آی دیوایس ها

صفر تا صد مقایسه مک بوک پرو M2 و مک بوک پرو M1 Pro و M1 Max

صفر تا صد مقایسه مک بوک پرو M2 و مک بوک پرو M1 Pro و M1 Max

مقایسه مک بوک پرو M2 و مک بوک پرو ۱۴ اینچی از روزی که مک بوک پرو M2 در رویداد WWDC 2022 به صورت رسمی پا به عرصه تکنولوژی گذاشت، مورد انتظار همه ما بود. در این مطلب از فراسیب قصد داریم تا این محصول را با مک بوک پرو های با تراشه M1 Pro و M1 Max مقایسه کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

همانطور که می‌دانید رویداد WWDC معمولا با معرفی نسخه جدید سیستم عامل‌های اپل برگزار شده و این اتفاق کلا جنبه نرم افزاری دارد. اما کوپرتینویی‌ها هر از چند گاهی کاربران خود را سورپرایز کرده و محصولات سخت افزاری خود را نیز در این رویداد معرفی می‌کنند. سال ۲۰۲۲ نیز از این قضیه مستثنی نبوده و پردازنده M2 برای نخستین بار، در رویداد WWDC 22 به دنیای تکنولوژی معرفی شد. این تراشه با مک بوک ایر و مک بوک پرو جدید در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

مقایسه مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

مقایسه مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

با مهاجرت به پردازنده M2، دستگاه مک بوک ایر قدرتمندتر از پیش به کار خود ادامه می‌دهد. اما در کنار آن، همان طور که اشاره کردیم مک بوک پرو نیز از این تراشه برخوردار خواهد بود. بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که این دستگاه با پردازنده M2 می‌تواند نسخه ارزان قیمت‌تر مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M1 Pro باشد.

اما مطمئنا به غیر از ابعاد صفحه نمایش (۱۳ در مقابل ۱۴ اینچ) و پردازنده، تفاوت‌های دیگری نیز میان این دو محصول وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

اما پیش از آغاز بررسی، بیایید تا به جدول مشخصات این دو دستگاه در کنار هم نگاهی بیندازیم.

مشخصات

مک بوک پرو ۱۳ اینچ با تراشه M2

مک بوک پرو ۱۴ اینچ با تراشه M1 Pro

سایز نمایشگر

۱۳.۳ اینچ

۱۴.۲ اینچ

حداکثر رزولوشن

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴

تراکم پیکسلی

۲۲۷

۲۵۴

میزان روشنایی

۵۰۰ نیت

۱۰۰۰ نیت

سیستم بک لایت نمایشگر

ال ای دی

مینی ال ای دی

تکنولوژی صفحه نمایش

Wide Color (P3)

True Tone

Wide Color (P3)

True Tone

ProMotion

پردازنده

هشت هسته‌ای (M2)

M1 Pro هشت هسته‌ای

M1 Pro ده هسته‌ای

M1 Max ده هسته‌ای

میزان رم

۸، ۱۶ و ۲۴ گیگابایت

۱۶ گیگابایت (M1 Pro)

۳۲ و ۶۴ گیگابایت (M1 Max)

پردازنده گرافیکی

۱۰ هسته‌ای اپل سیلیکون

۱۴ هسته‌ای (M1 Pro)

۱۶ هسته‌ای (M1 Pro)

۲۴ هسته‌ای (M1 Max)

۳۲ هسته‌ای (M1 Max)

پشتیبانی از نمایشگر اکسترنال

۱ نمایشگر با رزولوشن 6K و نرخ رفرش ۶۰ هرتز

۲ نمایشگر با رزولوشن 6K و نرخ رفرش ۶۰ هرتز (M1 Pro)

۳ نمایشگر با رزولوشن 6K و یک نمایشگر با رزولوشن 4K با نرخ رفرش ۶۰ هرتز (M1 Max)

حافظه داخلی

۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت، ۱ و ۲ ترابایت

۵۱۲ گیگابایت، ۱، ۲، ۴ و ۸ ترابایت

تاچ بار

بله

خیر

سنسور تأیید هویت

اثر انگشت

اثر انگشت

ترک پد

فورس تاچ

فورس تاچ

کیبورد

بک لایت به همراه سنسور محیطی Ambient

بک لایت به همراه سنسور محیطی Ambient

ابعاد

۱.۵ × ۳۰.۴ × ۲۱.۲۳ سانتی متر

۱.۵۵ × ۳۱.۲۶ × ۲۲.۱۲ سانتی متر

وزن

۱.۳۶ کیلوگرم

۱.۵۸ کیلوگرم

عمر مفید باتری

۲۰ ساعت

۱۷ ساعت

پورت‌ ها

دو پورت USB-C (تاندربولت ۳)

جک ۳.۵ میلیمتری هدفون

سه پورت USB-C (تاندربولت ۳)

درگاه SDXC

HDMI

مگ سیف ۳

جک ۳.۵ میلیمتری هدفون

وب کم

720p HD

به همراه پردازنده سیگنال تصویر پیشرفته

1080p HD

به همراه پردازنده سیگنال تصویر پیشرفته

اسپیکر ها

استریو به همراه رنج داینامیک بالا

۶ اسپیکر استریو به همراه قدرت پخش فوق العاده بالا

صدای فضایی (Spatial Audio)

میکروفون ها

۳ عدد به همراه دریافت امواج از تمامی جهت‌ها

۳ عدد به همراه دریافت امواج از تمامی جهت‌ها

وای فای

وای فای ۶

وای فای ۶

بلوتوث

۵.۰

۵.۰

شارژر

۶۷ وات USB-C

۶۷ وات (M1 Pro با پردازنده ۸ هسته‌ای)

۹۶ وات (M1 Pro با پردازنده ۱۰ هسته‌ای و M1 Max)

رنگ بندی

نقره‌ای، خاکستری فضایی

نقره‌ای، خاکستری فضایی

قیمت

شروع از ۱۲۹۹ دلار

شروع از ۱۹۹۹ دلار

مقایسه ابعاد و اندازه مک بوک پرو M2 و مک بوک پرو 2021

همان طور که انتظار دارید، به دلیل تفاوت در سایز مانیتور، این دو دستگاه از لحاظ ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند. از نظر زبان طراحی و ظاهر، تفاوت‌های اندکی میان آن‌ها وجود دارد، ولی سایز نقش مهمی در این خصوص ایفا می‌کند.

نسخه ۲۰۲۱ اینچی از نمایشگر ۱۴.۲ اینچی برخوردار است که البته حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار کم در نظر گرفته شده است. همانطور که در جدول بالا شاهد بودیم، این دستگاه با ابعاد ۱.۵۵ × ۳۱.۲۶ × ۲۲.۱۲ سانتی همراه است.

نمایی از مقایسه این دو دستگاه از نظر سایز

نمایی از مقایسه این دو دستگاه از نظر سایز

در جهت مقابل مک بوک پرو دیگری با نمایشگر ۱۳.۳ اینچی را داریم که حاشیه‌های اطراف نمایشگر آن نیز زیادتر از رقیب خود است. ابعاد ۳۰.۴ × ۲۱.۳ سانتی متری آن آنچنان که باید و شاید از مدل دیگر کمتر نیست و ضخامت ۱.۵ سانتی متری آن هم با نسخه ۱۴ اینچی تقریبا برابر است.

اما زمانی که صحبت از وزن به میان می‌آید، مدل ۱۴ اینچی از رقیب خود حدودا ۲۲۰ گرم سنگین‌تر خواهد بود.

مقایسه نمایشگر مک بوک پرو M2 و مک بوک پرو M1 Pro

اپل چندین سال است که از پنل ۱۳.۳ اینچی برای مک بوک های خود استفاده می‌‌کند و این موضوع در مرور زمان با تغییرات کمی همراه بوده است.

با وجود این که زبان طراحی مک بوک ایر با پردازنده M2 با تغییراتی همراه شد و از این نظر به مک بوک پرو های ۲۰۲۱ شباهت پیدا کرد، اما برای نسخه ۱۳ اینچی این دستگاه اپل همان زبان طراحی قدیمی خود را مجددا روی کار آورد.

نسخه ۱۳.۳ اینچی MacBook Pro M2 با رزولوشن ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ و تراکم پیکسلی ۲۲۷ ppi همراه است و در دو سمت چپ و راست این نمایشگر، حاشیه‌های زیادی را می‌بینیم. همچنین در قسمت بالایی اثری از بریدگی داخل نمایشگر نیست و همان فضای اضافه برای گنجاندن دوربین را همچنان شاهد هستیم. 

از سوی دیگر، با یک نمایشگر ۱۴.۲ اینچی با رزولوشن ۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ و تراکم پیکسلی ۲۵۴ ppi روبرو هستیم. زبان طراحی این دستگاه سال گذشته به کلی تغییر پیدا کرد و مانند آیفون‌ها، در قسمت بالای نمایشگر شاهد ناچ هستیم که دوربین سلفی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی را درون خود جای داده است. از آن جا که هنگام نمایش محتوا دو سمت این ناچ به رنگ سیاه درمی‌آید، وجود ناچ در قسمت بالای صفحه نمایش آنچنان که باید و شاید به چشم نمی‌آید.

نمایشگر هر دو محصول از (Wide Color (P3 و سیستم True Tone پشتیبانی می‌کند، اما صفحه نمایش مدل ۱۴ اینچی (۲۰۲۱) در بسیاری از موارد از رقیب خود پیشرفته‌تر است.

نمایی از مک بوک پرو ۱۴ اینچی

نمایی از مک بوک پرو ۱۴ اینچی

این محصول از پنل mini LED برخوردار است. این موضوع باعث می‌شود تا میزان روشنایی صفحه نمایش ۵۰۰ نیت افزایش پیدا کرده و تصاویر شارپ‌تر و با کیفیت‌تری را شاهد باشیم.

البته زمانی که قصد تماشای محتوای HDR را داشته باشید، میزان روشنایی تا ۱۶۰۰ نیت (چیزی بیشتر از ۳ برابر مدل ۱۳ اینچی) بالا می‌رود.

تکنولوژی پروموشن نیز یکی دیگر از تفاوت‌های نمایشگرهای این دو محصول به حساب می‌آید. این فناوری باعث می‌شود تا نرخ رفرش نمایشگر بسته به محتوای قابل نمایش، تغییر پیدا کند و نهایتا تا ۱۲۰ هرتز بالا ‌رود. این در حالی است که صفحه نمایش مک بوک پرو ۱۳ اینچی روی نرخ ۶۰ هرتز ثابت باقی می‌ماند.

مقایسه پردازشگر های مک بوک ها

تراشه‌های سری M اپل انقلابی در این عرصه به حساب می‌آیند. نسخه M1 از قدرت زیادی برخوردار بود و حالا نوبت به نسل دوم آن رسیده است.

اپل امسال باز هم از همان ساختار هشت هسته‌ای استفاده کرده، اما به لطف تکنولوژی‌های روز این محصول ۱۸ درصد نسبت به مدل پیشین خود سریع‌تر است.

نمایی از تراشه M2 اپل

نمایی از تراشه M2 اپل

لیتوگرافی ۵ نانومتری همچنان به قوت خود باقی مانده و موتور عصبی نیز مانند گذشته، ۱۶ هسته‌ای است. اما اتفاقات هیجان انگیزی در پشت پرده ماجرا منتظر شما است.

پهنای باند حافظه یکپارچه از ۶۸.۲۶ گیگابایت بر ثانیه به ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه رسیده است. امکان انتخاب میزان رم نیز کمی بهبود پیدا کرده و مدل ۲۴ گیگابایتی، به نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی پیوسته است.

موتور Media Engine که برای انکود یا دیکود فایل‌ها با فرمت ProRes بود و همراه با تراشه های M1 Pro و M1 Max معرفی شد، روی نسخه M1 به هیچ عنوان قرار نگرفته بود. اما تراشه M2 حالا میزبان این موتور بوده و همین موضوع، برگ برنده سنگینی برای آن در مقایسه با M1 به حساب می‌آید.

از سوی دیگر همان طور که اشاره کردیم، مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M1 Pro و M1 Max در دسترس خریداران قرار گرفت. نسخه ابتدایی در دو نسخه ۸ و ۱۰ هسته‌ای عرضه شد که به ترتیب از ۶ و ۸ هسته برای انجام کارهای سنگین و دو هسته برای انجام کارهای روزمره استفاده می‌کردند. مدل M1 Max هم از ۱۰ هسته برخوردار است که همان ساختار ۸ و ۲ هسته برای انجام کارهای سنگین و سبک پابرجاست. 

میزان رم هم در این نسخه‌ها تقویت شده و مدل پرو با رم ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی و مدل مکس با رم ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. پهنای باند مدل‌های پرو و مکس نیز به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه اعلام شده است.

نمایی از تراشه M2 اپل

نمایی از تراشه M2 اپل

تراشه M1 Pro مانند M2 از موتور Media Engine برخوردار است. اما در مدل مکس تعداد این موتورها و توانایی آن دو برابر ارتقاء پیدا کرده است.

در حال حاضر برای مقایسه این پردازنده‌ها با یکدیگر می‌توانیم به نتایج بنچمارک آن‌ها نگاه کنیم. نسخه M2 در عملکرد تک هسته‌ای امتیاز ۱۹۲۸ را به دست آورده و به این ترتیب با عملکرد فوق العاده خود توانسته پردازنده M1 Pro ( با امتیاز ۱۷۳۸) و M1 Max (با امتیاز ۱۷۴۷) را شکست دهد. این موضوع به دلیل افزایش تعداد هسته‌های پرقدرت است.

اما زمانی که صحبت از عملکرد چند هسته‌ای به میان می‌آید، پردازنده M2 با امتیاز ۸۹۹۰ در مقابل ۱۲۰۰۹ (برای M1 Pro) و ۱۲۱۶۵ (برای M1 Max) حرفی برای گفتن ندارد.

مقایسه گرافیک و عملکرد ویدیویی در مک بوک پرو M2 و مک بوک پرو ۲۰۲۱

همان طور که اشاره کردیم، MacBook Pro با نمایشگر ۱۳ اینچی از پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای برخوردار است. اپل مدعی شده که این دستگاه در مقایسه با مدل M1 با بهبود گرافیکی ۲۵ درصدی (با همان میزان قدرت) همراه است که در بالاترین حالت، این رقم به ۳۵ درصد نیز می‌رسد.

نسخه ۱۴ اینچی این محصول به صورت پیش فرض از پردازنده گرافیکی ۱۴ هسته‌ای بهره می‌برد که نسخه ۱۶ هسته‌ای آن برای تراشه ۱۰ هسته‌ای نیز در دسترس است. در نسخه M1 Max، تعداد هسته‌ها در مدل پیش فرض ۲۴ بوده و در بالاترین کانفیگ، به ۳۲ هسته می‌رسد.

نمایی از مک بوک پرو M2

نمایی از مک بوک پرو M2

یکی از گزینه‌هایی که روی مک بوک پرو M2 با بهبود همراه نشده، پشتیبانی از نمایشگر خارجی است. این دستگاه تنها از یک نمایشگر خارجی ۶۰ هرتزی با رزولوشن 6K پشتیبانی می‌کند.

اما نسخه ۱۴ اینچی از دو نمایشگر ۶۰ هرتزی با رزولوشن 6K پشتیبانی می‌کند که این موضوع روی مدل ام وان مکس به سه نمایش 6K و یک نمایشگر 4K ارتقاء پیدا می‌کند.

دوربین مک بوک پرو M2 در برابر مک بوک پرو ۱۴ اینچی

از آن جا که در حوزه نمایشگر آپدیت خاصی را نسبت به نسل پیشین شاهد نیستیم، لذا دوربین این دستگاه نیز بهبود خاصی پیدا نکرده است. همان دوربین فیس تایم با رزولوشن 720p HD روی مک بوک پرو M2 نیز قرار گرفته، اما مک بوک ایر جدید با همین تراشه با دوربین 1080p همراه است که این موضوع به نوبه خود یک اتفاق عجیب به حساب می‌آید!

در سوی مقابل، مک بوک پرو ۱۴ اینچی از دوربین ۱۰۸۰ پیکسلی فیس تایم برخوردار است که طبق آن چه بالاتر به آن اشاره کریم، درون یک قسمت مستطیلی شکل با گوشه‌های گرد با نام ناچ قرار گرفته که تصویر آن را در این قسمت مشاهده می‌‌کنید:

نمایی از ناچ مک بوک پرو ۱۴ اینچی

نمایی از ناچ مک بوک پرو ۱۴ اینچی

البته با وجود این که اپل قابلیت Continuity Camera را به تازگی معرفی کرده و به این ترتیب از آيفون خود می‌توانید به عنوان وب کم استفاده کنید، لذا چنین قضیه‌ای ممکن است برای کاربران آنچنان که باید و شاید اهمیت نداشته باشد.

پشتیبانی از پورت‌ها در مک بوک پرو M2 در مقایسه با مک بوک پرو ۱۴ اینچی

افرادی که MacBook Pro ۱۴ اینچی را خریداری می‌کنند، در مقایسه با رقیب آن در این مطلب هنگام اتصال به محصولات دیگر با مشکلات کمتری روبرو خواهند بود.

مک بوک پرو M2 در یک سمت از دو پورت USB-C و در سمت دیگر نیز تنها یک جک ۳.۵ میلیمتری هدفون را در اختیار کاربران می‌گذارد. اما این موضوع در نسخه ۱۴ اینچی با تنوع زیادی همراه است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در یک سمت این دستگاه دو درگاه USB-C، شارژر مگ سیف و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و در سمت دیگر، یک درگاه USB-C، یک درگاه SDXC و یک درگاه HDMI قرار گرفته است.

نمایی تفاوت پورت‌ها در این دو محصول

نمایی تفاوت پورت‌ها در این دو محصول

درگاه مگ سیف روی این محصول یک گزینه فوق العاده خوب به حساب می‌آید. چرا که باعث می‌شود در هنگام شارژ، هیچ یک از پورت‌های دیگر قربانی این داستان نشود.

مقایسه باتری و تکنولوژی شارژ

اپل مدعی شده است که باتری ۵۸.۲ وات ساعتی مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید که از نوع لیتیوم پلیمر است، حدودا ۲۰ ساعت هنگام تماشای فیلم یا ۱۷ ساعت هنگام وبگردی دوام می‌آورد.

این اعداد برای باتری ۷۰ وات ساعتی مک بوک پرو ۱۴ اینچی به ترتیب ۱۷ و ۱۱ ساعت اعلام شده است. در حالی که این محصول عملکرد باتری ضعیف‌تری را به خود اختصاص داده، اما هر دو دستگاه قادر هستند تا یک روز کامل پاسخگوی نیازهای شما باشند.

همان طور که در جدول ابتدای این مطلب مشاهده کردید، مک بوک پرو ۱۳ اینچی و نسخه M1 Pro با تراشه ۸ هسته‌ای از مک بوک پرو ۱۴ اینچی با باتری ۶۷ واتی همراه است. اما مدل ۱۰ هسته‌ای و M1 Max از شارژر ۹۶ واتی برخوردار هستند.

نمایی از مک بوک پرو M2

نمایی از مک بوک پرو M2

مقایسه عملکرد صوتی MacBook Pro M2 و MacBook Pro 2021

اسپیکرهای مدل ۱۴ اینچی در این بخش به عنوان برنده میدان انتخاب می‌شود. چرا که ترکیب سه اسپیکر در هر طرف از این محصول باعث شده تا کیفیت صدای فوق العاده خوبی را از آن انتظار داشته باشید. 

هر دو دستگاه از تکنولوژی‌های صدای فضای (Spatial Audio) و دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند. در صورت استفاده از برخی ایرپادها، سیستم head tracking نیز در دسترس خواهد بود.

سیستم میکروفون آن‌ها مانند یکدیگر بوده و هر دو از میکروفون ‌های استودیویی برخوردار هستند که نویز محیط را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

هر دو دستگاه در یک سمت خود به جک ۳.۵ میلیمتری هدفون مجهز هستند که مسلما بسیاری از کاربران به این گزینه احتیاج پیدا خواهند کرد.

حافظه داخلی MacBook Pro M2 در برابر مک بوک پرو ۱۴ اینچی

حافظه داخلی SSD مک بوک پرو ۱۳ اینچی از ۲۵۶ گیگابایت آغاز شده و به ۵۱۲ گیگابایت، ۱ و ۲ ترابایت می‌رسد. در مقابل نسخه ۱۴ اینچی با حافظه پیش فرض ۵۱۲ گیگابایتی همراه است که در صورت نیاز، می‌توانید آن را از ابتدا به صورت ۱، ۲، ۴ یا ۸ ترابایتی خریداری کنید.

نمایی از مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید

نمایی از مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید

مقایسه سایر قابلیت‌ها

هر دو دستگاه از مجیک کیبورد مجهز به بک لایت و سنسور نور محیط برخوردار بوده و ترک پد فورس تاچ هم در قسمت پایین‌تر دکمه‌های کیبورد قرار گرفته است. اما میان این دو کیبورد تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مک بوک پرو های ۱۴ و ۱۶ اینچی که سال گذشته عرضه شد، با پنل تاچ بار همراه نبود و اپل بعد از شکایت‌های زیاد، این گزینه را حذف کرد. به این ترتیب پنل لمسی یاد شده جای خود را به دکمه‌های فیزیکی F1 تا F12 داد. اما نسخه ۱۳ اینچی با پردازنده M2 که در رویداد WWDC 2022 رونمایی شد، در کمال تعجب مجددا با پنل تاچ بار همراه بود.

سنسور اثر انگشت روی هر دو دستگاه خودنمایی می‌‌کند و کاربر می‌تواند از آن برای تایید هویت خود استفاده کند. این گزینه روی مک بوک پرو ۱۳ اینچی در کنار پنل تاچ بار و در دو مدل دیگر یاد شده در این مطلب، در کنار دکمه F12 جای خوش کرده است.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − یک =