آی دیوایس ها

نتایج بنچمارک Geekbench درباره تراشه A17 Pro در قلب آیفون ۱۵ پرو

نتایج بنچمارک Geekbench درباره تراشه A17 Pro در قلب آیفون ۱۵ پرو

بالاخره و بعد از انتشار شایعات بسیار زیادی در مورد نسل جدید گوشی‌های هوشمند اپل، سرانجام کوپرتینونشین‌ها از آیفون‌های سری ۱۵ پرو رونمایی کردند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوتی که در میان مدل‌های معمولی و پرو امسال وجود دارد، استفاده از تراشه A17 پرو با معماری 3 نانومتری در آیفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس است. اپل در مراسم رونمایی از آیفون‌های سری ۱۵ گفته بود که این تراشه تا ۲۰ درصد سریع‌تر از تراشه A16 Bionic است و حالا با انتشار نتایج اولیه بنچمارک گیک‌بنچ، می‌توانیم به صورت بهتری در مورد پیشرفت‌های آن قضاوت کنیم.

با توجه به اطلاعاتی که تا پیش از این از سوی رسانه MySmartPrice منتشر شده بود، تراشه A17 پرو کمی سریع‌تر از A16 Bionic است و حالا نتایج بنچمارک گیک‌بنچ هم این موضوع را تایید می‌کند. برای آن دست از افراد که با گیک‌بنچ آشنایی ندارند، باید بگویم یک پلتفرم مخصوص بنچمارک است که عملکرد تراشه اصلی را اندازه‌گیری می‌کند و به کاربران اجازه مقایسه نتایج به دست آمده از دستگاه خود با گوشی‌های هوشمند از سایر شرکت‌ها را می‌دهد.

آیفون ۱۵ پرو

آیفون ۱۵ پرو

بررسی تراشه A17 Pro اپل در قلب آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

همان‌طور که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، اپل در مراسم معرفی iPhone 15 Pro گفته بود که پردازنده گرافیکی تراشه A17 پرو تا ۲۰ درصد سریع‌تر از A16 Bionic است و این ارتقا در مورد تراشه اصلی به 10 درصد می‌رسد. اعداد به دست آمده از بنچمارک گیک‌بنچ هم به خوبی ادعاهای اپل را تایید می‌کند.

براساس اعلام گیک‌بنچ، تراشه A17 پرو جدید شرکت اپل در بخش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب امتیازهای 2914 و 7199 را به دست آورده است که تا ۱۳ درصد ارتقا در زمینه پردازش‌های چند هسته‌ای را در مقایسه با تراشه A16 Bionic نشان می‌دهد.

تراشه A17 Pro اپل

تراشه A17 Pro اپل

اگر تراشه A17 پرو را با تراشه‌های قدیمی‌تر شرکت اپل، مثل A15 Bionic در آیفون ۱۳ مقایسه کنیم، متوجه پیشرفت بسیار خوب آن خواهیم شد. تراشه آیفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس تا 40 درصد از A15 Bionic قدرتمندتر است و توانسته تا در بخش پردازش‌‌های چند هسته‌ای به تراشه M1 به کار رفته در آیپدها و مکبوک‌های اپل نزدیک‌تر شود.

نتایج گیک بنچ تراشه A17 Pro

 برای درک بهتر پیشرفت تراشه A17 پرو در مقایسه با سایر رقبا، بهتر است که سراغ نتایج گیک‌بنچ این تراشه‌های اپل برویم:

  • تراشه A15 Bionic: تک هسته‌ای 2183 و چند هسته‌ای 5144
  • تراشه A16 Bionic: تک هسته‌ای 2519 و چند هسته‌ای 6367
  • تراشه A17 Pro: تک هسته‌ای 2914 و چند هسته‌ای 7199
  • تراشه M1: تک هسته‌ای 2223 و چند هسته‌ای 7960

نتایج به دست آمده از گیک‌بنچ به‌خوبی نشان می‌دهند که این تراشه در بخش پردازش‌های تک هسته‌ای به راحتی می‌تواند تراشه M1 را شکست دهد و راه بسیار کمی تا شکست آن در بخش پردازش‌های چند هسته‌ای دارد. همچنین مشخص شده که اپل بعد از چند سال استفاده از رم‌های 6 گیگابایتی در گوشی‌های پرچم‌دار خود، سراغ استفاده از رم‌های 8 گیگابایتی رفته است.

آیفون ۱۵ پرو

آیفون ۱۵ پرو

اگرچه که تراشه A17 Pro به طور قابل توجهی قوی‌تر از تراشه A16 Bionic نیست، اما چندین پیشرفت اساسی در بخش‌های مختلف داشته است؛ به عنوان مثال، تراشه آیفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس براساس معماری 3 نانومتری ساخته شده‌اند که باعث کارآمدتر شدن تراشه، کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر باتری آیفون می‌شود. تراشه A17 Pro همچنین از فناوری ردیابی پرتو برای گرافیک سه‌بعدی بهتر و رمزگشایی سخت‌افزاری کدک AV1 پشتیبانی می‌کند.

یکی دیگر از جزئیاتی که باید در نظر داشته باشید، این است که فقط تراشه به کار رفته در آیفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس دارای کنترلر USB 3 هستند که در زمان استفاده از کابل‌های USB-C سازگار، سرعت انتقال داده‌ها را سریع‌تر می‌کند.

در انتها

هنوز جزئیات زیادی در مورد عملکرد پردازنده گرافیکی جدید وجود ندارد، اما می‌توانیم با قطعیت بگوییم که در آینده بسیار نزدیک و با انتشار بازی‌های کلاس کنسولی مثل رزیدنت اویل 4 و ویلج برای آیفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس، قدرت واقعی این پردازنده را خواهیم دید.

منبع محتوا: 9to5mac.com

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مبین محمدی

از وقتی که یادمه سرم تو کامپیوتر بوده و تقریبا هم چهار پنج سالی هست که به صورت تمام وقت یک گیک هستم به صورت پاره‌وقت تولید محتوا می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هفت =