اخبار اپل

معرفی و بررسی کامل چیپ های M1 Pro و M1 Max جدید اپل

معرفی و بررسی کامل چیپ های M1 Pro و M1 Max جدید اپل

در کنفرانس پاییزه اپل، چیپ M1 Pro و M1 Max معرفی شدند. این چیپ‌ها اختصاصی اپل بوده و از نسل Apple Silicon هستند. با توجه به ادعای اپل، این تراشه بهترین چیپ حال حاضر دنیا برای لپتاپ است و از عملکردی بی‌نظیر برخوردار است. با فراسیب همراه ما باشید.

برای اولین بار در چیپ‌های M1 Pro و M1 Max از طراحی (system-on-a-chip (SoC برای لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای استفاده شده است. چیپ‌ها از حافظه مشترک یا unified memory، بهترین عملکرد در مک بوک‌ها و مصرف کم انرژی برخوردار هستند. چیپ M1 Pro پهنای باندی برابر با 200GB/s در ارتباط بین حافظه و تراشه را ارائه می‌کند. این عدد برای برادر بزرگتر آن، M1 Max برابر با 400GB/s است که حدود ۶ برابر سریعتر از M1 خواهد بود.

چیپ های M1 Pro و M1 Max اپل

چیپ های M1 Pro و M1 Max اپل

اپل ادعا می‌کند با بهینه بودن چیپ‌های M1 Pro و M1 Max عملکرد مک بوک پرو جديد در حالت اتصال به شارژ و استفاده از باتری یکسان می‌باشد. این درحالیست که لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای دیگر، در صورت عدم اتصال به شارژر، افت عملکرد محسوسی را تجربه می‌کند. چیپ‌های جدید همچنین از پردازنده مخصوص برای پردازش، ویرایش و تحلیل فایل‌های ProRes بهرمند است.

چیپ M1 Pro دریایی از توانایی و کارایی

تراشه ۵ نانومتری M1 Pro با حدود ۳۳.۷ میلیارد ترانزیستور، بیش از ۲ برابر نسل پیشین خود، یک تراشه بسیار قدرتمند است. ۱۰ هسته پردازنده مرکزی، ۸ هسته با عملکرد بالا و ۲ هسته با عملکرد بهینه، بیش از ۷۰ درصد سریعتر از M1 می‌باشد. اپل ادعا می‌کند M1 Pro در مقایسه با لپ‌تاپ‌های ۸ هسته‌ای در بازار ۱.۷ برابر عملکرد سریعتری در شرایط یکسان دارد.

"<yoastmark

تراشه M1 Pro تا ۱۶ هسته گرافیکی داشته که ۲ برابر سرعت بیشتر در پردازش گرافیکی نسبت به نسل پیشین خود ارائه می‌کند. این در حالیست که اپل مدعی ۷ برابر عملکرد بهتر در مقایسه با لپ‌تاپ‌های به روز ۸ هسته‌ای دنیاست. در مقایسه با رقیبان M1 Pro این تراشه ۷۰ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کند.

چیپ M1 Max بزرگترین و قدرتمندترین چیپ حرفه‌ای لپتاپ‌ها در دنیا!

تراشه قدرتمند M1 Max از همان ۱۰ هسته پردازنده مرکزی مشابه M1 Pro استفاده می‌کند. اما می‌تواند تا ۳۲ هسته گرافیکی با ۴ برابر پردازش سریعتر نسبت به M1 Max را ارائه کند. با ۵۷ میلیارد ترانزیستور، ۷۰ درصد عملکرد بهتر نسبت به M1 Pro و ۳.۵ برابر بیشتر نسبت به M1 را تجربه می‌کنید. این تراشه بزرگترین تراشه ساخته شده توسط اپل است.

به علاوه آنکه در شرایط یکسان و مقایسه با رقبای خود در لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای دنیا، ۴۰ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کند. این بدان معنی‌ست که حرارت کمتری تولید شده و فن‌ها با صدای کمتر کار می‌کنند. همچنین عمر باتری بیش از پیش خواهد بود.

چیپ M1 Max بزرگترین و قدرتمندترین چیپ حرفه‌ای لپتاپ‌ها در دنیا

چیپ M1 Max بزرگترین و قدرتمندترین چیپ حرفه‌ای لپتاپ‌ها در دنیا

همچنین این تراشه پهنای باندی تا ۴۰۰ گیگابایت در ثانیه ارائه کرده که ۶ برابر نسل قبلی، M1، است. ۶۴ گیگابایت حافظه اشتراکی یکی از بهترین ویژگی‌های این پردازنده به شمار می‌رود.

سریع، موتور مدیا بهینه، حالا با فرمت ProRes

هر دو تراشه جدید اپل از طراحی اختصاصی اپل برای پردازش محتوای ویدیویی و مصرف بهینه انرژی بهره مند هستند. همچنین M1 Pro می‌تواند همزمان ویدیوهای 4K و 8K فرمت ProRes را با مصرف انرژی بسیار کم، پخش کند. چیپ M1 Max از این هم فراتر می‌رود؛ تا ۲ برابر پردازش سریعتر ویدیو‌ها نسبت به M1 Pro و دو پردازشگر ProRes. در مقایسه با نسل قبلی مک بوک پرو ۱۶ اینچی، تراشه M1 Max توانایی پردازش ۱۰ برابر سریعتر محتوای ProRes را دارد.

مقایسه میزان مصرف باتری و عملکرد گرافیکی چیپ M1 Max

مقایسه میزان مصرف باتری و عملکرد گرافیکی چیپ M1 Max

تکنولوژی‌های پیشرفته برای یک سیستم حرفه‌ای تمام کمال در چیپ های M1 Max و M1 Pro

هر دو تراشه‌های M1 Pro و M1 Max از قابلیت‌های چشمگیری برخوردار هستند:

  • ۱۶ هسته Neural Engine برای یادگیری ماشین و عملکرد بهتر دوربین
  • موتور نمایشگر جدید برای پردازش چندین خروجی تصویر
  • یک ورودی Thunderbolt 4 جدید با پهنای باند بیشتر برای انتقال اطلاعات
  • پردازنده سفارشی اپل برای استفاده از یادگیری ماشین به جهت ثبت تصاویر با تناژ طبیعی رنگ بدن
  • بهترین امنیت در پردازش با آخرین سیستم Secure Enclave، hardware-verified secure boot و همچنین تکنولوژی anti-exploitation
مقایسه میزان مصرف باتری و عملکرد پردازنده مرکزی چیپ های M1 Pro و M1 Max

مقایسه میزان مصرف باتری و عملکرد پردازنده مرکزی چیپ های M1 Pro و M1 Max

یک قدم بزرگ برای انتقال به اپل سیلیکون

مک در حال حاضر یک سال است که در مسیر دوساله تغییر به سوی تراشه‌های اپل سیلیکون است. با M1 Pro و M1 Max یک قدم بزرگ برداشته شده است. این دو چیپ جدید با قدرت بسیار بالا و توانایی‌های کم‌نظیر به همراه نسل پیشین خود، یک خانواده جدید از محصولات اپل را رقم زده‌اند. اپل با تراشه‌های اختصاصی خود، توانایی‌ها و خلاقیت خود را به رخ جهانیان خواهد کشید.

مک بوک پرو جدید با چیپ M1 Pro

مک بوک پرو جدید با چیپ M1 Pro

مک او اس و اپلیکیشن‌ها توانایی‌های M1 Pro و M1 Max را نمایان می‌کنند

با طراحی اختصاصی macOS Monterey برای همگام شدن با تراشه‌های اپل سیلیکون، مک بوک پرو جدید خارق العاده خواهد بود. مک بوک پرو های اپل سیلیکون به همراه مک او اس مانتری، از حالت sleep به سرعت بیدار می‌شوند. برنامه‌ها بسیار روانتر اجرا شده و یادگیری ماشینی بسیار بهبود یافته است. دست توسعه دهندگان بازتر بوده و توانایی اجرای ایده‌های خود را خواهند داشت.

جمع بندی

تراشه‌های جدید اپل، M1 Pro و M1 Max زمین بازی را تغییر دادند. بیش از ۳۳ میلیارد ترانزیستور به همراه ۳۲ هسته گرافیکی، M1 Pro را از رقبای خود جدا کرده است. در آن سو، M1 Max با بیش از ۵۷ میلیارد ترانزیستور و ۶۴ هسته گرافیکی، از پس تمامی پردازش‌های سنگین گرافیکی بر می‌اید. این تراشه‌ها بزرگترین و قدرتمندتری تراشه‌های ساخته شده توسط اپل هستند و به خودی خود باعث افزایش قیمت مک بوک پروهای جدید شدند. مک بوک پرو ۱۴ اینچی در پایه‌ترین حالت از ۲۰۰۰ دلار قیمت گذاری شده است.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =