اخبار اپل

آیپد ایر ۵ با چیپ M1 و در رنگ جدید بنفش رونمایی شد

آیپد ایر ۵ با چیپ M1 و در رنگ جدید بنفش رونمایی شد

در این مطلب از فراسیب، قصد داریم تا با آیپد ایر ۵ که به تازگی با چیپ M1 و رنگ‌هایی جذاب از سوی اپل معرفی شد، آشنا شویم؛ در ادامه همراه ما باشید…

کوپرتینویی‌ها لحظاتی پیش در رویداد Peek Performance از نسل پنجم آیپد ایر رونمایی کردند که از جمله مشخصات بارز آن، میتوان به تراشه M1، پشتیبانی از نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) و رنگ‌هایی جدید اشاره کرد.

تراشه M1، قلب تپنده و قدرتمند آیپد ایر ۵

آیپد ایر ۵ پس از مدت‌ها که شایعات مختلف پیرامون آن در رسانه‌های خبری مطرح می‌شد، به صورت رسمی از سوی اپل معرفی شد. این محصول نیز در نهایت به تراشه M1 مجهز شد که از هشت هسته تشکیل شده و پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای نیز در کنار آن قرار گرفته و موتور Neural نیز مانند همیشه، مکمل دو گزینه یاد شده خواهد بود. این محصول همچنین از درگاه USB-C برخوردار بوده و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی مجهز به قابلیت Center Stage هم برای علاقمندان به این قابلیت در نظر گرفته شده است.

به گفته اپل، آیپد ایر ۵ در مقایسه با رقبای خود که توسط برندهای دیگر تولید می‌شود، از قدرت بیشتری برخوردار بوده و سریع‌تر نیز خواهد بود.

رنگ بندی آیپد ایر ۵

رنگ بندی آیپد ایر ۵

خانم آنجلینا کیازیک مدیر بخش مهندسی برنامه ریزی اپل در بیانات خود در خلال رویداد Peek Performance به این موضوع اشاره کرد که نسل پنجم آیپد ایر حدودا دو برابر سریع‌تر از پرفروش ترین تبلت ویندوزی خواهد بود و از سوی دیگر، ضخامت آن در مقایسه با آیپد ایر سه برابر بیشتر و وزن آن هم چهار برابر سنگین‌تر خواهد بود.

طبق اعلام اپل، اضافه شدن تراشه M1 به آیپد ایر ۵ بدین معناست که عملکرد پردازشی آن تا ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای هم باعث می‌شود تا عملکرد این دستگاه در مقایسه با نسل پیشین حدودا ۲ برابر بهبود پیدا کند.

آقای گرگ جزویاک مدیر ارشد بخش بازاریابی بین المللی اپل در خلال این رویداد، چنین گفت که اگر شما یک دانشجو هستید و قصد نوت برداری دارید، یا یک تولید کننده محتوا هستید که روی آخرین پروژه خود تمرکز کرده‌اید، یا از جمله افراد گیمر هستید، آیپد ایر ۵ مطمئنا شما را راضی خواهد کرد. کاربران از این محصول نهایت لذت را خواهند برد و عملکرد فوق العاده پردازشی و گرافیک بهبود یافته آن کمک می‌کند تا با یک محصول قوی و قدرتمند روبرو باشیم.

او در ادامه سخنان خود، در مورد چیپ بی نهایت جذاب M1، دوربین سلفی الترا واید به همراه قابلیت Center Stage، پشتیبانی از نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) اشاره کرد و در نهایت، از قدرت بالا، سازگاری بهتر و رنگ‌های شگفت انگیز نسل پنجم آیپد ایر تعریف کرد.

رنگ بندی آیپد ایر ۵

رنگ بندی آیپد ایر ۵

ارتباط 5G با سرعت بالا و ارتباطات پیشرفته

مشتریان با ارتباط سریع‌تر از طریق وای فای می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند. همچنین به لطف5G این محصول می‌تواند سرعت ارتباطی شما را در بهترین حالت تا ۳.۵ گیگابایت بر ثانیه بالا ببرد. با بهره گیری از eSIM و پشتیبانی از وای فای ۶، نسل پنجم آیپد ایر انعطاف پذیری بالایی هنگام برقراری ارتباط را به شما هدیه خواهد داد. از جمله این شرایط می‌توان به دسترسی به فایل‌ها، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات، ارتباط با کالج‌ها پخش موزیک و فیلم به همراه دوستان یا اعضای خانواده از طریق SharePlay اشاره کرد.

درگاه USB-C حالا باعث می‌شود تا سرعت انتقال اطلاعات تا ۲ برابر افزایش یافته و به ۱۰ گیگابایت بر ثانیه برسد. به این ترتیب ایمپورت کردن فایل‌های سنگین مانند تصاویر یا ویدئوها بسیار سریع‌تر انجام می‌پذیرد. این درگاه باعث می‌شود تا شما بتوانید آیپد ایر ۵ به انبوهی از محصولات دیگر مانند دوربین‌ها، هارد اکسترنال و نمایشگرهای تا رزولوشن 6K متصل کنید.

اتصال آیپد ایر ۵ به هارد اکسترنال SanDisk

اتصال آیپد ایر ۵ به هارد اکسترنال SanDisk

دوربین الترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت Center Stage

همان طور که بالاتر اشاره کردیم، دوربین سلفی این تبلت از قابلیت سنتر استیج برخوردار است. به کمک این ویژگی، کادر دوربین هنگام برقراری تماس تصویری در صورت اضافه شدن شخص دیگری به داخل کادر، بازتر شده و همچنین از سوی دیگر اگر شما به عنوان تنها شخص حاضر در کادر شروع به حرکت و راه رفتن کنید، کادر دوربین با شما جابجا خواهد شد. به این ترتیب چه در زمان تماس تصویری با دوستان و آشنایان و چه در حین حضور در کلاس‌های آموزشی، این قابلیت شدیدا به شما کمک خواهد کرد. همچنین با اضافه شدن Center Stage به آیپد ایر، حالا تمامی آیپد های جدید از این ویژگی برخوردار هستند.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی قرار گرفته در پشت بدنه هم به شما اجازه می‌دهد تا با رزولوشن 4K اقدام به فیلمبرداری کنید، اسناد خود را اسکن کنید و در نهایت واقعیت مجازی را روی این تبلت تجربه کنید. همچنین علاقمندان به ویرایش تصویر یا فایل‌های ویدئویی هم می‌توانند کمال استفاده را از این محصول ببرند.

تصویری از آیپد ایر ۵

تصویری از آیپد ایر ۵

نمایشگر تکامل یافته Liquid Retina به همراه تاچ آیدی

نسل پنجم آیپد ایر با زبان طراحی جذاب و هیجان انگیز خود، در پنج رنگ خاکستری فضایی، استارلایت، صورتی، بنفش و رنگ آبی جدید در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. این محصول به نمایشگر ۱۰.۹ اینچی Liquid Retina مجهز است که ۳.۸ میلیون پیکسل و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند روشنایی ۵۰۰ نیتی، لمینیت کامل، طیف رنگی گسترده P3، فناوری True Tone و پوشش ضد انعکاس را نیز با خود به همراه دارد.

اسپیکرهای استریو در سمت بالا و پایین بدنه هنگام تماشای فیلم یا انجام بازی شدیدا شما را غرق در لذت خواهد کرد. سنسور اثر انگشت اپل که با نام تاچ آیدی از آن یاد می‌شود، در بالای بدنه درون دکمه پاور قرار گرفته است که مسئولیت تایید هویت کاربر را بر عهده دارد.

تصویری از نمایشگر آیپد ایر ۵

تصویری از نمایشگر آیپد ایر ۵

لوازم جانبی آیپد ایر ۵

نسل دوم اپل پنسل باعث می‌شود تا این تبلت جدید به یک ابزار جذاب و پیشرفته برای نقاشی دیجیتالی یا انجام سایر امور تبدیل شود. از طریق ارتباط بی سیم و پیر شدن سریع، این قلم جادویی می‌تواند هر زمان که اراده کنید در اختیار شما باشد و پدیده ساده‌ای مانند نوشتن را برای‌تان به وسیله‌ای برای تجربه حسی خاص تبدیل کند.

نسل پنجم آیپد ایر از مجیک کیبورد اپل نیز پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود تا تایپ کردن روی این دستگاه به امری هیجان انگیز مبدل شود. اسمارت فولیو، محصولی که قادر است که در کنار تجربه کیبورد، به عنوان محافظی برای پشت بدنه آیپد نیز ایفای نقش کند، برای آیپد ایر ۵ هم در نظر گرفته شده است. این محصول در رنگ‌های سیاه، سفید، نارنجی الکتریکی، قرمز آلبالویی تیره، بنفش انگلیسی و آبی مارین در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت.

تصویر آیپد ایر ۵ به همراه مجیک کیبورد اپل

تصویر آیپد ایر ۵ به همراه مجیک اسمارت کیبورد فولیو

بهره مندی از آیپد او اس ۱۵

پلتفرم iPadOS 15 باعث می‌شود تا تبلت اپل به محصولی کاربردی‌تر تبدیل شود. از جمله امکانات اختصاصی این سیستم عامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مولتی تسکینگ: حالت‌های Split View و Slide Over در این تبلت جدید شدیدا کاربردی است و استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانید کارهای‌تان را با سرعت بیشتری انجام دهید.
  • اپلیکیشن Notes: به کمک قابلیت Quick Note هر زمان که اراده کنید، می‌توانید به یادداشت برداری مشغول شوید و این گزینه به هر دو صورت استفاده از قلم اپل پنسل یا کیبورد دستگاه میسر خواهد بود.
  • قابلیت SharePlay: به کمک این ویژگی شما می‌توانید هنگام برقراری تماس تصویری فیس تایم به همراه دوستان یا آشنایان خود موزیک گوش دهید یا فیلم ببینید. اگر شخصی یک میهمانی مجلل را برگزار کرده، یا مشغول گوش دادن به یک آلبوم موسیقی است یا یک فعالیت ورزشی را انجام می‌دهد، می‌تواند آن را در همان لحظه با شما نیز به اشتراک بگذارد.
  • یادگیری ماشینی (Machine Learning): به کمک این ویژگی، آیپد همواره در حال هوشمندتر شدن است. قابلیت Live Text از سیستم هوش مصنوعی این تبلت استفاده کرده و متن‌های روی تصاویر را به آسانی استخراج می‌کند.
  • قابلیت Universal Control: هفته آینده همزمان با عرضه آیپد او اس ۱۵.۴ و مک او اس ۱۲.۳، این ویژگی هم به دو پلتفرم یاد شده اضافه می‌شود و کاربران می‌توانند به آسانی یک ماوس یا کیبورد را میان دستگاه‌های خود به اشتراک بگذارند. به این ترتیب می‌توانید اطلاعات خود را به آسانی از روی مک بوک یا آی مک به آیپد (یا برعکس) انتقال دهید. افرادی که برای سخنرانی خود به فایل‌های Keynote نیاز دارند، می‌توانند از طریق قلم اپل پنسل روی آیپد خود تصویری را کشیده و آن را در لحظه به فایل Keynote انتقال دهند.
تصویر آیپد ایر ۵ در حال نوت برداری

تصویر آیپد ایر ۵ در حال نوت برداری

آیپد ایر ۵ و محیط زیست

در طراحی این تبلت مانند همیشه، محیط زیست به عنوان نقطه تمرکز اصلی مهندسین کوپرتینویی بوده است و بدنه این دستگاه از آلومینیوم ۱۰۰ درصد بازیافت شده ساخته و پرداخته شده است. همچنین تمامی دستگاه‌های خارج شده از خط تولید این محصول استانداردهای زیست محیطی اپل را گذرانده و از تمامی لحاظ چک خواهند شد. همچنین در طراحی جعبه این محصول نیز از فیبرهای چوبی بازیافت شده کمک گرفته شده که همین موضوع، تأثیر زیادی روی سلامت محیط زیست خواهد گذاشت.

در حال حاضر، کمپانی اپل از نظر مصرف کربن یک شرکت خنثی به حساب می‌آید و تا سال ۲۰۳۰، استفاده از مواد و مصالح مضر برای طبیعت توسط این شرکت آمریکایی به صفر خواهد رسید. این بدان معناست که کلیه محصولات عرضه شده در بازار از خط تولید، مونتاژ، حمل و نقل، استفاده مشتری و شارژ گرفته تا بازیافت و بازیابی مواد، کاملا از نظر استفاده از کربن خنثی خواهد بود.

نمایی از آیپد ایر ۵ با اسمارت فولیو مشکی رنگ

نمایی از آیپد ایر ۵ با اسمارت فولیو مشکی رنگ

قیمت، تاریخ پیش فروش و عرضه

پیش فروش محصول جدید اپل، یعنی تبلت آیپد ایر ۵ از روز جمعه پیش رو (۱۱ مارس مصادف با بیستم اسفند ماه) آغاز می‌شود و خریداران نیز گجت خریداری شده را در تاریخ ۱۸ مارس مصادف با بیست و هفتم اسفند ماه درب منزل تحویل خواهند گرفت.

نسخه وای فای این تبلت با قیمت پایه ۵۴۹ دلاری و نسخه سلولار نیز با قیمت ۷۴۹ دلاری در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. این محصول در دو مدل مختلف با حافظه داخلی عرضه شده و رنگ بندی آن هم همان طور که اشاره شد، به صورت زیر خواهد بود:

  • خاکستری فضایی
  • استارلایت
  • صورتی
  • بنفش
  • آبی

دستگاه مورد بحث در این مطلب به صورت پیش فرض با سیستم عامل iPadOS 15 همراه خواهد بود که نسخه‌ها و آپدیت‌های بعدی نیز به صورت رایگان برای آن ارائه خواهد شد.

همان طور که اشاره شد، نسخه پایه این محصول با قیمت ۵۴۹ دلاری عرضه می‌شود که برای خرید لوازم جانبی آن، باید قیمت‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • اپل پنسل با قیمت ۱۲۹ دلار
  • اسمارت کیبورد فولیو با قیمت ۱۷۹ دلار
  • مجیک کیبورد برای دانشجویان با قیمت ۲۹۹ دلار

دانشجویان می توانند با ارائه مدارک معتبر، برای محصولات بالا به ترتیب ۱۰، ۲۰ و ۲۰ دلار تخفیف بگیرند.

تصویری از آیپدهای اپل

تصویری از آیپدهای اپل

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − چهار =