آموزش و ترفند iOS

برنامه و قابلیت های سازگار با Dynamic Island در آیفون های ۱۴ پرو

برنامه و قابلیت های سازگار با Dynamic Island در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس

قابلیت جدید جزیره پویا یا همان Dynamic Island از جمله ویژگی‌های جذاب آیفون ۱۴ پرو و نسخه پرو مکس به حساب می‌آید. در این مطلب از فراسیب قصد داریم با اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند با این ویژگی در تعامل باشند آشنا شویم؛ در ادامه با ما همراه شوید…

اپل در نسخه پرو و پرو مکس از آیفون‌های ۲۰۲۲ سیستم ناچ را کنار گذاشت و آن را با یک برش کپسولی شکل جایگزین کرد. البته این موضوع در ظاهر به این شکل است و در باطن، یک برش کپسولی شکل و یک برش دایره‌ای شکل را شاهد هستیم که کوپرتینویی‌ها به صورت نرم‌افزاری فضای میان آن‌ها را به رنگ سیاه درآورده و به این ترتیب، یک برش کپسولی شکل کامل را شاهد هستیم.

این قسمت جدید که جزیره پویا یا همان داینامیک آیلند نام دارد، تنها یک تغییر ظاهری کوچک نیست و قابلیت‌های جدیدی را با خود به ارمغان آورده است. در ادامه با ساز و کار Dynamic Island بیشتر آشنا شده و اپلیکیشن‌های سازگار با آن را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

نحوه کارکرد داینامیک آیلند در آیفون ۱۴ پرو

تغییرات داینامیک آیلند در آیفون ۱۴ پرو

تغییرات داینامیک آیلند در آیفون ۱۴ پرو

برای شناختن هر چه بیشتر این ویژگی و دیدن ویدیو نحوه کارکرد آن می‌توانید به مطلب معرفی داینامیک آیلند در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس مراجعه کنید.

پیام های هشدار و نوتیفیکیشن ها در آيفون ۱۴ پرو

در حین کار با این گوشی هوشمند، مطمئنا با پیام‌های زیادی روبرو خواهید شد که فضای داینامیک آیلند را به خود اختصاص خواهند داد. در ادامه این پیام‌ها را به صورت جداگانه مرور خواهیم کرد.

دریافت تماس

تصویری از صفحه دریافت تماس در آیفون ۱۴ پرو

تصویری از صفحه دریافت تماس در آیفون ۱۴ پرو

زمانی که شخصی با شما تماس بگیرد، قسمت بالای نمایشگر عریض‌تر شده و مانند تصویر بالا خواهد شد. همانطور که مشاهده می‌کنید دکمه‌های پاسخ یا عدم پاسخ به این تماس در سمت راست قرار گرفته‌اند.

تنظیمات یا تایید هویت از طریق فیس آیدی

زمانی که قصد تنظیم Face ID را داشته باشید، این قسمت افزایش سایز پیدا کرده و تشخیص چهره از این طریق انجام خواهد شد. از سوی دیگر برای تایید هویت (هنگام دانلود یا خرید نرم‌افزار یا مواردی از این قبیل)، همین کادر در بالای صفحه ظاهر می‌شود.

فیس آیدی با داینامیک آیلند

فیس آیدی با داینامیک آیلند

شارژ شدن گوشی در Dynamic Island

تصویر شارژ شدن آيفون ۱۴ پرو

تصویر شارژ شدن آيفون ۱۴ پرو

زمانی که iPhone 14 Pro یا نسخه پرو مکس را به شارژر متصل می‌کنید، فضای داینامیک آیلند از نظر عرض کش آمده و عبارت Charging و نشانگر باتری به همراه درصد آن را به نمایش می‌گذارد.

حالت سایلنت یا Focus

تمامی آیفون‌ها در هنگام سوئیچ بین حالت سایلنت و عادی با یک پیام هشدار در بالای صفحه این موضوع را به کاربر اطلاع می‌دهند؛ اما در آیفون ۱۴ پرو این گزینه به قسمت جزیره پویا منتقل شده است. هنگام فعال یا غیرفعال شدن قابلیت Focus نیز پیام هشدار آن در این قسمت ظاهر خواهد شد.

اتصال با لوازم جانبی

زمانی که روی iPhone 14 Pro از ایرپاد استفاده کنید، به محض اتصال از طریق جزیره پویا این موضوع به همراه درصد شارژ باقی مانده به شما گزارش داده می‌شود. البته این شرایط تنها شامل حالت ایرپاد نشده و سایر لوازم جانبی نیز از این شرایط پیروی خواهند کرد.

ایردراپ در آیفون ۱۴ پرو

دریافت فایل از طریق ایردراپ

دریافت فایل از طریق ایردراپ

زمانی که فایلی را از طریق ایردراپ دریافت کنید، فضای داینامیک آیلند نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد و با نگه داشتن انگشت خود روی آن، می‌توانید اطلاعات بیشتری را مشاهده کنید.

ویژگی ایرپلی در Dynamic Island

از این پس وضعیت ایرپلی را می‌توانید از قسمت Dynamic Island مشاهده کرده و برای مشاهده محصولات متصل یا قطع اتصال، می‌توانید انگشت خود را روی این قسمت نگه دارید.

به اشتراک گذاری هات اسپات

زمانی که یک دیوایس به آیفون شما متصل شود، فضای داینامیک آیلند به آن واکنش نشان خواهد داد و با ضربه زدن روی این قسمت، می‌توانید وارد بخش تنظیمات مربوطه شوید.

پیام آنلاک شدن اپل واچ در آیفون ۱۴ پرو

پیام آنلاک شدن اپل واچ در آیفون ۱۴ پرو

در کنار این موارد، داینامیک آیلند می‌تواند وضعیت‌های زیر را نیز به شما گزارش دهد:

  • آنلاک شدن اپل واچ
  • CarKey
  • اخطار Low Power
  • اسکن NFC
  • استفاده از شورتکات‌ها
  • پیام در دسترس نبودن اینترنت دیتا
  • نوتیفیکیشن‌های مربوط به سیم کارت

قابلیت Live Activities در آیفون ۱۴ پرو

این ویژگی در بکگراند به کار خود ادامه داده و نشانه‌ای از آن مانند برقراری تماس یا استفاده از نقشه روی صفحه باقی خواهد ماند. در آی او اس ۱۶.۱ اپل API مربوط به قابلیت Live Activities را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد تا آن‌ها نیز بتوانند از این ویژگی استفاده کنند. در حال حاضر گزینه‌هایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، در قسمت Activities قابل مشاهده خواهند بود.

نمایش تماس با دیگران در داینامیک آیلند

تصویری از بنر تماس با مخاطبین

تصویری از بنر تماس با مخاطبین

زمانی که قصد تماس با دیگران را داشته باشید، پنجره مربوطه دیگر به صورت تمام صفحه ظاهر نخواهد شد و مانند تصویر بالا یک پنجره سیاه یا سفید رنگ (بسته به تم دستگاه) در بالای نمایشگر دیده می‌شود که آیکون‌های مربوطه را نیز درون خود جای داده است.

استفاده از تایمر

اگر یک تایمر معکوس را آغاز کرده باشید، با لاک کردن نمایشگر این تایمر در قسمت Live Activities قابل مشاهده خواهد بود و بدون نیاز به باز کردن قفل نمایشگر یا حتی اپلیکیشن مربوطه، می‌توانید آن را مشاهده کنید.

مسیریابی با اپلیکیشن Maps

اطلاعات مسیریابی اپلیکیشن‌های Maps و Google Maps در قسمت داینامیک آیلند نمایش داده می‌شود. اما اگر صفحه را لاک کنید، این اطلاعات همچنان از طریق Live Activities در دسترس خواهد بود و می‌توانید به مسیریابی خود ادامه دهید. البته در حال حاضر، اپلیکیشن Google Maps تنها آیکون Navigation را به نمایش گذاشته و اطلاعات و مسیریابی از این طریق در دسترس نیست، اما مطمئنا در آپدیت‌هایی که به زودی ارائه خواهد شد، این ویژگی در دسترس قرار می‌گیرد.

استفاده از Voice Memo در آیفون ۱۴ پرو

ضبط صدا با استفاده از Voice Memos در آیفون ۱۴ پرو

ضبط صدا با استفاده از Voice Memos در آیفون ۱۴ پرو

در آیفون ۱۴ پرو یا آیفون ۱۴ پرو مکس اگر اقدام به ضبط صدا کنید، نمایش امواج صوتی به همراه زمان ضبط در قسمت Dynamic Island قابل مشاهده خواهد بود. با ضربه زدن روی آن یا نگه داشتن انگشت، می‌توانید به ترتیب به صورت مستقیم به داخل اپلیکیشن هدایت شده یا اطلاعات بیشتری در این مورد را مشاهده کنید.

ضبط فیلم از صفحه نمایش

دقیقا مانند حالت ضبط صدا، پروسه ضبط صفحه نمایش نیز از قسمت داینامیک آیلند قابل مشاهده خواهد بود. پس از پایان شمارش معکوس ۳ ثانیه‌ای، یک نقطه قرمز رنگ در این قسمت به نمایش گذاشته می‌شود که نشان دهنده شروع عملیات فیلمبرداری از صفحه نمایش است. برای پایان دادن به این پروسه، کافی است انگشت خود را روی جزیره پویا نگه دارید.

دسترسی به میکروفون یا دوربین از طریق Dynamic Island

در حال حاضر در آیفون‌های دارای ناچ، نشانگر استفاده از دوربین یا میکروفون به ترتیب به صورت دایره‌های کوچک سبز یا نارنجی رنگ در کنار این قسمت نمایش داده می‌شود. اما در آيفون ۱۴ پرو این نشانگر به درون فضای کپسولی شکل برده شده است و به این ترتیب هنگام استفاده از دوربین یا میکروفون، از این طریق می‌توانید این موضوع را متوجه شوید.

استفاده از کتاب‌های صوتی یا گوش دادن به موزیک

نمایی از گوش دادن به فایل‌های صوتی

نمایی از گوش دادن به فایل‌های صوتی

در قسمت داینامیک آیلند شما می‌توانید امواج صوتی متحرک به همراه کاور موزیک در حال پخش را مشاهده کنید. متاسفانه از این قسمت تنها امکان توقف یا پخش مجدد موزیک فراهم بوده و برای رفتن به ترک بعدی یا قبلی، باید وارد اپلیکیشن مربوطه شوید.

در حال حاضر اپلیکیشن‌های زیر می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند:

سایر اپلیکیشن‌های فعال در حوزه تماس

تغییرات Dynamic Island هنگام تماس با آيفون ۱۴ پرو

تغییرات Dynamic Island هنگام تماس با آيفون ۱۴ پرو

جزیره پویا در iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max اطلاعات هرگونه تماس که بر پایه CallKit است را به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب اگر از واتساپ، اینستاگرام، اسکایپ یا گوگل ویس تماسی را دریافت کنید، در قسمت Dynamic Island آن را مشاهده خواهید کرد.

اپلیکیشن های دیگر که از داینامیک آیلند استفاده می کنند

مطمئنا با گذشت زمان و فراگیر شدن Dynamic Island، اپلیکیشن‌های دیگری نیز از این خصلت برای تعامل بیشتر کاربران استفاده خواهند کرد. اما در حال حاضر، دو اپلیکیشن که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت، توانسته‌اند از امکانات در دسترس استفاده کرده و خلاقیت خود را به نمایش بگذارند.

بازی Hit the Island

تصویری از بازی Hit the Island

تصویری از بازی Hit the Island

در این بازی که ساختاری مانند بازی پینگ پنگ را دارا است، شما باید به کمک حرکت دادن المانی که در پایین تصویر مشاهده خواهید کرد، توپ‌ها را به سمت فضای کپسولی شکل داینامیک آیلند هدایت کرده و به این ترتیب توپ‌ها با برخورد به این قسمت، برای شما امتیاز خواهند آورد.

بعد از هر ۱۰ امتیاز، سرعت حرکت توپ‌ها افزایش پیدا کرده و حس و حال بازی برای‌تان سخت‌تر خواهد شد. اگر بتوانید امتیازی بیشتر از ۴۵ را کسب کنید، به بالاترین جایگاه‌ها در این بازی دست پیدا خواهید کرد.

با کلیک کردن روی آيکون زیر، می‌توانید این بازی را به صورت رایگان از اپ استور دانلود کنید.

آیکون دانلود از اپ استور

اپلیکیشن Apollo for Reddit

تصویری از اپلیکیشن Apollo for Reddit

تصویری از اپلیکیشن Apollo for Reddit

حالا که با یک جزیره روبرو هستیم، چرا یک حیوان در آن نگهداری نکنیم؟! اینجاست که اپلیکیشن Apollo به کار شما خواهد آمد. با نصب این اپلیکیشن شما می‌توانید حیوانات پیکسلی را در این قسمت داشته باشید که به زندگی در آن می‌پردازند. در نسخه رایگان، امکان استفاده از سگ و گربه را خواهید داشت، اما با پرداخت هزینه اشتراک می‌توانید سه حیوان دیگر را به این مجموعه اضافه کنید.

زمانی که مشغول استفاده از این اپلیکیشن باشید، حیوانات یاد شده در فضای خالی میان داینامیک آیلند و بالای نمایشگر قرار خواهند گرفت و جالب اینجاست که حالت‌های مختلفی مانند حرکت، نشستن یا حتی خوابیدن برای آن‌ها تعریف شده است که جذابیت بالایی به آن‌ها اضافه خواهد کرد.

با کلیک کردن روی آيکون زیر، می‌توانید این اپلیکیشن را به صورت رایگان از اپ استور دانلود کنید.

آیکون دانلود از اپ استور

جمع بندی

اپل با تغییر در طراحی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس و ایجاد Dynamic Island، نوآوری جدید را به گوشی‌های هوشمند این کمپانی آورده است. شرکت Apple با این کار توانسته است از این فضای اشغال شده توسط دوربین و سنسورهای مختلف، بهترین استفاده را ببرد. بی‌شک افراد زیادی هستند که فقط به خاطر در دست داشتن آیفونی با ناچ کپسولی،‌ اقدام به خرید iPhone 14 Pro یا iPhone 14 Pro Max کرده‌اند.

در این مطلب سعی شد به بهترین کاربردهای داینامیک آیلند و نحوه استفاده از آن‌ها بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم مطالب نقد و بررسی خانواده آیفون ۱۴ پرو و همچنین مقایسه سری آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو را مطالعه کنید تا در انتخاب خود بهتر عمل کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 12 =