اخبار اپل

آیا با پورت لایتنینگ خداحافظی می کنیم؟ همه چیز درباره قرارداد اتحادیه اروپا

آیا با پورت لایتنینگ خداحافظی می کنیم؟ همه چیز درباره قرارداد اتحادیه اروپا

اگر از جمله دارندگان محصولات اپل باشید، مطمئنا می‌دانید که برخی از این دیوایس‌ها حتی در سال ۲۰۲۲ هنوز به پورت لایتنینگ مجهز هستند. اما طبق قوانین تازه اتحادیه اروپا، ظاهرا این شرکت آمریکایی در آینده نزدیک با محدودیت‌هایی روبرو خواهد بود. در این مطلب از فراسیب قصد داریم این موضوع را به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

قوانین جدید اتحادیه اروپا حاکی از آن است که اپل تا اواخر سال ۲۰۲۴ باید از درگاه لایتنینگ برای آیفون، ایرپاد و سایر محصولات چشم پوشی کرده و تمامی دیوایس‌های خود را به درگاه USB-C مجهز کند.

خداحافظی با پورت لایتنینگ در آیفون!

در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۲۲ مصادف با ۱۷ خرداد سال جاری کمیته بازار داخلی و حمایت از مصرف کننده اتحادیه اروپا رسما موافقت کرد که کلیه شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی و سازندگان لوازم الکتریکی مصرفی تا سال ۲۰۲۴ زمان خواهند داشت تا درگاه USB-C را به عنوان یک گزینه استاندارد به گجت‌های خود اضافه کنند. به این ترتیب خانواده آیفون ۱۶ اپل که در سال ۲۰۲۴ رونمایی خواهند شد، با پورت لایتنینگ خداحافظی کرده و به صورت پیش فرض، با درگاه USB-C در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

البته آقای مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس محصولات اپل در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرده است که نخستین آیفون با پورت یو اس بی سی در سال ۲۰۲۳ رونمایی و روانه بازار خواهد شد. البته ممکن است اپل برای مبارزه با این قانون، یک نسخه از آیفون با درگاه USB-C را تنها برای عرضه در کشورهای اروپایی تولید کرده و در سایر نقاط دنیا، گوشی هوشمند با پورت لایتنینگ را عرضه کند.

نمایی از ورودی لایتنینگ روی آيفون

نمایی از ورودی لایتنینگ روی آيفون

وجود یک درگاه استاندارد در محصولات الکترونیکی به معنای جلوگیری از هدر رفت لوازم جانبی خواهد بود. چرا که کاربران برای مسافرت، رفتن به مهمانی و مواردی از این قبیل نیاز نیست کابل شارژ محصولات مختلف خود را با خود به همراه داشته باشند. چرا که به این ترتیب در هر خانه‌ای دست کم یک یا دو کابل شارژ وجود خواهد داشت. البته افرادی که قوانین کشور آمریکا را وضع می‌کنند نیز منتظر هستند تا نتیجه این اتفاق را مشاهده کرده و در صورت نیاز، آن‌ها هم چنین قانونی را برای ایالات متحده اتخاذ کنند.

بر اساس قانون جدید اتحادیه اروپا، کلیه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دوربین‌های فروخته شده از پاییز سال ۲۰۲۴ به بعد باید به درگاه شارژ USB-C مجهز باشند. در حال حاضر اپل این پورت را روی اغلب محصولات خود (به جز یک نسخه از آیپد، ایرپاد و پر فروش ترین محصول خود؛ یعنی آيفون) گنجانده و باید منتظر بمانیم و ببینیم که اتفاق نهایی طبق پیش بینی آقای مینگ چی کو در سال ۲۰۲۳ روی خواهد داد یا برای برخورداری از آیفونی با درگاه یو اس بی سی باید تا سال ۲۰۲۴ منتظر بمانیم.

یک کابل شارژ برای تمامی محصولات

بخشی از توضیحات قوانین جدید اتحادیه اروپا به شرح زیر است:

با رعایت این قوانین، مشتریان هنگام خرید محصولات جدید دیگر نیاز به تهیه کابل شارژ جدیدی نخواهند داشت و می‌توانند از یک گزینه برای تمامی محصولات خود استفاده کنند.

تفاوت پورت لایتنینگ و USB-C

تفاوت پورت لایتنینگ و USB-C

این قانون روی محصولات زیر تاثیرگذار خواهد بود:

  • دوربین دیجیتال
  • ایرفون
  • کتاب خوان‌های الکترونیکی
  • کنسول‌های ویدئویی پرتابل
  • هدفون
  • هدست
  • کیبورد
  • لپتاپ
  • ماوس
  • گوشی‌های هوشمند
  • اسپیکرهای پرتابل
  • دیوایس‌های مکان‌یابی قابل حمل
  • تبلت‌ها

این کمیته به شرکت‌های سازنده لپ تاپ از زمان برقراری این قانون ۴۰ ماه فرصت می‌دهد تا محصولات جدید خود را با این ویژگی سازگار کنند.

خرید دیوایس‌های جدید با یا بدون کابل شارژر

از ابتدای پاییز سال ۲۰۲۴، خریداران می‌توانند هنگام خرید دیوایس جدید انتخاب کنند که آیا به کابل شارژ هم نیاز دارند یا خیر. این دقیقا کاری است که اپل نسبت به انجام آن مدت‌هاست که اقدام کرده و باندل شارژرهای خود را در حالت‌های مختلف عرضه و روانه بازار کرده است.

نمایی از ورودی لایتنینگ روی آيفون

نمایی از ورودی لایتنینگ روی آيفون

برای آن که مشتریان بتوانند شفاف‌تر با این موضوع کنار بیایند، سازندگان گجت‌های الکترونیکی باید به صورت کاملا شفاف این موضوع را با آن‌ها در میان گذاشته و کلیه اطلاعات مورد نیاز را در اختیارشان بگذارند. به این ترتیب خریداران هنگام تهیه دیوایس جدید می‌توانند مطمئن شوند که لوازم جانبی موجود در منزل آیا پاسخگوی نیازهایشان خواهد بود یا خیر و به این ترتیب می‌توانند نسبت به تهیه یا عدم خرید کابل شارژ جدید اقدام کنند.

قوانین وضع شده از سوی اتحادیه اروپا نیم نگاهی به سیستم شارژ بی‌سیم گجت‌های الکترونیکی داشته و احتمالا در آینده نزدیک، شاهد همه‌گیر شدن این فناوری خواهیم بود و نیاز کاربران به کابل شارژ و مواردی از این قبیل تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

کوچ سرسختانه اپل از پورت لایتنینگ به درگاه USB-C

حدودا یک دهه از جایگزین شدن پورت لایتنینگ با درگاه ۳۰ پین می‌گذرد. اگر به سال ۲۰۱۸ بازگردیم، به خاطر می‌آوریم که iPad Pro اولین محصول اپل بود که به درگاه USB-C مجهز شد و پس از آن، آیپد ایر و آیپد مینی نیز به این سیستم نقل مکان کردند و تنها آیپد ۳۲۹ دلاری هنوز با درگاه لایتنینگ در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. بد نیست بدانید که اپل واچ سری ۷ و مدل‌های پس از آن هم با ورودی یو اس بی سی معرفی و به بازار عرضه شدند.

در نهایت مک‌های اپل از سال ۲۰۱۵، کوچ به درگاه USB-C را آغاز کردند. اما آيفون و ایرپاد، هنوز از آن دسته محصولاتی هستند که در مقابل این موج مقاومت کرده و همچنان با پورت لایتنینگ طراحی و تولید می‌شوند.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − یازده =