نقد و بررسی

نگاهی عمیق به Apple Watch Ultra؛ حرفه‌ای‌ترین اپل واچ

نگاهی عمیق به Apple Watch Ultra؛ حرفه‌ای‌ترین اپل واچ

اپل واچ اولترا با مجموعه جذابی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید برای ورزشکاران و تحمل شرایط سخت طراحی و به بازار عرضه شد. پاییز ۲۰۲۲ اپل واچ اولترا رونمایی شد؛ همزمان با اپل واچ جدید SE و اپل واچ سری ۸. اپل واچ بی‌نظیری که در حال حاضر حرفه‌ای‌ترین و بهترین اپل واچ تولید شده تا امروز است ولی هم‌چنان جای رشد دارد.

اگر شما هم یکی از طرفداران این مدل هستید، پیشنهاد می‌کنیم نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ اولترا را در فراسیب دنبال کنید؛ با ما همراه باشید…

طراحی جدید Apple Watch Ultra به معنای واقعی کلمه

اپل واچ در طول سال‌ها طراحی، نازک‌تر شده است، اما هنوز هم مثل اولین مدل‌های تولید شده به نظر می‌رسد. اپل واچ اولترا زبان طراحی مستطیل با گوشه‌های گرد را حفظ کرده و مثل برندهای دیگر طراحی گرد را انتخاب نکرده است و به نظر می‌رسد کاربران هم در تمام این سال‌ها با این طراحی مشکلی نداشتند.

یکی از نکات قابل توجه که در نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ اولترا باید به آن اشاره کنیم، تغییرات صفحه‌نمایش است. نمایشگر اپل واچ اولترا با یک اندازه، یعنی ۴۹ میلی‌متر، عرضه شده است. بزرگ‌ترین نمایشگر در مدل‌های قبلی ۴۵ میلی‌متر بوده است که تفاوت آن‌ها در کنار هم جالب خواهد بود. البته ابعاد این ساعت روی مچ‌های باریک ممکن است خیلی بزرگ به نظر برسد.

حالت شب در اپل واچ الترا

حالت شب در اپل واچ الترا

در اپل واچ اولترا، تاج دیجیتال یا همان Digital Crown حدود ۳۰ درصد بزرگ‌تر شده و برجستگی‌های دور تا دور آن بیشتر شده تا استفاده از آن با دستکش راحت‌تر باشد. طرف دیگر اپل واچ اولترا میزبان بلندگویی بزرگ‌تر و دکمه اکشن (Action Button) جدید است که با رنگ روشن «نارنجی» خودنمایی می‌کند.

در این آرایش جدید، تاج دیجیتال محافظت بیشتری دارد و البته فشار دادن و چرخاندن آن نیز کمی سخت‌تر شده است. هم‌چنین وقتی برای فشردن تاج لبه‌های ساعت را لمس می‌کنیم، ناخواسته دکمه اکشن هم فشرده می‌شود و برای حل این مشکل باید به حافظه لامسه و محل درست قرارگیری انگشت عادت کنیم.

بلندگوهای قوی‌تر و دکمه Action

قاب باریکی صفحه‌نمایش تخت اپل واچ را احاطه کرده و دیگر خبری از لبه‌های کاملا گرد مدل‌های قبل نیست. این تغییر که پیش‌تر در ابتدای نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ اولترا به آن اشاره شد، به دلیل محافظت بیشتر از نمایشگر است. در واقع این قاب کمی برآمدگی ایجاد می‌کند تا در برابر ضربه‌ها و شکستگی از ساعت محافظت کند.

همچنین بعد از اینکه شایعه شده بود اپل واچ اولترا با بندهای مدل‌های قبل سازگار نیست، مشخص شد بند های اپل واچ اولترا برای سایر اپل واچ‌ها مناسب است.

آنچه اپل واچ اولترا را متمایز می کند

آنچه در بطن به اپل واچ اولترا زندگی می‌بخشد، همان تراشه S8 SiP است که در اپل واچ سری ۸ و اپل واچ سری ۷ هم دیده می‌شود. با این تفاوت که اپل واچ سری ۷ در دو رنگ تیتانیومی عرضه شده بود و سری ۸ این رنگ‌بندی را ندارد.

«دوام» چیزی است که اپل واچ اولترا را از سایر مدل‌ها متمایز می‌کند و طراحی جدید این دیوایس هم برای دوام بیشتر است که به این شکل تغییر کرده است. احتمالا در مورد استحکام تیتانیوم و مقاومت کریستال یاقوت کبود شنیده باشید. به لطف این متریال، اپل واچ می‌تواند در دمای شدید از ۲۰- تا ۵۵ درجه سانتی‌گراد مقاومت کند.

اپل واچ الترا (سمت راست) در کنار اپل واچ سری ۷ (وسط) و سری ۸ (سمت چپ)

اپل واچ الترا (سمت راست) در کنار اپل واچ سری ۷ (وسط) و سری ۸ (سمت چپ)

در مورد نمایشگر هم باید این نکته را اضافه کنیم که نه تنها بزرگ‌تر است، بلکه روشن‌تر هم هست. روشنایی صفحه در نور روز و زیر تابش مستقیم خورشید به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد که دو برابر روشن‌تر از سری ۸ است.

دکمه اکشن در Apple Watch Ultra چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش‌تر در نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ اولترا به اختصار درباره Action Button صحبت کردیم. پس از راه‌اندازی دستگاه، اپل واچ چندین گزینه را به شما پیشنهاد می‌کند تا عملکرد دکمه اکشن را با توجه به اولویت خود تغییر دهید. می‌توانید از این دکمه برای فعال کردن چراغ قوه، شروع تمرین، شروع غواصی، ثبت نقطه در مسیر، پیدا کردن مسیر برگشت و حتی ست کردن یک شورتکات استفاده کنید. عملکرد این دکمه قابل تغییر است و هر زمان خواستید می‌توانید از قسمت تنظیمات همه‌چیز را مجدد تنظیم کنید.

اپل این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده که عملکرد این دکمه را در برنامه‌های مختلف تعیین کنند. برای مثال، اپلیکیشن +Oceanic که قرار است به زودی به اپل واچ اولترا اضافه شود، به شما این امکان را می‌دهد تا با فشردن دکمه اکشن، وارد اکانت SCUBA شوید و به غواصی بپردازید.

دوام و مقاومت اپل واچ اولترا

ساعت هوشمند Apple Watch Ultra

صحبت از غواصی شد و باید به این نکته اشاره کنیم که اپل واچ اولترا تا ۱۰۰ متر زیر آب مقاومت خواهد داشت و برای غواصی تفریحی تا ۴۰ متر مقاومت رتبه‌بندی شده است. اپل برای دریافت گواهینامه EN13319 هم اقدام کرده و می‌خواهد به عنوان یکی از لوازم جانبی غواصی، استاندارد بین‌المللی دریافت کند.

اپلیکیشن جذابی به نام Siren

گزینه دیگری که در نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ اولترا توجه ما را جلب کرد، Siren یا صدای هشدار بود که حالا یک اپلیکیشن اختصاصی دارد و صدایی که تولید می‌کند از بلندگوهایی خارج می‌شود که بسیار قدرتمندتر از بلندگوهای دیگر اپل واچ است. این صدا می‌تواند به ۸۶ دسی بل برسد که از فاصله حدودا ۲۰۰ متری شنیده می‌شود.

اگر این گزینه را فعال کنید، الگویی را تکرار می‌کند تا برای کسانی که گوش می‌دهند قابل شنیدن باشد. در فضاهای داخلی این صدا می‌تواند کرکننده باشد و صدایی که در فضای باز شنیده می‌شود به صداهای اطراف بستگی دارد.

اپ Siren در Apple Watch Ultra

اپ Siren در Apple Watch Ultra

هنگامی که برنامه Siren را فعال می‌کنید، نور نمایشگر کم می‌شود، زمان را نشان می‌دهد و تایمری دارد که مدت زمان قبل از اتمام باتری و خاموش شدن ساعت را به شما می‌گوید. اگر گم شده‌اید، این قابلیت به نجات شما خواهد آمد.

واچ فیس Wayfinder

در بخش نرم‌افزار، اپل واچ اولترا با واچ فیس انحصاری به نام Wayfinder عرضه شده است که به طور خاص برای کاوش طراحی شده است. این واچ فیس مجموعا هشت قسمت دارد که چهار قسمت در مرکز و چهار قسمت در گوشه‌ها دیده می‌شوند. این واچ فیس می‌تواند موقعیت فعلی شما را بدون نیاز به اپلیکیشن‌های اختصاصی نشان دهد.

واچ فیس Wayfinder

واچ فیس Wayfinder

وقتی تاج دیجیتال را بچرخانید، واچ فیس کم‌نور و پس‌زمینه سیاه با حروف، اعداد و نمادهای قرمز پدیدار می‌شود، شیک و جذاب به نظر می‌رسد و طرح و رنگی شبیه دارث ویدر (Darth Vader) جنگ ستارگان را تداعی می‌کند.

امکان غواصی با اپل واچ اولترا

زمستان در راه است و هنوز نمی‌توانیم از قابلیت SCUBA استفاده کنیم. هم‌چنین برنامه +Oceanic هم که اپل با تبلیغش دل کاربران را برده هنوز در دسترس نیست. با این حال می‌توانیم در نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ والترا درباره غواصی صحبت کنیم و به بررسی برنامه Depth بپردازیم، پیش از آنکه در فصل جدید پرونده آن بسته شود.

Apple Watch Ultra با اپلیکیشنی از پیش نصب شده به نام Depth عرضه شده است و منطقی است که باید در آب باشد تا این قابلیت فعال شود و بتوان از آن استفاده کرد.

تجربه غواصی با اپل واچ اولترا

وقتی ساعت وارد آب شود، خطی از بالای صفحه ظاهر می‌شود و عمق شما را نشان می‌دهد. سمت چپ صفحه بر حسب فوت و سمت راست بر حسب متر خواهد بود. در مرکز ساعت هم عمق فعلی، زمانی که زیر آب هستید، دمای آب و بیشترین عمق ثبت شده را در طول غواصی نشان می‌دهد.

بعد از بیرون آمدن از آب و پیش از خروج از اپلیکیشن Depth، اولترا خلاصه‌ای از هیستوری غواصی را به شما نشان می‌دهد. با خروج از حالت آب، ساعت نت‌های خاصی را پخش می‌کند تا آب از بلندگوها خارج شود.

به لطف روشنایی بیشتر نمایشگر، هنگام غواصی، دیدن واچ فیس و محتوای آن بسیار ساده خواهد بود و حتی در یک روز آفتابی و در آب کم عمق، صفحه‌نمایش بسیار روشن خواهد بود. هم‌چنین پیشنهاد می‌کنیم از بند Ocean استفاده کنید که به راحتی روی لباس غواصی فیکس می‌شود و همراه همیشگی شما خواهد بود.

خلاصه غواصی در اپل واچ اولترا

یکی از نکاتی که شاید پرداختن به آن در نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ اولترا لازم باشد این است که برنامه Depth برای شناگرانی که در استخر تمرین می‌کنند و برای غواصان تفریحی کافی است، اما برنامه SCUBA کاملا متفاوت است. تا امروز عده زیادی قابلیت‌های پیش‌فرض اپل واچ اولترا برای غواصی را امتحان کرده‌اند، اما همه منتظر هستند با برنامه اسکوبا غواصی کنند و تفاوت‌ها را ببینند.

با اطمینان می‌توان گفت نسل اول اپل واچ اولترا به عنوان یک ابزار ابتدایی و برای غواصی تفریحی مناسب است. اما امیدواریم اپل در نسخه‌های بعدی گزینه‌های بیشتری به قابلیت‌های اپل واچ اضافه کند و شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم.

اپل واچ اولترا؛ رقیب جدی Garmin

در ابتدای عرضه اپل واچ، این دستگاه یک گجت ضروری و واجب نبود. از آن زمان به بعد، اپل به جای تولید یک دیوایس مبتنی بر مد و فشن، به تناسب اندام فکر کرد و این دستگاه از یک محصول با رنگ‌های مختلف، به یک خط تولید کامل تبدیل شد.

بعد از اینکه اپل واچ SE و اپل واچ سری ۳ (با قدمتی طولانی) گسترش خط تولید خود را آغاز کردند، اپل واچ اولترا با ویژگی‌ها و طراحی جدید و تفاوت‌های فاحش با سری ۸ به بازار عرضه شد.

البته تولید این محصول مشکل دیگری را هم برای اپل حل کرده است. برند «گارمین» (Garmin) و دیگر برندها، مشتریان و ورزشکاران حرفه‌ای را از اپل دور می‌کردند و خط تولید محصولات Fenix گارمین بین ورزشکاران حرفه‌ای محبوبیت زیادی دارد که به دنبال محصولاتی کارآمدتر و قدرتمندتر هستند.

ساعت هوشمند Fenix

ساعت هوشمند Fenix

گارمین مدل‌هایی دارد که عمر باتری بسیار زیادی دارند و از ماراتن و ورزش‌های سه‌گانه پشتیبانی می‌کنند و در برابر شرایط جوی و محیطی مختلف مقاوم هستند. گارمین یک ساعت هوشمند دارد که هم به طور روزانه می‌توان از آن استفاده کرد هم برای غواصی حرفه‌ای طراحی شده است. اپل برای اینکه از بازار عقب نماند و بازی را نبازد، مجبور به مبارزه شد.

بعد از خواندن نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ اولترا شما هم به این نتیجه می‌رسید که این محصول تا حد زیادی کاستی‌های اپل را رفع کرده است. اپل واچ اولترا باتری قدرتمندی دارد که می‌تواند بیش از یک روز دوام بیاورد و همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، می‌تواند به یکی از لوازم جانبی ضروری غواصی تبدیل شود.

WatchOS 9 معیارها و ویژگی‌های بیشتری دارد که برای دوندگان مناسب است. با عرضه این نسخه ویژگی جدیدی به نام BackTrack هم به اپل واچ اولترا اضافه شد که برای جلوگیری از گم شدن در طبیعت می‌توانید از آن استفاده کنید و در واقع یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته‌ای بود که برند رقیب (گارمین) از آن برای جذب مشتری استفاده می‌کند.

اپلیکیشن +Oceanic

اپل واچ اولترا برخی از کاربران گارمین را تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما در مورد باتری هنوز فاصله زیادی با ۷ تا ۱۰ روز دارد. هم‌چنین مدل Descent MK2i گارمین دارای یکپارچگی کامل هوا برای غواصی است.

اپل واچ پتانسیل‌های زیادی دارد و اپل ثابت کرده به نیاز کاربران ورزشکارش اهمیت می‌دهد و برای ارتقای هر چه بیشتر این محصول تلاش می‌کند.

اگر به گذشته برگردیم، اولین نسخه اپل واچ یک محصول نسبتا کافی برای اکثر کاربران بود. بهبود نسخه دوم به همه ثابت کرد اپل واچ می‌تواند تمام نیازهای کاربران را رفع کند. اپل واچ اولترا هم از این قاعده مستثنا نیست و می‌تواند برای بهتر شدن تلاش کند.

اپل واچ اولترا روی مچ دست

اپل واچ اولترا روی مچ دست

طول عمر باتری Apple Watch Ultra؛ بهتر از همیشه

اغلب می‌شنوید که اپل درباره عمر باتری اپل واچ به خود می‌بالد و عبارت «تمام روز‌» را برای آن به کار می‌برد. اگر بخواهیم عددی برای آن در نظر بگیریم، حدود ۱۸ ساعت است. اپل واچ اولترا قرار است این میزان را دو برابر کند و ۳۶ ساعت شارژدهی داشته باشد.

درباره باتری‌های اپل واچ باید محافظه‌کارانه صحبت کرد، چرا که اغلب بیشتر از آنچه که اعلام شده شارژدهی دارد و درباره اپل واچ اولترا هم همین گزینه صدق می‌کند. کاربران زیادی اعلام کردند توانستند دو روز کامل از اپل واچ اولترا استفاده کنند و حتی دو شب بررسی وضعیت خواب را هم فعال کردند و بعد از آن بوده است که هشدار باتری ظاهر شده است. هر کس با توجه به حجم کاری که از اپل واچ می‌کشد، زمان متفاوتی تجربه می‌کند.

اپل واچ اولترا با ۳۶ ساعت عمر باتری

خبر خوش دیگر این که اپل حالت کم‌مصرف مخصوص اپل واچ اولترا را عرضه کرده است و با فعال کردن آن ویژگی‌هایی مثل نمایشگر همیشه روشن غیرفعال می‌شود و ساعت حدود ۶۰ ساعت شارژدهی خواهد داشت. برای فعال کردن این ویژگی می‌توانید به مطلب نحوه روشن کردن حالت Low Power Mode در اپل واچ مراجعه کنید.

شارژ اپل واچ هم کمی بیشتر از آنچه که در ابتدا پیش‌بینی می‌کردیم طول می‌کشد. از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، اما از آنجایی که عمر باتری بیشتری دارد، سرعت شارژ آن از سری ۷ و ۸ کم‌تر است.

بندهای جدید؛ جذابیت بیشتر

در نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ اولترا به معرفی بندهای جدید آن می‌رسیم که سبک جدیدی دارند و طراحی هر کدام با هدف مشخصی انجام شده است که به جذابیت آن اضافه می‌کند.

سه گروه جدید با نام‌های Alpine Loop، Ocean و Trail Loop اعضای جدید خانواده هستند که به ترتیب برای کوهنوردی، غواصی و دویدن طراحی شده‌اند. سلیقه شخصی من بند «آلپاین» است که واقعا زیبا و جذاب است.

هر بند جزئیات کوچک و در عین حال پیچیده‌ای دارد که کاربرد آن را بی‌نقص می‌کند و استفاده روزمره از آن‌ها مثل بندهای دیگر کاملا راحت و کاربردی است.

بند «آلپاین» یک سگک تیتانیومی دارد که در حفره‌های روی بندها قرار می‌گیرد و فوق‌العاده قوی و محکم است. بند «اقیانوس» از ماده لاستیکی تشکیل شده که به راحتی می‌تواند روی لباس مرطوب و خیس قرار بگیرد و لیز نخورد و دو قفل تیتانیومی متحرک دارد. بند «Trail» دارای یک زبانه چسبناک و محکم است که برای حرکت‌های شدید مثل دویدن طراحی شده و نوار باریک شب‌رنگی هم تعبیه شده تا در تاریکی دیده شود.

اپل واچ اولترا با بند Alpine Loop، Ocean و Trail Loop

البته همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بندهای اپل واچ اولترا به این مدل محدود نیستند و می‌توان آن‌ها را با هر اپل واچی استفاده کرد.

آیا اپل واچ اولترا ارزش خرید دارد؟

اگر بخواهیم نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ اولترا را خلاصه کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که «آیا اپل واچ اولترا ارزش خرید دارد یا نه؟»، جواب ما یک «بله» پررنگ و محکم خواهد بود!

با خرید اپل واچ اولترا، علاوه بر تمام مزایای اپل واچ سری ۸ مانند تشخیص تصادف، نظارت بر دما و تراشه S8 SiP، طراحی جدید، متریال درجه یک و امکانات متفکرانه و سفارشی‌سازی و مهم‌تر از همه، یک ساعت غواصی تمام‌عیار را هم می‌خرید.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا سعادت جو

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشجوی دکترای مدیریت عالی کسب و کار و عاشق فناوری و هر چیزی که تو این حوزه قرار می‌گیره. طرفدار دو آتیشه برند اپل و عاشق نوشتن درباره محصولات و تولیدات جدید در حوزه تکنولوژی. تولید محتوا و زبان انگلیسی دو تا از علایق زندگیشه و از این کار لذت می‌بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 11 =