آی دیوایس ها, نقد و بررسی

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵؛ کدامیک را خریداری کنیم؟

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

اپل در سال ۲۰۲۱ با عرضه آیپد مینی ۶ و آیپد ایر ۵، بار دیگر بازار تبلت‌های خود را به‌روز کرد. این دو دستگاه، به ظاهر رقیب یکدیگر، هرکدام با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، طیف وسیعی از نیازها را پوشش می‌دهند. انتخاب بین این دو گزینه می‌تواند گیج‌کننده باشد، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵ بپردازیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه برای خودتان کمک کنیم.

نبرد تبلت‌های جمع و جور اپل؛ آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

در ابتدا، به بررسی مشخصات فنی و ویژگی‌های کلیدی هر دو دستگاه می‌پردازیم. سپس، نقاط قوت و ضعف هر کدام را به‌طور جداگانه مورد بحث قرار می‌دهیم. در نهایت، با در نظر گرفتن موارد مختلفی مانند قیمت، کاربری و نیازهای فردی، به شما در انتخاب بهترین آیپد برایتان کمک خواهیم کرد.

مشخصات فنی

تبلت iPad Mini 6 iPad Air 5
نمایشگر ۸.۳ اینچ، Liquid Retina LCD، رزولوشن 1488×2266 پیکسل، تراکم 327ppi ۱۰.۹ اینچ، Liquid Retina LCD، رزولوشن 2360×1640 پیکسل، تراکم 264ppi
پردازنده Apple A15 Bionic Apple M1
رم ۴ گیگابایت ۸ گیگابایت
حافظه داخلی ۶۴/۲۵۶ گیگابایت ۶۴/۲۵۶ گیگابایت
باتری ۱۹.۳ وات ساعت، شارژدهی ۱۰ ساعته ۲۸.۶ وات ساعت، شارژدهی ۱۰ ساعته
دوربین‌ها

اصلی: ۱۲ مگاپیکسلی واید، دیافراگم f/1.8

جلو: ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، دیافراگم f/2.4

اصلی: ۱۲ مگاپیکسلی واید، دیافراگم f/1.8

جلو: ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، دیافراگم f/2.4

ارتباطات

وای فای ۶، 4G LTE

وای فای ۶، 5G/LTE، بلوتوث ۵.۲

لوازم جانبی

اپل پنسل نسل ۲

اپل پنسل نسل ۲، مجیک کیبورد فولیو

ابعاد و وزن

195.4×134.8×6.3 میلی‌متر
وزن نسخه وای فای: ۲۹۳ گرم
وزن نسخه ال‌تی‌ای: ۲۹۷ گرم

247.6×178.5×6.1 میلی‌متر
وزن نسخه وای فای: ۴۶۱ گرم
وزن نسخه ال‌تی‌ای: ۴۶۲ گرم

رنگ‌بندی

خاکستری فضایی، صورتی، بنفش، استارلایت

نقره‌ای، صورتی، آبی، زرد

بزرگترین تفاوت بین آیپد ایر و مینی را بدون نگاه کردن به مشخصات فنی هم می‌توان حدس زد: نمایشگر کوچکتر در مدل مینی. اما آیا نمایشگر کوچک‌تر به‌معنای کیفیت پایین‌تر است؟ خوشبختانه، با وجود اندازه تنها ۸.۳ اینچی، فناوری به کار رفته در نمایشگر این دو دستگاه تقریباً یکسان است.

هر دو از نمایشگر LCD رتینا و فناوری لمینت بهره می‌برند که در محیط‌های پرنور عملکرد بهتری ارائه می‌دهند. همچنین، حداکثر روشنایی در هر دو مدل حدود ۵۰۰ نیت است. تراکم پیکسلی بالاتر در آیپد مینی به دلیل اندازه کوچک‌تر آن است، اما در استفاده روزمره متوجه این تفاوت نخواهید شد. راستش را بخواهید، ما هم ترجیح می‌دهیم به جای تراکم پیکسلی بالاتر، کمی فضای بیشتری روی نمایشگر داشته باشیم و آن بزرگ‌تر باشد!

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

شباهت‌های این دو تبلت بیشتر از تفاوت‌هایشان است. با این حال، آیپد ایر در یک بخش نسبت به مینی برتری قابل توجهی دارد و آن تراشه مرکزی است. آیپد ایر از تراشه M1 اپل، اولین نسل از پردازنده‌های کلاس کامپیوتری مبتنی بر ARM اپل استفاده می‌کند. این تراشه با ۸ گیگابایت رم و ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه همراهی می‌شود. آیپد مینی نیز با تراشه A15 Bionic به همراه ۴ گیگابایت رم و همان گزینه‌های حافظه آیپد ایر، عملکرد ضعیفی ندارد. این همان تراشه‌ای است که در سری آیفون ۱۳ استفاده شده و از پس همه کارهایی که یک گوشی پرچم‌دار معمولی انجام می‌دهد به خوبی برمی‌آید. اما با توجه به نمایشگر بزرگ‌تر و تراشه قدرتمندتر، Air همچنان در زمینه بهره‌وری حرف بیشتری برای گفتن دارد.

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

تبلت iPad Air 5 – مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

صحبت از بهره‌وری شد، آیپد ایر از مجیک کیبورد فولیو (Magic Keyboard Folio) فوق‌العاده جذاب اپل پشتیبانی می‌کند. این اکسسوری اپل، آیپد ایر شما را به یک مک‌بوکِ سبک تبدیل می‌کند تا کارهای حرفه‌ای‌تری را با آن انجام دهید. درگاه تاندربولت (USB-C) برای اتصال لوازم جانبی و یک طراحی شناور برای تنظیم آسان‌تر زاویه دید از ویژگی‌های این کیبورد هستند.

تجربه کار با مجیک کیبورد اپل از تمام کیبوردهای بلوتوثی که تا به حال استفاده کرده‌ام (از جمله آن‌هایی که پایه دارند) بهتر است. کلیدها و ترک‌پد این کیبورد کاملاً شبیه مک هستند. هرچند تجربه کار با آن به‌طور کامل شبیه یک لپ‌تاپ نیست، اما نزدیک‌ترین چیزی است که می‌توانید با یک تبلت به دست بیاورید. در آن سمت آیپد مینی کیبورد رسمی ندارد، اما بسیاری از کیبوردهای متفرقه با آن سازگار هستند. البته انتظار سطح کیفیت مشابه کیبورد جادویی اپل را از آن‌ها نباید داشت.

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

تبلت iPad Air با مجیک کیبورد اپل

نرم افزارها آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

از نظر نرم افزاری، هر دو iPad Mini و iPad Air آخرین نسخه از iPadOS را اجرا می‌کنند که با بروزرسانی‌های سالانه، تجربه کار با آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این بدان معنی است که شما می‌توانید به‌طور همزمان از چندین برنامه استفاده کنید، از برنامه‌های مشابه استفاده کنید یا حتی در صورت اتصال به مک، از تبلت خود به‌عنوان نمایشگر دوم استفاده کنید. هرچند اینکه این تجربه روی صفحه‌نمایش کوچک یا بزرگ بهتر باشد به کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد.

آیپد ایر ۵ با پشتیبانی از مانیتورهای خارجی، قابلیت جالبی را ارائه می‌دهد. این قابلیت به شما امکان می‌دهد برنامه‌های مختلف را روی نمایشگرهای مختلف اجرا کنید. در واقع این تنها آیپد غیر Pro اپل است که چنین قابلیتی را ارائه می‌دهد. و آن را هم مدیون حضور تراشه ارتقا یافته Apple M1 است که اپل آن را به اندازه کافی برای پشتیبانی از این قابلیت، قدرتمند می‌داند. به هر ترتیب ما در مقاله‌ای به بررسی ترفندهای استفاده از قابلیت یونیورسال کنترل پرداخته‌ایم که به شما اجازه می‌دهد چندین دستگاه اپل را با یکی کنترل کنید. این مقاله به شما در استفاده کاربردی‌تر از آیپدتان کمک می‌کند.

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

تبلت iPad Mini 6 – مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

ابعاد و اندازه‌ها

در مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵، این دو تبلت از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند؛ با این تفاوت که یکی از آن‌ها واقعاً درست مثل نامش کوچک‌تر و مینی است. اندازه کلی مینی بسیار کوچک‌تر بوده و وزن آن تقریباً نصف ایر است. اندازه کوچک آیپد مینی باعث می‌شود به راحتی داخل کیف جا شود و تقریباً می‌توان آن را به هر جایی برد. وزن سبک‌تر آن نیز باعث می‌شود برای نگه‌داشتن در دست، به خصوص در زمان استفاده طولانی‌مدت با نسل دوم اپل‌پنسل، راحت‌تر باشد. من به شخصه هنگام یادداشت‌برداری با اپل‌پنسل، قطعاً نمایشگر کوچک‌تر و وزن سبک‌تر iPad Mini را ترجیح می‌دهم.

البته آیپد ایر هم از نظر طراحی مزیت‌های خودش را دارد. قبلاً به نمایشگر بزرگ‌تر آن اشاره کردیم. همچنین آن کمی از مدل مینی نازک‌تر هم هست. این تفاوت چندان قابل توجه نیست، اما باعث می‌شود Air حس محصول باکیفیت‌تری را القا کند. به جز اندازه، چند تفاوت کوچک دیگر نیز وجود دارد. آیپد مینی برای دوربین پشتی خود یک حسگر فلاش دارد، در حالی که ایر فاقد آن است.

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

دوربین

البته که اپل iPad را برای عکاسی حرفه‌ای نساخته است، اما برای خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک دارند و به گوشی هوشمند دسترسی ندارند، فوق‌العاده‌اند. همچنین برای لحظاتی که ناگهان با صحنه‌ای زیبا روبرو می‌شوید و iPad در دستتان دارید، دوربین آن‌ها کاربردی است. هر دو مدل iPad Air و iPad Mini به خصوص در نور مناسب می‌توانند عکس‌های خوبی بگیرند. کیفیت دوربین‌های آن‌ها تقریباً مشابه آیفون‌های قدیمی‌تر است، به این معنی که کار را راه می‌اندازند اما به هیچ وجه با دوربین پرچمداران مدرن آیفون رقابت نمی‌کنند.

اگر مجبور باشید یکی از آن‌ها را به عنوان دوربین پشتیبان انتخاب کنید، قطعا iPad Mini منطقی‌تر است. برای عکس گرفتن سبک‌تر و راحت‌تر در دست نگه داشته می‌شود. همچنین به بزرگی مدل‌های دیگر نیست؛ بنابراین استفاده از آن در مکان‌های عمومی کمتر جلب توجه می‌کند (البته باز هم کمی عجیب به نظر خواهید رسید!).

دوربین جلو اهمیت بیشتری دارد. در گذشته، iPad Mini دوربین جلوی ضعیفی داشت، اما نسل ششم آن از لنز مشابه با iPad Pro و iPad Air استفاده می‌کند. هر دو دوربین رنگ‌بندی دقیق و جزئیات قابل قبولی ارائه می‌دهند، اما در نور کم عملکرد ضعیف‌تری دارند. همچنین هر دو تبلت از قابلیت Center Stage بهره می‌برند. این ترفند نرم‌افزاری جالب، به طور خودکار چهره‌ها را در محیط دنبال می‌کند و آن‌ها را در مرکز تصویر نگه می‌دارد.

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

تبلت iPad Mini 6 – مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

یک نکته منفی برای هر دو دستگاه، محل قرارگیری دوربین جلو است. در حالی که جدیدترین iPad‌ معمولی اپل به چیدمان افقی روی آورده، این دو مدل همچنان از حالت عمودی استفاده می‌کنند. این یعنی اگر ترجیح می‌دهید از تبلت در حالت افقی استفاده کنید، در تماس‌های ویدیویی به نظر می‌رسد به جای دوربین، به دوردست‌ها خیره شده‌اید. این موضوع بیشتر برای کاربران حرفه‌ای اهمیت دارد تا کسانی که چت‌های ویدیویی معمولی انجام می‌دهند؛ بنابراین اگر قرار نیست از iPad برای کنفرانس‌های ویدیویی استفاده کنید، این موضوع اهمیت چندانی نخواهد داشت.

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵ در باتری و شارژدهی

از نظر باتری و شارژدهی، ظرفیت باتری iPad Mini حدود ۹.۳ وات‌ساعت کمتر از iPad Air است، اما اجازه ندهید این موضوع گمراه‌تان کند: هر دو این دستگاه‌ها تقریبا شارژدهی یکسانی دارند. این منطقی است، زیرا پردازنده و نمایشگر بزرگ‌تر آیپد ایر به انرژی بیشتری نیاز دارند. با هر دو مدل می‌توانید حدود ۱۰ ساعت از باتری استفاده کنید، هرچند بازی‌ها و برخی اپلیکیشن‌های پرمصرف می‌توانند شارژ باتری را سریع‌تر تمام کنند.

مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

تبلت iPad Mini 6 – مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵

همچنین هر دو مدل Mini و Air از شارژرهای ۲۰ وات مشابهی استفاده می‌کنند، با این حال به لطف ظرفیت کمتر باتری، iPad Mini تنها در عرض ۹۰ دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود، در حالی که شارژ کامل iPad Air کمی بیش از دو ساعت طول می‌کشد.

قیمت

آیپد ایر ۵ جدیدتر است و در مارس ۲۰۲۲ عرضه شده، در حالی که آیپد مینی ۶ در اواخر سال ۲۰۲۱ راهی بازار شد. اخیراً شایعه شده است که iPad Mini (نسل هفتم) به‌زودی عرضه خواهد شد. جدول قیمت این دو محصول را در زیر ببینید:

مدل قیمت ۶۴ گیگ Wi-Fi قیمت ۲۵۶ گیگ Wi-Fi قیمت ۶۴ گیگ Wi-Fi + Cellular قیمت ۲۵۶ گیگ Wi-Fi + Cellular
آیپد ایر ۵۹۹ دلار ۷۴۹ دلار ۷۴۹ دلار ۸۹۹ دلار
آیپد مینی ۴۹۹ دلار ۶۴۹ دلار ۶۴۹ دلار ۷۹۹ دلار

جمع بندی

با مقایسه آیپد مینی ۶ با آیپد ایر ۵ می‌توان متوجه نقاط مشترک زیادی که بین این دو تبلت وجود دارد شد؛ اما مدل Air به خاطر داشتن صفحه نمایشگر بزرگتر و پردازنده مرکزی قوی‌تر، کاملا ارزش مبلغ اضافی را دارد. اگر فقط مسئله بودجه است، صادقانه توصیه می‌کنیم مبلغ بیشتری را برای خرید آن پس‌انداز کنید. زیرا ایر واقعاً یکی از بهترین مدل‌های آیپد برای هر نوع کاربری است.
با این حال، همه به صفحه نمایش بزرگ احتیاج ندارند. اگر دنبال تبلتی کوچک‌تر هستید، آیپد مینی پادشاه تبلت‌های کوچک است و هیچ چیز واقعاً به رقابت با آن حتی نزدیک هم نمی‌شود. این که باید مبلغ کمتری از جیبتان برود هم نمی‌تواند چیز بدی باشد.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *