آی دیوایس ها

آیپد ایر ۵ در مقابل با آیپد ایر ۴؛ کدام یک پیشنهاد می‌شود؟

آیپد ایر ۵ در مقابل با آیپد ایر ۴؛ کدام یک پیشنهاد می‌شود؟

در این مطلب از فراسیب قصد داریم تا مقایسه‌ای میان آیپد ایر ۵ و آیپد ایر ۴ به میان آورده و ببینیم کدام یک از آن‌ها انتخاب بهتری برای شما هستند.

در رویداد Peek Performance اپل از آیپد ایر جدید با پردازنده M1 رونمایی کرد؛ همان تراشه‌ای که در آیپد پرو ۲۰۲۱ قرار گرفته بود. اما آیا نقل مکان از چیپست A14 Bionic که روی آیپد ایر ۴ شاهد آن بودیم به تراشه M1 برای کاربران مفید خواهد بود یا این تغییر تأثیر آنچنان زیادی روی مصرف روزمره کاربران نخواهد داشت؟ در این مطلب با مقایسه آیپد ایر ۵ با نسل پیشین، این موضوع را عمیقا مورد بررسی قرار داده‌ایم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم کدام یک از این دو محصول، در حال حاضر از ارزش خرید بالاتری برخوردار هستند.

جدول مقایسه مشخصات آیپد ایر ۵ در برابر آیپد ایر ۴

با نگاهی گذرا به جدول زیر، به این موضوع پی می‌بریم که هر دو محصول شباهت‌های زیادی به یکدیگر داشته و تنها برخی بروزرسانی‌ها روی آیپد ایر ۵ اعمال شده است. از ابعاد بدنه گرفته تا مشخصات نمایشگر، همه چیز مانند نسل گذشته باقی مانده است.

اپل همواره روی سیاست «محصولی که فروش آن مطابق انتظار است، نباید تغییرش داد» تمرکز کرده و باید اعتراف کنیم که این استراتژی تا به حال به خوبی پاسخگو بوده است. نسل پنجم آیپد ایر و آیفون SE 2022 دو محصولی هستند که با این سیاست تولید و روانه بازار شده‌اند. ظرفیت باتری، درگاه ورودی، دوربین پشت و حتی سنسورها مانند آیپد ایر ۴ بوده و در نهایت سیستم قیمت گذاری آن نیز روند نسل پیشین خود را طی کرده است.

 

مشخصات آیپد ایر ۵ آیپد ایر ۴
ابعاد ۲۴.۶۴ در ۱۷.۸۳ در ۰.۶۱ سانتی متر ۲۴.۶۴ در ۱۷.۸۳ در ۰.۶۱ سانتی متر
وزن ۴۶۱ گرم ۴۵۸ گرم
سایز نمایشگر ۱۰.۹ اینچ – لیکویید رتینا ۱۰.۹ اینچ – لیکویید رتینا
رزولوشن ۲۳۶۰ در ۱۶۴۰ پیکسل ۲۳۶۰ در ۱۶۴۰ اینچ
میزان روشنایی نمایشگر ۵۰۰ نیت ۵۰۰ نیت
پردازنده M1 A14 Bionic
رم و حافظه داخلی ۸ گیگابایت – ۶۴ گیگابایت
۸ گیگابایت – ۲۵۶ گیگابایت
۴ گیگابایت – ۶۴ گیگابایت
۴ گیگابایت – ۲۵۶ گیگابایت
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8 ۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل الترا واید با دریچه دیافراگم f/2.4 ۷ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2
سنسور بایومتریک تاچ آیدی (اثر انگشت) تاچ آیدی
درگاه ورودی USB-C
کانکتور هوشمند برای کیبورد
USB-C
کانکتور هوشمند برای کیبورد
سنسورها ژیروسکوپ در سه جهت
سنجش ارتفاع
سنسور نور محیط
فشار سنج
ژیروسکوپ در سه جهت
سنجش ارتفاع
سنسور نور محیط
فشار سنج
پشتیبانی از اپل پنسل نسل دوم نسل دوم

 

پس تفاوت‌ها در چیست و چه مواردی باعث می‌شود که شخصی روی گزینه جدیدتر حساب باز کند؟ بیایید تا این موارد را کند و کاو کنیم.

تراشه و توان پردازشی

تصویر پردازنده A14 Bionic در کنار M1

تصویر پردازنده A14 Bionic در کنار M1

M1 اولین پردازنده اختصاصی اپل به حساب می‌آید که نخستین بار روی مکبوک‌ها شاهد آن بودیم. تراشه اپل سیلیکون در مدت کوتاهی توانست موفقیت‌های بسیار زیادی به دست آورد و نسخه M1 Ultra نیز که اخیرا همراه با مک استودیو معرفی شد، حرفی برای سایر رقبا باقی نگذاشت. در حالی که آیپد ایر ۴ با تراشه A14 Bionic فوق العاده قدرتمند بود، اما نسل جدید این محصول با پردازنده M1 می‌توان گفت در جایگاه بسیار بالاتری قرار می‌گیرد.

البته این موضوع را باید در نظر گرفت که محصول آیپد ایر به خودیِ خود مخصوص کاربران حرفه‌ای طراحی نشده است. اما کوچ به چیپست اپل سیلیکون باعث می‌شود تا همه چیز بهتر شده و سرعت و توان پردازشی دستگاه افزایش پیدا کند.

افرادی که با اپلیکیشن‌های خلاقانه سر و کار دارند، مطمئنا قدرت پردازشی بالاتری را نیاز خواهند داشت که آیپد ایر ۵ می‌تواند نیازهای آن‌ها را برطرف کند. البته مطمئنا نسخه پیشین این دستگاه نیز با قدرت بالای خود توانایی انجام بسیاری از امور را خواهد داشت، اما محصول جدید با تفاوت‌های زمانی که در این زمینه رقم خواهد زد، می‌تواند گزینه بهتر و معقول‌تری در این بخش به حساب آید.

مقایسه دوربین سلفی آیپد ایر ۵ با آیپد ایر ۴

یکی دیگر از بهبودهایی که در نسخه جدید شاهد آن هستیم، به دوربین سلفی برمی‌گردد. آیپد ایر ۴ میزبان دوربین ۷ مگاپیکسلی واید بود که در نسخه جدید، این سنسور جای خود را به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی الترا واید داده که قابلیت سنتر استیج (Center Stage) را هم با خود به ارمغان آورده است.

تصویر iPad Air 5

تصویر iPad Air 5

یکی از چیزهایی که در این زمینه می‌‌توانم به شما بگویم، این است که دوربین جلو آیپد ایر ۵ فوق العاده است. این سنسور کار خود را به خوبی انجام داده و اگر از آن دسته افرادی هستید که روزانه مکالمه‌های تصویری زیادی داشته یا مشغول گذراندن کلاس‌های آنلاین خود هستید، این محصول به هیچ عنوان شما را ناامید نخواهد کرد و تغییرات نسخه جدید، مسلما برای‌تان محسوس خواهد بود.

میزان رم دو برابر

بهینه سازی رم در آی او اس و حتی آیپد او اس باعث می‌شود تا این پلتفرم از رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشند. آیپد ایر ۴ همان طور که در جدول مشخصات سخت افزاری شاهد آن بودیم، از رم ۴ گیگابایتی برخوردار است. اما اپل تصمیم گرفته تا در نسخه جدید این گزینه را دو برابر کرده و به این ترتیب، با رم ۸ گیگابایتی روی نسل پنجم آیپد ایر روبرو هستیم. ترکیب افزایش رم و تغییر پردازنده باعث می‌شود تا کاربران، بتوانند قدرت پردازشی بیشتری را از محصول جدیدتر انتظار داشته باشند.

پشتیبانی از 5G

پشتیبانی از نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) یکی از بهترین امکانات نسخه LTE محصول جدید اپل به حساب می‌آید. بسیاری از محصولاتی که در سال ۲۰۲۱ شاهد رونمایی از آن‌ها بودیم، از این ویژگی برخوردار بودند. اما متأسفانه در حال حاضر، شبکه 5G در بسیاری از نقاط دنیا (از جمله بسیاری از استان‌های کشورمان) ارائه نمی‌شود.

رنگ‌های جدید در iPad Air 5

تصویری از رنگ بندی آیپد ایر ۴ در مقایسه با نسل جدید

تصویری از رنگ بندی آیپد ایر ۴ در مقایسه با نسل جدید

اپل در سال‌های جدید با ارائه رنگ بندی جدید روی محصولات مختلف، کاراکتر خاصی به آن‌ها بخشیده است. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، iPad Air 5 مانند نسل پیشین در ۵ پنج رنگ مختلف عرضه شده، اما سیستم انتخاب رنگ با مدل سال گذشته تفاوت‌هایی دارد.

به این ترتیب کاربران هنگام خرید محصول جدید با رنگ‌های خاکستری فضایی، استارلایت، صورتی، بنفش و آبی روبرو خواهند بود. اما اگر رنگ‌های نقره‌ای، آبی آسمانی، رز گلد یا سبز مد نظر شما است، باید به سراغ نسل چهارم آیپد ایر بروید.

مقایسه قیمت آیپد ایر ۵ با iPad Air 4

همان طور که بالاتر اشاره کردیم، شیوه قیمت گذاری محصول جدید مانند نسل گذشته انتخاب شده است؛

مشخصات

آیپد ایر ۵

آیپد ایر ۴

۶۴ گیگابایت، وای فای

۵۹۹ دلار

۵۹۹ دلار

۶۴ گیگابایت، LTE 5G

۷۴۹ دلار

۷۴۹ دلار

۲۵۶ گیگابایت، وای فای

۷۴۹ دلار

۷۴۹ دلار

۲۵۶ گیگابایت، LTE 5G

۸۹۹ دلار

۸۹۹ دلار

 

تصویر آیپد ایر ۵

تصویر آیپد ایر ۵

جمع بندی و انتخاب نهایی

اگر نظر من را بخواهید، به شما می‌گویم که کمی بیشتر هزینه کرده و به سراغ آیپد پرو ۱۱ اینچی با تراشه M1 بروید. می‌پرسید چرا؟ اجازه بدهید تا کمی برایتان شفاف سازی کنم. همان طور که اشاره شد، آیپد ایر ۵ با دو حافظه ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد که نسخه پایه آن‌ها ۵۹۹ و ۷۴۹ دلار قیمت دارد. مدل ۶۴ گیکابایتی، اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد ادیت ویدئو و کارهایی از این قبیل را دارید، مطمئنا به هیچ وجه برای شما مناسب نخواهد بود و از سوی دیگر، توان پردازشی تراشه M1 با این میزان از حافظه به نوعی هدر می‌رود.

از سوی دیگر آیپد پرو ۱۱ اینچی در نسخه پایه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی همراه است که قیمت ۷۴۹ دلاری را برای شما در بر دارد. اما در ازای پرداخت چنین مبلغی، شما با نمایشگر بهتر، دوربین دوگانه و با کیفیت، سنسور لایدار و قابلیت‌های دیگری روبرو خواهید بود که هر یک از آن‌ها، یک برگ برنده برای این محصول به حساب می‌آید. به این ترتیب شما با یک ابزار بهتر برای انجام کارهای روزمره روبرو هستید.

رنگ بندی آیپد ایر ۵

رنگ بندی آیپد ایر ۵

اما اگر به هر حال تصمیم خود را گرفته و قصد خرید آیپد ایر ۵ را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آن را خریداری کنید. اما اگر کارهای شما با این دستگاه در حد استریم آنلاین، وبگردی و گوش دادن به موسیقی است، نسخه ۶۴ گیگابایتی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

با توجه به موارد یاد شده در این مطلب، گزینه انتخابی شما برای خرید کدام خواهد بود؟ نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید. همچنین اگر سوالی برای شما پیش آمده است، در قسمت کامنت‌ها مطرح کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطلب مقایسه و بررسی آیپد ایر ۵ با آیپد پرو ۲۰۲۱ را نیز مطالعه کرده تا در انتخابتان، بهتر عمل کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =