آی دیوایس ها

دکمه اکشن ایفون 15 پرو اپل چگونه کار میکند؟ همه آنچه باید بدانید

نحوه استفاده از Action Button در ایفون 15 پرو

فرض کنید بتوانید با فشردن کلیدی که در سابق وظیفه صدادار و بی‌صدا کردن آیفون شما را داشت، بتوانید برنامه دلخواه‌تان را باز کنید، عکس و فیلم بگیرید، موسیقی پخش کنید و یا حتی درب پارکینگ خانه‌تان را باز کنید! همه این‌ها در آیفون سری ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس اپل ممکن شده است! با ما همراه باشید تا به بررسی اینکه دکمه اکشن ایفون 15 پرو اپل چگونه کار می‌کند بپردازیم.

نمایی از آیفون ۱۵ پرو

نمایی از آیفون ۱۵ پرو

دکمه اکشن آیفون چیست؟

دکمه اکشن در واقع همان دکمه موبایل‌های آیفون است که بر روی کناره بدنه آن قرار دارد و از سال ۲۰۰۷ تا به امروز، با وظیفه اختصاصی خود که صدادار و بی‌صدا کردن (میوت و آن‌میوت کردن) موبایل‌ بود شناخته می‌شود. در تمام طول ۱۶ سال گذشته، طراحی و عملکرد این دکمه تفاوت خاصی نداشته و می‌توان آن را در همه آیفون‌ها پیدا کرد.

اما امسال کمپانی اپل تصمیم گرفته تا با ایجاد تغییر در طراحی و عملکرد کلید اکشن ایفون 15 پرو، یک تغییر هیجان‌انگیز در محصولات خود ایجاد کند. برخلاف گذشته، شما هم‌اکنون می‌توانید خودتان برای عملکرد این دکمه تصمیم‌گیری کنید و آن‌ را به انجام مهم‌ترین نیازهایتان اختصاص دهید!

محل قرارگیری دکمه اکشن آیفون ۱۵ پرو

محل قرارگیری دکمه اکشن آیفون ۱۵ پرو

در حقیقت آن‌طور که کمپانی اپل اعلام کرده است در این دو مدل آیفون، به جز قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای که با استفاده از تراشه A17 Pro فراهم شده و امکانات بسیار جذاب و جدیدی که نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌اواس iOS در اختیار کاربران قرار می‌دهد، تغییرات جزئی‌تر اما بسیار کاربردی نظیر تغییر در نحوه عملکرد Action Button به وجود آمده است. بدون شک این تغییرات به ظاهر کوچک، اثر بالایی در تجربه کاربری خریداران این مدل‌ها خواهند داشت.

کلید اکشن در آیفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس چه کاربرد هایی دارد؟

پیش از بررسی دقیق امکاناتی که کمپانی اپل برای شخصی‌سازی عملکردهای دکمه اکشن در نظر گرفته است و نحوه استفاده از Action Button در ایفون 15 پرو، می‌بایست به این نکته نیز اشاره کنیم که در طراحی فیزیکی دکمه و همچنین بازخوردهای هپتیک (لمسی) و بصری این دکمه (از طریق نمایش بر روی نمایشگر) نوآوری‌های جالبی ایجاد شده است.

در واقع شما در هنگام فشرده شدن این دکمه، از طریق بازخورد لمسی آن می‌توانید متوجه شوید که دکمه فشرده شده و در صورت تصادفی فشرده شدن آن، از انجام عملکرد تعیین‌شده جلوگیری کنید. همچنین تصاویر گرافیکی جذاب و جدیدی برای آن در نظر گرفته شده که جذابیت کار با Action Button آیفون را دوچندان خواهد کرد.

قابلیت اکشن باتن آيفون

قابلیت اکشن باتن آيفون

شما می‌توانید از طریق کلید اکشن ایفون 15 پرو و پرومکس اپل،‌ یکی از این کارها را انجام دهید:

  • فراخوانی یکی از امکانات دسترسی‌پذیری: دسترسی به تنظیمات مختلف دسترسی‌پذیری، مانند VoiceOver، Zoom، AssistiveTouch، Live Speech و غیره.
  • اجرای دکمه‌های میان‌بر: با فشردن دکمه اکشن می‌توانید برنامه موردعلاقه خود را باز کنید، یا میانبری را اجرا کنید که در برنامه Shortcuts ایجاد شده یا از آن دانلود شده است؛ مانند ارسال پیام، پخش پلی‌لیست، یا کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند. برای آگاهی بیشتر می‌توانید به مطلب شورتکات در آیفون چیست و چه کاربردی دارد مراجعه کنید.
  • حالت بی‌صدا: مانند کلید Ring/Silent در مدل‌های دیگر آیفون، حالت بی‌صدا را روشن یا خاموش کنید، که زنگ و هشدار را قطع یا بی‌صدا می‌کند. این عملکرد به صورت پیش‌فرض در موبایل‌های ۱۵ پرو و پرومکس قرار دارد و شما امکان تغییر آن را از طریق تنظیمات دکمه اکشن خواهید داشت.

در این راستا می‌توانید مقاله آموزش سایلنت کردن تمام تماس‌ها و اعلان‌های یک کاربر خاص در آیفون را مطالعه بفرمایید. 

  • فعال‌سازی دوربین و کار با آن: شما می‌توانید با یک بار فشار دادن کلید اکشن، عکس، سلفی، ویدیو، پرتره یا سلفی پرتره بگیرید.
    شخصی سازی Action Button

    شخصی سازی Action Button

     

  • چراغ قوه: چراغ قوه پشت دستگاه را روشن یا خاموش کنید.
  • فوکوس: یک حالت فوکوس را فعال یا غیرفعال کنید. حالت فوکوس آیفون چیست را مطالعه کنید.
  • ذره‌بین: برنامه ذره‌بین را فعال کرده و از دوربین آیفون خود به عنوان ذره‌بین برای زوم کردن روی متن یا اشیاء کوچک استفاده کنید.
  • ترجمه: برنامه Translate را راه‌اندازی کرده و با سادگی تمام، یک مکالمه یا متن را با یک بار فشار دادن دکمه اکشن، ترجمه کنید.
  • یادداشت‌های صوتی: با فشردن دکمه اکشن، با برنامه یادداشت‌های صوتی، اقدام به شروع یا توقف ضبط یادداشت صوتی کنید.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

جمع بندی

در این مقاله همه‌چیز را درباره نسل جدید کلیدهای اکشن موبایل‌های اپل و همچنین نحوه استفاده از Action Button در ایفون 15 پرو بررسی کردیم؛ این کلید در کنار تغییر درگاه شارژ آیفون از لایتنینگ به USB Type-C و البته امکانات جدید نرم‌افزاری آیفون در iOS 17 از جمله مهم‌ترین تغییراتی است که امسال در محصولات اپل ایجاد شده‌اند.

در انتها که متوجه شدید دکمه اکشن ایفون 15 پرو اپل چگونه کار می‌کند، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید: نسل جدید دکمه‌های اکشن تنها برای موبایل‌های آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس در دسترس است. در آیفون‌های ۱۵ و ۱۵ پلاس، دکمه اکشن همانند قبل تنها یک وظیفه دارد و آن‌هم صدادار و بی‌صدا کردن موبایل است؛ و خبری از امکان شخصی‌سازی عملکردهای آن وجود ندارد. بنابراین اگر قصد خرید یکی از اعضای خانواده آیفون ۱۵ را دارید، حتما این موضوع مهم را در خاطر داشته باشید.

منبع محتوا: macrumors.com

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره غزل لالوند

و در آغاز کلمه بود و کلمه... سالهاست می‌نویسم؛ کلمات را بهم می‌چسبانم تا جمله‌ای شکل بگیرد، که خوشایند و راهگشای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − نوزده =