اخبار اپل

همه آنچه باید درباره سری آیفون ۱۳ ، اپل واچ ۷ ، آیپد مینی ۶ و آیپد ۹ بدانید!

همه آنچه باید درباره سری آیفون ۱۳ ، اپل واچ ۷ ، آیپد مینی ۶ و آیپد ۹ بدانید!

در مراسم سه‌شنبه شب اپل، آیفون ۱۳ ، اپل واچ ۷ ، آیپد مینی ۶ و آیپد نسل ۹ معرفی شد. اپل بر خلاف تمام پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های دقیق، از ایرپاد صحبتی نکرده و طراحی اپل واچ را هم تغییر نداد. البته اصلاً انتظار معرفی آیپد را نیز نداشتیم. در این مطلب از فراسیب به تمام محصولات معرفی شده در کنفرانس سپتامبر اپل می‌پردازیم.

سری آیفون ۱۳ اپل

مثل سال گذشته، اپل سری آیفون ۱۳ را در ۴ مدل معرفی کرد. آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، آيفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس. همگی شبیه به هم اما با جزئیات متفاوت و ویژگی‌های منحصر به فرد.

آیفون ۱۳ مینی

آیپد مینی نسل ۶

آیپد مینی نسل ۶

طراحی تخت و استفاده از آلومینیوم در بدنه، این آیفون را شبیه به نسل گذشته خود کرده است. این گوشی هوشمند دارای استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و نفوذ آب می‌باشد.

آیفون ۱۳ مینی صفحه نمایشی ۵.۴ اینچی با قابلیت حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت دارد. در قلب این گوشی هوشمند از تراشه جدید A15 Bionic با ۶ هسته پردازشی و ۵ هسته گرافیکی استفاده شده است.

اپل ادعا می‌کند که A15 سریعترین تراشه در تمامی گوشی‌های هوشمند است و حدود ۵۰ درصد نسبت به نسل قبل خود سریع‌تر عمل می‌کند. همچنین از نظر گرافیکی تا ۳۰ درصد سریع‌تر از رقبای خود است. بیشتر تمرکز اپل بر روی یادگیری ماشین یا Machine Learning بوده که توسعه‌دهندگان توانایی ساخت برنامه‌ها و بازی‌های بهتری را خواهند داشت.

دوربین‌های آیفون ۱۳ مینی ۱۲ مگاپیکسلی بوده و نور بیشتری نسبت به آیفون ۱۲ مینی جذب می‌کند. طراحی دوربین‌ها به صورت مورب بوده و از فناوری لرزشگیر Sensor Shift نیز بهره می‌برند.

در نهایت اپل سرعت فناوری 5G را با افزایش باندها بیشتر کرده تا در کشورهای تحت پوشش، سرعت خارق‌العاده ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه را تجربه کنید.

آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ با رنگ بندی جدید

آیفون ۱۳ با رنگ بندی جدید

آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ بسیار شبیه به هم هستند. اما آیفون ۱۳ از نمایشگر بزرگتر ۶.۱ اینچی بهره می‌برد. آیفون ۱۳ نیز از استاندارد IP68 پشتیبانی کرده و دو دوربین موربی ۱۲ مگاپیکسلی دارد.

دوربین اصلی دارای دیافراگم f/1.5 با پیکسل‌های ۱.۷ میکرومتری و سنسور دوم، دوربین اولترا واید است. دوربین اصلی لرزشگیر اپتیکال موسوم به سنسور شیف دارد. همچنین قابلیت فیلم برداری جدید Cinematic mode را پشتیبانی می‌کند.

تراشه A15 Bionic حافظه کش دو برابر نسل گذشته را دارد. اپل ادعای بالاترین سرعت در بین تمام پردازنده‌های جهان را مجدد تکرار می‌کند. باید دید این تراشه ۵ نانومتری با همراهی iOS 15 چه بنچمارکی را ثبت می‌کند.

باتری آیفون ۱۳ نیز بزرگتر شده و تا حدود ۲.۵ ساعت بیشتر نسل گذشته خود بازدهی دارد.

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو

آیفون ۱۳ پرو

اپل بعد از معرفی سری آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی، به سراغ سری پرو رفت. قدرتمندترین آیفون‌های حال حاضر جهان. آیفون‌های ۱۳ پرو و پرو مکس مجهز به پردازنده A15 Bionic با دوربین سه‌گانه جدید، نمایشگر پیشرفته با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتزی و روشنایی حداکثری ۱۰۰۰ نیتی از تغییرات این سری آیفون‌هاست.

سری آیفون ۱۳ پرو به پنل سوپر رتینا XDR و اندازه ۶.۱ اینچ و ۶.۷ اینچی مجهز شده‌اند. با کوچکتر شدن ناچ بالای صفحه، احساس صفحه نمایشی بزرگتر از نسل پیش را خواهید داشت. با ویژگی جدید ProMotion رفرش ریت صفحه به طور هوشمند بین ۱۰ الی ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند.

غول تکنولوژی جهان در آخرین نسل از آیفون‌های پرو خود از چیپ A15 Bionic با ۱۵ میلیارد ترانزیستور استفاده کرده است. این تراشه سریع‌تر از قبل شده و در بحث یادگیری ماشینی بهبودهای بسیاری داشته است.

بزرگترین تغییرات آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس در قسمت دوربین بود. زوم اپتیکال ۳ برابر، عکس برداری بسیار بهتر در شرایط نوری کم و حالت Cinematic mode برای فیلم‌برداری شبیه به فیلم‌های سینمایی. اپل اندازه ماژول دوربین را نیز بزرگتر از قبل کرده است. در مورد سری ایفون ۱۳ در مطلب اپل به طور رسمی از آیفون ۱۳ رونمایی کرد بخوانید.

ویژگی‌‌ها و قابلیت‌های جدید سری آیفون ۱۳

اپل در این سری از آیفون‌های خود دست به تغییرات زیادی زده که دور از چشم کاربران است. شاید در نگاه اول سری آیفون ۱۳ با سری قبلی خود تفاوت آنچنانی نداشته باشند، اما اینطور نیست.

صفحه نمایش بهبود یافته

بالاخره اپل نرخ بروزرسانی صفحه یا همان refresh rate را به ۱۲۰ هرتز افزایش داد؛ اما فقط برای مدل‌های پرو. با قابلیت جدید ProMotion نمایشگر با توجه به محتوای در حال اجرا و لمس انگشتان شما، نرخ بروزرسانی را بین ۱۰ الی ۱۲۰ هرتز بصورت هوشمند تغییر می‌دهد.

با اینکار در زمان‌هایی که با آیفون کار نمی‌کنید و یا در حال تماشای برنامه‌های سنگین نیستید، رفرش ریت صفحه به ۱۰ هرتز رسیده تا حداقل میزان باتری مصرف شود. به گفته اپل، این قابلیت در کنار صفحه نمایش سوپر رتینا XDR تجربه بسیار دلنشینی از گوشی هوشمند را رقم می‌زند.

دوربین بهتر با قابلیت‌های جدید

بالاخره تمامی مدل‌های آیفون از لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت بهره می‌برند. پارسال تنها آیفون ۱۲ پرو مکس مجهز به لرزشگیر سنسور شیفت بود. این فناوری فقط در دوربین‌های DSLR حضور داشت. در این حالت به جای تثبیت لنز دوربین، به تثبیت سنسور آن پرداخته شده تا ویدیوهایی بسیار روان و بدون لرزش ثبت شود.

در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ از سنسور فوق عریض جدید استفاده شده تا در شب و محیط‌های کم نور، تصاویری واضح ثبت کنید. مدل‌های پرو در شرایط نوری یکسان، ۲.۲ برابر عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های پایه آیفون ۱۳ دارند. البته باید منتظر مقایسه دقیق دوربین سری آیفون ۱۳ با رقبای خود باشیم تا ادعاهای اپل را قبول کنیم.

فیلم برداری سینمایی

حالت فیلم برداری سینمایی یا همان Cinematic mode در تمامی آیفون‌های سری ۱۳ حضور دارند. در این حالت، آیفون به طور هوشمند بر روی سوژه فوکوس می‌کند و با تغییر حالت آن یا حضور سوژه‌ای جدید، فوکوس را تغییر می‌دهد.

در سری پرو آیفون ۱۳ می‌توانید ویدیوهایی با فرمت ProRes بگیرید تا تدوین‌گران و تصویربرداران حرفه‌ای، به راحتی بتوانند ویدیوها را ادیت و ویرایش کنند. این فرمت شبیه به فرمت RAW در عکاسی‌ست.

باتری بزرگتر

بالاخره اپل دست به بهبود باتری‌های آیفون زد. تمامی مدل‌های سری آیفون ۱۳ از باتری بزرگتر با بازدهی بیشتر بهره می‌برند. با توجه به ادعای اپل، آیفون ۱۳ مینی و ۱۳ پرو حدود ۹۰ دقیقه و آیفون‌های ۱۳ و ۱۳ پرو مکس حدود ۱۲۰ دقیقه بازدهی بیشتر نسبت به هم‌رده پیشین خود دارند.

قیمت آیفون ۱۳ تغییری نکرد!

برخلاف انتظارها، اپل افزایش قیمتی بر روی آیفون‌های جدید خود نداشت.

  128 GB 256 GB 512 GB 1 TB
آیفون ۱۳ مینی $699 $799 $999
آیفون ۱۳ $799 $899 $1099
آیفون ۱۳ پرو $999 $1099 $1299 $1499
آیفون ۱۳ پرو مکس $1099 $1199 $1399 $1599

مقایسه سری آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲

در ظاهر، طراحی‌ها شبیه به هم هستند اما بعد از کمی دقت متوجه کوچکتر شدن ناچ و بزرگتر شدن ماژول دوربین در سری آیفون ۱۳ هستیم. دوربین‌های جدید سنسورهای پیشرفته‌تر داشته و حالت فیلم‌برداری سینمایی، که در آیفون ۱۲ وجود نداشت.

افزایش ظرفیت باتری و بهبود عملکرد عمومی آیفون ۱۳ نیز در کنار نمایشگر با رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی در مدل‌های پرو، تجربه بهتری برای کاربر به ارمغان می‌آورد. با صفحه نمایش جدید، تجربه بازی‌ها و گشت و گذار در برنامه‌های مختلف روان‌تر از قبل خواهد بود.

از دیگر تغییرات باید به لرزشگیر سنسور شیفت اشاره کرد که در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ حضور دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های دو نسل آیفون، حذف نسخه ۶۴ گیگابایتی از تمام مدل‌ها و اضافه شدن حجم منحصر به فرد یک ترابایت به آیفون‌های پرو است.

در نهایت هم می‌رسیم به تراشه جدید اپل، چیپ A15 Bionic با همان معماری ۵ نانومتری قبل، اما سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتر. باتوجه به گفته اپل، باید انتظار قدرتمندترین چیپ دنیا را داشته باشیم.

اپل واچ سری ۷

اپل واچ نسل ۷

اپل واچ نسل ۷

بر خلاف پیش‌بینی‌ها اپل در طراحی اپل واچ نسل ۷ تغییر اساسی‌ای نداده است. با همان طراحی گرد قبلی و همان اندازه‌های ۴۱ و ۴۵ میلیمتری. اما نمایشگر و بدنه آن قوی‌تر از قبل شده تا از آسیب‌های احتمالی در امان باشد. همچنین ضخامت اپل واچ سری ۷ به عدد ۱.۷ رسیده که باریکتر از نسل‌های گذشته است.

همچنین اپل واچ ۷ از استاندارد IP6X بهره می‌برد تا در مقابل گرد و غبار نیز ایمن باشد و در شرایط ساحلی و حضور شن و ماسه، نگران ساعت هوشمند خود نباشید. نمایشگر جدید با روکش کریستال و ۵۰ درصد ضخامت بیشتر، در برابر ضربات مختلف مقاومت می‌کند.

حالت همیشه روشن اپل واچ سری ۷ از ۷۰ درصد روشنایی بیشتر بهره برده و نمایشگر آن می‌تواند تا ۵۰ درصد متن بیشتری نشان دهد. اپل همچنین واچ فیس‌های جدید به این سری اپل واچ اضافه کرده است.

اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون و نوار قلب از دیگر قابلیت‌های جدید این سری اپل واچ هستند. در کنار این تغییرات اما تغییری در شارژدهی نمی‌بینیم. ۱۸ ساعت شارژدهی با یک بار شارژ در کنار حضور شارژر USB-C بجای شارژر قدیمی قبلی. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مطلب اپل از اپل واچ نسل ۷ رونمایی کرد را مطالعه کنید.

آیپد مینی نسل ۶

آیپد مینی نسل ۶

آیپد مینی نسل ۶

آیپد مینی جدید با صفحه نمایش بزرگتر نسبت به نسل قبلی خود معرفی شد. نمایشگر ۸.۳ اینچی در مقایسه با ۷.۹ اینچی نسل پیشین، پیشرفت خوبی‌ست. همچنین روشنایی نمایشگر نیز عدد ۵۰۰ نیت را ثبت کرده است.

آیپد مینی نیز مثل آیفون ۱۳ از تراشه A15 Bionic بهره می‌برد. به لطف این پردازنده ۶ هسته، ۴۰ درصد سریعتر از نسل پیشین خود است. همچنین پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای تجربه ۸۰ درصد قدرت پردازش گرافیکی بیشتری را ارائه می‌کند.

دوربین آیپد مینی نیز به سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده است. در کنار دوربین شاهد حضور فلش True Tone هستیم تا در شرایط نور کم نیز تصاویر قابل قبول ثبت کنید. همچنین این دوربین قابلیت ضبط ویدیو 4K را دارد.

در دوربین جلو نیز سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت Center Stage حضور دارد. همچنین اپل پنسل نسل دوم برای این آیپد مناسب است.

آیپد نسل ۹

آیپد سری ۹

برخلاف آیپد مینی نسل ۶، اپل در آیپد نسل ۹ خود از تراشه A13 استفاده کرده است. پورت لایتنینگ در کنار تاچ آیدی و دکمه هوم هنوز در این نسل از آیپد حضور دارند. دوربین آیپد ۹ نیز ۱۲ مگاپیکسل است که در دوربین جلو قابلیت Center Stage را پشتیبانی می‌کند. اما در پشت این دستگاه، جای خالی فلش دوربین را حس می‌کنیم.

طبق ادعای اپل، آیپد نسل ۹ از نسل گذشته خود ۲۰ درصد سریع‌تر است. نمایشگر ۱۰.۲ اینچی همانند نسل گذشته خود بوده اما حالا از قابلیت True Tone پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید اطلاعات کامل‌تری در مطلب آیپد نسل ۹ معرفی شد بخوانید.

جمع بندی

در کنفرانس سپتامبر اپل، انتظار معرفی آیپد را نداشتیم. اما تیم کوک، مدیرعامل اپل با شروع معرفی آیپد همه را غافلگیر کرد. اپل در این کنفرانس از پرطرفدارترین محصول خود یعنی آیفون رونمایی کرد. سری آیفون ۱۳ در ۴ مدل با قابلیت‌های جدید، طراحی‌ای شبیه به سری قبلی و دوربینی بسیار بهتر معرفی شد. اپل واچ نسل ۷ نیز با طراحی شبیه به نسل پیشین خود اما با حضور سنسورهای اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون و نوار قلب، پاییز امسال به بازار می‌آید.

آیپد مینی ۶ نیز بیش از آیپد نسل ۹ پیشرفت کرده و تاچ آیدی بر روی دکمه قفل رفته و خبری از دکمه هوم نیست. آیپد نسل ۹ نیز با تغییراتی بسیار کم، دوربین بهتر و عملکردی بهتر از نسل گذشته خود معرفی شد.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =