاچ بار و جایگزین شدن آن با دکمه‌های فیزیکی فانکشن بودیم. بسیاری از کاربران مک بوک ها از وجود پنل تاچ بار ابراز نارضایتی کرده و آن را بلا استفاده می‌دانستند. همین موضوع باعث شد تا اپل مجددا عقب گرد کرده و همان دکمه‌های فیزیکی سابق را جایگزین این پنل لمسی کند.

البته در نسخه جدید مک بوک پرو با تراشه M2 باز هم شاهد پنل تاچ بار هستیم که علاقمندان به این گزینه، می‌توانند نسبت به خرید این دستگاه اقدام کنند. در جدول زیر، مشخصات کیبورد این سه دستگاه را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد:

جدول مشخصات کیبورد مک بوک ها

جدول مشخصات کیبورد مک بوک ها

مقایسه قیمت مک بوک ایر و مک بوک پرو

در دنیای امروزی، هیچ چیز بیش از حد گران یا ارزان نیست؛ تصمیم گیری در مورد قیمت، موضوعی است که کاملا به شرایط افراد بستگی دارد. از سوی دیگر هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، کاملا با قابلیت‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد نسبت مستقیم دارد. خوشبختانه هر دو مدل از مک بوک های اپل با مشخصات مختلفی روانه بازار شده است.

قیمت مک بوک ایر با پردازنده M1 از ۹۹۹ دلار آغاز و تا ۱۲۴۹ دلار ادامه پیدا می‌کند. نسخه‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مدل پرو با پردازنده M1 Pro با قیمت ۱۹۹۹ و ۲۴۹۹ دلاری همراه است و بهترین دستگاه با نمایشگر ۱۶ اینچی، هزینه‌ای بالغ بر ۳۴۹۹ دلار را با خود به همراه دارد. در جدول زیر می‌توانید قیمت مک بوک ایر و مک بوک پرو با مشخصات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید:

جدول قیمت مک بوک های اپل

جدول قیمت مک بوک های اپل

کدام لپ‌تاپ انتخاب بهتریست؟ مک بوک ایر یا مک بوک پرو؟

برای این سوال، پاسخ مناسبی وجود ندارد. برای رسیدن به جواب، باید نیازها و توان مالی خود را به صورت کامل بررسی کنید. مطمئنا برای هر شخص، یک دستگاه مبتنی بر سیستم عامل مک در بازار وجود دارد. اما زمانی که نیازهای خود را لیست می‌کنیم، پیدا کردن گزینه مناسب کار آسان‌تری می‌شود. از این روش برای انتخاب گزینه مناسب از میان دستگاه‌های یاد شده استفاده کنید. اما بیایید این موضوع را در دو بخش مختلف بررسی کنیم…

چه کسانی باید مک بوک ایر را خریداری کنند؟

این دستگاه، یک محصول مناسب و فوق العاده برای تمامی افراد خواهد بود. دانش آموزان، افرادی که در حوزه مارکتینگ فعالیت می‌کنند، بلاگرها و اشخاصی از این قبیل می‌توانند کارهای روزانه خود را به بهترین شکل ممکن با این دستگاه انجام دهند. تراشه M1 (و پردازنده M2 که در زمان نگارش این مطلب به تازگی رونمایی شده) از جمله محاسن این محصول به حساب آمده که قدرت و توان پردازشی فوق العاده‌ای را در اختیار شما می‌گذارد.

اگر کارهای روزانه شما از لحاظ گرافیکی آنچنان سنگین نیست، می‌توانید روی خرید مک بوک ایر حساب باز کنید. افرادی که به بازی نیز علاقه دارند، بدانند که با خرید این دستگاه به هیچ عنوان پشیمان نخواهند شد.

نمایی از مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

نمایی از مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

چه کسانی باید مک بوک پرو را خریداری کنند؟

این دستگاه برای افرادی که کارهای سنگین و حرفه‌ای را به صورت روزانه انجام می‌دهند، مناسب خواهد بود. افرادی که کارهای ویرایش فایل‌های ویدئویی را انجام می‌دهند یا طراحان، مهندسان و عکاسان می‌توانند از قدرت MacBook Pro نهایت استفاده را ببرند. قدرت سخت افزاری این دستگاه در هیچ زمینه‌ای شما را ناامید نخواهد کرد و همواره جوابگوی نیازهای شما است. به این ترتیب با سریع ترین لپتاپی که توسط اپل طراحی شده روبرو خواهید بود.

اگر این مطلب به شما کمک کرده و با خواندن مقاله بالا تصمیم خود را گرفته‌اید، لطفا در این باره نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید و بگویید چه معیارهایی باعث شده تا بتوانید تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.

همچنین شما میتوانید در مطلبی مرتبط، مقایسه مک بوک و آی مک را مطالعه کنید و اگر بین این دو گجت دو به شک هستید، به درستی بتوانید انتخاب خود را انجام دهید.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 11 =