نقد و بررسی

مقایسه تراشه A17 Pro و A16 Bionic در قلب آیفون های سری ۱۵

مقایسه تراشه A17 Pro و A16 Bionic در قلب آیفون های سری ۱۵

هم‌زمان با معرفی آیفون‌های سری ۱۵ بود که شرکت اپل از قدرتمندترین تراشه گوشی‌های هوشمند با نام A17 Pro برای آیفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس رونمایی کرد. اما این تراشه در مقایسه با A16 Bionic آیفون‌های ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس چه تفاوت‌هایی دارد؟

همان‌طور که از نام تراشه A17 Pro می‌توانید متوجه شوید، تنها در مدل‌های پرو آیفون‌های سری ۱۵ وجود و باز هم مانند سال قبل، آیفون‌های ۱۵ و ۱۵ پلاس به تراشه A16 Bionic مجهز شده‌اند. ما قصد داریم که در این مقاله به صورتی کاملا خاص به مقایسه بین این دو تراشه بپردازیم؛ پس با فراسیب همراه باشید.

تراشه A17 Pro اپل

تراشه A17 Pro اپل

درست مانند چیزی که اپل در مراسم رونمایی از تراشه‌های جدیدش به آن اشاره کرد، تراشه A17 Pro اولین تراشه 3 نانومتری صنعت گوشی‌های هوشمند است. درست مانند چیزی که در تراشه A16 Bionic دیده بودیم، 6 هسته در A17 Pro استفاده شده که به لطف پیشرفت‌های معماری و طراحی، سریع‌تر و توانمندتر شده است.

اپل می‌گوید که تراشه A17 Pro سریع‌ترین عملکرد تک هسته‌ای را در بین تمام گوشی‌های هوشمند دنیا ارائه می‌دهند. حتی موتور عصبی این تراشه ۱۶ هسته‌ای باقی مانده است؛ اما حالا تا دو برابر سرعت بیشتری در مقایسه با موتور عصبی A16 Bionic دارد. پردازنده گرافیکی این تراشه هم با دریافت یک هسته اضافه‌تر، حالا ۶ هسته‌ای شده است.

امتیازات مربوط به پردازنده اصلی در A17 Pro

براساس ادعای اپل، هسته‌های مخصوص کارهای سنگین پردازنده تراشه A17 Pro تا 10 درصد سریع‌تر از A16 Bionic هستند و با اولین نتایج بنچمارک گیک‌بنچ، به نظر می‌رسد که بهبود عملکرد بسیار بهتری را دارد. تراشه A17 Pro هم تا 16 درصد در بخش تک هسته‌ای و 13 درصد در بخش چند هسته‌ای قوی‌تر است.

این افزایش قدرت به حدی زیاد بوده است که حالا توانسته در بخش تک هسته‌ای هم تراشه M1 مخصوص آیپدها و مک‌بوک‌های اپل را شکست دهد و تنها چند امتیاز در بخش چند هسته‌ای کم بیاوردهسته های پردازنده مرکزی تراشه A17 Pro

کارایی پردازنده اصلی تراشه A17 Pro

کوپرتینونشین‌ها در مراسم رونمایی از iPhone 15 Pro هیچ اطلاعاتی در مورد کارایی بین تراشه A17 Pro و A16 Bionic را نشان ندادند؛ بنابراین این امکان وجود دارد تا تغییرات آنچنانی در این تراشه ایجاد نشده باشد. البته، نباید این موضوع را فراموش کنیم که اپل در مراسم خود گفت که A17 Pro در بخش مصرف انرژی کارآمدترین تراشه دنیای گوشی‌های هوشمند است و عملکردی تا 3 برابر بهتر در هر وات در مقایسه با هسته‌های قدرتمند تراشه سایر شرکت‌ها دارد.

رم پردازنده A17 Pro در قلب آیفون ۱۵ پرو

بالاخره بعد از چند نسل استفاده از حافظه‌های رم 6 گیگابایتی در آیفون‌ها، اپل تصمیم گرفت تا سراغ استفاده از رم‌های 8 گیگابایتی در آیفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس برود. این افزایش مقدار رم در نهایت باعث خواهد شد تا شما بتوانید به صورتی سریع‌تر و روان‌تر برنامه‌ها را اجرا و از آن‌ها استفاده کنید.

در حالی که هنوز هم گوشی‌های اندرویدی که در بازار وجود دارند، مجهز به رم‌هایی با ظرفیت‌های بیشتری هستند، اما اپل معمولا از رم‌هایی با ظرفیت کمتر استفاده می‌کند؛ چرا که توانایی هماهنگ کردن سخت‌افزار آیفون و سیستم‌عامل iOS را بهتر از هر شرکت دیگری دارد.

عملکرد پردازنده گرافیکی تراشه A17 Pro در مقایسه با A16 Bionic

پردازنده گرافیکی به کار رفته در تراشه A17 Pro با توجه به سه عامل عملکرد و کارایی، برنامه‌های کاربردی پیچیده و ویژگی‌های مربوط به رندر جدید، می‌تواند پردازنده گرافیکی تراشه A16 Bionic را شکست دهد.

اپل این پردازنده گرافیکی را کلاس حرفه‌ای نامیده و می‌گوید که طراحی جدید 6 هسته‌ای به این شرکت اجازه داده تا 20 درصد عملکرد گرافیکی سریع‌تری را در مقایسه با A16 Bionic به خریداران احتمالی ارائه دهد. دیگر فناوری‌‌های به کار رفته در این پردازنده گرافیکی باعث خواهد شد تا شما بتوانید مدت زمان طولانی‌تر در مقایسه با سایر رقبا از آن استفاده کنید.

پردازنده گرافیکی در A17 Pro

پردازنده گرافیکی در A17 Pro

فناوری ردیابی پرتو مبتنی بر سخت‌افزار

یکی دیگر از تغییرات بزرگ در پردازنده گرافیکی A17 Pro، ردیابی پرتو قدرت‌گرفته از سخت‌افزار است. اپل می‌گوید که گرافیک بازی‌ها بسیار نرم‌تر خواهند بود و فریم‌ریت بیشتری را در زمان تجربه آن‌ها دریافت خواهید کرد. براساس اطلاعات اعلام شده از سوی اپل، فناوری ردیابی پرتو در این تراشه تا 4 برابر سریع‌تر از تراشه A16 Bionic است.

برای برجسته کردن این قابلیت‌ها، توسعه‌دهندگان استودیو بازی‌سازی کپکام تصمیم گرفتند تا بازی‌های کلاس کنسول رزیدنت اویل 4 ریمیک و رزیدنت اویل ویلیج را برای آیفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس هم منتشر کنند. این دو بازی گرافیک بسیار بالایی دارند و باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا آیفون‌های گفته شده توانایی اجرای بهینه این بازی را دارند یا خیر.

سرعت بالای انتقال اطلاعات

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که شرکت اپل در مراسم رونمایی از آیفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس روی آن مانور بسیار زیادی داد، مجهز شدن این دو گوشی هوشمند به فناوری USB 3 است. کنترلر به کار رفته در تراشه A17 Pro باعث می‌شود تا شما بتوانید با استفاده از کابل‌های سازگار، اطلاعات را تا حداکثر سرعت 10 گیگابیت‌برثانیه انتقال دهید.

برای درک بهتر این سرعت زیاد، باید به شما بگوییم که این سرعت انتقال در آیفون‌های مجهز به تراشه‌های قبلی اپل 480 مگابیت‌برثانیه است که 20 برابر سرعت بیشتر را به ما نشان می‌دهند. نکته جالب در مورد این سرعت انتقال داده آنجا خودش را نشان می‌دهد که آیپد مینی اپل که با تراشه A15 Bionic به بازار عرضه شده بود، می‌توانست اطلاعات را با سرعت 5 گیگابیت‌برثانیه انتقال دهد و به نظر می‌رسد که این محدودیت به نوعی عمدی باشد.

پشتیبانی از یو اس بی ۳

پشتیبانی از یو اس بی ۳

موتور پردازش مدیا

تراشه A17 Pro به رمزگشای AV1 مجهز شده است. اپل در مورد این رمزگشا یا همان کدک می‌گوید که تجربه پخش ویدیوها در آیفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس بسیار بهتر از تمام گوشی‌های هوشمند موجود در بازار خواهد بود.

موتور های پردازش A17 Pro

موتور های پردازش A17 Pro

جمع بندی

در نگاه اول، پیشرفت‌های تراشه A17 Pro در مقایسه با تراشه A16 Bionic چندان بزرگ به نظر نمی‌رسند؛ اما در کنار هم، قدرتمندترین و کارآمدترین تراشه موبایل را تشکیل می‌دهند. اینکه آیا اکثر مردم به قدرتمندترین تراشه گوشی هوشمند جهان نیاز دارند یا نه، سوال دیگری است؛ اما برای کسانی که بهترین‌ها را می‌خواهند، تراشه A17 Pro بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

منبع محتوا: 9to5mac

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مبین محمدی

از وقتی که یادمه سرم تو کامپیوتر بوده و تقریبا هم چهار پنج سالی هست که به صورت تمام وقت یک گیک هستم به صورت پاره‌وقت تولید محتوا می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 4 =