آی دیوایس ها

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2؛ خرید کدامیک مناسب‌تر و منطقی‌تر است؟

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2؛ خرید کدامیک مناسب‌تر و منطقی‌تر است؟

اپل امسال تغییرات گسترده‌ای را در دنیای تبلت‌های آیپد به‌وجود آورد. آیپد پرو ۲۰۲۴ باوجود تراشه قدرتمند M4، به نخستین دستگاه اپل تبدیل شده که به این چیپست مجهز می‌شود و عملکرد بی‌نظیری را ارائه می‌کند. در سمتی دیگر تبلت میان‌رده جدید اپل، آیپد ایر M2 را داریم که غول آمریکایی سنت‌شکنی کرده و برای نخستین بار آن را در دو نسخه ۱۱ و ۱۳ اینچی عرضه می‌کند. اما سؤال اصلی اینجاست که این دو تبلت چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ آیا مدل پرچمدار، ارزش خرید بالاتری در مقایسه با آیپد میان‌رده دارد؟ اینجا جاییست که به تمام سؤالات ذهن شما پاسخ خواهیم داد.

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

سال ۲۰۲۲، آیپد ایر ۵ اپل با تراشه M1 عرضه شد تا مرز میان تبلت‌های میان‌رده و بالارده اپل را کمرنگ کند و با قیمت مناسبش، توجه بسیاری از مشتریان را به‌خودش جلب کند. حالا نسل جدید آن با قدرت و امکاناتی بیشتر از قبل پا به میدان گذاشته است. اگر در انتخاب بین این دو تبلت دچار تردید شده‌اید، با مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2 به شما در انتخاب درست کمک خواهیم کرد.

مقایسه عملکرد آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

به‌لطف حضور تراشه M4، آیپد پرو جدید ارتقاء بزرگی را در عملکرد فنی تبلت پرچمدار اپل به‌وجود میاورد. اپل مدعی شده که این تراشه نسبت به M2 تا ۵۰ درصد سرعت CPU بالاتر و ۴ برابر سرعت GPU بیشتری دارد. علاوه بر این، پهنای باند حافظه را هم از حداکثر ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه به ۱۲۰ گیگابایت بر ثانیه رسانده است.

تراشه ‌M4 اپل

تراشه ‌M4 اپل

در کنار پردازنده گرافیکی جدید، یک موتور پردازش رسانه‌ای توانمند هم حضور دارد که از کدگذاری سخت‌افزاری ویدیوهای 8K با فرمت‌های H.264 ،HEVC ،ProRes و ProRes RAW پشتیبانی می‌کند و در کنار مک به دستگاهی تبدیل می‌شود که قادر است از پس ویدیوهای 8K برآید. از دیگر ویژگی‌های جدید چیپست M4 اپل می‌توان به موتور عصبی با توانایی انجام ۳۸ تریلیون عملیات در ثانیه، ردیابی پرتو (Ray Tracing) با شتاب سخت‌افزاری و موارد دیگر اشاره کرد.

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

نسخه پایه آیپد پرو به ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی مجهز است. در حالی که مدل‌های ۱/۲ ترابایتی آن از ۱۶ گیگابایت رم بهره می‌برند. از پیشرفت‌های دیگر این تبلت می‌توان به درگاه تاندربولت/ یو‌اس‌بی اشاره کرد. درحالیست که آیپد ایر فاقد پورت تاندربولت است و USB-C 3.1 Gen 2 را ارائه می‌کند

در فراسیب بخوانید  مک بوک ایر M2 در مقابل آیمک M1 اپل؛ کدامیک برنده این مقایسه است؟

جنگ نمایشگرها؛ OLED در برابر LED

نمایشگر جدید “Ultra Retina XDR Display” یکی دیگر از برتری‌های کلیدی آیپد پرو M4 نسبت به ایر M2 است. این نمایشگر اولین نمونه‌ای است که از فناوری OLED دو-لایه (Tandem OLED) استفاده می‌کند، در حالی که آیپد ایر M2 از همان نمایشگر قدیمی Liquid Retina با نور پس‌زمینه LED بهره می‌برد.

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

اپل مزایای نمایشگر OLED جدید را در روشنایی و وضوح بالاتر هایلایت‌ها، سیاهی عمیق‌تر واقعی، جزئیات بیشتر در سایه‌ها و نور کم و موارد دیگر عنوان می‌کند.

خبر خوب این است که هر دو سایز آیپد پرو از نمایشگر اولد بهره می‌برند و به یک مدل محدود نمی‌شود. همچنین شما می‌توانید مدل‌های ۱ و ۲ ترابایتی آیپد پرو M4 را با پوشش شیشه‌ای نانوبافت برای نمایشگر سفارش دهید که خیلی جذاب به‌نظر می‌رسد.

علاوه بر این، حداکثر روشنایی محتویات SDR در مدل‌های آیپد پرو M4 به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد (در حالی که این مقدار برای مدل‌های ایر M2، ۶۰۰ نیت است). این میزان دو برابر روشنایی ۵۰۰ نیتی مدل ایر M2 در حالت SDR است.

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

از ویژگی‌های مشترک نمایشگر در تمامی مدل‌های iPad Pro M4 و iPad Air M2 می‌توان به پوشش رنگ گسترده P3، کاملاً لمینت بودن، پوشش ضد انعکاس، پشتیبانی از هاور اپل پنسل و فناوری True Tone اشاره کرد.

طراحی و ابعاد؛ به باریک‌ترین دستگاه اپل سلام کنید

آیپد پرو M4 با ضخامت ۵.۱ میلی‌متر برای مدل ۱۳ اینچی و ۵.۳ میلی‌متر برای مدل ۱۱ اینچی، عنوان «باریک‌ترین محصول ساخته شده توسط اپل» را از آن خود کرده است. این محصول از هر زمان دیگری هم سبک‌تر شده است. به‌طوری که وزن مدل ۱۱ اینچی آن ۴۵۴ گرم شده و برادر بزرگ‌ترش هم فقط ۵۸۱ گرم وزن دارد.

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

همیشه آیپد ایر و مک بوک ایر سبک‌تر از سایر محصولات اپل بوده‌اند؛ اما حالا این برای نخستین بار است که می‌بینیم مدل Pro آیپد صاحب چنین لقبی شده است! تغییری که امسال در آیپد پرو M4 رخ داده، جایگزینی روکش خاکستری فضایی (Space Gray) با رنگ مشکی فضایی (Space Black) است، در حالی که مدل نقره‌ای همچنان به‌عنوان رنگ دیگر این محصول باقی مانده است.

در فراسیب بخوانید  نحوه پیدا کردن IMEI و سریال نامبر آیفون، آیپد و مک بوک

از سوی دیگر، آیپد ایر ۶ در چهار رنگ خاکستری فضایی، روشنایی ستاره (Starlight)، آبی و بنفش عرضه می‌شود.

اتصالات و لوازم جانبی؛ آیپد پرو را به مک بوک تبدیل کنید

درست مثل گذشته، هر دو مدل جدید آیپد پرو و ایر از لوازم جانبی مشابه اپل پشتیبانی می‌کنند. این لوازم جانبی شامل Magic Keyboard جدید و Apple Pencil Pro می‌شوند. یا اینکه می‌توانید از نسل میان‌رده Apple Pencil با درگاه USB-C استفاده کنید.

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

تفاوت‌های اصلی در زمینه درگاه‌های ورودی/خروجی مربوط به آیپد پرو می‌شود. این مدل به فیس‌ آیدی و تاندربولت مجهز شده است که شاهد حضور آن در مدل اقتصادی‌تر Air نیستیم.

شباهت دیگر بین این دو مدل، پشتیبانی از eSIM و حذف درگاه فیزیکی سیم‌کارت nano-SIM است. این تغییر در مقایسه با مدل‌های ۲۰۲۲ که از هر دو nano-SIM و eSIM پشتیبانی می‌کردند، دیده می‌شود.

عمر باتری و حافظه داخلی

اعداد و ارقام در زمینه عمر باتری شباهت زیادی با نسل‌های قبلی دارد. هر دو می‌توانند ۱۰ ساعت وب‌گردی یا پخش ویدیو بر بستر Wi-Fi و یا ۹ ساعت وب‌گردی بر بستر اینترنت همراه را ارائه کنند.

در مورد حافظه داخلی نیز باید گفت، مدل آیپد پرو M4 با حداقل ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود و بالارده‌ترین مدل‌ آن ۲ ترابایت حافظه داخلی دارد. حافظه در مدل آیپد ایر M2 از ۶۴ گیگابایت آغاز می‌شود و حداکثر تا ۱ ترابایت خواهد بود.

دوربین‌، صدا، حرکت…

اپل روی قاب پشتی آیپد پرو از یک دوربین با لنز واید ۱۲ مگاپیکسلی، اسکنر LiDAR و یک فلاش رتینا با پشتیبانی از True Tone دیده می‌شود. نکته جالب اینجاست که لنز اولترا واید ۱۰ مگاپیکسلی مدل M2، دیگر در این مدل حضور ندارد.

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

در نمای جلو هم یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی اولترا با پشتیبانی از قابلیت Center Stage قرار دارد. این لنز در مدل‌های ۲۰۲۴، بر خلاف نسل‌های قبل در مرکز لبه بلند افقی دستگاه تعبیه شده است. دوربین این گوشی قادر به فیلم‌برداری 4K، فیلمبرداری ویدیوهای ProRes با وضوح 4K 30fps، فیلمبرداری اسلوموشن، زوم اپتیکال ۲ برابری و قابلیت Smart HDR است.

در فراسیب بخوانید  آموزش فعالسازی Quick Note با یکبار کلیک اپل پنسل روی صفحه لاک آیپد

این لنز دوربین روی مک بوک ایر M2 هم به‌کار رفته است، اما قادر به فیلمبرداری ProRes نیست، سنسور LiDAR از روی آن حذف شده و خبری از فلاش دوربین هم نیست. علاوه بر این، دوربین TrueDepth با فیس آیدی هم از روی این تبلت حذف شده است.

در بخش اسپیکرها، هر دو با ۴ اسپیکر استریو مشترک هستند. علاوه بر این، ۴ میکروفون با رده استودیویی نیز روی مدل پرو به‌کار رفته، در حالی که مدل ایر فقط ۲ میکروفون استاندارد را در بر می‌گیرد.

چرا آیپد پرو M4 را بخریم؟

خرید آیپد پرو M4 فقط در صورتی منطقی به‌نظر می‌رسد که یک گیک یا یک حرفه‌ای تازه‌وارد به دنیای اپل باشید و می‌خواهید از قدرت پردازش بالای تراشه M4 برای فرآیند کارهایتان بهره‌مند شوید. اگر هم عاشق و شیفته محصولات جدید اپل هستید، می‌توانید آن را انتخاب کنید.

این تبلت با یک نمایشگر OLED جدید مجهز به فناوری نانو-بافت و روشنایی بیشتر همراه است، فضای ذخیره‌سازی آن ارتقا پیدا کرده، به درگاه تاندربولت مجهز است، تراشه قدرتمندتری دارد و طراحی آن بسیار باریک و زیبا است.

چرا آیپد ایر M2 را بخریم؟

در حالی که بسیاری از قابلیت‌های کلیدی آیپد پرو ۲۰۲۴ را می‌توانید در آیپد ایر ۶ نیز بیابید و پردازنده قدرتمندتر M4 برای اکثر کاربران الزام محسوب نمی‌شود، صرفه‌جویی در هزینه با انتخاب مدل Air می‌تواند تصمیم هوشمندانه‌ای باشد. حتی می‌توانید بدون دغدغه خرید یک تبلت جدید، همچنان از iPad فعلی خود استفاده کنید. به‌خصوص اکنون که نسل جدید آمده، شما می‌توانید آیپد ایر M1 را با قیمت بسیار مناسب‌تری تهیه کنید. این مدل در بسیاری از ویژگی‌ها شبیه به آیپد M2 است و از طراحی مشابهی بهره می‌برد.

جمع بندی

اپل از نسل جدید دو تبلت آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2 خود پرده‌برداری کرد. ما در مقالات جداگانه و مفصلی به معرفی این دو پرداختیم. در اینجا نیز آن‌ها را روبه‌روی هم قرار دادیم تا ببینیم چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، آیا ارزش خرید دارند یا باید همچنان از نسل‌های قبلی استفاده کنید؟ امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد.

منبع محتوا: 9to5mac.com

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *