اخبار اپل

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس بطور رسمی رونمایی شدند!

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس بطور رسمی رونمایی شدند!

بالاخره پس از کش و قوس‌ها و شایعات مختلف، اپل لحظاتی پیش آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را معرفی کرد. در این مطلب از فراسیب قصد داریم به صورت کامل و جامع با این دو محصول و قابلیت‌های جدید آن‌ها آشنا شویم؛ با ما همراه باشید …

آیفون ۱۴ پرو، نسخه کوچکتر اما حرفه‌ای پرچمدار اپل خواهد بود که در رویداد Far Out به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی شد. مدل دیگر این محصول با نام iPhone 14 Pro Max با نمایشگر بزرگ‌تر برای علاقمندان به گوشی‌های هوشمند با سایز و ابعاد بزرگ نیز در دسترس قرار گرفته است.

ویژگی های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس

  • تراشه A16 Bionic
  • نمایشگر همیشه روشن
  • حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت (دو برابر نسبت به نسل پیشین)
  • جایگزین شدن سنسور ۴۸ مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی
  • سنسور الترا واید ۱۲ مگاپیکسلی جدید
  • اضافه شدن حالت زوم ۲ برابر برای دسترسی راحت‌تر
  • دوربین سلفی جدید با قابلیت فوکوس خودکار
  • قابلیت تشخیص و گزارش تصادف
  • امکان برقراری ارتباط از طریق امواج ماهواره‌ای
  • اضافه شدن حالت Action Mode برای فیلمبرداری
  • اضافه شدن موتور Photonic Engine
قابلیت های آیفون ۱۴ پرو

قابلیت های آیفون ۱۴ پرو

جدول مشخصات فنی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس

مشخصات آیفون ۱۴ پرو آیفون ۱۴ پرو مکس
ابعاد و وزن

۷.۸۵ × ۷۱.۵ × ۱۴۷.۵ میلیمتر

۲۰۶ گرم

۷.۸۵ × ۷۷.۶ × ۱۶۰.۷ میلیمتر

۲۴۰ گرم

صفحه نمایش

۶.۱ اینچ سوپر رتینا XDR

رزولوشن ۱۱۷۹ × ۲۵۵۶ پیکسل

۴۶۰ ppi

مجهز به قابلیت‌های Dynamic Island، Always-On، پروموشن، HDR، True Tone، Wide Color (P3) و هپتیک تاچ

 

۶.۷ اینچ سوپر رتینا XDR

رزولوشن ۱۱۷۹ × ۲۵۵۶ پیکسل

۴۶۰ ppi

مجهز به قابلیت‌های Dynamic Island، Always-On، پروموشن، HDR، True Tone، Wide Color (P3) و هپتیک تاچ

پردازنده

A16 Bionic شش هسته‌ای

۴ هسته با توان پایین و دو هسته با توان بالا

پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای

پردازنده عصبی ۱۶ هسته‌ای

A16 Bionic شش هسته‌ای

۴ هسته با توان پایین و دو هسته با توان بالا

پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای

پردازنده عصبی ۱۶ هسته‌ای

حافظه رم
فضای ذخیره سازی ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت
مودم 5G
دوربین‌ها

سنسور ۴۸ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.78 و نسل دوم سنسور شیفت به عنوان دوربین اصلی

سنسور ۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.78 و نسل دوم سنسور شیفت به عنوان دوربین تله فوتو با زوم دو برابر

سنسور ۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.8 و لرزشگیر تصویر اپتیکال با زوم ۳ برابر اپتیکال به سمت داخل و ۲ برابر اپتیکال به سمت بیرون (مجموعا زوم ۶ برابر) به همراه زوم دیجیتال ۱۵ برابر

سنسور ۴۸ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.78 و نسل دوم سنسور شیفت به عنوان دوربین اصلی

سنسور ۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.78 و نسل دوم سنسور شیفت به عنوان دوربین تله فوتو با زوم دو برابر

سنسور ۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.8 و لرزشگیر تصویر اپتیکال با زوم ۳ برابر اپتیکال به سمت داخل و ۲ برابر اپتیکال به سمت بیرون (مجموعا زوم ۶ برابر) به همراه زوم دیجیتال ۱۵ برابر

باتری لیتیوم یون با پشتیبانی از شارژ بی سیم از طریق مگ سیف لیتیوم یون با پشتیبانی از شارژ بی سیم از طریق مگ سیف
سرعت شارژ ۱۵ وات از طریق مگ سیف ۱۵ وات از طریق مگ سیف
قیمت شروع از ۹۹۹ دلار شروع از ۱۰۹۹ دلار

 

زبان طراحی iPhone 14 Pro

در حالی که سیستم طراحی اصلی دو پرچمدار جدید اپل با نسخه پیشین آنچنان تفاوتی نخواهد داشت، اما در قسمت بالای نمایشگر شاهد تغییراتی خواهیم بود.

اگر به خاطر داشته باشید، اپل از زمان معرفی آیفون X کلیه گوشی‌های هوشمند خود را به ناچ مجهز کرد که این موضوع موافقان و مخالفانی را نیز با خود به همراه داشت. اما این بار کوپرتینویی‌ها تغییراتی را ایجاد کرده و ناچ قدیمی جای خود را به یک حفره کپسولی شکل داده است که دوربین سلفی و سنسورهای تشخیص چهره را درون خود جای داده‌اند.

سیستم جزیره پویا در آیفون ۱۴ پرو مکس

سیستم جزیره پویا در آیفون ۱۴ پرو مکس

اپل از این محفظه برای نمایش نوتیفیکیشن‌ها و بسیاری عناوین دیگر استفاده می‌‌کند که با عنوان Dynamic Island یا «جزیره پویا» از آن یاد می‌شود. به این ترتیب زمانی که مشغول به کار با اپلیکیشن‌های مختلف باشید، این فضا بسته به نوع اپلیکیشن تغییر پیدا خواهد کرد و دیگر مانند قبل، نوتیفیکیشن‌های دریافتی برای شما آنچنان که باید و شاید مزاحمت ایجاد نمی‌کنند.

اگر نگاهی به پشت بدنه این دو گوشی هوشمند بیندازیم، می‌بینیم که جزیره در برگیرنده سنسورهای دوربین نسبت به نسل پیشین کمی بزرگ‌تر شده و افزایش تعداد مگاپیکسل ‌ها و کیفیت دوربین‌ها، روی این قسمت تأثیر گذاشته است.

زمانی که صحبت از رنگ بندی به میان می‌آید، باید بگوییم که اپل هیچ گاه کم نگذاشته و همواره بهترین انتخاب‌ها را در اختیار کاربران خود گذاشته است. به این ترتیب باید هنگام خرید، بین رنگ‌های گرافیت، نقره‌ای، طلایی و بنفش (رنگ جدید) یکی را انتخاب کنید.

تکنولوژی نمایشگر آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس

صفحه نمایش آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

صفحه نمایش آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

نسخه کوچک پرچمدار جدید اپل با نمایشگر ۶.۱ اینچی و پنل OLED مجهز به فناوری پروموشن همراه شده است و از این نظر، به نسل‌های پیشین خود شباهت خواهد داشت. البته تکنولوژی ProMotion در آیفون ۱۳ پرو به صفحه نمایش آن اجازه می‌داد تا نرخ رفرش صفحه نمایش را بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز بسته به محتوا جابجا کند، اما نسل دوم این فناوری که روی آيفون ۱۴ پرو شاهد آن هستیم، به این دیوایس اجازه می‌دهد تا حداقل نرخ تازه سازی را تا ۱ هرتز پایین بیاورد و به این ترتیب، شاهد صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در حوزه مصرف باتری خواهیم بود.

همچنین بهبود و پیشرفت تکنولوژی و استفاده از نسل دوم پنل‌های LTPO به اپل اجازه داده است که قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on Display) را به نسخه پرو از آيفون‌های ۲۰۲۲ اضافه کند. این اتفاق برای نخستین بار رخ داده و به این ترتیب بدون نیاز به روشن کردن صفحه نمایش، می‌توانید برخی اطلاعات را روی نمایشگر مشاهده کنید.

قابلیت های دوربین آیفون ۱۴ پرو

مشخصات دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو

مشخصات دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو

اگرچه اپل این محصول را با همان ساختار سه گانه که از آيفون ۱۱ پرو تا آیفون ۱۳ پرو شاهد آن بودیم ارائه کرده است، اما شاهد جهش‌هایی در این عرصه بودیم که از جمله آن‌ها می‌توان به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی اشاره کرد که توسط سونی طراحی شده است.

در نسخه پیشین، سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به عنوان لنز واید ایفای نقش می‌کرد که البته با شکایت‌های بسیاری از جانب کاربران مبنی بر عدم توانایی شکار تصاویر خوب و با کیفیت همراه بود. حالا به لطف سنسور جدید، عکس‌های گرفته شده در شب با کیفیت بسیار بهتری همراه بوده و هنگام فیلمبرداری، کاملا متوجه تغییرات و بهبود هایی که در این زمینه رخ داده، خواهید شد.

اگر نگاهی به جلوی این دو گوشی هوشمند بیندازیم، دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی را می‌بینیم که به سیستم فوکوس خودکار و دریچه دیافراگم سریع‌تر (f/1.9) مجهز شده است.

ظرفیت و میزان بازدهی باتری آيفون ۱۴ پرو

از آن جا که اپل در کنفرانس معرفی آیفون‌ها اطلاعاتی در مورد باتری دستگاه در اختیارمان نمی‌گذارد، لذا در این زمینه مجبور به اکتفا به شایعات هستیم. طبق شنیده‌ها، نسخه کوچک‌تر پرچمدار اپل به باتری ۳۲۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز خواهد بود که نسبت به نسل پیشین، با افزایش ۱۰۵ میلی آمپر ساعتی همراه شده است. در نتیجه این محصول با تکیه بر نمایشگر، پردازنده و مودم 5G که مصرف کمتری نسبت به مدل‌های پیشین از خود نشان خواهند داد، می‌تواند شارژدهی بیشتری داشته و ساعت‌های بیشتری در اختیار شما خواهد بود.

از آن جا که اپل همواره به دنبال پیشرفت و بهبود دیوایس‌های خود است، تکنولوژی شارژ از طریق مگ سیف نیز روی این دو محصول به قوت خود باقی مانده است.

آیفون ۱۴ پرو

آیفون ۱۴ پرو

در نهایت درگاه ورودی لایتنینگ همچنان روی این محصولات دیده شده و هنوز جای خود را به USB-C نداده است. احتمالا سال آینده و به همراه خانواده آيفون ۱۵ باید انتظار چنین تغییری را داشته باشیم.

مشخصات سخت افزاری iPhone 14 Pro

آخرین پردازنده اپل با نام A16 Bionic که با لیتوگرافی ۴ نانومتری طراحی و توسعه یافته، به عنوان قلب تپنده آیفون ۱۴ پرو و نسخه پرو مکس آن ایفای نقش خواهد کرد که از نظر عملکرد پردازشی و مصرف باتری، پیشرفت‌هایی را نسبت به نسل پیشین به خود می‌بیند. شرکت TSMC به عنوان یکی از تولید کنندگان این تراشه مدعی شده است که ۱۵ درصد افزایش در حوزه عملکرد پردازشی و ۳۰ درصد مصرف شارژ کمتر نسبت به پردازنده A15 Bionic را می‌‌توانید از این گزینه جدید انتظار داشته باشید.

برخی منابع خبری چندی پیش مدعی شده بودند که اپل حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی را برای iPhone 14 Pro و نسخه پرو مکس آن کنار خواهد گذاشت و به این ترتیب حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی به عنوان نسخه پایه برای این دو محصول در نظر گرفته می‌شود. اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و به این ترتیب شاهد آيفون ۱۴ پرو و پرو مکس با حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت هستیم که برای انتخاب، باید روی یکی از آن‌ها حساب باز کنید.

آیفون ۱۴ پرو

آیفون ۱۴ پرو

اما حالا که صحبت از ارتباطات به میان آمد، بد نیست بدانید که iPhone 14 Pro و نسخه پرو مکس به ارتباطات ماهواره‌ای مجهز شده‌اند که به شما اجازه می‌دهد تا در مناطقی که آنتن‌ دهی ضعیفی دارند، پیام‌های خود را از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال کنید.

قیمت آیفون ۱۴ پرو و نسخه پرو مکس

بر اساس شایعات پیش بینی می‌شد که دو پرچمدار اپل با افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری نسبت به نسل پیشین همراه بوده و به این ترتیب باید انتظار قیمت ۱۰۹۹ دلاری برای نسخه پایه iPhone 14 Pro را می‌داشتیم. همچنین برخی منابع خبری از این موضوع حکایت داشتند که اپل ظرفیت مدل پایه را دو برابر کرده و به این ترتیب دیگر شاهد نسخه ۱۲۸ گیگابایتی برای آیفون‌ها نخواهیم بود. اما در نهایت تمامی این اتفاقات در حد همان شایعه باقی ماند و اپل با استراتژی خاص خود، تمامی این ادعاها را رد کرد.

آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

آیفون ۱۴ پرو با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۹۹۹ دلار و نسخه‌های ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی نیز با برچسب قیمتی ۱۰۹۹، ۱۲۹۹ و ۱۴۹۹ دلار در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

نسخه ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی آيفون ۱۴ پرو مکس هم با قیمت‌های ۱۰۹۹، ۱۱۹۹، ۱۳۹۹ و ۱۵۹۹ دلاری روانه بازار خواهد شد.

تاریخ عرضه iPhone 14 Pro و نسخه پرو مکس

همانطور که شاهد بودیم، دو گوشی هوشمند مورد بحث در این مطلب لحظاتی پیش در کنار آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس رسما معرفی شدند. پرچمداران جدید اپل از ۱۶ سپتامبر مصادف با ۲۵ شهریور ماه روانه بازار خواهند شد و احتمالا بعد از گذشت زمان کوتاهی، می‌توانیم آن‌ها را با قیمت‌های نجومی از طریق فروشگاه‌های مختلف از داخل کشورمان خریداری کنیم.

همچنین اپل در کنفرانس Far Out از ایرپادز پرو ۲ ، اپل واچ SE نسل جدید ، اپل واچ اولترا و اپل واچ نسل ۸ رونمایی کرد که برای اطلاع از جزئیات سایر محصولات اپل میتوانید به مطالب لینک شده مراجعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =