آی دیوایس ها

مقایسه کامل مک بوک ایر M1 و مک بوک ایر M2

مقایسه کامل مک بوک ایر M1 و مک بوک ایر M2

مک بوک ایر M2 دستگاهی است که به تازگی روانه بازار شده و در این مطلب از فراسیب قصد داریم آن را با نسخه M1 مقایسه کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

رویداد WWDC 2022 در سال جاری میلادی میزبان تراشه جدید M2 بود که روی دو محصول جدید، یعنی مک بوک پرو و مک بوک ایر قرار گرفت. در حالی که آپگرید های خوبی برای این دستگاه جدید در نظر گرفته شده، اما قیمت آن نیز افزایش پیدا کرده و مدل پایه از ۹۹۹ دلار به ۱۱۹۹ دلار رسیده است.

به نظر می‌رسد که اپل استراتژی آیفون‌های خود را روی این محصول نیز پیاده کرده است و به این ترتیب برای هر کاربر با هر وضعیت مالی، یک گزینه برای خرید وجود دارد. به عنوان مثال آیفون SE با قیمت ۴۲۹ دلاری به عنوان یک محصول پایه در دسترس کاربران قرار گرفته و به ازای پرداخت هر ۱۰۰ دلار بیشتر، یک گزینه برای خرید پیش روی شما خواهد بود.

نمایی از مکبوک ایر M2

نمایی از مکبوک ایر M2

حالا لاین محصولات مبتنی بر مک نیز با چنین سیاستی همراه شده است و در ادامه قصد داریم مک بوک ایر M2 را با نسخه سال گذشته آن مقایسه کرده و ببینیم آیا خرید این دستگاه جدید امری معقول به نظر می‌رسد یا خیر.

جدول مقایسه مشخصات سخت افزاری مک بوک ایر M2 و مک بوک ایر M1

 

مک بوک ایر M2

مک بوک ایر M1

تراشه

Apple M2

Apple M1

پردازنده گرافیکی

۸ هسته‌ای

۱۰ هسته‌ای

۷ هسته‌ای

۸ هسته‌ای

نمایشگر

۱۳.۶ اینچ، IPS، رزولوشن ۱۶۶۴ × ۲۵۶۰، روشنایی ۵۰۰ نیت، تکنولوژی True Tone و P3 Wide Color

۱۳.۳ اینچ، IPS، رزولوشن ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰، روشنایی ۴۰۰ نیت، تکنولوژی True Tone و P3 Wide Color

ابعاد

۱۱.۳ × ۲۱۵ × ۳۰۴.۱ میلیمتر

۱۶.۱ × ۲۱۲.۴ × ۳۰۴.۱ میلیمتر

وزن

شروع از ۱.۲۴ کیلوگرم

شروع از ۱.۲۹ کیلوگرم

میزان رم

۸، ۱۶ و ۲۴ گیگابایت

۸ و ۱۶ گیگابایت

میزان حافظه داخلی

۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ یا ۲ ترابایت

۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ یا ۲ ترابایت

باتری

۵۲.۶ وات ساعت

شارژ با توان ۶۷ وات از طریق USB-C

۴۹.۹ وات ساعت

شارژ با توان ۳۰ وات از طریق USB-C

پورت ها

۲ درگاه USB4 / تاندربولت (USB-C)

جک ۳.۵ میلیمتری هدفون

مگ سیف ۳

۲ درگاه USB4 / تاندربولت (USB-C)

جک ۳.۵ میلیمتری هدفون

تکنولوژی صوتی

اسپیکر ۴ گانه با تکنولوژی دالبی اتموس

۳ میکروفون

اسپیکر استریو با پشتیبانی از دالبی اتموس

۳ میکروفون

دوربین

فیس تایم با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل

فیس تایم با رزولوشن ۷۲۰ پیکسل

ارتباطات

وای فای ۶

بلوتوث ۵

وای فای ۶

بلوتوث ۵

رنگ بندی

نقره‌ای

خاکستری فضایی

استارلایت

میدنایت

نقره‌ای

خاکستری فضایی

طلایی

قیمت

شروع از ۱۱۹۹ دلار

شروع از ۹۹۹ دلار

چرا باید مک بوک ایر M2 را به مک بوک ایر M1 ترجیح دهیم؟

همان طور که اشاره شد، محصول جدید به M2 Chip مجهز است که می‌توان آن را نسخه آپگرید شده M1 به حساب آورد. نمایشگر کمی روشن‌تر با سایز بزرگ‌تر، دوربین ارتقاء یافته، اسپیکر با صدای بلندتر و امکان شارژ سریع‌تر از جمله امکاناتی است که دیوایس جدید با خود به همراه دارد. موارد یاد شده را به صورت تفکیک شده در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تراشه آپگرید شده در مک بوک ایر ام ۲

نمایی از پردازنده M1 و M2 در کنار یکدیگر

نمایی از پردازنده M1 و M2 در کنار یکدیگر

زمانی که پردازنده M2 را با نسخه پیشین خود مقایسه می‌کنیم، متوجه قدرت بیشتر و افزایش بهره‌وری آن می‌شویم. مهاجرت اپل از پردازنده اینتل به نسخه اختصاصی مبتنی بر ARM را می‌توان یکی از بهترین حرکت‌های این شرکت آمریکایی در سال‌های اخیر به حساب آورد. تراشه M1 یک محصول انقلابی بود که به همگان ثابت کرد می‌توان لقب بهترین را به آن اختصاص داد. نسخه جدید حالا عملکرد بهتری نسبت به مدل گذشته را از خود نشان داده است.

تراشه M2 با همان لیتوگرافی ۵ نانومتری مدل پیشین طراحی و توسعه یافته، اما معماری آن وارد نسل دوم شده است. تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی نیز نسبت به M1 افزایش پیدا کرده است و در حالی که تراشه M2 نسبت به M1 با تغییرات بزرگ و عجیبی همراه نیست، اما آپگریدهای انجام شده تمامی چیزی است که کاربران به آن نیاز دارند. در این مطلب می‌توانید بررسی و مقایسه تراشه M2 با چیپ M1 را به صورت کامل و جامع مطالعه کنید.

دوام باتری و سرعت شارژ بیشتر در M2

نمایی از آیکون باتری روی مکبوک ایر M2

نمایی از آیکون باتری روی مکبوک ایر M2

اپل مدعی شده است که هر دو مک بوک ایر مورد بحث در این مطلب با یک بار شارژ امکان ۱۵ ساعت وبگردی یا ۱۸ ساعت تماشای ویدئو را برای شما فراهم خواهند کرد. مک بوک ایر M1 از باتری ۴۹.۹ وات ساعتی لیتیوم پلیمری برخوردار است و در مقابل، محصول جدید به باتری ۵۲.۶ وات ساعتی لیتیوم پلیمری مجهز شده است.

با وجود این که محصول ۲۰۲۲ اپل از باتری بزرگ‌تری برخوردار است، اما نمایشگر بزرگ‌تر این دستگاه اجازه نداده تا عمر مفید باتری آن نسبت به مدل پیشین افزایش پیدا کند. البته از آن جا که تکنولوژی‌های پردازنده M2 بروزتر بوده و موجب کاهش مصرف شارژ باتری می‌شود، لذا می‌توان انتظار عمر مفید باتری بیشتری را از این دستگاه داشت.

در نهایت نباید اضافه شدن درگاه مگ سیف به MacBook Air M2 را نادیده گرفت. این موضوع باعث می‌شود تا سرعت شارژ دستگاه افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر، هیچ یک از پورت‌های USB-C برای شارژ اشغال نشود. اپل مدعی شده است که محصول جدید قادر است تا تنها در سی دقیقه از ۰ تا ۵۰ درصد شارژ شود. این موضوع برای افرادی که فراموش می‌کنند دستگاه خود را شارژ کنند، یک امر حیاتی به حساب می‌آید.

مقایسه مک بوک ایر M2 و نسخه M1 ؛ بزرگ ‌تر، روشن تر و سبک‌ تر

نمایی از پورت‌های مک بوک ایر ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

نمایی از پورت‌های مک بوک ایر ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

زبان طراحی مک بوک ایر جدید با تحولاتی روبرو شده و کاملا به مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی شباهت پیدا کرده است. البته این موضوع تنها به بدنه اصلی مربوط نبوده و حتی نمایشگر آن نیز با تغییراتی مواجه شده است. با افزایش ۰.۳ اینچی، سایز نمایشگر آن به ۱۳.۶ اینچ ارتقاء پیدا کرده و این افزایش سایز، امکان اضافه شدن ناچ به قسمت بالایی آن را مهیا کرده است. البته این تغییر ممکن است به مذاق برخی کاربران خوش نیاید، اما چیزی که است که اتفاق افتاده و باید در انتخاب خود آن را لحاظ کنید.

روشنایی نمایشگر در محصول جدید به ۵۰۰ نیت ارتقاء پیدا کرده، اما این گزینه در مدل ۲۰۲۱ در بالاترین حالت به ۴۰۰ نیت می‌رسد. با وجود افزایش سایز و روشنایی نمایشگر، مهندسان و تکنسین‌ های اپل توانسته‌اند وزن MacBook Air M2 را نسبت به مدل پیشین کاهش دهند.

البته این تفاوت (۵۰ گرم) آنچنان که باید و شاید زیاد نیست، اما در کنار کاهش وزن شاهد کاهش ضخامت ۲۰ درصدی بدنه نیز هستیم. بسیاری از افراد با زبان طراحی جدید این دستگاه ارتباط برقرار کرده‌اند، اما ممکن است این موضوع به مذاق شما خوش نیاید. در نهایت انتخاب بین این دو دستگاه کاملا به شما بستگی دارد.

بروز شدن دوربین و اسپیکر های مک بوک ایر M2

نمایی از اسپیکر های MacBook Air M2

نمایی از اسپیکر های MacBook Air M2

یکی از دلایل اضافه شدن ناچ، گنجاندن دوربین ارتقاء یافته به آن قسمت است. همان دوربین با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی که روی مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی شاهد آن بودیم، به این دستگاه نیز اضافه شده است. در کنار افزایش کیفیت تصویر، اسپیکرها نیز ارتقاء یافته و کیفیت صدا هم بهتر شده است.

یک جفت اسپیکر استریو قرار گرفته روی مک بوک ایر M1 جای خود را به ۴ اسپیکر با کیفیت بالا داده است. همچنین پشتیبانی از صدای فضایی (Spatial Audio) نیز روی این محصول گنجانده شده که البته این موضوع بستگی به محتوای قابل پخش دارد. AMP و DAC نیز با گزینه‌های قرار گرفته روی مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جایگزین شده است.

جک ۳.۵ میلیمتری هدفون روی مک بوک ایر M1 با صدای خوبی همراه بود، اما مطمئنا مدل جدید این دستگاه با کیفیت خروجی صدای بهتری همراه است.

چرا به جای مک بوک ایر ام ۲ باید به سراغ نسخه M1 برویم؟

نمایی از مک بوک ایر M1 و M2 در کنار یکدیگر

نمایی از مک بوک ایر M1 و M2 در کنار یکدیگر

به نقل از نویسنده وب سایت iGeeksBlog به عنوان شخصی که از مک بوک ایر M1 استفاده می‌کند، شما با یک دستگاه فوق العاده روبرو هستید که عمر مفید باتری آن عالی است، زبان طراحی آن اعجاب انگیز و مینیمال است و کیفیت ساخت آن نیز حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. همان طور که اشاره کردیم قیمت پایه این محصول از ۹۹۹ دلار آغاز می‌شود که برای دستگاهی با این رنج قیمتی، موضوع ایده آلی به حساب می‌آید.

مسلما نمایشگر روشن‌تر گزینه بهتری به حساب می‌آید، اما صفحه نمایش مک بوک ایر M1 هم از روشنایی قابل قبولی برخوردار است و بعید به نظر می‌رسد که از این نظر کمبود احساس کنید. نخستین باری که روی این دستگاه اقدام به پخش موزیک کنید، از کیفیت صدای اعجاب انگیز آن شگفت زده خواهید شد. ترک پد و کیبورد نیز کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و از این نظر هم با مشکلی مواجه نخواهید شد.

رنگ بندی مک بوک ایر M2

رنگ بندی مک بوک ایر M2

جمع بندی؛ کدام مک بوک ایر انتخاب بهتری برای شما است؟

پاسخ به این سوال آنچنان که باید و شاید آسان نیست. چرا که شما تنها کسی هستید که می‌توانید بر اساس نیازها و آیتم های مد نظر، انتخاب نهایی را انجام دهید. مک بوک ایر با تراشه M2 یک دستگاه جذاب به حساب می‌آید که از نمایشگری روشن، دوربین ارتقاء یافته، اسپیکرهایی با صدای بلند و تکنولوژی شارژ سریع‌تر برخوردار است. قیمت مازاد ۲۰۰ دلاری برای این دستگاه زمانی ارزشمند خواهد بود که شما به امکانات بیشتر و ارتقاء یافته آن نیاز داشته باشید.

البته بین نسخه M1 و M2 تغییرات انقلابی خاصی را شاهد نیستیم و اگر از نظر مالی در مضیقه هستید، انتخاب نسخه M1 می‌تواند یک گزینه فوق العاده خوب به حساب آید و کلیه امورات شما را به آسانی رفع و رجوع می‌کند. اما باز هم پیشنهاد می‌کنیم که روی تفاوت‌های این دو محصول بیشتر فکر کرده و ببینید آیا آپگرید های انجام شده برای‌تان به صرفه‌تر است، یا همان مدل سال گذشته می‌تواند پاسخگوی نیازهایتان باشد.

نمایی از MacBook Air M2

نمایی از MacBook Air M2

در نهایت به یاد داشته باشید که همیشه جدیدترین و بهترین گزینه، چیزی نیست که شما به آن نیاز داشته باشید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =