آی دیوایس ها, نقد و بررسی

آیپد ایر یا آیپد پرو؟ کدامیک مناسب تر و کاربردی تر هست؟

آیپد ایر یا آیپد پرو؟ کدامیک مناسب تر و کاربردی تر هست؟

اپل مدتیست آیپد ایر ۲۰۲۰ را به بازار عرضه کرده است و اکنون می‌توانید روی آن به عنوان یکی از بهترین تبلت‌ها برای خرید حساب کنید. اما وقتی آن را در کنار آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰ می‌گذاریم، در بسیاری از جهات شکست می‌خورد. البته همه این‌ها به نوع نیاز شما به استفاده از تبلت بازمی‌گردد. اگر بخواهید آیپد ایر یا آیپد پرو را تهیه کنید، چه چیزهایی را باید در نظر بگیرید؟ ما در اینجا به شما خواهیم گفت، پس در ادامه با فراسیب همراه باشید…

آیپد ایر یا آیپد پرو؟ کدامیک مناسب تر و کاربردی تر هست؟

آیپد ایر یا آیپد پرو؟ کدامیک مناسب تر و کاربردی تر هست؟

جدیدترین iPad Air اپل می‌تواند نخستین انتخاب هر کسی باشد که قصد خرید یک تبلت جدید را دارد. زیرا چهارمین نسل آیپد ایر به بسیاری از امکانات تبلت‌های پرچمدار آیپد پرو مجهز شده و در عین حال قیمت پایین‌تری نسبت به آیپد پرو ۱۱ اینچی اپل دارد. اما اگر عملکرد کلی بهتر برای شما مهم است، قطعاً مدل پرو انتخاب مناسب‌تری برای شماست!

آیپد ایر یا آیپد پرو؟ کدامیک بهتر است و ارزش خرید دارد؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید این دو تبلت را کنار هم بگذاریم و هرچه در چنته دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم.

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

مقایسه پردازنده آیپد ایر و آیپد پرو

بسیار مهم است بدانید که آیپد ایر ۲۰۲۰ از جدیدترین تراشه مخصوص تبلت‌های اپل به نام A14 Bionic قدرت می‌گیرد، در حالی که آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰ به چیپست پایین‌رده‌تر A12Z تجهیز شده است. با این حال نمی‌توان گفت که A14 در تمام شرایط می‌تواند A12Z را شکست دهد.

تام بوگر، یکی از مدیران ارشد اپل می‌گوید:

چون A14 از آخرین نسل هسته‌های پردازنده ما استفاده می‌کند، شما ممکن است عملکرد بهتری را در آن نسبت به A12Z ببینید. گرچه A14 تراشه جدیدتری است و این را تضمین می‌کند که نسخه‌های iPadOS را سال‌ها می‌تواند دریافت کند، اما آیپد پرو با A12Z از هسته‌های بیشتر CPU و GPU استفاده می‌کند و ظرفیت رم آن نیز بیشتر است.

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

نمایشگر، اپل پنسل، ورودی و خروجی‌ها

سایر امکانات iPad Air با iPad Pro تا حدود زیادی به همدیگر مشابه است. این ویژگی‌ها شامل طراحی تمام صفحه بدون کلید هوم، شاسی با لبه‌های مسطح، درگاه USB-C، اپل پنسل (نسل دوم)، پشتیبانی از مجیک کیبورد و همچنین Wi-Fi 6 می‌شوند.

اینکه آیپد ایر از دومین نسل اپل پنسل پشتیبانی می‌کند، خود موضوع جذابیست. این دومین باری است که یکی از آیپدها به غیر از سری iPad Pro می‌تواند از قلم هوشمند برای خلق آثار هنری و نوشتن پشتیبانی کند. نسل جدید Apple Pencil دارای طراحی ارگونومیک‌تری است، وقتی به آیپد شما متصل می‌شود به صورت بی‌سیم شارژ خواهد شد، از جسچرهای ضربه‌ای مانند تغییر نوع وسیله برای یادداشت‌برداری در اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کند و یک تجربه منحصر به فرد در استفاده از تبلت را ارائه می‌کند.

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

با آیپد ایر یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی Liquid Retina با پشتیبانی از True Tone و پوشش گسترده رنگ P3 را در اختیار شما قرار می‌دهد. این نمایشگر همان تراکم پیکسلی و رزولوشن (۲۲۲۴ در ۱۶۶۸ پیکسل) مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو را ارائه می‌کند. هر دو نمایشگر از پوشش ضد انعکاس نور استفاده می‌کنند. با توجه به این که در طراحی جدید اپل کلید هوم جایی ندارد، تاچ آیدی به زیر کلید پاور آیپد ایر رفته است. این یک انتخاب شخصی است که شما می‌خواهید از تاچ آیدی در آیپد ایر یا فیس آیدی در آیپد پرو استفاده کنید.

رنگبندی

اگر رنگ آیپد برای شما مهم است، پس باید بدانید که با آیپد ایر ۲۰۲۰ حق انتخاب شما در رنگ‌ها بیشتر است. این تبلت در رنگ‌های خاکستری فضایی، نقره‌ای، رزگلد، سبز و آبی آسمانی عرضه می‌شود، در حالی که آیپد پرو فقط با دو رنگ خاکستری فضایی و نقره‌ای در بازار موجود است.

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

قیمت آیپد ایر در مقایسه با آیپد پرو

در جدول زیر می‌توانید قیمت نسخه‌های مختلف دو تبلت آیپد ایر و پرو ۱۱ اینچی اپل را ببینید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. گفتنیست که با خرید آیپد ایر، شما می‌توانید پول کمتری هزینه کنید.

مدل iPad Air 2020 iPad Pro 11 inch 2020
۶۴ گیگ Wi-Fi ۵۹۹ دلار
۶۴ گیگ Wi-Fi و Cellular ۷۲۹ دلار
۱۲۸ گیگ Wi-Fi ۷۹۹ دلار
۱۲۸ گیگ Wi-Fi و Cellular ۹۴۹ دلار
۲۵۶ گیگ Wi-Fi ۷۴۹ دلار ۸۹۹ دلار
۲۵۶ گیگ Wi-Fi و Cellular ۸۷۹ دلار ۱۰۴۹ دلار
۵۱۲ گیگ Wi-Fi ۱۰۹۹ دلار
۵۱۲ گیگ Wi-Fi و Cellular ۱۲۴۹ دلار
۱ ترابایت Wi-Fi ۱۲۹۹ دلار
۱ ترابایت Wi-Fi و Cellular ۱۴۴۹ دلار

عمر باتری

آیپد ایر جدید عمر باتری یکسانی با آیپد پرو ۱۱ اینچ دارد. هر دو ۱۰ ساعت در وب‌گردی با Wi-Fi و ۹ ساعت با اینترنت موبایل شارژ نگه می‌دارند.

در کجاها آیپد پرو از آیپد ایر بهتر است؟

پردازنده، پردازشگر گرافیکی و رم

گرچه اپل تأیید کرده است که چیپست A14 در آیپد ایر از برخی جهات می‌تواند بهتر از آیپد پرو عمل کند،‌ اما هنوز هم نسخه پرو از پردازشگر گرافیکی بهتر و رم بیشتری برخوردار است. آیپد پرو با چیپست A12Z به پردازنده و پردازشگر گرافیکی ۸ هسته‌ای مجهز است، در حالی که چیپست A14 از پردازنده ۶ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۴ هسته‌ای استفاده می‌کند. این یعنی عملکرد آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰ در پردازش‌های گرافیکی به لطف هسته‌های بیشتر، بهتر است. یکی دیگر از بخش‌های برتری آیپد پرو تجهیز به ۶ گیگابایت رم است که نسبت به رم ۴ گیگابایتی آیپد ایر، ظرفیت بیشتری محسوب می‌شود.

آیپد ایر یا آیپد پرو؟ کدامیک مناسب تر و کاربردی تر هست؟

آیپد ایر یا آیپد پرو؟ کدامیک مناسب تر و کاربردی تر هست؟

نمایشگر

آیپد ایر به لطف نمایشگر Liquid Retina جدید، تمام ویژگی‌های نمایشگر آیپد پرو را شامل می‌شود. اما یک تفاوت قابل توجه بین آن‌ها وجود دارد:

نمایشگر آیپد پرو از فناوری ۱۲۰ هرتزی ProMotion اپل بهره می‌برد. شاید برای بسیاری از کاربران یک نمایشگر ۱۲۰ هرتزی تفاوتی با نمایشگر ۶۰ هرتزی نداشته باشد، اما ویژگی مهمی محسوب می‌شود. اپل می‌گوید فناوری ProMotion اسکرول شناور، پاسخ‌پذیری بهتر و نمایش روان‌تر محتوا را ارائه می‌کند. حداکثر روشنایی که نمایشگر این تبلت ارائه می‌کند هم ۶۰۰ نیت است، در حالی که نسخه ایر ۵۰۰ نیت را ارائه می‌کند.

دوربین‌ها

اگر عکاسی با تبلت برای شما مهم است، پس حتماً باید آیپد پرو را انتخاب کنید. آیپد پرو به دوربین سه گانه ۱۲ مگاپیکسلی + دوربین ۱۰ مگاپیکسلی اولتراواید و حسگر LiDAR مجهز است. در آن سمت آیپد ایر فقط دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی آیپد پرو را شامل می‌شود که البته مشابه آن قادر به فیلمبرداری 4K است.

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

آیپد ایر یا آیپد پرو؟

مدل iPad Air 2020 iPad Pro 11 inch 2020
دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی ۱۲ مگاپیکسلی
دوربین اولترا واید ۱۰ مگاپیکسلی
دوربین فیس تایم ۷ مکاپیکسلی ۷ مگاپیکسلی
اسکنر LiDAR
فلاش دوربین پشتی

حافظه

با توجه به این که قیمت آیپد پرو بالاتر است، بدیهیست که مقدار حافظه بالاتری را هم در اختیار شما بگذارد. حافظه نسخه پایه آن ۱۲۸ گیگابایتی بوده و حداکثر ۱ ترابایت فضا در اختیار شما می‌گذارد. در آن سمت حداقل و حداکثر حافظه مدل آیپد ایر اپل ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت است. ضمناً حضور درگاه USB-C روی هر دو این تبلت‌ها باعث شما آسوده‌تر از همیشه از آن‌ها به عنوان یک حافظه اکسترنال استفاده کنید.

جمع‌بندی

آیپد ایر یا آیپد پرو؟ کدامیک مناسب تر و کاربردی تر هست؟

آیپد ایر یا آیپد پرو؟ کدامیک مناسب تر و کاربردی تر هست؟

وقتی تمام تفاوت‌ها و شباهت‌ها را کنار یکدیگر می‌گذاریم، می‌بینیم که آیپد ایر گزینه بسیار بهتری نسبت به مدل پرو برای کاربرانی است که می‌خواهند حداقل ۲۰۰ دلار هزینه کمتری برای خرید یک تبلت متحمل شوند. اما اگر می‌خواهید قدرت بیشتری را با یک تبلت تجربه کنید، آیپد پرو با پردازنده و پردازشگر گرافیکی ۸ هسته‌ای و ۶ گیگابایت رم، انتخاب مناسب‌تری برای شماست.

و البته فاکتورهای دیگری مثل فیس آیدی، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی ProMotion، دوربین سه‌گانه و حافظه بیشتر همگی می‌توانند در انتخاب شما بین آیپد ایر یا آیپد پرو نقش داشته باشند.

آیپد ایر در سایت اپل | آیپد پرو در سایت اپل

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =