آی دیوایس ها, نقد و بررسی

آیپد ایر ۲۰۲۲ در مقایسه با آیپد پرو ۲۰۲۱؛ کدامیک پیشنهاد می‌شود؟

آیپد ایر ۲۰۲۲ در مقایسه با آیپد پرو ۲۰۲۱؛ کدامیک پیشنهاد می‌شود؟

اگر به دنبال خرید آیپدی با ویژگی‌های کاربردی هستید و در تصمیم‌گیری خود با مشکل مواجه هستید، ما در این مطلب از فراسیب سعی کرده‌ایم با مقایسه آیپد ایر ۲۰۲۲ با آیپد پرو ۲۰۲۱، در حد توان خود به شما کمک کنیم.

اپل در رویداد Peek performance، از آیپد ایر ۲۰۲۲ خود با تراشه M1 رونمایی کرد. آیپد ایر جدید از همان تراشه به کار رفته در آیپد پرو ۲۰۲۱ استفاده می‌کند. برای آگاهی از شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو محصول، در ادامه با ما همراه باشید…

نکته: آیپد پرو در دو سایز صفحه نمایش ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی به بازار ارائه می‌شود. اما برای این که ما در مقایسه دو محصول، انصاف را رعایت کرده باشیم، در این قیاس تنها از آیپد پرو ۱۱ اینچی صحبت می‌کنیم.

طراحی و صفحه نمایش آیپد ایر ۵ و آیپد پرو ۲۰۲۱

 

آیپد ایر ۲۰۲۲

آیپد پرو ۲۰۲۱

صفحه نمایش

لیکوئید رتینا 10.9 اینچی

لیکوئید رتینا 11 اینچی

کیفیت

کیفیت 2360*1640

264 PPI

کیفیت 2388*1668

264 PPI

پیک روشنایی (ماکسیمم)

500 نیت

600 نیت

وزن (گرم)

461

466

آیپد پرو ۲۰۲۱ از نمایشگر با مشخصه Liquid Retina XDR mini-LED برخوردار است که از محتوای HDR پشتیبانی می‌کند. این ویژگی در زمان پخش محتوای HDR در سرویس‌های پخش بسیار مفید واقع می‌شود. آیپد پرو ۲۰۲۱، رزولوشن ۲۳۸۸ در ۱۶۶۸ و همچنین روشنایی ۶۰۰ نیت را ارائه می‌دهد.

آیپد ایر ۲۰۲۲ به صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچی Liquid Retina مجهز شده‌است. این آیپد جدید با حداکثر کیفیت ۲۳۶۰ در ۱۶۴۰ تولید شده‌است و همچنین ۵۰۰ نیت روشنایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با توجه به برگه مشخصات این محصول، تمامی ویژگی‌های عملکردی صفحه نمایش آیپد ایر ۲۰۲۲ با آیپد پرو ۲۰۲۱ یکسان است اما تنها پس از بررسی دقیق این محصولات می‌توان این موضوع را تایید کرد. علاوه بر این باید گفت، آیپد ایر در ابعادی مناسب و متوسط طراحی شده‌است و با فرم جمع و جور خود شناخته شده‌است.

آیپد ایر ۲۰۲۲ و آیپد پرو ۲۰۲۱

آیپد ایر ۲۰۲۲ و آیپد پرو ۲۰۲۱

ما در اینجا این موضوع را بررسی می‌کنیم که کدام یک از این آیپدها در جابجایی راحت‌تر است و یا به عبارتی قابل‌حمل‌تر است. اپل، آیپد جدید را با حاشیه‌های نازک‌تر و طراحی بهتر ارائه کرده‌است. با وجود این که آیپد ایر و آیپد پرو در طراحی بسیار به هم شبیه هستند، افراد زیادی از رنگ ضعیف آیپد پرو شکایت کرده‌اند و معتقدند آیپد ایر در این زمینه بهتر عمل کرده‌است.

در فراسیب بخوانید  تفاوت سری های مختلف iPad در چیست؟ مقایسه مدل های مختلف آیپد

آیپد پرو در رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای موجود است، در حالی که آیپد ایر ۲۰۲۲ در رنگ‌های خاکستری فضایی، ستاره‌ای درخشان، بنفش، صورتی و آبی موجود است.

مقایسه اسپیکر، رم و CPU آیپد ایر ۵ و آیپد پرو ۲۰۲۱

مقایسه آیپد ایر و آیپد پرو

مقایسه آیپد ایر و آیپد پرو

آیپد پرو ۲۰۲۱ از تراشه M1 استفاده می‌کند، این همان تراشه‌ای است که در جدیدترین مک بوک ایر نیز به کار رفته است. تراشه M1 از یک CPU با ۸ هسته اصلی و ۴ هسته قدرتی تشکیل شده‌است. در جلوی GPU نیز تعداد ۸ هسته تعبیه شده‌است. آیپد پرو ۲۰۲۱ توانسته است در بنچمارک GeekBench و همچنین در دنیای واقعی، توانایی و قابلیت خود را به اثبات برساند.

ما در واقع از نحوه عملکرد آیپد ایر زیاد نمی‌دانیم. اپل این آیپد ایر را با آیپد ایر های گذشته مقایسه می‌کند و هیچ گاه آن را با آیپد پرو مقایسه نکرده‌است. نتیجه این مقایسات اپل این است که آیپد ایر ۲۰۲۲ به میزان ۶۰ درصد، بهتر از آیپد ایر ۴ عمل می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده، آیپد ایر جدید، صدای خروجی از ۲ بلندگو را به landscape mode مجهز می‌کند که این موضوع در آیپد پرو به میزان ۲ برابر بیشتر است. به گونه‌ای که این محصول از صدای ۴ بلندگو برخوردار است.

فضای ذخیره سازی و RAM آیپد ها

مقایسه آیپد ایر ۵ و آیپد پرو ۲۰۲۱

مقایسه آیپد ایر ۵ و آیپد پرو ۲۰۲۱

آیپد پرو از رم ۸ گیگابایتی برخوردار است و حافظه داخلی آن حداقل ۱۲۸ گیگابایت و حداکثر ۵۱۲ گیگابایت است. با تمام این‌ها، برای نسخه ۱۶ گیگابایتی iPad Pro، فضای ذخیره سازی ۱/۲ ترابایتی در نظر گرفته شده‌است. در آیپد ایر ۲۰۲۲، رم ۱۶ گیگابایتی وجود ندارد؛ در عوض در این آیپد جدید، می‌توان رم ۸ گیگابایتی را با فضای ذخیره سازی ۶۴ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت در اختیار داشت.

در آیپد ایر ۵ هیچ فضای ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایتی وجود ندارد و با توجه به این که فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی خیلی کم است و از طرفی فضای ۲۵۶ گیگابایتی خیلی زیاد است، این موضوع، یکی از ویژگی‌های نامناسب این آیپد جدید است.

با ذکر موارد فوق، مشخص شد که آیپد پرو ۲۰۲۱ بهتر از آیپد ایر ۲۰۲۲ است.

در فراسیب بخوانید  همه آنچه از iPad Pro 2022 اپل انتظار میرود

دوربین آیپد ایر ۵ در مقایسه با آیپد پرو ۲۰۲۱

 

آیپد ایر ۲۰۲۲

آیپد پرو ۲۰۲۱

دوربین جلو

12 مگاپیکسل

12 مگاپیکسل

دوربین عقب

12 مگاپیکسل

12 مگاپیکسل

10 مگاپیکسل اولترا واید

سنسور LiDAR

ندارد

دارد

با توجه به ویژگی‌های دوربین آیپد، این محصول اپل برای جلسات ویدئو کنفرانس بی‌نظیر است. این قابلیت، ابتدا در آیپد پرو نمایش داده‌شد اما باید گفت که آیپد ایر ۵ به طور کامل از این ویژگی پشتیبانی می‌کند. هر دو آیپد از دوربین جلوی ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید برخوردار هستند.

بخش Centre Stage این موضوع را ضمانت می‌کند که در تمام مدت تماس‌های FaceTime، بر روی اسپیکر متمرکز است. هر وقت عضو جدیدی به تماس ویدئویی بپیوندد، دوربین مربوطه، صحنه را زوم اوت (کوچک) می‌کند. علاوه بر این، Portrait Mode به این مسأله کمک می‌کند که وقتی تصویر پس زمینه حذف می‌شود، دوربین دستگاه بر روی موارد ضروری و مهم تمرکز کند.

دوربین آیپد ایر ۵ در مقایسه با آیپد پرو ۲۰۲۱

دوربین آیپد ایر ۵ در مقایسه با آیپد پرو ۲۰۲۱

لازم به ذکر است آیپد ایر ۵ به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید مجهز شده‌است، در حالی که آیپد پرو ۲۰۲۱ از یک دوربین اولترا واید ۱۰ مگاپیکسلی با سنسور LiDAR نیز برخوردار است.

اگر قصد دارید با استفاده از آیپد خود بر روی تصاویر کلیک کنید، iPad Pro بسیار بهتر از آیپد ایر است!

قابلیت اتصال (Connectivity) و پورت آیپد ها

اگر قصد دارید تنها از وای فای استفاده کنید و یا این که از داده تلفن همراه و وای فای با هم بهره ببرید، هر دو آیپد از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، آیپد ایر ۵ دارای پورت USB-C است که ۲ برابر سریعتر از آیپد ایر ۴ عمل می‌کند، اما به اندازه iPad Pro که پورت Thunderbolt/USB 4 دارد، پیشرفته نیست.

سخن نهایی

آیپد ایر ۲۰۲۲، شبکه ارتباطی 5G را ارائه می‌کند و ارزان‌تر از آیپد پرو است.

در زمینه فضای ذخیره سازی، آیپد پرو بهتر از آیپد ایر عمل می‌کند. اگر برای کارهای خود به بیشتر از ۸ گیگابایت رم یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارید، باید از آیپد پرو ۲۰۲۱ استفاده کنید. لازم به ذکر است اگر به این حجم از فضای ذخیره سازی نیاز ندارید همان آیپد ایر ۲۰۲۲ را برای خرید انتخاب کنید.

آیپد ایر ۲۰۲۲ و آیپد پرو ۲۰۲۱

آیپد ایر ۲۰۲۲ و آیپد پرو ۲۰۲۱

با توجه به مطالب فوق مشخص شد که هر دو آیپد از نظر عملکردی بسیار خوب عمل می‌کنند اما آیپد پرو ۲۰۲۱ تا حدودی بهتر از آیپد ایر ۲۰۲۲ است. این که شما کدام محصول را برای خرید انتخاب می‌کنید بستگی به نیازها و شرایط کاری شما دارد. اگر قصد دارید در مورد آیپد ایر ۲۰۲۲ بیشتر بدانید به مطلب اپل از آیپد ایر ۵ با چیپ M1 رونمایی کرد مراجعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *