اخبار اپل

قابلیت جدید Dynamic Island آیفون ۱۴ پرو چطور کار می کند

قابلیت جدید Dynamic Island آیفون ۱۴ پرو چطور کار می کند

ویژگی جدید Dynamic Island یا جزیره پویا از جمله قابلیت‌هایی است که نظر بسیاری از اهالی دنیای تکنولوژی را به سمت خود جلب کرده است. در این مطلب از فراسیب قصد داریم به صورت کامل با این امکان آشنا شده و ببینیم ساز و کار آن چگونه است؛ در ادامه با ما همراه باشید…

همزمان با رونمایی از آيفون ۱۴ پرو و نسخه پرو مکس این محصول، اپل از قابلیت جدیدی با نام جزیره پویا (Dynamic Island) رونمایی کرد که جذابیت خاصی به دو محصول یاد شده بخشیده است. همان طور که می‌دانید، اپل سیستم ناچ در نسخه پرو از آیفون‌های جدید را با تغییراتی همراه کرده و بریدگی بزرگ بالای نمایشگر، جای خود را به یک حفره کپسولی شکل داده است. اما متخصصان کوپرتینویی از همین حفره استفاده کرده و ویژگی جدیدی با نام Dynamic Island را به این محصولات اضافه کرده‌اند که باعث پویاتر شدن این قسمت شده است.

ویژگی Dynamic Island

ویژگی Dynamic Island

این بریدگی کپسولی شکل میزبان یک محفظه دایره‌ای شکل برای دوربین سلفی و یک محفظه دیگر برای قرارگیری سنسورهای تشخیص چهره است. اما فاصله میان آن‌ها با رنگ سیاه پر شده است و به این ترتیب با یک محفظه بیضوی کشیده روبرو هستیم. اپل نام این قسمت را داینامیک آیلند گذاشته است که در ادامه، بیشتر و بهتر با آن آشنا خواهیم شد.

ساختار Dynamic Island در سری پرو آیفون ۱۴

این محفظه به هیچ عنوان حالت ثابت نداشته و بسته به نیاز، قادر است تا تغییر سایز داده و عوامل مختلفی را درون خود جای دهد که همین موضوع باعث می‌شود تا جذابیت رابط کاربری آی او اس بیش از پیش افزایش پیدا کند.

نمایی از حالت‌های مختلف تغییر شکل Dynamic Island

نمایی از حالت‌های مختلف تغییر شکل Dynamic Island

زمانی که قصد تأیید هویت هنگام پرداخت از طریق اپل پی را داشته باشید و یا وقتی که در حال تماس تلفنی با مخاطب باشید، این محفظه کپسولی شکل نسبت به عرض نمایشگر کِش آمده و تغییر شکل می‌دهد و به این ترتیب آیتم‌هایی را در اختیار شما می‌گذارد.

در حالت کلی، داینامیک آیلند قادر است تا عملیاتی که در پس زمینه در حال انجام هستند را درون خود جای دهد تا به این ترتیب دسترسی راحت‌تری به شما برای بازگشت به آن‌ها بدهد.

استفاده‌های مختلف از داینامیک آیلند

در حال حاضر تنها می‌توان روی اطلاعاتی که اپل در اختیارمان گذاشته است، حساب باز کنیم. لذا در ادامه، نحوه استفاده از جزیره پویا و امکاناتی که در اختیارمان خواهد گذاشت را بررسی خواهیم کرد:

نمایی از تغییر شکل جزیره پویا هنگام برقراری تماس

نمایی از تغییر شکل جزیره پویا هنگام برقراری تماس

  • تغییر شکل به یک مستطیل بزرگ با گوشه‌های گرد برای مسیریابی بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن Maps
  • نمایش جهت‌ها هنگام مسیریابی در قالب یک فضای کوچک زمانی که تنها نیاز به هدایت شدن داشته باشید
  • تغییر شکل به یک مربع با گوشه‌های گرد برای تأیید هویت هنگام پرداخت از طریق Apple Pay
  • نمایش امواج صوتی و زمان باقی مانده از موزیک در حال پخش
  • ردیابی زمان رسیدن محصولات از طریق Lyft
  • نمایش دایره‌های نارنجی یا سبز رنگ هنگام استفاده از میکروفون یا دوربین
  • نمایش آیکون تلفن به همراه زمان برقراری ارتباط تلفنی
  • نمایش تایمر
  • ردیابی نتیجه مسابقات ورزشی
  • دسترسی به کنترلرهای موزیک در حال پخش و موزیک پلیر
  • نمایش اتصال ایرپاد و شارژ باقی مانده آن‌ها
  • نمایش وضعیت شارژ گوشی و عمر مفید باتری
نمایی از حالت کنترل موزیک توسط Dynamic Island

نمایی از حالت کنترل موزیک توسط Dynamic Island

جزیره پویا همچنین امکان نمایش نوتیفیکیشن یا اطلاعاتی که منتظر آن هستید را نیز دارد. قابلیت Live Activities که در آی او اس ۱۶ شاهد آن بودیم، به صورت کامل با این محفظه سازگار است و به این ترتیب می‌توانید به راحتی نتیجه مسابقات ورزشی، وضعیت خودروی درخواست شده از طریق Uber یا اطلاعاتی از این قبیل را در این قسمت مشاهده کنید.

شایان ذکر است هر زمان که Dynamic Island مشغول انجام وظایف یاد شده باشد، هیچ گونه تأثیری روی فعالیت شما در اپلیکیشن‌های دیگر نخواهد داشت و مزاحمتی برایتان ایجاد نمی‌کند. پس اگر مشغول خواندن توییت‌ها هستید، تنها با یک بار لمس صفحه می‌توانید موزیک در حال پخش را کنترل کنید بدون آن که از اپلیکیشن توییتر خارج شوید.

جزیره‌ای مستقل و جدا شده!

همان طور که اشاره کردیم، از آن جا که سنسورهای تشخیص چهره در محفظه‌ای جداگانه نسبت به دوربین سلفی قرار گرفته و اپل از طریق سیستم نرم افزاری این دو بخش را به یکدیگر متصل کرده است، لذا متخصصان کوپرتینویی با حقه‌هایی خاص توانسته‌اند حالت‌های مختلفی را به قسمت جزیره پویا اضافه کنند. به این ترتیب Dynamic Island در iPhone 14 Pro و نسخه پرو مکس قادر خواهد بود تا اطلاعات دو اپلیکیشن متفاوت را درون خود جای داده و به کاربر نمایش دهد. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اطلاعات اپلیکیشن Lyft در سمت چپ سنسورهای تشخیص چهره و تایمر نیز در سمت راست دوربین سلفی نمایش داده شده است.

نمایی از حالت Split Island

نمایی از حالت Split Island

نحوه تعامل با Dynamic Island

زمانی که آیتمی در جزیره پویا در دسترس باشد، مانند فایل ویدیویی زیر می‌توانید روی آن ضربه بزنید تا به حالت بزرگ‌تری درآمده و گزینه‌های بیشتری برای تعامل با آن‌ها در اختیارتان قرار گیرد. همچنین زمانی که درون اپلکیشنی قرار دارید، می‌توانید انگشت خود را از پایین صفحه به سمت بالا بکشید تا از آن خارج شده و محتوای در دسترس، به قسمت بالای صفحه و بخش جزیره پویا منتقل شود.

ویدیویی از نحوه کار با Dynamic Island

پشتیبانی از اپلیکیشن های شخص سوم

اپل به توسعه دهندگان نیز اجازه خواهد تا از این قسمت استفاده کنند. لذا در آینده نزدیک، اپلیکیشن‌های مختلفی از سیستم داینامیک آیلند پشتیبانی کرده و به این ترتیب بدون نیاز به وارد یا خارج شدن از اپلیکیشن، می‌توانید بسیاری از اطلاعات مختلف را از این طریق به دست آورید. به عنوان مثال اپلیکیشنی مانند Flighty می‌تواند اطلاعات پرواز شما را در این قسمت به نمایش گذاشته و به این ترتیب بدون نیاز به وارد شدن به اپلیکیشن مورد نظر، از این موارد اطلاع پیدا خواهید کرد.

نمایی از اپلیکیشن Flighty در جزیره پویا

نمایی از اپلیکیشن Flighty در جزیره پویا

بازخورد کاربران پیرامون Dynamic Island

تا به این لحظه، ری‌اکشن کاربران نسبت به این قابلیت بسیار خوب بوده و از آن به عنوان یکی از بهترین طراحی‌های اپل یاد می‌شود. 

این ویژگی همانطور که اشاره شد، تنها روی آیفون ۱۴ پرو و آيفون ۱۴ پرو مکس آن در دسترس خواهد بود و آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس مانند سری ۱۳، با همان ناچ قدیمی در دسترس خریداران قرار خواهند گرفت.

مطمئنا به محض ارائه محصولات خریداری شده و ارسال آن‌ها و رسیدن به دست کاربران، شاهد بررسی‌ها و مطالب بیشتری در این حوزه خواهیم بود که در اسرع وقت، اطلاعات جدید منتشر شده را در اختیار شما قرار خواهیم داد؛ پس همواره با فراسیب همراه باشید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =