آی دیوایس ها

نقد و بررسی اپل واچ سری ۸؛ آیا خرید آن منطقی است؟

نقد و بررسی اپل واچ سری ۸؛ همه چیز درباره Apple Watch Series 8

اپل واچ سری ۸ نام محصولی است که به تازگی به همراه نسل دوم Apple Watch SE به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی شد. در این مطلب از فراسیب قصد داریم این ساعت هوشمند را به صورت موشکافانه بررسی کرده و با امکانات و قابلیت‌های آن به صورت کامل آشنا شویم؛ در ادامه با ما همراه شوید…

ساعت‌های هوشمند رفته رفته توسط افراد بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند و با علم به این موضوع، شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی هر سال محصولات خود را آپگرید کرده و امکانات جدیدی را در اختیار کاربران می‌گذارند. سری هشتم اپل واچ هم از این روال تبعیت کرده و با تکیه بر WatchOS 9، امکانات خوبی را به خریداران هدیه می‌دهد.

البته در حالتی که این محصول نسبت به نسل پیشین خود آنچنان پیشرفتی نکرده، اما می‌توان اپل واچ سری ۸ را بهترین ساعت هوشمند تولید شده توسط اپل (اگر از اپل واچ الترا چشم‌پوشی کنیم) به حساب آورد.

تصویری از نسخه میدنایت اپل واچ سری ۸

تصویری از نسخه میدنایت اپل واچ سری ۸

اپل واچ سری ۸ در چهار رنگ میدنایت (ترکیبی از رنگ‌های مشکی و سورمه‌ای)، استارلایت (ترکیبی از رنگ‌های نقره‌ای و طلایی)، نقره‌ای و قرمز (Product RED) با جنس بدنه آلومینیومی و رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و گرافیتی با جنس بدنه استیل ضد زنگ طراحی و تولید شده است. مطلب رونمایی از اپل واچ نسل ۸ را میتوانید بصورت جداگانه مطالعه کنید.

جنس بدنه تیتانیومی به این ترتیب تنها به اپل واچ الترا اختصاص پیدا خواهد کرد و رنگ‌های سبز و آبی نیز از چرخه ساعت‌های هوشمند اپل کنار رفته‌اند. نسخه نایکی ادیشن نیز به صورت کامل کنار رفته و دیگر تولید نخواهد شد.

زمانی که ساعت هوشمند خود را انتخاب کردید، می‌توانید آن را با بندهای اختصاصی سری نایکی استفاده کنید و محدودیتی در این خصوص وجود نخواهد داشت. در کنار حذف نسخه Nike، شاهد بازگشت رنگ نقره‌ای به خط تولید ساعت‌های هوشمند اپل هستیم که بسیاری از کاربران نیز منتظر آن بودند. رنگ نقره‌ای سال گذشته به دلیل اضافه شدن رنگ استارلایت از خط تولید اپل واچ‌ها حذف شد و این موضوع، بسیاری از کاربران را متعجب کرد.

تصویری از نسخه نقره‌ای رنگ اپل واچ سری ۸

تصویری از نسخه نقره‌ای رنگ اپل واچ سری ۸

طراحی تکراری همگام با حس و حالی جدید در اپل واچ سری ۸

کوپرتینویی‌ها در سال‌های گذشته یک دستور ثابت را پیش روی خود قرار داده‌اند: ایجاد تغییرات حداقلی روی محصولی که همچنان به فروش می‌رسد! اما علیرغم ظاهر، شاهد تغییرات نسبتا گسترده‌ای در حوزه نرم‌افزار هستیم و واچ او اس ۹ با تمام قدرت آمده است تا این موضوع را به جهانیان ثابت کند.

به عنوان مثال قابلیت Low Power Mode می‌تواند عمر مفید باتری Apple Watch 8 را تقریبا دو برابر کند که این موضوع در شرایط اضطراری از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. از سوی دیگر فعالیت‌های جدیدی مانند Trathlon و Duathlon به اپلیکیشن Workout اضافه شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید میزان تحرکات خود را سنجیده و توانایی‌های خود را به چالش بکشید. همچنین می‌توانید اشتراک Apple Fitness Plus خریده و از تمام امکانات ورزشی Apple Watch خود استفاده کنید.

تصویری از نسخه میدنایت Apple Watch Series 8

تصویری از نسخه میدنایت Apple Watch Series 8

با وجود این که زبان طراحی تخت که طبق شایعات باید منتظر آن می‌بودیم روی سری هشتم اپل واچ اعمال نشده است، اما بندهای نسخه‌های پیشین این محصول همچنان قابل استفاده بوده و این موضوع برای افرادی که از بندهای متنوع استفاده می‌کنند، می‌تواند خبر بسیار خوشحال کننده‌ای باشد.

امکانات و قابلیت‌های جدید در Apple Watch 8

بیایید مسائل تکراری را کنار گذاشته و به سراغ موارد تازه برویم. قابلیت تشخیص تصادف (Crash detection) از جمله ویژگی‌های جدید به حساب می‌آید که اپل و ما آرزو می‌کنیم هیچ گاه به آن نیاز نداشته باشید. اما متاسفانه حادثه خبر نمی‌کند و هر لحظه ممکن است اتفاقی روی دهد؛ لذا پیشگیری از این اتفاقات یک موضوع مهم به حساب می‌آید. سنسورهای تعبیه شده در بدنه سری هشتم اپل واچ بروز تصادف را تشخیص داده و در کوتاه ترین زمان ممکن این موضوع را با اورژانس و مخاطبین اورژانسی شما در میان خواهد گذاشت.

قابلیت تشخیص تصادف روی اپل واچ سری ۸

قابلیت تشخیص تصادف روی اپل واچ سری ۸

البته در صورت بروز تصادف و شناسایی این قضیه، اپل واچ در مورد سالم بودن وضعیت بدنی از شما سوالی می‌پرسد که در صورت عدم پاسخ، اقدامات یاد شده انجام می‌شود. همچنین بد نیست بدانید که اگر اپل واچ شما مدل سلولار بوده یا در همان لحظه به آیفون متصل باشد، این اتفاق روی خواهد داد و در غیراینصورت، نباید انتظاری از آن داشته باشید.

تشخیص تصادف را می‌توان یک قابلیت جذاب دانست که خود مدرک معتبری برای استفاده حداکثری و بهینه از سنسورهای تعبیه شده درون بدن اپل واچ به حساب می‌آید. حالا باید منتظر مانده و منتظر نجات جان افراد مختلف به کمک این ویژگی باشیم.

اپل واچ سری ۸ از پردازنده جدید S8 استفاده می‌کند، اما این موضوع در ظاهر اتفاق افتاده و در باطن، هیچ تفاوتی با نسل پیشین نخواهد داشت و نباید انتظار افزایش سرعت را داشته باشیم. از سوی دیگر سال گذشته تمامی خبرگزاری‌ها مدعی شدند که تراشه S7 که روی اپل واچ سری ۷ قرار گرفت، همان تراشه S6 بود که سری ششم اپل واچ از آن برخوردار بود.

لذا می‌توان گفت که پردازنده سری هشتم این ساعت هوشمند، در واقع همان تراشه S6 با نامی جدید است. اما ضمن کار با این محصول جدید و انجام امور مختلف مانند باز کردن اپلیکیشن، مسیریابی یا تایپ کردن، هیچگونه لگ و باگی را مشاهده نخواهید کرد. همچنین نسخه بلوتوث از 5.0 به 5.3 ارتقاء پیدا کرده است.

تصویری از نسخه میدنایت Apple Watch Series 8

تصویری از نسخه میدنایت Apple Watch Series 8

به عنوان امکان جدید دیگر، باید به سنسورهای جدید برای اندازه‌گیری دمای بدن اشاره کنیم. این دو سنسور که یکی در قسمت مماس با مچ دست و دیگری در زیر نمایشگر قرار گرفته‌اند، وظیفه تشخیص دمای اطراف خود را بر عهده دارند.

البته این دو سنسور نقش دماسنج‌های سنتی را ایفا نکرده و به این ترتیب نباید انتظار اعلام پیام هشدار مرتبط با تب داشتن را از اپل واچ سری ۸ داشته باشید؛ بلکه اپل دو ویژگی جدید را از طریق این سنسورهای در اختیار کاربران خود گذاشته است.

تغییرات دمای بدن در نقاط خاصی در چرخه قاعدگی خانم‌ها به وجود می‌آید که ممکن است نشان دهنده روند تخمک‌گذاری باشد. اپلیکیشن Cycle Tracking اپل از داده‌های به دست آمده از این سنسورها برای تعیین تاریخ تخمک‌گذاری استفاده می‌کند.

تصویری از نسخه نقره‌ای رنگ Apple Watch Series 8

تصویری از نسخه نقره‌ای رنگ Apple Watch Series 8

از طرف دیگر در صورتی که هنگام رفتن به رختخواب، اپل واچ را با خود به همراه داشته باشید، این ساعت هوشمند در طی چند روز دمای بدن شما در حین خواب را اندازه‌گیری کرده و به این ترتیب روند نرمال آن را در نظر خواهد گرفت. در صورت ایجاد تغییرات ناخواسته و ناگهانی، می‌تواند آثار وجود بیماری، استرس، رژیم، تمرین یا مصرف الکل را به شما اعلام کند.

جای تعجبی نیست اگر اپل در آینده نزدیک و با استفاده از آپدیت‌های نرم‌افزاری، امکانات جدیدی که به این دو سنسور وابسته هستند را در اختیار دارندگان سری هشتم اپل واچ بگذارد.

اپل واچ سری ۸ و مشکلات مختلف در حوزه طراحی

تصویری از نسخه میدنایت اپل واچ سری ۸

تصویری از نسخه میدنایت اپل واچ سری ۸

همزمان با پیشرفته شدن دنیای تکنولوژی و بروز شدن اطلاعات، مشکلات کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند. ساعت‌های هوشمند این روزها به ابزاری که در حوزه سلامت می‌توان روی آن حساب کرد تبدیل شده‌اند؛ اما اضافه کردن سنسورهای مختلف به خودی خود باعث افزایش قیمت اولیه و از سوی دیگر، تغییراتی در زبان طراحی (از جمله افزایش ضخامت بدنه) می‌شود. به این ترتیب ممکن است شرکت‌ها از این نظر یارای رقابت با کمپانی‌های دیگر را نداشته باشند.

یکی از امکاناتی که پیش‌بینی می‌شد سری هشتم اپل واچ از آن بهره‌مند باشد، قابلیت پایش قند خون بود. مطمئنا تعداد زیادی از کاربران انتظار اضافه شدن این ویژگی به ساعت‌های هوشمند را دارند؛ اما این موضوع نیز مستلزم اضافه شدن سنسوری جدید خواهد بود که باز هم می‌تواند تغییراتی را در بدنه این محصولات ایجاد کند.

تصویری از نسخه نقره‌ای رنگ اپل واچ سری ۸

تصویری از نسخه نقره‌ای رنگ اپل واچ سری ۸

ممکن است سنسور پایش قند خون به زمان بیشتری برای اضافه شدن به ساعت‌های هوشمند نیاز داشته باشد؛ اما در صورت بروز چنین اتفاقی، نباید انتظار نتایج دقیقی از آن داشته باشیم و به این ترتیب نمی‌توان به عنوان یک ابزار پزشکی در این زمینه روی آن حساب باز کرد. 

آیا خرید اپل واچ سری ۸ منطقی است و پیشنهاد میشود؟

افرادی که دیوایس خود را به صورت سالانه آپگرید می‌کنند، مطمئنا به هیچ موضوعی توجه نکرده و امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته این کار را انجام خواهند داد. اشخاصی که تا به حال از ساعت‌های هوشمند اپل استفاده نکرده و قصد خرید اولین محصول در این حوزه را دارند، می‌توانند روی خرید سری هشتم اپل واچ حساب کنند.

چرا که خرید سری هفتم یا ششم این محصول در حال حاضر به هیچ عنوان منطقی نیست. از سوی دیگر اپل واچ الترا از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را به عنوان یک محصول معمولی به کاربران عادی پیشنهاد داد و اپل این دیوایس را برای ورزشکاران حرفه‌ای و افرادی که به کمپینگ علاقه زیادی دارند، طراحی و ارائه کرده است.

تصویری از نسخه استارلایت Apple Watch Series 8

تصویری از نسخه استارلایت Apple Watch Series 8

از طرف دیگر اپل واچ SE نسل ۲ را داریم و به این ترتیب اپل واچ سری ۸ در میان این دو محصول قرار می‌گیرد. اگر در کشور ایران ساکن هستید، مسلما نسل دوم اپل واچ اس ای گزینه بهتری برای شما به حساب می‌آید. چرا که بسیاری از سنسورها مانند پایش سطح اکسیژن خون یا ECG در کشورمان قابل فعال‌سازی نبوده و به این ترتیب با خرید سری هشتم اپل واچ شما هزینه اضافه‌ای را پرداخت خواهید کرد که هیچ استفاده‌ای برای شما نخواهد داشت.

جمع بندی

در نهایت به معرفی نقاط قوت و نقاط ضعف ساعت هوشمند جدید اپل می‌پردازیم تا با دید بازتری بتوانید نسبت به خرید این دیوایس اقدام کنید.

اپل واچ سری ۸

اپل واچ سری ۸

نقاط قوت اپل واچ سری ۸

  • بهترین ساعت هوشمند برای استفاده روزمره
  • سنسور تشخیص دما برای مواقع ضروری
  • قابلیت تشخیص تصادف
  • عمر مفید باتری بالا (دوام یک روزه)
  • امکانات و قابلیت‌های مختلف به لطف واچ او اس ۹

نقاط ضعف اپل واچ سری ۸

  • امکانات حداقل برای آپگرید از سری ۶ یا ۷
  • در دسترس بودن بسیاری از قابلیت‌های watchOS 9 برای محصولات پیشین
 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =