آی دیوایس ها, نقد و بررسی

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1 ؛ کدامیک بهتر هست؟

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1 ؛ کدامیک بهتر هست؟

اگر در انتخاب یکی از مک بوک های جدید ۲۰۲۰ اپل کنجکاو هستید،‌ در این مقاله با مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1 به شما کمک خواهیم کرد.

مدتیست مک بوک های قدرت گرفته از تراشه M1 اپل رسماً معرفی شده‌اند و پیشرفت‌های مهمی را به همراه دارند. در نخستین نگاه، می‌بینیم که مک بوک ایر m1 و مک بوک پرو ۱۳ اینچی m1 از پردازنده مرکزی و پردازشگر گرافیکی، پورت‌ها و دوربین فیس تایم یکسانی برخوردارند. اگر در تصمیم گیری بین خرید یکی از دو مدل مک بوک ایر و پرو جدید گیر افتاده‌اید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد. پس در ادامه با فراسیب همراه باشید…

واکنش‌های اولیه به معرفی مک بوک ایر و مک بوک پرو m1 اپل در سراسر وب، با توجه به شباهتی که در چیپست‌های قدرت‌بخش این دو وجود داشت، کمی گیج کننده بود. اینکه مدل ایر ۹۹۹ دلاری از همان پردازشگر و پردازنده مرکزی مدل پرو ۱۲۹۹ دلاری قدرت می‌گیرد. اما تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو مدل وجود دارد که می‌تواند در تصمیم گیری شما مؤثر باشد!

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1

در حالی که مک بوک های ام وان اپل از بسیاری جهات (به خصوص سرعت و عمر باتری که هر دو خیلی بسیار با اهمیت هستند) پیشرفته تر شده‌اند، اما هنوز هم چندین ناحیه حداقل نسبت به نسخه‌های اینتل عقب‌تر هستند، یا حداقل پیشرفتی نداشته‌اند. در هر صورت، در فهرست زیر ما دو لپ تاپ مک بوک Air و Pro جدید اپل را کنار یکدیگر قرار داده‌ایم و تفاوت‌های آن دو را با رنگ قرمز مشخص کرده‌ایم.

مدل MacBook Air 13 inch M1 MacBook Pro 13 inch M1
پردازنده ۸ هسته‌ای M1 ۸ هسته‌ای M1
حافظه 256GB, 512GB, 1TB یا 2TB 256GB, 512GB, 1TB یا 2TB
رم 8 یا 16GB 8 یا 16GB
گرافیک یکپارچه ۷ یا ۸ هسته‌ای یکپارچه ۸ هسته‌ای
موتور عصبی یکپارچه ۱۶ هسته‌ای یکپارچه ۱۶ هسته‌ای
مدیریت گرما بدون فن خنک کننده فعال با فن
وای-فای Wi-Fi 6 802.11ax Wi-Fi 6 802.11ax
دوربین فیس‌تایم 720p 720p
اسپیکرها اسپیکرهای استریو با صدای وسیع و پشتیبانی از پخش دالبی اتموس اسپیکرهای استریو با محدوده دامنه بالا، صدای وسیع و پشتیبانی از پخش دالبی اتموس
میکروفون‌ها سه میکروفون با شکل دهی پرتو مستقیم سه میکروفون با کیفیت استودیویی و شکل دهی پرتو مستقیم

مقایسه مشخصات فنی مک بوک ایر و مک بوک پرو ۲۰۲۰

در هر دو دستگاه، چیپست شگفت انگیز M1 با پردازنده ۸ هسته‌ای متشکل از ۴ هسته با کارآمدی بالا و ۴ هسته با قدرت بالا قرار دارد. در نسخه پایه مک بوک ایر از چیپ گرافیکی ۷ هسته‌ای استفاده شده و ۸ هسته‌ای محدود به نسخه بالارده آن است، در حالی که در تمام نسخه‌های مک بوک پرو می‌توان یک چیپ گرافیکی ۸ هسته‌ای را یافت. به جز تفاوت در پردازشگر گرافیکی، شما یک خنک کننده فعال را هم می‌توانید در مک بوک پرو در اختیار داشته باشید. این بدان معناست که لپ تاپ با فن خنک کننده می‌تواند برای مدت طولانی از پس پردازش‌های سنگین برآید.

دیگر تفاوت بین مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1 تجهیز مدل پرو با اسپیکرهای استریو دارای محدوده دینامیکی گسترده و میکروفون‌هایی با کیفیت استودیویی است. جذاب است که وای فای نسخه ۶ را می‌توانیم در هر دو این لپ تاپ‌ها ببینیم. البته دوربین فیس تایم 720p دیگر کمی قدیمی شده است. اپل می‌گوید کیفیت تصویر این دوربین به لطف یک پردازشگر سیگنال تصویر جدید بهبود پیدا کرده است.

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1

این کامپیوترها حداکثر از ۱۶ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنند. البته اگر یک کاربر معمولی باشید، ۸ گیگابایت هم بیشتر از نیاز شما است و می‌تواند از پس کارهای مختلف برآید.

نکته: پردازش‌های روزمره در هر دو لپ تاپ عالی است، اما اگر مدت زمان بیشتری در روز از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، خنک کننده فعال به کار رفته در مک بوک پرو باعث می‌شود که گزینه بهتری برای انتخاب شما باشد.

مقایسه صفحه نمایش مک بوک های ۲۰۲۰

اگر شفافیت نمایشگر اهمیت ویژه‌ای برای شما دارد، مک بوک پرو با حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت به مراتب بهتر از مک بوک ایر با روشنایی حداکثری ۴۰۰ نیت است. هرچند روی هر دو لپ تاپ یک نمایشگر فوق‌العاده Retina قرار دارد.

مدل MacBook Air 13 inch M1 MacBook Pro 13 inch M1
اندازه واقعی نمایشگر ۱۳.۳ اینچ ۱۳.۳ اینچ
رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل
نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ ۱۶:۱۰
تراکم پیکسلی ۲۲۷ ۲۲۷
روشنایی (نیت) ۴۰۰ ۵۰۰
نمایشگر رتینا
True Tone
پوشش گسترده رنگ P3

مقایسه ورودی‌ها و خروجی‌ها

تفاوتی بین ورودی و خروجی‌های این دو مدل با یکدیگر وجود ندارد، فقط یک تاچ بار در مدل پرو جایگزین کلیدهای ردیف Function شده است که می‌توانید آن‌ها را همچنان در مدل ایر مشاهده کنید.

مشخصات فنی دو مک بوک جدید چند نکته منفی آن‌ها در مقایسه با مک بوک های اینتل را نشان می‌دهد. اول اینکه شما حداکثر ۲ پورت USB-C تاندربولت روی مدل‌های M1 خواهد داشت. این درحالیست که بالارده‌ترین مدل مک بوک پرو ۱۳ اینچی اینتل ۴ پورت (‌در هر طرف ۲ پورت) را ارائه می‌کند.

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1

دومین ناحیه نزول پیدا کرده، پشتیبانی از نمایشگر اکسترنال است. مک بوک های m1 جدید اپل حداکثر از یک نمایشگر اکسترنال تا رزولوشن 6K و نرخ رفرش ۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کنند. این درحالیست که نسخه اینتل مک بوک ها از دو نمایشگر 2K با نرخ رفرش ۶۰ هرتز به علاوه یک نمایشگر 6K با نرخ رفرش ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند.

مدل MacBook Air 13 inch M1 MacBook Pro 13 inch M1
مجیک کیبورد
تاچ آیدی
تاچ بار Χ
پورت‌های USB/C
یا تاندربولت
۲ ۲
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
شارژ با پورت USB-C/TB با پورت USB-C/TB
بلوتوث نسخه ۵ نسخه ۵
خروجی ویدیویی یک نمایشگر اکسترنال تا رزولوشن 6K و نرخ رفرش ۶۰ هرتز یک نمایشگر اکسترنال تا رزولوشن 6K و نرخ رفرش ۶۰ هرتز

مقایسه ابعاد، وزن و رنگبندی مک بوک های جدید

در این بخش همه چیز مانند نسل گذشته مک بوک های اینتل است. به استثنای اینکه مک بوک پرو ۱۳ اینچی M1 اکنون حدود ۲ گرم سبک‌تر از نسخه اینتل شده است. همچنین اگر به خرید نسخه طلایی رنگ یکی از مک بوک‌‌های جدید اپل علاقه دارید، گفتنیست که فقط نسخه مک بوک ایر با این رنگ عرضه می‌شود.

مدل MacBook Air 13 inch M1 MacBook Pro 13 inch M1
وزن ۱.۲۹ کیلوگرم ۱.۴ کیلوگرم
ضخامت ۰.۴۱ تا ۱.۶۱ سانتی‌متر ۱.۵۶ سانتی‌متر
عرض ۳۰.۴۱ سانتی‌متر ۳۰.۴ سانتی‌متر
عمق ۲۱.۲۴ سانتی‌متر ۲۱.۲۴ سانتی‌متر
اندازه نمایشگر ۱۳.۳ اینچ ۱۳.۳ اینچ
رنگ نقره‌ای، خاکستری فضایی و طلایی نقره‌ای، خاکستری فضایی

مقایسه عمر باتری مک بوک ایر M1 با مک بوک پرو M1

استفاده روزمره نشان می‌دهد عمر باتری مک بوک های M1 در مقایسه با نسخه‌های اینتل چه پیشرفت بزرگی داشته است. البته ادعای اپل در عمر باتری ۱۵ تا ۲۰ ساعته در شرایط استفاده سنگین و شفافیت کامل نمایشگر هم نقض می‌شود. با تمام این تفاسیر، مصرف انرژی و عمر باتری پیشرفت بزرگی داشته است.

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1

مک بوک ایر m1 در مقایسه با مک بوک پرو m1

مدل MacBook Air 13 inch M1 MacBook Pro 13 inch M1
عمر باتری با وبگردی تا ۱۵ ساعت تا ۱۷ ساعت
عمر باتری با پخش فیلم تا ۱۸ ساعت تا ۲۰ ساعت
ظرفیت باتری ۴۹.۹ وات ساعت (لیتیوم پلیمر) ۵۸.۲ وات ساعت (لیتیوم پلیمر)
آداپتور شارژ ۳۰ وات ۶۱ وات

مقایسه قیمت

در میان پیکربندی‌های متفاوت، وقتی به نسخه مجهز به حافظه و رم یکسان مک بوک ایر و پرو نگاه می‌کنیم، متوجه اختلاف قیمت ۳۰۰ دلاری آن‌ها با یکدیگر می‌شویم.

مدل MacBook Air 13 inch M1 MacBook Pro 13 inch M1
256GB SSD/ 8GB RAM ۹۹۹ دلار ۱۲۹۹ دلار
512GB SSD/ 8GB RAM ۱۱۹۹ دلار ۱۴۹۹ دلار
256GB SSD/ 16GB RAM ۱۱۹۹ دلار ۱۴۹۹ دلار
512GB SSD/ 16GB RAM ۱۳۹۹ دلار ۱۶۹۹ دلار
سفارشی تا ۲ ترابایت SSD و 16GB رم = ۱۹۹۹ دلار تا ۲ ترابایت SSD و 16GB رم = ۲۲۹۹ دلار

جمع‌بندی

اکنون که با مک بوک های قدرت گرفته از تراشه M1 شده‌اید، می‌توانید بهتر بین آن‌ها انتخاب کنید. اگر عمر باتری طولانی‌تر، خنک کننده فعال برای فعالیت‌های سنگین، یک نمایشگر کمی روشن‌تر و تاچ بار برای شما مهم است، مک بوک پرو گزینه مناسب شماست. اما اگر خیلی آن‌ها مهم نیستند، می‌توانید مک بوک ایر را با قیمت پایه ۹۹۹ دلاری تهیه کنید و همان قدرت و توان پردازشی مدل پرو را تجربه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پانزده =