آی دیوایس ها

مقایسه آیفون SE نسل ۳ با آیفون ۱۱ ؛ کدامیک پیشنهاد میشود؟

مقایسه آیفون SE نسل ۳ با آیفون ۱۱ ؛ کدامیک پیشنهاد میشود؟

اگر در سال جدید قصد دارید یکی از محصولات آیفون را خریداری کنید و در مقایسه آیفون SE و آیفون 11، با مشکل مواجه شده‌اید با ما در این مطلب از فراسیب همراه باشید تا بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید و خرید خود را انجام دهید…

در اسفند ماه ۲۰۲۲، اپل به معرفی نسخه سوم iPhone SE خود پرداخت. با وجود این که این آیفون تغییری در طراحی ظاهری خود ندارد و اپل قیمت این آیفون را ۳۰ دلار افزایش داد، اما همچنان نسبت به آیفون اورجینال ارزان‌تر و اقتصادی‌تر است. در واقع این آیفون با داشتن تراشه A15 که در آیفون ۱۳ به کار رفته است و همچنین قابلیت 5G و به دلیل قیمت مناسب خود، کاربران زیادی را به خود جذب کرده است.

آیفون سری ۱۱

آیفون سری ۱۱

بعد از افزایش قیمت، این آیفون بیشتر به آیفون ۱۱ نزدیک شده است که با قیمتی حدود ۷۰ دلار بیشتر به فروش می‌رسد. البته تا قبل از این ارتقا در آیفون SE، خرید آیفون ۱۱ منطقی‌تر بود اما اکنون باید به مقایسه مشخصات آیفون SE و آیفون 11 پرداخت تا بتوان انتخابی درست داشت.

زمانی که اپل در دو سال پیش آیفون SE را معرفی کرد و با قیمتی ۳۰۰ دلار ارزان‌تر از آیفون 11 به فروش می‌رسید، مطمئناً آن را در بسیاری از مواقع به یک انتخاب مناسب و مقرون به صرفه برای کاربران تبدیل می‌کرد. اما در حال حاضر با افزایش قیمت iPhone SE و نزدیکی قیمت آن به آیفون ۱۱، خرید این آیفون را سخت کرده است و بسیاری از افراد نمی‌توانند از میان دو محصول آیفون SE و آیفون 11، یکی را انتخاب کنند.

بررسی ویژگی‌های جدید آیفون SE 2022

آیفون SE نسل ۳

آیفون SE نسل ۳

iPhone SE 2022، نسبت به آیفون نسل قبل خود دو ارتقای زیر را به همراه دارد:

  • تراشه A15 Bionic: این تراشه متناسب با همان تراشه‌ای است که در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی به کار رفته است که از یک CPU با ۶ هسته و GPU با ۴ هسته و ۴ گیگابایت رم برخوردار است. این آیفون بسیار شبیه به مدل‌های آیفون ۱۳ استاندارد است. بدیهی است که این آیفون، از آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس و همچنین آیفون مینی 6 (دارای ۶ گیگابایت رم و GPU ۵ هسته‌ای) ضعیف‌تر عمل کند.
  • پشتیبانی از 5G: آیفون SE دارای اتصالات شبکه 5G زیر 6 گیگاهرتز است، اما از طرف دیگر نمی‌تواند از mmWave پشتیبانی کند. در واقع این اولین مدل آیفونی است که از فرکانس‌های بالاتر و سریع‌تر که در سرویس‌هایی مانند شبکه اصلی Ultra Wideband Verizon وجود دارد، برخوردار نیست.

این دو مورد ذکر شده، مهم‌ترین ارتقای موجود در آیفون SE می‌باشد. دیگر مشخصات آن مانند طراحی و سیستم دوربین آن تغییری نداشته است و از همان نمایشگر به کار رفته در آیفون ۸ سال ۲۰۱۷ استفاده می‌کند.

نمایشگر Retina HD موجود در iPhone SE 2022، همان مشخصات نمایشگر iPhone 8 سال ۲۰۱۷ را دارد؛ با این تفاوت که از 3D Touch برخوردار نیست و اپل این مشخصه را در سال ۲۰۱۹ به طور کامل حذف کرد. چیزی که واضح است این است که فناوری صفحه نمایش موجود در آیفون 11 هنوز جای کار بسیار دارد. این نمایشگر هنوز LCD است و نه OLED؛ با وجود ابعاد ۶.۱ اینچی خود همچنان از تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر اینچ آیفون SE جدید برخوردار است.

آیفون SE 3

مقایسه آیفون اس ای ۳ با آیفون ۱۱

نگاهی به دوام و ماندگاری iPhone SE 2022

شرکت اپل در معرفی آیفون SE 2022 ادعا می‌کند که از شیشه‌های با دوام‌تری در آن استفاده کرده است؛ اما میزان پیشرفت آن نسبت به آیفون ۲۰۲۰ مشخص نیست. این ادعا در واقع یک سخن غیرمنطقی است زیرا از این شیشه به عنوان «سخت‌ترین شیشه در یک گوشی تلفن همراه» نام برده شده است در حالی که تنها این شیشه را با شیشه به کار رفته در پشت آیفون ۱۳ مقایسه کرده است و از شیشه سرامیکی که در آیفون ۱۲ موجود بود، هیچ سخنی به میان نیاورده است.

معرفی آیفون SE با متریال مقاوم

معرفی آیفون SE با متریال مقاوم

لازم به ذکر است که برخلاف آیفون ۱۳ که در معرفی آن به وضوح از کلمه Ceramic Shield یا همان شیلد سرامیکی به کار رفته در جلوی گوشی نام برده می‌شود. در این جا و در آیفون SE هیچ اسمی از کلمه شیشه برده نمی‌شود. (تنها در مورد اثرات زیست محیطی آن، از عبارت «شیشه نمایشگر بدون آرسنیک» استفاده شده است.)

در این قسمت از مقایسه دو محصول اپل متوجه می‌شویم که آیفون SE هیچ برتری در زمینه ماندگاری و مقاومت متریال، نسبت به آیفون ۱۱ ندارد.

تفاوت عملکرد آیفون SE 2022 و آیفون ۱۱

گرچه آیفون SE جدید از تراشه A15 Bionic بهره‌مند است اما نمی‌توانیم تفاوت زیادی در عملکرد آن با آیفون ۱۱ و یا آیفون SE نسل قبل که از تراشه A13 برخوردار بودند، مشاهده کرد.

اپل در اقدامی جالب تنها سرعت عملکرد آیفون SE جدید را با آیفون سری ۸ سال ۲۰۱۷ مقایسه کرد و ادعا کرد که این آیفون ۱.۸ برابر سریع‌تر از آیفون ۸ عمل می‌کند.

آی او اس ۱۵ در آیفون ۱۳

آی او اس ۱۵ در آیفون ۱۳

آیفون ۸ از تراشه A11 (دو نسل قدیمی‌تر از تراشه A13) و تنها یک GPU سه هسته‌ای، استفاده می‌کرد. با این حساب انتظار می‌رود که آیفون SE با تراشه A15 بتواند کارایی بسیار بالاتری داشته باشد. از آن جا که اپل هیچگونه اطلاعاتی در مورد سرعت آیفون جدید ارائه نمی‌کند، مقایسه آیفون SE و آیفون 11 سخت شده است. بدیهی است که در آیفون ۱۱ که هنوز به فروش می‌رسد و از تراشه A13 استفاده می‌کند نیز شاهد پیشرفت‌هایی باشیم و تغییرات جدیدی را ببینیم.

لازم به ذکر است که تراشه A15 در دو عملکرد از A13 برتر است و این دو شامل عکاسی محاسباتی و یادگیری ماشین می‌باشد.

اپل برای نخستین بار Neural Engine را در تراشه‌های سری A و با نام A11 Bionic در آیفون ۸ و آیفون X خود به کار برد. در واقع همین موضوع، نام Bionic را برای نسل جدید تراشه‌ها به وجود آورد. از طرف دیگر، اپل نام تراشه سال پیشین خود را A10 Fusion نامید که تنها برای همان نسل مورد استفاده قرار گرفت.

زمانی که نسل اول Neural Engine در A11 به کار برده شد، تنها از دو هسته برخوردار بود و در سال بعد از آن، اپل تعداد هسته‌ها را به ۸ هسته در A12 Bionic افزایش داد. این 8 هسته در تراشه A13 سال ۲۰۱۹ نیز به کار رفت و در سال ۲۰۲۰ در تراشه A14 Bionic به ۱۶ هسته تبدیل شد. لازم به ذکر است که تراشه A15 همان تعداد ۱۶ هسته را حفظ کرده و تغییری نداده است اما عملکرد را نسبت به A14 به میزان ۴۴ درصد بالاتر برده است.

موتور عصبی در تراشه A14

موتور عصبی در تراشه A14

اپل در مقایسه‌ای شگفت‌انگیز، ادعا می‌کند که پردازش Neural Engine در آیفون SE به میزان ۲۶ برابر سریع‌تر از آیفون سری ۸ سال ۲۰۱۷ عمل می‌کند و این مقایسه درست مانند این است که آیفون 13 را با آیفون X مقایسه کند.

آیفون ۸ دارای تراشه A11 و موتور عصبی دو هسته‌ای بود. در حال حاضر آیفون SE از تراشه A15 و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای برخوردار است. طبیعی است که آیفون جدید با دو برابر هسته در تراشه و موتور عصبی خود، عملکرد بسیار بهتری نسبت به آیفون ۴ سال قبل داشته باشد.

موتور عصبی A11 در یک ثانیه ۶۰۰ میلیارد عملیات را انجام می‌داد ولی موتور عصبی A15 Bionic در یک ثانیه قادر است 15.8 تریلیون عملیات انجام دهد و این به میزان ۲۶ برابر بیشتر از A11 می‌باشد. اگر تراشه A13 را نیز در مقایسه وارد کنیم، می‌بینیم که این تراشه در یک ثانیه ۶ تریلیون عملیات انجام می‌دهد که ۱۰ برابر سریع‌تر از A11 و ۱.۶ برابر کندتر از A15 می‌باشد.

بررسی عملکرد ویژگی عکاسی Computational

سخت افزار به کار رفته در دوربین جلو و عقب آیفون SE جدید همانند آیفون 8 است و به مدت ۴ سال این مشخصه بدون تغییر و ثابت باقی مانده است. این دوربین تنها در نرم افزار و پردازنده تغییراتی به همراه داشته است.

رویداد معرفی آیفون SE 2022

رویداد معرفی آیفون SE 2022

اگر بخواهیم در بررسی دوربین آیفون SE و آیفون 11 دقیق‌تر شویم باید بگوییم که دوربین عقب در آیفون SE و سری ۸ مشابه یکدیگر و برابر با ۱۲ مگاپیکسل است و دوربین جلو در این دو محصول یکسان و ۷ مگاپیکسل است. لازم به ذکر است که دوربین آیفون ۱۱ در عقب دو لنز دارد و در جلو TrueDepth است که متفاوت عمل می‌کند. این یکسان بودن دوربین‌ها در دو محصول فوق‌الذکر نشان‌دهنده این است که تراشه‌های ارتقا یافته سری A به اپل این امکان را داده است تا بتواند از سخت افزار دوربین آیفون قدیمی برای نسل جدید آیفون SE نیز استفاده کند.

دوربین اصلی آیفون ۱۱ در مقایسه با دوربین به کار رفته در آیفون 6S و تمامی طراحی‌های کلاسیک آیفون اپل، سنسور بهتری ارائه می‌کند. سنسور دوربین در آیفون ۱۱ برابر با 1.4 میکرون و در آیفون کلاسیک ۱.۲۲ میکرون می‌باشد. درست است که این تفاوت زیاد نیست اما تصور کنید، زمانی که اپل در iPhone 13 سنسوری با کیفیت ۱.۷ میکرون را به کار برد، چه تفاوتی در کیفیت تصاویر ایجاد شد.

با تمام تحقیقات مشخص شد که A13 تراشه‌ای بود که با عکاسی محاسباتی خود، قابلیت Deep Fusion و Night Mode را برای نخستین بار به آیفون 11 آورد.

لازم به ذکر است که اپل ویژگی Night Mode را در آیفون SE 2020 و همچنین آخرین آیفون SE به کار نبرده است؛ اما در آیفون SE نسخه 2022 برای اولین بار قابلیت Deep Fusion تعبیه شده است.

قابلیت Deep Fusion در آیفون ۱۱

قابلیت Deep Fusion در آیفون ۱۱

می‌دانیم که استفاده از عکاسی محاسباتی تمام مشکلات عکاسی را حل نمی‌کند و برای داشتن تصاویر با کیفیت به لنز و سنسور خوب نیز نیاز داریم. اپل برای بهبود عکاسی و ایجاد ویژگی‌هایی مانند حالت پرتره در دوربین تک لنزی، نهایت تلاش خود را کرده است اما باز هم این قابلیت به اندازه ارائه آن در دوربین چند لنزی کاربردی نیست. مثلاً، آیفون هنوز هم در حالت پرتره باید چهره کاربران را به درستی تشخیص دهد و بدون داشتن لنز دوم و یا حسگر Lidar برای سنجش عمق، تنها باید به صورت دو بعدی، چهره را شناسایی کند. در مقایسه آیفون SE و آیفون 11 این تفاوت کاملاً مشخص است و قاعدتاً دوربین آیفون ۱۱ بسیار بهتر عمل می‌کند.

بدیهی است که در حال حاضر، ترفندهای یادگیری ماشینی Similar در ویژگی Deep Fusion نیز به کار برده می‌شود. با همه این اوصاف، هنوز مشخص نیست که آیا اپل به عمد، برخی از قابلیت‌ها مانند Night Mode را در دوربین جدید تعبیه نکرده است و یا دوربین مورد نظر از عهده انجام این قابلیت‌ها بر نمی‌آید.

وجود قابلیت Night Mode نیز درست مانند قابلیت Deep Fusion یک پیشرفت بزرگ برای دوربین‌ها است و در حال حاضر در اکثر دوربین به کار رفته در گوشی‌ها وجود دارد، بنابراین عدم استفاده از آن در آیفون SE 2022، کاری کاملاً مصنوعی و غیر منطقی است.

مقایسه iPhone SE 3 و آیفون 11

آیفون SE نسل ۳ در برابر آیفون ۱۱

مقایسه باتری آیفون SE نسل ۳ در برابر آیفون ۱۱

اپل در زمان معرفی آیفون SE جدید خود اعلام کرد که این آیفون از باتری بسیار بهتری نسبت به نسل‌های گذشته برخوردار است اما هیچ اعداد و ارقامی ارائه نکرد و تنها به این موضوع بسنده کرد که باتری این آیفون از ترکیبات شیمیایی بهتری برخوردار است و البته که بهره‌وری انرژی تراشه A15 نیز بسیار بهتر شده است.

مشخصاتی که از باتری آیفون SE منتشر شده است می‌گوید که با استفاده از این آیفون می‌توان تا ۱۵ ساعت ویدیو تماشا کرد و یا ۱۰ ساعت پخش استریم و زنده را مشاهده کرد. این ارقام بسیار خوبی است که دو ساعت افزایش کاربری را نسبت به آیفون SE 2020 نشان می‌دهد اما هنوز هم نسبت به ۱۷ ساعت تماشای ویدیو در آیفون ۱۱، طول عمر کمتر باتری را نشان می‌دهد. در مطلبی نیز به مقایسه عمر باتری سه نسل آیفون های SE پرداختیم که می‌توانید از پیشرفت iPhone SE 3 از این طریق مطلع شوید.

مدت زمان پشتیبانی اپل از آیفون ۱۱ و آیفون SE 2022

یکی از مواردی که در مقایسه آیفون SE و آیفون 11 باعث می‌شود آیفون SE نسل سوم برتر از آیفون 11 باشد، این است که آیفون 11 یک محصول دو سال و نیمه است در حالی که آیفون SE با تراشه A15 تا زمانی که آیفون ۱۳ وجود دارد، پابرجا خواهد ماند.

رنگبندی آیفون ۱۱

رنگبندی آیفون ۱۱

لازم به ذکر است، از آن جا که اپل هنوز در حال فروش آیفون ۱۱ هست، انتظار داریم که مالکان این آیفون تا سال ۲۰۲۷ یعنی ۵ سال بعد از اتمام فروش آن در بازار، از خدمات و پشتیبانی شرکت اپل برخوردار باشند.

این که آیفون مورد نظر بتواند به آخرین سیستم عامل موجود آپدیت شود نکته بسیار مهمی است؛ مانند iPhone 6S که در سال ۲۰۱۵ از سیستم عامل آی او اس ۹ پشتیبانی می‌کرد و همچنان توان اجرای آی او اس ۱۵ را دارد؛ بنابراین آیفون ۱۱ نیز احتمالاً قادر به ارتقا به iOS 19 و یا حتی ۲۰ را خواهد داشت و کمبودی از این لحاظ حس نخواهد شد.

نتیجه گیری و جمع بندی

آیفون SE یک گوشی قدرتمند با قیمت عالی است؛ اما نباید آیفون ۱۱ را به خاطر قدیمی بودن کنار گذاشت. اگر آیفون ۱۱ مشکلی داشت اپل تاکنون فروش آن را متوقف کرده بود.

از طرفی اگر به دنبال راهی مقرون به صرفه برای ثبت تصاویر با کیفیت هستید، آیفون ۱۱ بهتر از آیفون SE عمل می‌کند. گرچه SE از تراشه A15 برخوردار است اما سخت افزار دوربین فیزیکی آیفون ۱۱، امکان زوم اپتیکال اولترا واید، Night Mode و سلفی‌های ویدئویی 4K را فراهم می‌کند.

آیفون اس ای ۳ و آیفون ۱۱

راست: آیفون SE 2022 چپ: آیفون ۱۱

بدیهی است که آیفون SE اکنون در حال کسب ویژگی‌های عکاسی است که آیفون ۱۱ مدت‌ها قبل آن را ارائه کرده است. ناگفته نماند که آیفون SE تنها در یک حالت از آیفون ۱۱ پیشی می‌گیرد و آن، برخورداری از سبک‌های جدید عکاسی است که در آیفون ۱۳ و تراشه A15 ارائه می‌شود. هر ویژگی دیگری که به آیفون SE اضافه شود، مطمئناً قبل از این، در آیفون ۱۱ وجود داشته است مانند Deep Fusion و Slofies؛ در اینجا باید اعلام کرد که تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون ۱۱ بسیار بهتر از آیفون SE 2022 می‌باشد.

اکنون که با مقایسه آیفون SE و آیفون 11، توانسته‌اید تا حدودی به نتیجه‌گیری خوبی برسید بهتر است برای دانستن ویژگی‌های دقیق‌تری از آیفون SE نسل سوم، به مطلب موارد با اهمیت پیش از خرید iPhone Se 2022 مراجعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =