آی دیوایس ها, نقد و بررسی

هر آنچه باید درباره‌ی آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل بدانید

هر آنچه باید درباره‌ی آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل بدانید

در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱، اپل از محصولات جدید خود مانند آیفون ۱۳، اپل واچ سری ۷ و آیپد نسل 6 رونمایی کرد. در این میان، محصولی که بعد از آیفون ۱۳، خیلی‌ از علاقه‌مندان منتظرش بودند و آن‌ها را به وجد آورد، آیپد مینی ۲۰۲۱ بود. در ادامه به بررسی هرآنچه باید در مورد آیپد مینی ۲۰۲۱ بدانید می‌پردازیم.

بعضی از محصولات اپل هستند که یا بطور کل تغییر و آپدیتی برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد یا مدت زمان زیادی باید صبر کرد تا نسخه‌ی جدیدی از آن محصول را مشاهده کنیم. محصولاتی مانند مک پرو، مک مینی و آیپد‌ها از این دسته هستند که سرنوشتی نامعلوم دارند.

حال در جدیدترین رویدادی که اپل برگزار کرد، آیپد مینی که جزو این دسته از محصولات است، آپدیت شده و نسخه‌ی جدید آن به بازار عرضه شده است. آیپد مینی نسخه‌ی کوچک‌تر شده‌ی آیپد استاندارد است که طبیعتا قیمت ارزان‌تری نیز نسبت به آن دارد؛ اما بطور کل تفاوت چندانی در کیفیت با هم ندارد! در ادامه این مطلب از فراسیب به بررسی دقیق‌تر آیپد مینی ۲۰۲۱ می‌پردازیم…

آیپد مینی ۶ و اپل پنسل ۲

آیپد مینی ۶ و اپل پنسل ۲

آیپد مینی چیست و معرفی آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل

آیپد مینی، آیپدی کوچک به اندازه کف دست است و اگرچه بطور محسوسی از آیفون بزرگ‌تر است، اما باز هم می‌تواند در کیف یا حتی جیب شما راحت جا بگیرد! آیپد مینی محصولی واقعا قدرتمند است که اپل در ساخت آن سنگ تمام گذاشته و شما را به خرید ترغیب می‌کند.

آیپد مینی ۲۰۲۱ که اپل به تازگی و در رویداد سپتامبر معرفی کرد، بطور کامل باز طراحی شده تا بتواند با آیپد ایر کنونی و همچنین با مدل‌های آیپد پرو رقابت کند؛ این بدان معناست که از صفحه نمایش بزرگ‌تری برخوردار است و در ساخت آن، از تراشه‌ی جدیدتری نیز استفاده شده است.

آیپد مینی ۲۰۲۱ نسخه‌ی WiFi با حافظه‌ داخلی ۶۴ گیگابایت، ۴۹۹ دلار قیمت دارد و از آن طرف، نسخه‌ی Cellular آیپد مینی ۶ با حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایت، با قیمت ۷۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

هر آنچه باید درباره‌ی آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل بدانید

هر آنچه باید درباره‌ی آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل بدانید

از تاریخ ۲۴ سپتامبر، علاقه‌مندان برای خرید آیپد مینی ۲۰۲۱ اقدام کردند و اپل نیز شروع به ارسال محصولات برای مشتریان کرده است. تمام اطلاعات پایه و کلی که باید در مورد این آیپد مینی نسل جدید بدانید را توضیح دادیم؛ حال در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق‌تر مشخصات و امکانات آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل بپردازیم.

تغییرات بزرگ در طراحی آیپد مینی ۲۰۲۱

طبیعتا تغییراتی که در طراحی ظاهری داشتیم، بهترین و بزرگ‌ترین اتفاق در مورد این محصول اپل است. این آپدیت در طراحی iPad Mini 2021، ظاهر کنونی آیپد ایر و آیپد پرو را به آیپد مینی آورده است. علاوه بر اینکه این طراحی جدید بسیار زیبا بنظر می‌رسد، بلکه با سایر طراحی‌ها و محصولات اپل نیز همخوانی جالب توجهی دارد.

اگر طرفدار پروپاقرص اپل بوده باشید، حتما متوجه شدید که این کمپانی، در حال تغییر در طراحی و رنگ‌های اکثر محصولاتش است و تمرکز ویژه‌ای بر روی این قسمت کرده است. نتیجه‌ی این تغییرات در طراحی‌ها در وهله‌ی اول این است که ظاهر تمام محصولات با هم همخوانی خواهند داشت و تنها در ابعاد تفاوت دارند؛ بطور مثال اگر یکی از آی‌مک‌های جدید M1 را خریداری کنید، دقیقا مانند یک آیپد بزرگ عمل خواهد کرد!

رنگ‌های iPad Mini 2021 اپل

آیپد مینی ۲۰۲۱ در ۴ رنگ پایین عرضه می‌شود:

  • خاکستری
  • صورتی
  • بنفش
  • Starlight
رنگ های آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل

آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل

رنگ خاکستری تکراری است و همچنین رنگ Starlight (روشن) به رنگ طلایی کم رنگ شبیه است که نامی جدید به آن دادند و تنها از نزدیک به خوبی دیده می‌شود؛ صورتی و بنفش هم رنگ‌های جذابی محسوب می‌شوند، اما اپل می‌توانست از رنگ‌های زنده‌تری مانند سبز، آبی، زرد و قرمز به جای خاکستری و استارلایت استفاده کند!

صفحه نمایش بزرگ‌تر و با کیفیت‌تر آیپد مینی ۶

یکی از تغییرات مهمی که در این نسخه داشتیم، این است که دکمه‌ی Home حذف شده و حاشیه‌ها نیز بسیار باریک‌تر شده‌اند که همه‌ی این عوامل در افزایش کیفیت و ابعاد صفحه نمایش تاثیر دارند. آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل صفحه نمایش ۸.۳ اینچی دارد که نیم اینچ از نسخه‌ی قبلی خود ضخیم‌تر است. شاید این مقدار تغییر زیاد چشمگیر نباشد، اما در هنگام استفاده بیشتر احساس خواهد شد.

کیفیت تصویر هم در این محصول جدید بهتر شده؛ اگرچه نمی‌توان بطور قطعی گفت که بهتر از نسل پیشین خود است! فراموش نکنیم که هیچ‌کدام از این بهبودها به اندازه‌ی صفحه نمایش iPad Pro خوب نیست…

آیپد مینی ۶ به همراه اپل پنسل ۲ و تاچ آیدی

اپل پنسل ۲ و تاچ آیدی

اپل پنسل ۲ و تاچ آیدی

در این نسخه از آیپد مینی، تغییراتی را در تاچ آیدی و اپل پنسل هم داشتیم. در آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل می‌توان از اپل پنسل ۲ استفاده کرد و همچنین تاچ آیدی (حسگر اثر انگشت) هم به دکمه‌ی Power منتقل شده است! درست مثل iPad Air و iPad Pro، اپل پنسل ۲ هم بصورت مغناطیسی در کنار آیپد مینی ۲۰۲۱ قرار می‌گیرد. طول این قلم اپل تقریبا اندازه‌ی آیپد مینی است (با تفاوت ۲ اینچ) که این موضوع باعث می‌شود قرارگیری آن در کنار دستگاه بسیار راحت‌تر باشد.

تغییرات بزرگ در عملکرد آیپد مینی جدید

برای بررسی محصول از نظر عملکرد، باید در مرحله‌ی اول، به تراشه‌ی به کار رفته در آن رجوع کنیم. آیپد مینی 2021 به تراشه‌ی A15 ارتقا یافته است که همان جدیدترین و بزرگترین چیپست اپل است. تراشه‌ A15 دارای یک پردازنده‌ی 6 هسته‌ای و یک پردازنده‌ی گرافیکی 5 هسته‌ای است که ترکیب آن‌ها باعث افزایش 40 درصدی در عملکرد پردازنده و افزایش 80 درصدی در عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی نسبت به نسل قبلی می‌شود.

این ویژگی باعث می‌شود که این iPad mini ، برای انجام اموری مثل بازی، ضبط و کار بسیار بهتر از نسل قبلی خود عمل کند! اپل به موتور عصبی این محصول که 16 هسته دارد، توجه زیادی کرده است. این ویژگی باعث می‌شود که آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل در اجرای عملکردهای پردازشی، دو برابر سریعتر عمل کند که برای عملکردهایی مانند Siri ، عکاسی و Live Text بسیار مفید است.

iPad mini 6

iPad mini 6

در نسل قبلی آیپد مینی، پردازنده‌ی گرافیکی تنها 4 هسته و موتور عصبی نیز تنها 8 هسته داشت. CPU در هر دو نسخه 6 هسته دارد، اگرچه که در آیپد مینی جدید، پیشرفت تراشه‌ی A15 باعث بهبود قابل توجه در عملکرد شده است.

دوربین آیپد مینی نسل ۶ اپل

دوربین‌های جلو و عقب در آیپد مینی 2021 به خوبی ارتقا یافته‌اند. (اگرچه همچنان از خط تولید آیپد پرو عقب‌تر است و به خوبی دوربین‌های هیچکدام از آیفون‌های گذشته نیست)

دوربین پشتی آیپد مینی جدید از 8 مگاپیکسل به 12 مگاپیکسل ارتقا یافته است و همچنین از HDR غنی‌تر، پانوراماهای با کیفیت‌تر، دیافراگم بهبود یافته‌تر و فلاش Truetone برخوردار است. علاوه بر این پیشرفت‌ها، آیپد مینی 6 می‌تواند تصاویری در فرمت 4K ضبط کند.

دوربین آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل

دوربین آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل

آیپد مینی نسل قبل می‌توانست عکس‌های بسیار باکیفیتی بگیرد، اما آیپد مینی نسل جدید علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های خوب دوربین قبل، برای ثبت تصاویر هنرمندانه و خلاقانه بسیار مفید واقع می‌شود. با همه‌ی این پیشرفت‌ها و با نادیده گرفتن استحکام آن، این آیپد مینی جدید هنوز به کیفیت آیفون 11 و 12 و 13 نمی‌رسد.

دوربین جلویی آیپد مینی ۲۰۲۱ نیز از ویژگی‌های چشمگیری برخوردار است. این دوربین از 7 مگاپیکسل به 12 مگاپیکسل ارتقا یافته و در حال حاضر می‌تواند تصاویری با کیفیت 60 فریم در ثانیه ضبط کند! اما مهمتر از همه‌ی این قابلیت‌ها در آیپد مینی نسل 6، این است که دوربین جلویی در حال حاضر یک دوربین فوق عریض یا اولتراواید است. این دوربین از ویژگی Center Stage پشتیبانی می‌کند که زمانی که از برنامه‌ی FaceTime و سایر برنامه‌های تماس تصویری استفاده می‌کنید، بسیار کاربردی و مفید واقع می‌شود.

مجهز شدن iPad Mini 6 به درگاه USB-C و برخورداری از 5G

آیپد مینی 2021 به جای استفاده از پورت Lightning، از پورت USB-C برخوردار است و مدل cellular آن با قابلیت 5G عرضه می‌شود. قطعا اکثر کاربران با خرید یک دستگاه 5G بطور جداگانه چیزی به دست نمی‌آورند؛ موضوعی که مشخص است این است که تکنولوژی بصورت مداوم در حال پیشرفت است؛ بنابراین کاربران با داشتن آیپد مینی از نوع Cellular و 5G، در آینده از نظر فنی و ارتباط اینترنتی تامین خواهند بود.

همچنین از طرف دیگر، اینترنت وای فای انقدر رایج و در دسترس است که احتمالاً اکثر کاربران نیازی به اینترنت خود تلفن همراه (Cellular) ندارند. کسانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که توسعه‌ی ارتباط 5G در اولویت قرار دارد (مناطق شهری)، در حال حاضر به سرعت بسیار بالای Cellular (دیتای سیمکارت) دسترسی دارند.

آیپد مینی جدید با پورت usb c

آیپد مینی جدید با پورت usb c

از سوی دیگر، اینکه در آیپد مینی جدید پورت USB-C وجود دارد نکته‌ی خیلی با ارزشی است. این موضوع را آن دسته از کاربرانی متوجه می‌شوند که از آیفون و لوازم جانبی اپلی استفاده می‌کنند و می‌دانند که در میان وسیله‌هایشان تنها این محصولات هستند که از کابل USB-C بهره نمی‌برند و اختصاصا باید کابل لایتنینگ داشته باشند؛ اما اکنون آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل با دارا بودن کابل USB-C این جذابیت را برای کاربرانش به ارمغان آورده است.

پشتیبانی از USB-C در آیپد مینی 6 باعث می‌شود که انتقال داده‌ها در این دستگاه تا 10 برابر سریعتر عمل کند. همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر به لوازم جانبی حرفه‌ای مانند درایوهای USB، رایانه‌های دیگر، هاب های پورت، دوربین‌ها و غیره متصل شوند.

آیپد مینی ۶ برای چه افرادی پیشنهاد میشود؟

این تصمیم گیری که چه کسانی باید آیپد مینی ۲۰۲۱ را خریداری کنند، تنها بخاطر قیمت این محصول کاری سخت است. قاعدتا iPad mini برای اموری مانند کار کردن‌، بازی کردن، تماشای فیلم و سریال و همچنین مطالعه، بسیار سرگرم کننده و مناسب است. آیپد و آیپد ایر معمولی برای این کار از نظر اندازه کمی بزرگ هستند، اما آیپد مینی دارای صفحه نمایشی مناسب برای کار است.

آیپد مینی نسل شش

آیپد مینی نسل شش

با تمام مواردی که گفته شد، قیمت 499 دلاری این آیپد مینی جدید برای یک وسیله که تنها برای سرگرمی مناسب است، کمی زیاد به نظر می‌رسد. در واقع این قیمت برای یک وسیله‌ی مناسب کار مقرون به صرفه است. اینجاست که قیمت این محصول جدید اپل در بحث تصمیم گیری برای خرید دخیل می‌شود و کاربر را بر سر دو راهی می‌گذارد!

می‌توان گفت اگر کاربری وسیله‌ای برای سرگرمی می‌خواهد، بهتر است آیپد استاندارد 329 دلاری تهیه کند؛ گرچه کمی قدیمی به نظر می‌رسد، اما صفحه نمایش بزرگتری دارد و هزینه‌ی کمتری نیز به دنبال دارد. این محصول برای استراحت، بررسی ایمیل و همچنین در اختیار بچه‌ها گذاشتن مناسب‌تر است.

هر آنچه باید درباره‌ی iPad Mini 2021 بدانید

هر آنچه باید درباره‌ی iPad Mini 2021 بدانید

در عوض می‌توان گفت که آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل برای افرادی مناسب است که نیاز به آیپد ایر کوچک دارند. اما باز هم برای کاربرانی که از صفحه نمایش کوچکتر از آیپد مینی خوششان می‌آید، آیفون مینی و مک بوک‌های کوچکتر گزینه‌های بهتری برای خرید هستند. مشخص است که قیمت آیپد مینی ۶ کمی بالاست و واقعا جای تعجب دارد که چرا اپل قیمت این محصول جدید خود را تا 329 دلار پایین نیاورده است! مطمئنا اپل برای این موضوع باید دلیل محکمی داشته باشد که ما نمی‌دانیم!

آیا شما قصد خرید آیپد مینی 2021 را دارید؟ بنظر شما هزینه کردن برای این محصول مقرون به صرفه خواهد بود؟

همچنین لازم به ذکر است که اپل در رویداد سپتامبر، علاوه بر محصولاتی که در ابتدا گفتیم، از محصولات جدید دیگری نیز پرده برداشت که برای اطلاع از سایر محصولاتی که همراه آیفون ۱۳ رونمایی شدند، می‌توانید به مطلب لینک شده مراجعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

1 دیدگاه در “هر آنچه باید درباره‌ی آیپد مینی ۲۰۲۱ اپل بدانید

  1. Alireza گفت:

    درودوسلام
    خداقوت
    ممنون از مطالب مفید و کاربردی
    سوالم اینه:
    اینکه این آی‌پد از پورت تایپ c استفاده میکنه یعنی قابلیت OTG رو هم داره؟
    ممنون میشم جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =