دسته‌بندی نشده

آیا واقعا آیفون نیاز به آنتی ویروس ندارد؟

ویروس

از زمانی که استیو جابز از نخستین مدل آیفون رونمایی کرد، کاربران همیشه این سوال را می‌پرسند که آیا واقعا آیفون به یک آنتی ویروس نیازی ندارد؟ اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، تمام دستگاه‌ها صرف نظر از شرکت سازنده در معرض خطر بدافزارها قرار دارند. خبر خوب این است که iOS به‌عنوان سیستم عامل آیفون، در حال حاضر یکی از امن‌ترین سیستم‌عامل‌های موجود در جهان است.

البته، باز هم این بدان معنا نیست که شما باید فقط به اپل برای محافظت از آیفون خود اعتماد کنید. شما هم به سهم خود باید کارهایی انجام دهید. در ادامه نکاتی را برایتان آورده‌ایم که باید بدانید.

هیچ برنامه آنتی ویروس واقعی برای آیفون وجود ندارد

حقیقت این است که اگر در اپ استور اپل به‌دنبال یک اپلیکیشن آنتی ویروس برای نصب روی آیفون خود می‌گردید، فقط وقت خودتان را تلف می‌کنید؛ چرا که چنین برنامه‌ای وجود ندارد. سیستم عامل اختصاصی iOS اپل، به قدری حاوی ویژگی‌های امنیتی است که خودش عملاً به‌عنوان یک آنتی‌ویروس عمل می‌کند. این یعنی، خود سیستم‌عامل به اندازه‌ای ایمن است که هیچ برنامه جانبی یا مجرم سایبری نمی‌تواند آیفون شما را آلوده کند.

اپلیکیشن آنتی ویروس در آیفون

اپلیکیشن آنتی ویروس در آیفون

بله درست است، شاید پیش خود می‌گویید که پس چرا شرکت‌هایی مثل مک‌آفی و آواست، اپلیکیشن‌هایی را در اپ استور منتشر کرده‌اند. اکثر شرکت‌های شناخته‌شده در حوزه آنتی‌ویروس‌ها، اپلیکیشنی را در اپ استور منتشر کرده‌اند، احا این برنامه‌ها به‌عنوان یک آنتی‌ویروس کار نمی‌کنند.

به‌طور مثال اپلیکیشن McAfee هر چیزی هست به‌جز یک آنتی‌ویروس! اکثر برنامه‌های این‌چنینی امکانات مختلف دیگری مثل VPN، نظارت روی امنیت سایت‌ها و شبکه‌های وای‌فای و همینطور مدیریت رمزهای عبور را در اختیار کاربران می‌گذارند. اپل به این برنامه‌ها اجازه نمی‌دهد که آنتی‌ویروس داشته باشند، زیرا معتقد است آیفون به آن نیازی ندارد. و باید گفت که تا حد زیادی هم اپل درست می‌گوید.

رویارویی سایدلود و اپل: امنیت در برابر آزادی

موضوع سایدلود در مقابل سیاست‌های اپل اخیراً به بحث داغی تبدیل شده است و دلیلی هم برای آن وجود دارد. اپل نمی‌خواهد شما روی آیفون خود برنامه‌ها را به صورت سایدلود نصب کنید. با مفهوم سایدلود آشنایی ندارید؟ به زبان ساده، سایدلود به‌معنای امکان نصب برنامه‌ها از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های غیررسمی، بدون استفاده از اپ استور خود اپل است.

در اکثر دستگاه‌ها به‌راحتی می‌توانید برنامه‌ها را سایدلود کنید، اما آیفون (و آیپد) استثنا هستند. هرچند این یک محدودیت بزرگ به حساب می‌آید (و دلیل محکمی برای انتخاب اندروید به جای آیفون است)، اما اپل دلایل خودش را دارد. یکی از این دلایل، امنیت است. اپل ادعا می‌کند که اندروید بیش از 50 برابر بیشتر از محصولاتش در معرض تهدیدات و مشکلات امنیتی قرار دارد و سایدلود را عامل اصلی این مسئله می‌داند.

جنگ اتحادیه اروپا با اپل بر سر انحصار اپ استور

جنگ اتحادیه اروپا با اپل بر سر انحصار اپ استور

از آنجایی که تنها می‌توانید برنامه‌ها را از App Store دانلود کنید و اپل همه برنامه‌های موجود را برای امنیت بررسی می‌کند، هک کردن شما با یک برنامه مخرب روی آیفون برای مجرمین سایبری بسیار دشوار است. حتی اگر یک برنامه حاوی بدافزار باشد یا بخواهد اطلاعات شما را بدزدد، اپل به سرعت آن را از فروشگاه حذف خواهد کرد. این، روی روشن محدودیت‌های اپل درباره محل دانلود برنامه‌هاست.

البته اینکه این محدودیت درست یا غلط است، بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد. و اینکه تغییراتی در استراتژی‌های شرکت اپل در حال شکل‌گیری است. در حال حاضر کاربران اروپایی می‌توانند اپلیکیشن ها را مستقیما از وبسایت توسعه دهندگان دانلود کنند. این نشان می‌دهد که اپل هم سرانجام ناچار خواهد بود با سایدلود کنار بیاید و به فروشگاه‌های دیگر هم اجازه فعالیت در آی‌او‌اس را بدهد.

سایر ویژگی‌های امنیتی آیفون

علاوه بر محدودیت در نصب اپلیکیشن، آیفون شما از چندین ویژگی امنیتی دیگر نیز بهره می‌برد تا از دسترسی فیزیکی و دیجیتالی افراد ناشناس به گوشی شما جلوگیری کند.

مرورگر سافاری با ارائه مجموعه‌ای از قابلیت‌های امنیتی جدید، از اطلاعات شما در برابر مجرمین سایبری و همچنین دزدی اطلاعات توسط شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و فیس‌بوک محافظت می‌کند. سافاری همچنین دارای ویژگی هشدار وب‌سایت‌های فریبنده است که هنگام ورود به وب‌سایت‌های بالقوه ناامن به شما هشدار می‌دهد.

امکانات امنیتی iOS

امکانات امنیتی iOS

قابلیت‌های دیگری نیز برای حفظ امنیت کاربران وجود دارد. قابلیت «بازپخش خصوصی» اپل (Apple’s Private Relay) از آدرس IP شما محافظت کرده و فعالیت‌های آنلاین‌تان را از دید وب‌سایت‌ها و شرکت ارائه‌دهنده اینترنت پنهان می‌کند. قابلیت «شفافیت ردیابی برنامه» (App Tracking Transparency) به شما کمک می‌کند تا از ردیابی همیشگی توسط اپلیکیشن‌ها در امان باشید. شما همچنین می‌توانید با قطع دسترسی اپلیکیشن‌ها به دوربین و میکروفون آیفون، امنیت دستگاه خود را ارتقا دهید. همگی مهر تاییدی بر این ادعای اپل هستند که شما به آنتی‌ویروس نیازی ندارید و خود اپل از پس امنیت دستگاه برمی‌آید. اما شرایط همیشه به این سادگی نیست.

امنیت آیفون: محافظت در برابر بدافزار (با وجود کم خطر بودن)

این درست است که آلوده شدن آیفون به بدافزار بسیار نادر است، اما مانند هر دستگاه دیگری همچنان این امکان وجود دارد.

خبر خوب این که اکثر ما هرگز با خطر ویروس در آیفون خود مواجه نخواهیم شد. آنها عمدتا امن هستند و اگر احتیاط کنید، جای نگرانی نیست. با این حال، در طول سال‌ها لیست بلندبالایی از بدافزارها برای آیفون وجود داشته است. خوشبختانه، اپل معمولا به‌سرعت هرگونه نقص امنیتی که iOS (و سایر سیستم‌عامل‌های خود) ممکن است داشته باشد را برطرف می‌کند. به‌همین دلیل به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری فوق‌العاده اهمیت دارند.

چگونه از هر مشکلی در آینده جلوگیری کنیم؟

قانون کلی که باید بدانید این است که هر دستگاهی، بدون توجه به شرکت سازنده، پتانسیل آلوده شدن را دارد. اما راه‌هایی برای کمک به شما برای ایمن نگه داشتن آیفون تا حد امکان وجود دارد:

همیشه آیفون خود را به‌روز نگه دارید: به احتمال زیاد این را همیشه می‌شنوید، اما دلیلی برای آن وجود دارد. فرض کنید مشکلی امنیتی در iOS وجود دارد که مردم از آن سوءاستفاده می‌کنند. اگر اپل متوجه آن شود (که به احتمال زیاد اینطور خواهد بود)، یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای رفع این مشکل منتشر خواهد کرد. هر چه به تعویق انداختن به‌روزرسانی طولانی‌تر شود، با خطر بیشتری مواجه خواهید شد. برای بررسی به‌روزرسانی‌های موجود، به بخش Settings > General > Software Update بروید و در صورت امکان آیفون خود را به‌روز کنید.

آپدیت آیفون، موثر در حفظ امنیت دستگاه

آپدیت آیفون، موثر در حفظ امنیت دستگاه

از برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مشکوک دوری کنید: این سایت‌ها و برنامه‌ها ممکن است نه تنها بدافزار داشته باشند، بلکه بدون تلاش برای نصب بدافزار، برخی از اطلاعات شخصی شما را نیز سرقت کنند.

از کلیک کردن روی لینک‌های ناشناس خودداری کنید: باورتان نمی‌شود که فقط با کلیک کردن روی یک لینک یا باز کردن یک فایل از ایمیل چه اجازه‌ای به افراد سودجو و هکرها می‌دهید. به‌طور کلی، اگر نمی‌دانید چه کسی ایمیل را ارسال کرده یا اگر مشکوک به‌نظر می‌رسد، از باز کردن آن خودداری کنید.

ما همچنین در مقاله‌ای مفصل در مورد راهکارهایی برای افزایش امنیت و حریم خصوصی در آیفون پرداخته‌ایم که مطالعه کردن آن خالی از لطف نیست.

جمع بندی

در کل، همیشه سعی کنید که ایمن باشید. این واقعیت که آیفون به آنتی ویروس خاصی نیاز ندارد فوق‌العاده است، اما شما همچنان باید برای محافظت از خود و آیفون‌تان اقدام کنید. در این مقاله روش‌هایی را برای ایمن نگه داشتن آیفون معرفی کردیم که رعایت کردن آن‌ها برای محافظت از اطلاعات شخصی شما بسیار حیاتی است.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید