آی دیوایس ها

نقد و بررسی آیپد مینی 6 ؛ نسخه بهبود یافته و کوچک‌تر آیپد ایر!

آیپد مینی 6 آخرین نسخه از کوچک‌ترین تبلت اپل به حساب می‌آید که در این مطلب از فراسیب، قصد داریم آن را به صورت موشکافانه، نقد و بررسی کنیم.

نسل ششم آیپد مینی پردازنده پرقدرت و فوق العاده A15 Bionic را درون یک بدنه کوچک‌تر قرار داده و به این ترتیب توانسته نام خود را به عنوان یک تبلت قدرتمند به ثبت برساند.

تمام محصولات اپل که به عنوان اولین بار به صورت رسمی رونمایی شدند (مانند صفحه نمایش رتینا روی آيفون 4، سنسور تشخیص چهره یا فیس آیدی روی آيفون X، ایرپادها و حالا آیپد مینی 6) توانسته‌اند تا هیجان زیادی را به کاربران القاء کنند.

در حالی که زبان طراحی بدنه تخت با گوشه‌های گرد از زمان معرفی آیپد پرو 2018 به محصولات اپل راه پیدا کرد، اما در مورد این محصول آیتم‌های دیگری نیز به چشم می‌آیند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. آیپد های مدرن (اگر نسخه 12.9 اینچی را در نظر نگیریم) از ظاهری نازک و نسبتا سبک برخوردار هستند. اما آیپد مینی 6 آمده است که این طرز فکر را وارد دنیایی جدید کند.

نسل ششم آیپد مینی ممکن است آنچنان محصول قدرتمندی به حساب نیامده و صفحه نمایش کوچک آن هم ممکن است دست و بال شما را ببندد. اما در برخی مقاطع از روز، کار کردن با آن بسیار لذت بخش بوده و نوع کاری که این دیوایس قادر به انجام آن است، مسلما شما را شگفت زده خواهد کرد.

آیپد مینی 6 با رنگ استارلایت

آیپد مینی 6 با رنگ استارلایت

سخت افزار جدید در آیپد مینی 6

زبان طراحی این محصول حالا به آیپد ایر و آیپد پرو شباهت پیدا کرده است. در حالی که این سبک و سیاق طراحی از آیپدهای سال 2018 به بعد رواج داشته است، اما اجرای این طرح همراه با یک نمایشگر 8.3 اینچی جالب به نظر می‌رسد.

در کنار سایز کوچک، این تبلت از مقاومت خوبی برخوردار بوده و ظاهرا در مقابل سقوط از ارتفاع نیز کاملا سرسخت برخورد خواهد کرد. البته از آن جا که آیپد مینی 6 احتمالا به راحتی در دستان کاربران جای خواهد گرفت، لذا کمتر پیش می‌آید که این دستگاه بر روی زمین یا سطوح دیگر سقوط کند. وزن 293 گرمی آن نیز باعث شده است که با سبک‌ترین آیپد تولید شده توسط کمپانی Apple روبرو باشیم.

آیپد مینی 6 با رنگ استارلایت

آیپد مینی 6 با رنگ استارلایت

نسل ششم آیپد مینی در چهار رنگ خاکستری فضایی، صورتی، بنفش و استارلایت در دسترس خریداران قرار گرفته است. ما در این مطلب، رنگ استارلایت آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در شرایط مختلف نوری و رنگی، کاملا جذاب و دلفریب به نظر می‌رسد.

در این تبلت خبری از تکنولوژی تشخیص چهره اپل که از آن با نام فیس آیدی یاد می‌شود، نیست و برای تأیید هویت باید از سنسور اثر انگشت که مانند آیپد ایر درون دکمه پاور قرار گرفته، استفاده کنید. اگر پس از کار با آیپد پرو به همراه فیس آیدی به سراغ آیپد مینی 6 بیایید، مطمئنا در ابتدای کار دچار مشکل خواهید شد. چرا که با نگاه کردن به نمایشگر انتظار باز شدن قفل صفحه را خواهید داشت و ممکن است متعجب شوید که چرا این موضوع اجرایی نمی‌شود!

همان طور که اشاره کردیم، نسل ششم آیپد مینی از ابعاد کوچکی برخوردار بوده و از آن جا که قلم اپل پنسل برای شارژ شدن نیاز به اتصال به بدنه خواهد داشت، لذا دکمه‌های افزایش و کاهش صدا از کناره بدنه به سمت بالا منتقل شده است تا فضای کافی برای شارژ شدن قلم اپنل پنسل ایجاد شود. دکمه‌هایی که شاهد تغییر محل قرارگیری آن‌ها هستیم، کاربردهای مختلفی نیز داشته و بسته به قرارگیری دستگاه در حالت افقی یا عمودی، کاربرد آن‌ها مختلف خواهد بود.

محل قرارگیری دکمه‌های سخت افزاری در آیپد مینی 6

محل قرارگیری دکمه‌های سخت افزاری در آیپد مینی 6

در حالت عمودی و زمانی که دوربین سلفی در بالا قرار گرفته است، دکمه سمت راست وظیفه افزایش و دیگری نیز وظیفه کاهش صدا را بر عهده خواهد داشت. اما اگر این دستگاه را در جهت معکوس نگه دارید، کاربرد آن‌ها نیز برعکس خواهد شد.

در حالی که سایز 8.3 اینچی نمایشگر آنچنان که تصور می‌کنید در مقابل آیپد ایر با صفحه نمایش 10.9 اینچی کوچک نیست، اما تغییرات سایز و وزن کاملا مشهود بوده و به چشم می‌آید. قرارگیری چنین محصول سبکی در دستان اشخاص مختلف، می‌تواند باعث شود که مدت زمان بیشتری نیز با آن کار کنند. به این ترتیب هنگام خواندن مطالب مختلف، برقراری تماس FaceTime و مواردی از این قبیل، دستتان خسته نخواهد شد.

عملکرد پردازشی iPad mini 6

نسل ششم آیپد مینی از پردازنده A15 Bionic به همراه Neural Engine که به عنوان قلب تپنده خانواده آیفون 13 ایفای نقش می‌کند، بهره می‌برد. در تست بنچمارک گیک بنچ، این محصول در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب امتیازهای 1589 و 4619 را به دست آورد که در مقابل امتیازهای آیفون 13 (1719 و 4469) کمی کمتر است.

تست بنچمارک آیپد مینی 6 در کنار آيفون 13

تست بنچمارک آیپد مینی 6 در کنار آيفون 13

همان طور که انتظار می‌رفت، عملکرد پردازشی نسل ششم آیپد مینی در تست بنچمارک بین آیپد ایر با تراشه A14 و آیپد پرو با تراشه M1 قرار گرفته است. اما بد نیست بدانید که در جریان انجام امور روزانه، تفاوت آنچنان زیادی بین آیپد مینی جدید و آیپد ایر وجود ندارد.

در تست‌های انجام شده، خروجی گرفتن تصاویر از اپلیکیشن لایت روم، خروجی گرفتن صدا از نرم افزار Ferrite و رندر گرفتن فایل‌های روی این محصول نسبت به آیپد پرو با تراشه M1 با سرعت کمتری همراه است. بسته به حجم پروژه، این تفاوت می‌تواند به چند ثانیه یا چند دقیقه ختم شود.

اگر از زوایای مختلف به این تبلت جدید نگاه کنیم، چنین تفاوت‌هایی به نظر کاملا منطقی می‌آید. اگر آیپد مینی 6 اولین تبلتی است که در دستان خود گرفته‌اید، عملکرد آن مطمئنا شما را شگفت زده خواهد کرد و از آن راضی خواهید بود.

کار با فایل صوتی در آیپد مینی 6 در اپلیکیشن Ferrite

کار با فایل صوتی در آیپد مینی 6 در اپلیکیشن Ferrite

انجام امور مولتی تسکینگ روی این تبلت هم با لذت خاصی همراه است. اجرای همزمان اپلیکیشن‌ها در کنار یکدیگر یا استفاده از قابلیت Slide Over با نرمی همراه است و دسترسی به اپ سوییچر نیز از سرعت مناسبی برخوردار است. بزرگ‌ترین نقصی که در این زمینه تصور خواهید کرد، کوچک بودن صفحه نمایش است.

دوربین‌ها در این محصول نیز بهبود یافته‌اند و در پشت بدنه، یک سنسور 12 مگاپیکسلی واید را می‌بینیم. برای علاقمندان به سلفی، سنسور 12 مگاپیکسلی الترا واید در نظر گرفته شده است. به این ترتیب کاربران قادر خواهند بود تا از قابلیت سنتر استیج (Center Stage) در هنگام برقراری تماس تصویری استفاده کنند.

اپل همچنین این ویژگی را به نسل نهم آیپد نیز اضافه کرد و در حال حاضر،‌ آیپد ایر تنها تبلت این شرکت آمریکایی است که ویژگی یاد شده را درون خود نمی‌بیند.

صفحه هوم آیپد مینی 6

صفحه هوم آیپد مینی 6

عمر مفید باتری دستگاه مطلوب اعلام شده است. با استفاده معمولی، نسل ششم آیپد مینی بدون هیچ مشکلی یک روز کامل در خدمت شما خواهد بود. از آن جا که ابعاد این محصول کوچک است، لذا باتری با ظرفیت پایین‌تری درون آن قرار گرفته و به همین دلیل، نباید انتظار عملکردی متناسب با آیپد ایر را از آن داشته باشید.

زمانی که آیپد مینی 6 را در حالت افقی قرار دهید، اسپیکرهای استریو صدا را با حالتی دلنشین به گوش شما خواهند رساند. مسلما نباید انتظار صدایی مانند آیپد پرو 12.9 اینچی را داشته باشید، اما برای استفاده روزمره گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

نکته جذاب ماجرا، حذف پورت لایتنینگ و جایگزین شدن آن با درگاه USB-C است که مطمئنا بسیاری کاربران از این تغییر خوشحال خواهند شد. به این ترتیب شما قادر خواهید بود تا دیوایس‌های اکسترنال، نمایشگرهای HDMI و سایر لوازم جانبی را به آسانی به نسل ششم آیپد مینی متصل کنید.

صفحه هوم آیپد مینی 6

صفحه هوم آیپد مینی 6

صفحه نمایش Liquid Retina در آیپد مینی 6

نمایشگر این تبلت از نوع Liquid Retina خواهد بود که رزولوشن 1448 × 2266 پیکسلی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در حالی که این اعداد از آیپد ایر و آیپد پرو پایین‌تر است، اما نمایشگر کوچک‌تر این محصول باعث شده تا تراکم پیکسلی دستگاه روی 326PPI تنظیم شود.

این موضوع باعث می‌شود تا صفحه نمایش این تبلت تصاویری شارپ را به نمایش گذاشته و آیکون‌ها و متون نمایش داده شده کاملا خوانا باشند. البته کاربران این محصول احتمالا برای اولین بار مجبور خواهند شد تا فونت پیش فرض دستگاه را کمی افزایش دهند.

خوشبختانه سیستم عامل آیپد او اس 15 به کاربران این اجازه را می‌دهد که سایز متن را بر اساس هر اپلیکیشن به صورت جداگانه تغییر دهند و همچنین تنظیماتی برای افزایش سایز آیکون‌ها نیز در نظر گرفته شده است. در مطلبی نیز به نکات و ترفندهای جدید iOS 15 و iPadOS 15 پرداختیم که می‌توانید مطالعه کنید.

خواندن متن روی صفحه نمایش آیپد مینی 6

خواندن متن روی صفحه نمایش آیپد مینی 6

حالا که نمایشگر خانواده آیفون 13 به تکنولوژی OLED مجهز شده است و آیپد پرو 12.9 اینچی نیز از صفحه نمایش Liquid Retina XDR برخوردار است، زمانی که نسل ششم آیپد مینی را در کنارشان قرار دهید،‌ متوجه تفاوت‌های آن‌ها خواهید شد. عمق رنگ سیاه روی آیپد مینی 6 توانایی رقابت با دو محصول یاد شده را نخواهد داد.

با وجود این که صفحه نمایش این محصول آنچنان که باید و شاید با کیفیت نیست، اما در اکثر مواقع و حتی در زیر تابش نور خورشید نیز پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

اسکرول کردن با اعمال شاقه!

زمانی که نسل ششم آیپد مینی به دستان خریداران رسیدن، شکایت‌‌های زیادی در مورد مشکلات آن هنگام اسکرول در رسانه‌ها و وب سایت‌‌های مختلف انعکاس داده شد. این موضوع روی چشم اشخاص مختلف با تفاوت‌هایی روبرو خواهد بود، اما در حین اسکرول اگر از نمای نزدیک به صفحه نمایش این محصول نگاه کنید، معضل یاد شده کاملا به چشم‌تان خواهد آمد.

مشکل اسکرول در صفحه نمایش آیپد مینی 6

مشکل اسکرول در صفحه نمایش آیپد مینی 6

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، این پدیده در حین فیلمبرداری و خروجی گرفتن از یک فریم کاملا مشهود است. البته چنین مشکلی روی آیپد پرو 12.9 اینچی با تکنولوژی پروموشن هم وجود دارد، اما چشمان کاربران قادر به تشخیص آن نخواهد بود.

مسئولان اپل به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کردند که چنین اتفاقی روی نمایشگر لیکویید کریستال طبیعی بوده و به فناوری LCD مربوط خواهد شد. البته چنین اتفاقی روی نسل ششم آیپد مینی بیش از محصولات دیگر دیده می‌شود.

اگر روی این موضوع حساس شده‌اید، باید بدانید اگر به صورت کاملا موشکافانه هنگام اسکرول کردن به صفحه نمایش آیپد مینی 6 خیره نشوید، مطمئنا چنین مشکلی را در مصرف روزانه از دستگاه حس نخواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید، این محصول را از نزدیک مشاهده و با آن کار کنید.

استفاده از iPad mini 6 به صورت روزانه

محصولی مانند نسل ششم آیپد مینی برای خواندن متون، دستگاهی فوق العاده به حساب می‌آید. تفاوتی ندارد که در حال کار با اپلیکیشن Apple News هستید یا محتوای یک وب سایت را می‌خوانید. این تبلت وظایف خود را به خوبی انجام خواهد داد.

خواندن متن روی نمایشگر آیپد مینی 6

خواندن متن روی نمایشگر آیپد مینی 6

زمانی که در فضاهای بسته و مسقف مشغول خواندن مطالب و محتوا باشید، این تبلت کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. اما زمانی که آن را به زیر نور آفتاب ببرید، قضیه کمی پیچیده‌تر خواهد شد. در شرایط مختلف صفحه نمایش آیپد مینی به خوبی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود، حتی در زیر نور آفتاب. اما لایه شیشه‌ای قرار گرفته روی آن، باعث بازتاب نور زیادی می شود.

برای افرادی که علاقه زیادی به خواندن کتاب‌های الکترونیکی دارند، انتخاب بین Kindle Paperwhite و iPad mini موضوع بسیار سختی خواهد بود. اگر شخص کاربر تصمیم داشته باشد تا از تبلت خود اکثرا در فضاهای بیرونی استفاده کنید، محصول شرکت کیندل گزینه بهتری به حساب می‌آید.

مقایسه آیپد مینی 6 و کیندل Paperwhite زیر نور آفتاب

مقایسه آیپد مینی 6 و کیندل Paperwhite زیر نور آفتاب

اما از جهت دیگر تبلت کمپانی کیندل تنها برای خواندن کتاب طراحی و تولید شده است. پس اگر قصد انجام کارهای دیگری داشته باشید، محصول شرکت اپل برنده میدان خواهد بود.

ارتباطات بی سیم در آیپد مینی 6

برای ارتباط از طریق شبکه 5G، باید نسخه سلولار این محصول را خریداری کنید که به این ترتیب، هزینه اضافه 150 دلاری را برای شما در پی خواهد داشت. بر خلاف آیفون 12، آیفون 13 و آیپد پرو با تراشه M1، این محصول از شبکه mmWave 5G پشتیبانی نخواهد کرد.

مانند آیپد ایر و آیپد پرو، این تبلت تولید شده توسط شرکت اپل از وای فای 6 با نهایت سرعت 1.2 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد.

لوازم جانبی آیپد مینی 6

همانطور که اشاره کردیم نسل ششم آیپد مینی از سایز کوچکی برخوردار است و به همین دلیل، کیبوردی از سوی اپل برای آن عرضه نشده است. اما به جای آن کاربران می‌توانند هر کیبورد، ترکپد یا موسی که از طریق بلوتوث با دستگاه‌های دیگر وصل می‌شوند را با این محصول همگام کنند.

یکی از مهم‌ترین محصولات که برای کار با نسل ششم آیپد مینی به آن نیاز خواهید داشت، نسل دوم قلم اپل با نام Apple Pencil است. به این ترتیب شما قادر خواهید بود به راحتی با دست خط خود روی اپلیکیشن‌های مختلف بنویسید و سیستم هوشمند اپل، دست خط شما را به متن تبدیل خواهد کرد.

اپل پنسل همچنین آیپد مینی را به یک صفحه اسکچ تبدیل خواهد کرد و می‌توانید به راحتی روی آن طراحی یا نقاشی کنید. همچنین اگر با مشکل در اتصال اپل پنسل مواجه شدید، مطلب راه حل مشکل عدم اتصال اپل پنسل با آیپد را مطالعه کنید.

آیپد مینی 6 قرار گرفته در یک کیس بنفش رنگ

آیپد مینی 6 قرار گرفته در یک کیس بنفش رنگ

قاب محافظ Smart Folio تولید شده توسط اپل هم در پنج رنگ زیر با قیمت 59 دلاری در دسترس خریداران این محصول خواهد بود:

  • English Lavender
  • Dark Cherry
  • Electric Orange
  • White
  • Black

این کیس نه تنها از دستگاه شما محافظت خواهد کرد، بلکه می‌تواند به عنوان استندی برای قرارگیری این تبلت در حالت افقی ایفای نقش کند.

چه کسانی باید آیپد مینی 6 را خریداری کنند؟

نسل ششم آیپد مینی در مدل پایه با حافظه داخلی 64 گیگابایتی با قیمت 499 دلاری همراه است. البته بسیاری از افراد ممکن است قصد خرید نسخه 256 گیگابایتی را داشته باشند که برای آن‌ها 649 دلار آب می‌خورد. همان طور که بالاتر اشاره کردیم برای خرید مدل سلولار باید 150 دلار بیشتر هزینه کنید. به این ترتیب قیمت‌های یاد شده به ترتیب 649 و 799 دلار خواهد بود.

مقایسه این محصول با تبلت کیندل با قیمت 139 دلاری برای علاقمندان به خواهندن کتاب‌های الکترونیکی بسیار سخت خواهد بود. اگر تنها مقصود شما از خرید تبلت خواندن کتاب است، محصول کمپانی کیندل را خریداری کنید که از طریق درگاه USB-C نیز شارژ خواهد شد.

آیپد مینی 6 با رنگ استارلایت

آیپد مینی 6 با رنگ استارلایت

اما اگر قصد شما کار کردن با اپلیکیشن‌های مختلف، برقراری تماس تصویری و مواردی از این قبیل در کنار خواندن کتاب‌های الکترونیکی است، آیپد مینی را انتخاب کنید.

برای خرید اولین تبلت همچنین می‌توانید روی آیپد ایر حساب باز کنید. با وجود این که قابلیت سنتر استیج، تکنولوژی 5G و آخرین نسل از پردازنده اپل روی این محصول در دسترس نیست، اما صفحه نمایش بزرگ‌تر و امکان تعامل با مجیک کیبورد اپل از جمله اهداف خوب برای خرید آیپد ایر به حساب می‌آید.

آیپد مینی یک گزینه خوب برای افرادی به حساب می‌آید که چندین سال است از یک iPad قدیمی استفاده می‌کنند و قصد خرید یک محصول جدید، جمع و جور و قابل پرتابل را دارند.

نقاط مثبت آیپد مینی 6

  • وزن سبک و حمل و نقل آسان
  • پردازنده A15 Bionic
  • نمایشگر Liquid Retina
  • درگاه USB-C
  • زبان طراحی جذاب

نقاط منفی آیپد مینی 6

  • مولتی تسکینگ خسته کننده
  • مشکلات نمایشگر در هنگام اسکرول
  • قیمت بالا در مقایسه با مدل پایه آیپد
  • بدون قابلیت تشخیص چهره
  • کم بودن روشنایی نمایشگر برای خواندن کتاب در زیر نور آفتاب
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =