نقد و بررسی

مقایسه آیپد ایر ۴ و آیپد ۹ ؛ کدام یک گزینه مناسب‌تری برای خرید است؟

مقایسه آیپد ایر ۴ و آیپد ۹ ؛ کدام یک گزینه مناسب‌تری برای خرید است؟

آخرین تبلت اپل با نام آیپد 9 که اخیرا معرفی شده، می‌تواند به اندازه آیپد ایر 4 خوب باشد. در این مطلب از فراسیب به مقایسه آیپد ایر ۴ و آیپد ۹ می‌پردازیم.

مقایسه آیپد ایر 4 و نسل نهم آیپد به ما یادآور می‌شود که آن‌ها از لحاظ سخت افزار و عملکرد چقدر به یکدیگر شباهت دارند. در رویداد ماه سپتامبر به صورت رسمی اپل از آیپد نسل ۹ رونمایی کرد و ممکن است این سوال در ذهن کاربران شکل بگیرد که کدام یک از این دو محصول گزینه بهتری برای خرید به حساب می‌آید؟

بررسی‌های آیپد ایر 4 نشان داد که با یکی از بهترین تبلت‌های تولید شده از سوی اپل روبرو هستیم که زبان طراحی، سخت افزار فوق العاده و ظرفیت آن برای جایگزین شدن با یک لپتاپ، از جمله نکات مثبت آن به حساب می‌آیند. همچنین امکان اتصال به مجیک کیبورد و کار با قلم اپل پنسل نیز از جمله قابلیت‌هایی هستند که کاربران می‌توانند روی آن حساب باز کنند.

رنگبندی آیپد ایر سری ۴

رنگبندی آیپد ایر سری ۴

البته زمانی که صحبت از مقایسه این دو تبلت با یکدیگر به میان می‌آید، می‌بینیم که نسل نهم آیپد از زبان طراحی قدیمی و پردازنده‌ای نسبتا ضعیف برخوردار است. البته این موضوع باعث شده است تا قیمت آن تقریبا با نیمی از ارزش آیپد ایر 4 برابری کند و دوربین سلفی آن نیز از رقیب خود در این مطلب بهتر بوده و از ویژگی جدید اپل با نام Center Stage نیز پشتیبانی می‌کند.

پس با تمام این تفاسیر کدام از این دو مدل گزینه بهتری برای شما به حساب می‌آید؟ بیایید ابتدا مشخصات سخت‌افزاری آن‌ها را با هم مقایسه کنیم:

 

آیپد ایر 4

آیپد 9

شروع قیمت

599 دلار

329 دلار

نمایشگر

10.9 اینچ با رزولوشن 1640 × 2360 پیکسل

10.2 اینچ با رزولوشن 1620× 2160 پیکسل

پردازنده

A14 بایونیک

A13 بایونیک

حافظه داخلی

64 و 256 گیگابایت

64 و 256 گیگابایت

دوربین پشت

12 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8

8 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.4

دوربین سلفی

7 مگاپیکسل Truedepth با دریچه دیافراگم f/2.2

12 مگاپیکسل Truedepth با دریچه دیافراگم f/2.4

ابعاد

6 × 177.8 × 246.3 میلیمتر

7 × 172.7 × 248.9 میلیمتر

وزن

453.6 گرم

485.34 گرم

پورت

USB-C

لایتنینگ +‌ جک هدفون

پشتیبانی از لوازم جانبی

مجیک کیبورد، اسمارت کیبورد فولیو، اپل پنسل نسل 2

اسمارت کیبورد، اپل پنسل نسل 1

ارتباطات

وای فای 6، 4G (آپشن)

وای فای 6، 4G (آپشن)

مقایسه آیپد ایر ۴ و آیپد ۹ از نظر قیمت

مدل پایه آیپد همواره به عنوان ارزان قیمت و مقرون به صرفه ترین نسخه تبلت اپل به دنیای تکنولوژی معرفی شده و این قضیه در سال 2021 نیز تکرار شده است. همانطور که مشاهده کردید، این محصول با قیمت پایه 329 دلاری عرضه شده است که البته اپل برای دانش آموزان، قیمت پایه 299 دلاری را در نظر گرفته است.

تا پیش از این اپل حافظه داخلی 32 گیگابایتی را برای مدل پایه این محصول در نظر می‌گرفت. اما این بار قضیه کمی نسبت به سال‌های گذشته متفاوت شده و ظرفیت حافظه داخلی مدل پایه دو برابر شده است. اگر تصمیم گرفته باشید تا از آیپد به عنوان وسیله‌ای برای کار با اپلیکیشن‌ها، بازی یا تماشای ویدئو استفاده کنید، مسلما 32 گیگابایت آنچنان که باید و شاید کافی نیست.

آیپد 9 با قیمت 329 دلاری

آیپد 9 با قیمت 329 دلاری

به این ترتیب عرضه نسخه پایه آیپد 9 با حافظه داخلی 64 گیگابایتی یک تغییر مثبت به حساب می‌آید. البته از آن جا که فضای 64 گیگابایتی نیز به سرعت پر می شود، لذا احتمالا باید 150 دلار بیشتر برای خرید نسخه 256 گیگابایتی هزینه کنید.

برای خرید آیپد ایر 4 با قیمت پایه 599 دلاری، باید تقریبا دو برابر نسبت به مدل پایه آیپد 9 هزینه کنید. این محصول به صورت پیش فرض با حافظه داخلی 64 گیگابایتی همراه است که در صورت نیاز به تهیه نسخه 256 گیگابایتی، باید 150 دلار بیشتر هزینه کنید. البته قیمت 600 دلاری یاد شده با نکات مثبتی از جمله قدرت بیشتر، ابعاد کوچک‌تر، وزنی سبک‌تر و نمایشگری بهتر همراه است.

مقایسه طراحی آیپد ایر ۴ و آیپد ۹

از لحاظ طراحی، تفاوت‌های زیادی بین این دو محصول وجود دارد. آیپد 9 از زبان طراحی کلاسیک و قدیمی تبلت‌های اپل بهره می‌برد که حاشیه‌های زیاد اطراف نمایشگر و دکمه هوم را با خود به همراه دارد. حتی رنگ بندی آن نیز روال سنتی پیشین خود را حفظ کرده و در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری فضایی با همان ابعاد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

تصویری از آیپد 9 و  کار با نسل اول اپل پنسل

تصویری از آیپد 9 و کار با نسل اول اپل پنسل

اما آیپد ایر با تغییراتی همراه شده است. سایز آن کوچک‌تر شده و وزن آن نیز کمتر شده است. به لطف نمایشگر لبه به لبه، حاشیه‌های اطراف نمایشگر نسبت به نسل نهم آیپد کمتر شده و با ابعادی مانند آیپد پرو 11 اینچی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. رنگ بندی مختلف (سبز، نقره‌ای، خاکستری فضایی، آبی آسمانی و رز گلد) این محصول باعث شده تا تقریبا تمام سلایق را در بر گرفته و در مقایسه با رقیب خود در این مطلب، تنوع بیشتری را دارا است.

پورت‌های iPad Air 4 و iPad 9

اگر این دو محصول را از نظر پورت‌ها مقایسه کنیم، به دو فلسفه مختلف اپل در این زمینه پی خواهیم برد.

با وجود این که این محصول در سال 2021، سالی که اغلب گجت‌ها از طریق درگاه USB-C شارژ می‌شوند، عرضه شده است، اما آیپد 9 هنوز هم درگاه لایتنینگ اپل را با خود به همراه دارد. این موضوع تا حدودی ناامید کننده به نظر می‌رسد. چرا که کاربران همواره با یک یک کابل لایتنینگ جداگانه را با خود همراه داشته باشند.

البته با وجود طراحی قدیمی این تبلت، آیپد 9 هنوز هم میزبان جک 3.5 میلیمتری هدفون است که احتمالا این موضوع برخی خریداران را خوشحال خواهد کرد. به این ترتیب اگر هدفون‌های سیمی هنوز یک آپشن و گزینه مهم برای شما به حساب می‌آید، لذا خرید آیپد سری ۹ یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های شما لقب خواهد گرفت.

تصویری از درگاه USB-C آیپد ایر 4

تصویری از درگاه USB-C آیپد ایر 4

آیپد ایر 4 این سطح از آزادی انتخاب را را در اختیار شما نمی‌گذارد و باید از هدفون‌های بلوتوثی برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده کنید. اما از طرف دیگر درگاه USB-C برای شارژ و تبادل با محصولات دیگر در نظر گرفته شده و کانکتور هوشمند تعبیه شده روی بدنه نیز کمک می‌کند تا به راحتی آن را به مجیک کیبورد اپل متصل کنید.

مقایسه نمایشگر آیپد ایر ۴ و آیپد ۹

همان طور که اشاره شد، به لطف نمایشگر لب به لب، با وجود کوچک‌تر بودن ابعاد نسخه چهارم آیپد ایر نسبت به آیپد 9، این محصول از صفحه نمایش بزرگ‌تر و نسبتا بهتری نسبت به رقیب خود برخوردار است.

آیپد ایر 4 از نمایشگر 10.9 اینچی با رزولوشن 1640 × 2360 و تراکم پیکسلی 244 PPI برخوردار است. این صفحه نمایش همچنین از طیف رنگی P3 و تکنولوژی True Tone اپل پشتیبانی می‌کند.

تصویری از نمایشگر آیپد 9

تصویری از نمایشگر آیپد 9

آیپد 9 از نمایشگر کوچکتری برخوردار بوده، اما تراکم پیکسلی آن با رقیب خود برابر است. نمایشگر 10.2 اینچی آن با رزولوشن 1620 × 2160 پیکسلی همراه است که تراکم پیکسلی 264 PPI را با خود به همراه دارد. طبق رنگی آن مانند iPad Air 4 نیست، اما از تکنولوژی True Tone اپل پشتیبانی به عمل می‌آورد.

نمایشگر هر دو تبلت از روشنایی 500 نیتی برخوردار است، اما در تست‌های آزمایشگاهی حداکثر روشنایی نمایشگر آیپد ایر 4، 400 نیت اعلام شد. هر دو مدل اعلام شده در این مطلب دارای یک لایه اولئوفوبیک ضد اثر انگشت هستند. اما آیپد ایر 4 روی گزینه یاد شده، یک لایه مقاوم در مقابل انعکاس نیز برخوردار است.

عملکرد پردازشی iPad 9 و iPad Air 4

از نظر عملکرد پردازشی نیز تفاوت نسبتا محسوسی میان این دو تبلت وجود دارد. با وجود این که نسل نهم آیپد نسبت به رقیب خود جدیدتر است، اما پردازنده A13 بایونیک به عنوان قلب تپنده آن ایفای نقش می‌کند و در مقابل، پردازنده A14 بایونیک درون نسل چهارم آیپد ایر جای خوش کرده است.

در مقایسه با مدل پیشین با تراشه A12 بایونیک، آپگرید شدن به مدل A13 یک بهبود نسبتا خوب به حساب می‌آید که باعث شده تا عملکرد پردازشی آن نسبت به نسخه قبل حدودا 20 درصد افزایش پیدا کند.

تصویری از نمایشگر آیپد ایر 4 هنگام کار با نرم افزار ویرایشگر تصویر

تصویری از نمایشگر آیپد ایر 4 هنگام کار با نرم افزار ویرایشگر تصویر

پردازنده A14 بایونیک باعث می‌شود تا آیپد ایر 4 بتواند وظایف و امورات روزمره با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد. این محصول در تست بنچمارک توانسته امتیاز 4262 را کسب کرده و به راحتی نسل نهم آیپد با امتیاز 2685 را شکست داده است.

در حالی که می‌توانیم با اطمینان بگوییم که آیپد 9 با پردازنده A13 Bionic در مقایسه با نسل پیشین خود عملکرد فوق العاده بهتری دارد، اما در مقایسه با آیپد ایر 4 حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت.

مقایسه دوربین‌های آیپد ایر ۴ و آیپد نسل ۹

یکی از مواردی که می‌تواند باعث انتخاب نسل نهم آیپد در مقابل رقیب خود شود، دوربین سلفی آن است.

آیپد 8 با سنسور دوربین 1.2 مگاپیکسلی همراه بود که برای یک تبلت امروزی، گزینه بسیار بدی به حساب می‌آید. لذا طراحان و متخصصان اپل این قطعه سخت افزاری را به نسخه 12 مگاپیکسلی الترا واید با زاویه دید 122 درجه‌ای ارتقاء دادند. به این ترتیب این سنسور دوربین از قابلیت Center Stage اپل هنگام برقرار مکالمات تصویر پشتیبانی می‌کند.

این ویژگی باعث می‌شود تا هنگام مکالمه تصویری، شما همواره در مرکز تصویر باشید و در صورت جابجایی، کادر دوربین نیز با شما حرکت خواهد کرد. اما در پشت بدنه، سنسور 8 مگاپیکسلی واید در نظر گرفته شده است که همچنان گزینه نسبتا خوبی برای عکاسی به حساب می‌آید.

تصویری از دوربین 12 مگاپیکسلی آیپد ایر 4

تصویری از دوربین 12 مگاپیکسلی آیپد ایر 4

اما در مقام مقایسه، آیپد ایر 4 میزبان دوربین 12 مگاپیکسلی در پشت بدنه و دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی است. دوربین پشت این محصول در مقایسه با آیپد 9 از قابلیت‌های بیشتر و امکانات بهتری برای عکاسی پانوراما برخوردار است. همچنین این دوربین امکان فیلمبرداری با رزولوشن 4K را نیز دارا است.

اما از طرف دیگر دوربین سلفی آن در مقایسه با رقیب خود از کیفیت پایین تری برخوردار بوده و از ویژگی Center Stage نیز بی‌بهره است.

به این ترتیب زمانی که صحبت از عکاسی سلفی و برقرار مکالمه تصویری به میان می‌آید، نسل نهم آیپد گزینه بهتری به حساب می‌آید. اما اگر قصد عکاسی یا فیلمبرداری با آیپد را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید آیپد ایر 4 است.

لوازم جانبی

اگر به فکر تجهیز کردن تبلت خود از نظر کیبورد و ماوس هستید، باید نسل چهارم آیپد ایر را انتخاب کنید.

کانکتور هوشمند این محصول به شما اجازه می‌دهد تا مجیک کیبورد 299 دلاری (یا اسمارت کیبورد فولیو 179 دلاری) اپل را به آسانی به آن متصل کنید. همچنین این تبلت از نسل دوم اپل پنسل با قیمت 129 دلاری نیز پشتیبانی می‌کند. این گجت به آسانی به بدنه آیپد ایر 4 چسبیده و می‌توانید به آسانی آن را همراه خود هر جایی ببرید.

تصویری از آیپد ایر 4 و کار با نسل دوم اپل پنسل

تصویری از آیپد ایر 4 و کار با نسل دوم اپل پنسل

از سوی دیگر آیپد 9 از بسیاری از لوازم جانبی اپل پشتیبانی نخواهد کرد. متأسفانه این محصول با مجیک کیبورد یا نسل دوم اپل پنسل سازگار نیست، اما در صورت تمایل می‌توانید اسمارت کیبورد 159 دلاری را به آن متصل کنید.

این تبلت همچنین از نسل اول قلم اپل با نام اپل پنسل پشتیبانی می‌کند که به کمک خارج کردن سَری آن و اتصال به درگاه لایتنینگ خود آیپد شارژ خواهد شد.

جمع بندی مقایسه آیپد ایر ۴ و آیپد ۹

با وجود این که آیپد ایر 4 حدودا یک سال از نسل نهم آیپد کوچک‌تر است، اما با مقایسه اساسی آن‌ها با یکدیگر متوجه می‌شویم که این محصول از ارزش خرید بالاتری برخوردار است.

ابعاد و وزن آیپد ایر 4 از رقیب خود کمتر بوده و نمایشگر آن نیز کمی بهتر است. از طرف دیگر پردازنده آن نیز عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته است. دوربین قرار گرفته در پشت بدنه آن هم کیفیت بیشتری در هنگام عکاسی را فیلمبرداری را در اختیار شما می‌گذارد. همچنین با پشتیبانی از لوازم جانبی بروز کمپانی Apple، جایگزین کردن آن با لپتاپ بسیار ساده‌تر خواهد بود.

اما از طرف دیگر باید بدانید که نسل نهم آیپد چیزی از رقیب خود کم نداشته و با ارزش تقریبا نیم برابری نسبت به آیپد ایر 4 می‌تواند گزینه خوبی برای خریداران تبلت‌های مقرون به صرفه به حساب آید. اگر عکاسی سلفی، مکالمه تصویری با کیفیت و استفاده از هدفون‌های سیمی (با جک 3.5 میلیمتری هدفون) در اولویت قرار دارد، می‌توانید روی آیپد 9 به عنوان یک گزینه خوب حساب باز کنید.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 20 =